1. Czy kosztem uzyskania przychodów są wypłacane diety za posiedzenia rady nadzorczej i zarządu, z zastrzeżeniem że diety te są formą wynagrodzenia ... - Interpretacja - IBPBI/2/423-231/14/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.06.2014, sygn. IBPBI/2/423-231/14/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

1. Czy kosztem uzyskania przychodów są wypłacane diety za posiedzenia rady nadzorczej i zarządu, z zastrzeżeniem że diety te są formą wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji?2. Czy jest kosztem uzyskania przychodów wynagrodzenie miesięczne prezesa zarządu wypłacane z tytułu pełnienia obowiązków i sprawowania tej funkcji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 lutego 2014 r.), uzupełnionym 6 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • diet, stanowiących formę wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji wypłacanych członkom rady nadzorczej i zarządu,
  • wynagrodzenia wypłacanego prezesowi zarządu z tytułu pełnienia obowiązków i sprawowania jego funkcji

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • diet, stanowiących formę wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji wypłacanych członkom rady nadzorczej i zarządu,
  • wynagrodzenia wypłacanego prezesowi zarządu z tytułu pełnienia obowiązków i sprawowania jego funkcji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 25 kwietnia 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-231/14/MS wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano 6 maja 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółdzielnią Rzemieślniczą, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych, prowadzącą działalność. Do zarządzania Spółdzielnią powołane są organy: rada nadzorcza składająca się z 4 członków: przewodniczący, z-ca przewodniczącego, sekretarz i członek rady; z tych członków rady nadzorczej powołano komisję rewizyjną w składzie: przewodniczący, z-ca przewodniczącego i sekretarz. Posiedzenia rady nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na 4 miesiące w roku, zgodnie ze statutem Spółdzielni, natomiast komisji rewizyjnej 2 lub 1 raz w roku. Zarząd Spółdzielni składa się z trzech członków: prezesa zarządu, z-cy zarządu, sekretarza zarządu. Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu. W Spółdzielni członkowie rady nadzorczej, zarządu nie są zatrudnieni na umowę o pracę bądź zlecenie, lecz na podstawie uchwały rady nadzorczej wypłacane są im diety za posiedzenie rady nadzorczej i zarządu. Istotne elementy opisu stanu faktycznego wynikają z treści pytania i własnego stanowiska w sprawie gdzie wskazano że diety są formą wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji. Prezes zarządu z tytułu pełnienia funkcji i obowiązków otrzymuje na podstawie uchwały rady nadzorczej miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe.

W statucie Spółdzielni, dotyczącym zakresu rady nadzorczej, jest § 34 pkt 1 pdpk 8a, który brzmi ustalenie wynagrodzenia dla prezesa oraz pozostałych członków zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kosztem uzyskania przychodów są wypłacane diety za posiedzenia rady nadzorczej i zarządu, z zastrzeżeniem że diety te są formą wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji...
  2. Czy jest kosztem uzyskania przychodów wynagrodzenie miesięczne prezesa zarządu wypłacane z tytułu pełnienia obowiązków i sprawowania tej funkcji...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, diety (wynagrodzenie) rady nadzorczej i zarządu, z tytułu udziału w posiedzeniu osób prawnych, powinno zaliczać się do kosztów uzyskania przychodów. W związku z art. 16 pkt 1 pdpk 38a (winno być art. 16 ust. 1 pkt 38a) podatku dochodowego od osób prawnych, który brzmi nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Wynagrodzenie w postaci diet za udział w posiedzeniu rady nadzorczej i zarządu jest równoznaczne z wypłaceniem wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie prezesa zarządu powinno być kosztem uzyskania przychodów, ponieważ prezes, jak i zarząd, jest organem zarządzającym a nie stanowiącym osób prawnych, jak wymieniono w w/w przepisie art. 16 pkt 1 pdpk 38a (winno być art. 16 ust. 1 pkt 38a). Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą, płaci podatki, a ww. organy muszą sprawować zgodnie ze statutem i prawem spółdzielczym wszelkie obowiązki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ustawa o pdop).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy poniesiony przez podatnika wydatek powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, wskazać należy na uregulowania wynikające z ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1443).

Jak wynika z art. 35 § 1 Prawa spółdzielczego, organami spółdzielni są:

  1. walne zgromadzenie,
  2. rada nadzorcza,
  3. zarząd,
  4. w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich.

W art. 44 Prawa spółdzielczego unormowane zostało, że rada nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością spółdzielni.

Zgodnie z art. 48 § 1 Prawa spółdzielczego, zarząd kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Skład i liczbę członków zarządu określa statut. Statut może przewidywać zarząd jednoosobowy, którym jest prezes, i ustalać wymagania, jakie powinna spełniać osoba wchodząca w skład zarządu lub prezes w zarządzie jednoosobowym. Członków zarządu, w tym prezesa i jego zastępców, wybiera i odwołuje, stosownie do postanowień statutu, rada lub walne zgromadzenie (art. 49 § 1 i 2 Prawa spółdzielczego). W myśl art. 52 § 1 Prawa spółdzielczego, z członkami zarządu zatrudnianymi w spółdzielni rada spółdzielni nawiązuje stosunek pracy - w zależności od powierzonego stanowiska - na podstawie umowy o pracę albo powołania (art. 68 Kodeksu pracy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że do zarządzania Spółdzielnią została powołana rada nadzorcza. Posiedzenia rady nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na 4 miesiące w roku, zgodnie ze statutem Spółdzielni.

Zarząd Spółdzielni składa się z trzech członków: prezesa zarządu, z-cy zarządu, sekretarza zarządu. Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu. W Spółdzielni członkowie rady nadzorczej oraz zarządu nie są zatrudnieni na umowę o pracę bądź zlecenie, lecz na podstawie uchwały rady nadzorczej wypłacane są im diety za posiedzenie rady nadzorczej i zarządu. Istotne elementy opisu stanu faktycznego wynikają z treści pytania i własnego stanowiska w sprawie gdzie wskazano że diety są formą wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji. Prezes zarządu z tytułu pełnienia funkcji i obowiązków otrzymuje na podstawie uchwały rady nadzorczej miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe.

W opinii tut. Organu ww. wydatki spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop. Dodatkowo należy zauważyć, że w niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o pdop, mocą którego wyłączono z kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Tym samym poniesione wydatki z tytułu diet wypłacanych członkom rady nadzorczej i zarządu mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Stanowisko Spółdzielni należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 767 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach