W dniu 21.10.2005 r. wpłynęło do tutejszego Organu pismo Podatnika Nr OR/BZ/73/95 (uzupełnione pismami Nr OR/BZ/79/05 - data wpływu 08.11.2005 i Nr O... - Interpretacja - USII/8/CIT/240/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.12.2005, sygn. USII/8/CIT/240/2005, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 21.10.2005 r. wpłynęło do tutejszego Organu pismo Podatnika Nr OR/BZ/73/95 (uzupełnione pismami Nr OR/BZ/79/05 - data wpływu 08.11.2005 i Nr OR/BZ/91/05 - data wpływu 29.11.2005 r.) dotyczące interpretacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W powyższym piśmie podatnik przedstawia następujący stan faktyczny:

    ? Zakład Doskonalenia Zawodowego jest stowarzyszeniem oświatowym osiągającym dochód z prowadzonej działalności (zarówno statutowej jak i pozastatutowej), które dla realizacji swoich celów i zadań zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę.
    ? W stowarzyszeniu są dwie kategorie pracowników: pierwsza to pracownicy zatrudnieni (świadczący pracę) wyłącznie w zakresie działalności statutowej: druga to pracownicy nominalnie zatrudnieni w działalności statutowej, którzy jednakże w ułamkowej części swoich obowiązków pracowniczych wykonują czynności związane z działalnością pozastatutową.
    ? Zgodnie z art. 105 ustawy Kodeks pracy pracodawca może przyznawać i wypłacać pracownikom nagrody pieniężne, w indywidualnych, uzasadnionych szczególnymi względami przypadkach.

Podatnik zwrócił się z zapytaniem: czy wydatek poniesiony na wypłatę takiej nagrody dla pracownika zrodzi po stronie stowarzyszenia obowiązek podatkowy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Stowarzyszenia wydatek taki stanowiłby koszt uzyskania przychodu w świetle art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeśli nie, to czy taki wydatek można potraktować jako część dochodu przeznaczoną na realizację celów statutowych i tym samym wolną od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego wynikającego z przedmiotowego wniosku oraz stanu prawnego dotyczącego uznania wydatków poniesionych przez podatnika za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, iż przedstawione stanowisko przez podatnika jest słuszne.

Stowarzyszenie zgodnie ze statutem swoje cele statutowe realizuje w szczególności poprzez organizację i prowadzenie kształcenia oraz doskonalenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych ogólnokształcących i zawodowych, ośrodkach kształcenia zawodowego, warsztatach szkoleniowych - zgodnie z ustawą o systemie oświaty, klasyfikacją specjalności i zawodów szkolnictwa zawodowego oraz zawodów gospodarczych dla potrzeb rynku pracy.

Majątek i fundusze Zakładu zgodnie ze statutem stanowią:

    - wpływy ze składek członkowskich
    - dochody z działalności Zakładu
    - wpływy z dotacji, darowizn i inne wpływy
    - nieruchomości i ruchomości Zakładu.

Statut Stowarzyszenia nie zawiera zasad wynagrodzenia pracowników ani przyznawania im dodatkowych nagród pieniężnych. Zgodnie ze statutem Stowarzyszenie może prowadzić swoją działalność statutową odpłatnie. Dochód wynikający z tej odpłatności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Zakładu. Działalność statutowa jest wspierana działalnością niestatutową. Zgodnie ze stanem przedstawionym we wniosku pracownicy zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę świadczący pracę zarówno w zakresie działalności statutowej, jak też pozastatutowej.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa sie wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Nie można jednakże zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków nie wymienionych w art. 16 ust. 1, ale nie związanych z uzyskaniem przychodów.

Przesłanką uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem danego wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57 wyżej wymienionej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z 26 lipca 1991 r.o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych przez zakład pracy.

Na mocy ustawy z dnia 02.12.1994 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 5, poz. 25 ) uchylony został art. 16 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowił, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatnika na rzecz pracowników, jeżeli obowiązek ich ponoszenia nie wynikał z układu zbiorowego pracy lub innych aktów prawnych. Tak więc od 1995 roku wszelkie świadczenia na rzecz pracownika są kosztem uzyskania przychodów u pracodawcy chyba, że przepisy podatkowe w sposób wyraźny taką możliwość ograniczają lub wyłączą.

Powyższa interpretacja zgodnie z art. 14 a § 2 Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Urząd Skarbowy Łódź-Polesie