P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-246-259/05/SZM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2005, sygn. 1472/ROP1/423-246-259/05/SZM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 17.08.2005 r. (data wpływu do urzędu 22.08.2005.)


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika w zakresie zaliczenia ewentualnej nadpłaty podatku akcyzowego do przychodów za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w okresie przed 1 maja 2004 r. (dalej Okres Nadpłaty) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonywała importu do Polski płynnych esencji (dalej Esencje) wykorzystywanych jako komponenty w procesie produkcji gazowych napojów bezalkoholowych. Wyprodukowane napoje były następnie sprzedawane przez Spółkę. Podatnik traktował Esencje jako wyroby akcyzowe. Konsekwentnie, w związku z importem tych Esencji do Polski, naliczany był w zgłoszeniu podatek akcyzowy. Podatek akcyzowy płacony w związku z dokonywaniem powyższego importu Esencji był następnie zaliczany przez Spółkę w poszczególnych latach do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W wyniku analiz Spółka zajęła stanowisko, że podatek akcyzowy wpłacany był przez Spółkę nienależnie. W związku z powyższym Spółka zwróciła się do właściwego organu o stwierdzenie nadpłaty. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym nie został rozpoznany na dzień wniesienia wniosku o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z pytaniem, czy w przypadku powstania nadpłaty Spółka powinna zastosować art. 12 ust. 1 pkt 4f oraz art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako nakazujący jej rozpoznanie kwot zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego jako przychodu podatkowego, czy też Spółka powinna dokonać korekty wysokości kosztów uzyskania przychodów za Okres Nadpłaty zmierzającej do obniżenia w poszczególnych latach kosztów uzyskania przychodów o wartość podatku akcyzowego objętego wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty?

Zdaniem Spółki w przedstawionym powyżej stanie faktycznym nie ma podstaw do przyjęcia poglądu, że w związku z wystąpieniem z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego Spółka powinna dokonać korekty wysokości kosztów uzyskania przychodów o wartość podatku akcyzowego objętego wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f ww. ustawy w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku VAT lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek VAT lub zwrócony podatek akcyzowy w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, stanowi przychód podatkowy. Z kolei art. 12 ust. 4 pkt 6 niniejszej ustawy przewiduje, że do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. A contrario, zwrócone podatki zaliczone uprzednio do kosztów uzyskania przychodów w razie ich zwrotu stanowią przychód podatnika. Zdaniem Spółki literalna wykładnia powyższych przepisów nie pozostawia wątpliwości, że Spółka ma obowiązek rozpoznać jako przychód podatkowy kwoty zwrotu nadpłaty w podatku akcyzowym. Zwrot nadpłaty podatku akcyzowego nastąpi zgodnie z odrębnymi przepisami, zaś zwracane kwoty zostały uprzednio uznane za koszt uzyskania przychodów.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznaje stanowisko Spółki w zakresie zaliczenia ewentualnej nadpłaty podatku akcyzowego do przychodu za prawidłowe.

Przepisy zawarte w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie definiują pojęcia przychodów, określają natomiast, co w szczególności stanowi przychód. Wymienione poszczególne zdarzenia w tych przepisach uznane są za przychód.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatek akcyzowy zaliczany był w poszczególnych latach do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Opierając się na wykładni językowej Naczelnik tut. Urzędu stwierdził, że zwrot ewentualnej nadpłaty podatku akcyzowego, uprzednio zaliczony przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów należy zakwalifikować jako przychód zgodnie z ww. przepisem.

W przypadku gdyby ewentualna nadpłata pochodziła z podatku akcyzowego, który nie został zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodów, wówczas nie można zaliczyć powyższej nadpłaty do przychodów zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącym, że do przychodów nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanawia jak w sentencji.

Powyższa interpretacja nie odnosi się do oceny zasadności stwierdzenia lub odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym przez organ podatkowy - przyjeto stan hipotetyczny polegający na stwierdzeniu nadpłaty w podatku akcyzowym przez stosowny organ.

W zakresie określenia momentu uzyskania przychodu z tytułu zwrotu ewentualnej nadpłaty podatku akcyzowego zostanie wydane odrębne postanowienie.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony oraz o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca do Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie