w zakresie mo?liwooci i momentu zaliczenia wartooci wydatków inwestycyjnych kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia poda... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-2.4510.976.2016.1.BG

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2017, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.976.2016.1.BG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie mo?liwooci i momentu zaliczenia wartooci wydatków inwestycyjnych kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia podatkowego, dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedp3at na poczet dostaw lub us3ug, które zostan1 wykonane po dniu uzyskania zezwolenia strefowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Spó3ki przedstawione we wniosku z 8 listopada 2016 r., który wp3yn13 do tut. Biura 16 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie mo?liwooci i momentu zaliczenia wartooci wydatków inwestycyjnych kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia podatkowego, dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedp3at na poczet dostaw lub us3ug, które zostan1 wykonane po dniu uzyskania zezwolenia strefowego jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2016 r. wp3yn13 do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie mo?liwooci i momentu zaliczenia wartooci wydatków inwestycyjnych kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia podatkowego, dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedp3at na poczet dostaw lub us3ug, które zostan1 wykonane po dniu uzyskania zezwolenia strefowego.

We wniosku zosta3 przedstawiony nastepuj1cy stan faktyczny i zdarzenie przysz3e:

Spó3ka (dalej równie?: Wnioskodawca) jest przedsiebiorstwem produkcyjnym dzia3aj1cym w bran?y nawozowo-chemicznej. Czeoa produkcji umiejscowiona jest na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej jako: SSE).

Spó3ka zamierza wdro?ya nowy projekt inwestycyjny w postaci wytwórni nawozów granulowanych. Oznacza to wybudowanie nowej, odrebnej w stosunku do dotychczas istniej1cej, wykorzystuj1cej nowoczesn1 technologie, instalacji produkcyjnej oraz wprowadzenie do oferty zmodyfikowanych pod wzgledem technologicznym produktów w segmencie nawozowym. Inwestycja ma bya zlokalizowana na terenie dzia3ki bed1cej w u?ytkowaniu

wieczystym Wnioskodawcy, który ubiega sie obecnie o jej w31czenie w obszar SSE. Spó3ka wyst1pi równie? o uzyskanie zezwolenia na prowadzenia dzia3alnooci gospodarczej na terenie w31czonym do SSE.

W zwi1zku z powy?ej opisan1 inwestycj1, 23 stycznia 2015 r. Spó3ka wyst1pi3a do Ministra Gospodarki z wnioskiem o przyznanie pomocy publicznej wynikaj1cej z ustawy z dnia 20 paYdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 282 ze zm.; dalej jako ustawa SSE). Podstaw1 do z3o?enia tego wniosku by3 art. 17a ust. 2 ustawy SSE. Jak wynika z tego przepisu, wniosek o przyznanie pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustaw1 SSE, mo?e bya równie? z3o?ony do ministra w3aociwego do spraw gospodarki przez tzw. du?ego przedsiebiorce, zamierzaj1cego podj1a przedsiewziecie gospodarcze na gruncie stanowi1cym jego w3asnooa lub u?ytkowanie wieczyste, nieobjetym stref1 w dniu z3o?enia wniosku. Do wniosku przedsiebiorca za31cza dokumentacje wykazuj1c1 wyst1pienie efektu zachety, o którym mowa w art. 6 ust. 3 rozporz1dzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznaj1cego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnetrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Po potwierdzeniu efektu zachety przez ministra w3aociwego do spraw gospodarki przedsiebiorca mo?e rozpocz1a przedsiewziecie gospodarcze na tym gruncie.

Wnioskuj1c do Ministra Gospodarki o potwierdzenie wyst1pienia efektu zachety, Spó3ka zaznaczy3a, ?e jest owiadoma, ?e prawo do pomocy publicznej nabedzie tylko w przypadku uzyskania zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenie SSE.

W dniu 29 kwietnia 2015 r. Minister Gospodarki skierowa3 do Spó3ki pismo, w którym potwierdzi3, ?e pomoc publiczna opisana we wniosku Spó3ki z 23 stycznia 2015 r. wywo3uje efekt zachety, o którym mowa w art. 17a ust. 2 ustawy SSE.

Na chwile obecn1 nie nast1pi3a jeszcze zmiana rozporz1dzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1248), na mocy której dosz3oby do objecia granicami SSE dzia3ki wskazanej przez Spó3ke dla celów opisanej wy?ej inwestycji. W konsekwencji, Wnioskodawca nie otrzyma3 jeszcze zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci w SSE, zwi1zanej z zamierzonym projektem.

Z uwagi na bardzo du?e znaczenie projektu dla Spó3ki, istotne by3o jak najszybsze rozpoczecie prac inwestycyjnych, co z formalnego punktu by3o mo?liwe ju? po uzyskaniu pisma Ministra Gospodarki z 29 kwietnia 2015 r. potwierdzaj1cego wyst1pienie efektu zachety. Jak wynika bowiem z art. 17a ust. 2 ustawy SSE, po potwierdzeniu efektu zachety przez ministra w3aociwego do spraw gospodarki przedsiebiorca mo?e rozpocz1a przedsiewziecie gospodarcze na gruncie wskazanym we wniosku o przyznanie pomocy publicznej.

Do nabycia (przeniesienia na Spó3ke) lub wytworzenia we w3asnym zakresie aktywów trwa3ych sk3adaj1cych sie na planowan1 inwestycje dojdzie dopiero po uzyskaniu zezwolenia na dzia3alnooa w SSE. Jednak?e ju? obecnie wymaga to poczynienia odpowiednich przygotowan i zawarcia umów z dostawcami lub wykonawcami, a w konsekwencji równie? dokonania przedp3at (w postaci zaliczek lub zadatków). Z tego wzgledu Spó3ka jest zainteresowana uzyskaniem potwierdzenia, ?e przedp3aty na poczet inwestycji strefowej bed1 mog3y zostaa uwzglednione w wartooci wydatków kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia podatkowego, tak jak pozosta3a czeoa nale?nooci dop3aconych ju? po dniu uzyskania zezwolenia strefowego. Ponadto, dla Spó3ki istotne jest ustalenie, w którym momencie dokonane przedp3aty mog1 bya uznane za koszt kwalifikowany. Spó3ka przewiduje bowiem ró?ne mo?liwooci zap3aty pozosta3ej kwoty wynagrodzenia nale?nego dostawcy lub wykonawcy. Dop3ata mo?e zostaa uiszczona jednorazowo po dokonaniu dostawy lub wykonaniu us3ugi albo mo?e bya roz3o?ona na etapy, zwi1zane przyk3adowo z testowaniem oraz odbiorem dostarczonych lub wykonanych instalacji. Ponadto, dopuszcza sie specyficzn1 sytuacje, w której przedp3ata obejmie 100 % ceny towarów lub us3ug.

Wskazane wy?ej przedp3aty ponoszone bed1 w okresie od dnia potwierdzenia efektu zachety przez Ministra Gospodarki. Z uwagi na okolicznooa, ?e czeoa przedp3at zosta3a ju? przez Spó3ke dokonana, niniejszy wniosek odnosi sie zarówno do zaistnia3ego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przysz3ego.& 

W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytania:

Czy Spó3ka ma prawo uwzglednia w wartooci wydatków inwestycyjnych kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia podatkowego, kwote dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedp3at (przyk3adowo zaliczek lub zadatków) na poczet dostaw lub us3ug, które zostan1 wykonane po dniu uzyskania zezwolenia strefowego ?

  • W którym momencie Spó3ka ma prawo uwzglednia w wartooci wydatków inwestycyjnych kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia podatkowego, kwote dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedp3at (przyk3adowo zaliczek lub zadatków) na poczet dostaw lub us3ug, które zostan1 wykonane po dniu uzyskania zezwolenia strefowego ?

  • Ad 1.

    Pomoc publiczna dla przedsiebiorców dzia3aj1cych w specjalnych strefach ekonomicznych udzielana jest w formie zwolnienia podatkowego. Jak wynika bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm..; winno bya t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej updop), wolne od podatku s1 dochody uzyskane z dzia3alnooci gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 paYdziernika 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Jednoczeonie wielkooa pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie mo?e przekroczya wielkooci pomocy publicznej dla przedsiebiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikuj1cych sie do uzyskania pomocy w najwiekszej wysokooci, zgodnie z odrebnymi przepisami.

    Z powy?szego wynika, ?e formalnym warunkiem korzystania z ulgi podatkowej w danej specjalnej strefie ekonomicznej jest uzyskanie zezwolenia na dzia3alnooa strefow1 które okreola miedzy innymi (art. 16 ust. 2 ustawy SSE) przedmiot dzia3alnooci gospodarczej oraz warunki dotycz1ce w szczególnooci zatrudnienia w strefie okreolonej liczby osób lub dokonania w niej inwestycji o wartooci przewy?szaj1cej okreolon1 kwote.

    O ile zezwolenie strefowe jest dokumentem formalnym umo?liwiaj1cym dzia3anie w strefie i korzystanie z pomocy publicznej w formie ulgi podatkowej, to updop w kwestii wielkooci tego zwolnienia odsy3a do przepisów dotycz1cych dopuszczalnej wielkooci pomocy publicznej dla obszarów kwalifikuj1cych sie do tej pomocy. Tak wiec to przepisy o pomocy publicznej determinuj1 faktycznie wielkooa zwolnienia podatkowego w strefie.

    Jak wynika z § 3 ust. 1 rozporz1dzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiebiorcom dzia3aj1cym na podstawie zezwolenia na prowadzenie dzia3alnooci gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 465; dalej jako rozporz1dzenie w sprawie pomocy publicznej), pomoc ta, udzielana przedsiebiorcy w formie zwolnien podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop stanowi pomoc regionaln1 z tytu3u:

    1. kosztów nowej inwestycji, której wielkooa jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywnooci pomocy okreolonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 okreolonych w § 6 lub
    2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkooa jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywnooci pomocy okreolonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmuj1cych koszty p3acy brutto tych pracowników, powiekszone o sk3adki obowi1zkowe, takie jak sk3adki na ubezpieczenie spo3eczne, ponoszone przez przedsiebiorce od dnia zatrudnienia tych pracowników.

    Z kolei przepis § 6 ust. 1 rozporz1dzenia w sprawie pomocy publicznej precyzuje, ?e za wydatki kwalifikuj1ce sie do objecia pomoc1 uznaje sie koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i us3ug oraz o podatek akcyzowy, je?eli mo?liwooa ich odliczen wynika z odrebnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowi1zywania zezwolenia, bed1ce:

    1. cen1 nabycia gruntów lub prawa ich u?ytkowania wieczystego,
    2. cen1 nabycia albo kosztem wytworzenia we w3asnym zakresie orodków trwa3ych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrebnymi przepisami, do sk3adników maj1tku podatnika,
    3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniej1cych orodków trwa3ych,
    4. cen1 nabycia wartooci niematerialnych i prawnych zwi1zanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrze?eniem ust. 2 i 3,
    5. kosztem zwi1zanym z najmem lub dzier?aw1 gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem ?e okres najmu lub dzier?awy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku ma3ych i orednich przedsiebiorców - co najmniej 3 lata, licz1c od przewidywanego terminu zakonczenia nowej inwestycji,
    6. cen1 nabycia aktywów innych ni? grunty, budynki i budowle objete najmem lub dzier?aw1 w przypadku gdy najem lub dzier?awa ma postaa leasingu finansowego oraz obejmuje zobowi1zanie do nabycia aktywów z dniem up3ywu okresu najmu lub dzier?awy.

    Z powy?szej regulacji wynika, ?e jedynie te koszty inwestycji maj1 charakter kwalifikowany (wp3ywaj1 na wysokooa pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego), które zosta3y poniesione najwczeoniej w dniu, w którym zacze3o obowi1zywaa zezwolenie strefowe dla inwestora. Z uwagi na fakt, ?e omawiane rozporz1dzenie nie wskazuje, w jaki sposób nale?y rozumiea pojecie poniesienia kosztu, w tej kwestii odwo3aa nale?y sie do regu3 wyk3adni jezykowej, która jest podstawow1 form1 interpretacji prawa, w szczególnooci podatkowego. Wyk3adnia ta prowadzi do wniosku, ?e w strefie jedynie takie wydatki maj1 charakter kwalifikowany, które w sposób definitywny doprowadzi3y do nabycia, wytworzenia lub modernizacji aktywów trwa3ych s3u?1cych prowadzeniu dzia3alnooci strefowej. Wynika to st1d, ?e wydatki te powinny stanowia cene nabycia albo koszt wytworzenia, rozbudowy lub modernizacji orodków trwa3ych albo wartooci niematerialnych i prawnych. Samo dokonanie przedp3aty nie oznacza jeszcze, ?e umowa z dostawc1 lub wykonawc1 sk3adników inwestycji zostanie faktycznie zrealizowana. W konsekwencji, uiszczenie zaliczki lub zadatku nie przes1dza o tym, ?e aktywa trwa3e, które maj1 sk3adaa sie na inwestycje strefow1 zostan1 rzeczywiocie wytworzone lub nabyte przez podmiot strefowy. Wykonanie umów na dostawy lub us3ugi zwi1zane z realizacj1 inwestycji nast1pi dopiero po uzyskaniu zezwolenia strefowego i dopiero wówczas bedzie mo?na stwierdzia, czy podmiot strefowy jest w3aocicielem tych aktywów w wyniku ich zakupu lub wytworzenia we w3asnym zakresie. Wówczas wiec najwczeoniej bedzie mo?na mówia o poniesieniu wydatków inwestycyjnych stanowi1cych cene zakupu b1dY koszt wytworzenia sk3adników inwestycji. Sama przedp3ata (w formie zaliczki lub zadatku) jest jedynie dokonywana na poczet ceny zakupu lub kosztu wytworzenia aktywów przynale?nych do inwestycji. Je?eli faktycznie dojdzie do nabycia lub wytworzenia aktywów trwa3ych w specjalnej strefie ekonomicznej, co powinno nast1pia po uzyskaniu zezwolenia strefowego, to wówczas zaliczka lub zadatek, jako odpowiednia czeoa ceny (w pewnych sytuacjach jako ca3ooa ceny) zakupu lub kosztu wytworzenia, bedzie mog3a bya uznana za wydatek kwalifikowany, który wp3ywa na wysokooa zwolnienia podatkowego.

    Podobne wnioski, dotycz1ce braku mo?liwooci rozpoznania kosztu (wydatku kwalifikowanego) z samego tylko faktu dokonania przedp3aty znajduj1 potwierdzenie w stanowiskach organów podatkowych.

    Przyk3adowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej Znak: ILPB3/423-745/09-2/GC z 30 listopada 2009 r. uzna3 za prawid3owe stanowisko wnioskodawcy, ?e zaliczki i zadatki na orodki trwa3e i owiadczenia zwiekszaj1ce ich wartooa pocz1tkow1 bed1 stanowi3y wydatki kwalifikuj1ce sie do objecia pomoc1 publiczn1. Jednak?e wydatki te (przedp3aty) mo?na uznaa za poniesione i tym samym kwalifikuj1ce sie do objecia pomoc1 publiczn1 dopiero w momencie dop3aty wynagrodzenia za dany orodek trwa3y lub za dane owiadczenie wp3ywaj1ce na wartooa pocz1tkow1 orodka trwa3ego.

    Ponadto, mo?na tu przywo3aa interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 marca 2013 r. Znak: IPPB3/423-59/13-2/GJ, w której stwierdzono, ?e zaliczka jest owiadczeniem na poczet przysz3ej ceny zakupu. Nie mo?e ona stanowia kosztu uzyskania przychodów, gdy? nie ma charakteru definitywnego. W sytuacji niedojocia do realizacji umowy kupna/sprzeda?y zaliczka podlega zwrotowi przez sprzedawce. Z chwil1 dokonania dostawy towarów lub wykonania us3ugi zaliczka utraci charakter przedp3aty i nabierze charakteru definitywnego.& 

    Powy?szy wniosek wynika równie? z wyk3adni systemowej zewnetrznej. Jak wskazano bowiem w doktrynie (Lech Morawski, Zasady wyk3adni prawa, Torun 2010, s. 152), ?aden przepis prawa nie jest oderwan1 jednostk1, lecz wystepuje w pewnym kontekocie systemowym - jest czeoci1 okreolonego aktu normatywnego, który z kolei jest czeoci1 okreolonej ga3ezi prawa przynale?1cej do systemu prawa polskiego. Wyk3adaj1c wiec dany przepis prawa, nale?y braa pod uwage jego relacje do innych przepisów danego aktu normatywnego (wyk3adnia systemowa wewnetrzna) oraz do przepisów zawartych w innych ustawach (wyk3adnia systemowa zewnetrzna). Tylko bowiem realizacja tej dyrektywy wyk3adni prawa gwarantuje zupe3ne i niesprzeczne odczytanie danej instytucji prawa z przepisów prawa. Nale?y tu zauwa?ya, ?e z § 6 ust. 1 rozporz1dzenia w sprawie pomocy publicznej wynika, ?e pomoc1 publiczn1 mog1 bya objete koszty inwestycji poniesione na terenie strefy dopiero w trakcie obowi1zywania zezwolenia. Natomiast zgodnie z art. 17a ust. 2 ustawy SSE, przedsiebiorca mo?e rozpocz1a przedsiewziecie gospodarcze na gruncie podlegaj1cym w31czeniu do strefy ju? po potwierdzeniu efektu zachety przez ministra w3aociwego do spraw gospodarki, a wiec jeszcze przed uzyskaniem zezwolenia strefowego. Trudno uznaa, ?e rozpoczecie przedsiewziecia strefowego mo?e nast1pia bez podpisania stosownych umów dotycz1cych dostaw orodków trwa3ych i innych owiadczen warunkuj1cych realizacje inwestycji. Regu31 jest, ?e takie umowy, w celu zabezpieczenia interesu dostawcy (wykonawcy) wi1?1 sie z dokonaniem przedp3aty przez podmiot strefowy.

    Innymi s3owy, nie jest mo?liwe rozpoczecie przedsiewziecia strefowego bez dokonania przedp3at na poczet dostaw lub owiadczen wykonanych ju? po uzyskaniu zezwolenia strefowego. Skoro zao przedsiewziecie gospodarcze mo?e bya rozpoczete po uzyskaniu potwierdzenia efektu zachety, to nale?y uznaa, ?e ju? w tym okresie, a wiec jeszcze przed otrzymaniem zezwolenia strefowego, inwestor mo?e dokonywaa przedp3at na poczet inwestycji w strefie.

    Podsumowuj1c, zdaniem Spó3ki ma ona prawo uwzglednia w wartooci wydatków inwestycyjnych kwalifikuj1cych sie do pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego kwote dokonanych przed uzyskaniem zezwolenia strefowego przedp3at (przyk3adowo zaliczek lub zadatków) na poczet dostaw lub us3ug, które zostan1 wykonane po dniu uzyskania zezwolenia strefowego. Znajduje to równie? potwierdzenie w wydanej przez tut. Organ podatkowy interpretacji Znak: IBPB-1-3/4510-506/15/WLK z 31 grudnia 2015 r.

    Ad 2.

    W ocenie Spó3ki, momentem, w którym przedp3ata stanie sie wydatkiem kwalifikowanym, bedzie co do zasady data uiszczenia p3atnooci (w znaczeniu kasowym) pozosta3ej czeoci ceny, przypadaj1ca ju? po dokonaniu dostawy towarów lub wykonaniu us3ugi (owiadczenia). Zaliczka na poczet zakupu orodka trwa3ego (wartooci niematerialnej i prawnej) stanowi tylko czeoa ceny nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 1 pkt 1 updop. Dopiero zap3ata pozosta3ej czeoci ceny nabycia, pozwoli na zaliczenie wp3aconej zaliczki do wartooci pocz1tkowej danego aktywa. Tak wiec dopiero moment zap3aty pozosta3ej czeoci ceny nabycia orodka trwa3ego (wartooci niematerialnej i prawnej) bedzie momentem, w którym podatnik bedzie móg3 zaliczya cene nabycia do wydatków kwalifikuj1cych sie do objecia pomoc1 publiczn1, z zachowaniem pozosta3ych warunków okreolonych w przepisach reguluj1cych dzia3alnooa w specjalnych strefach ekonomicznych. Potwierdza to, przyk3adowo, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 marca 2010 r. Znak: ILPB3/423-1165/09-3/LM.

    Gdyby natomiast dop3ata by3a roz3o?ona na etapy (przyk3adowo w zwi1zku z testowaniem instalacji), wówczas przedp3ate powinno sie uznaa za wydatek kwalifikowany w dacie uregulowania pierwszej transzy p3atnooci, przypadaj1cej ju? po dokonaniu dostawy lub wykonaniu us3ugi.

    Natomiast w specyficznej sytuacji, w której przed dostaw1 towarów lub wykonaniem us3ugi Spó3ka dokona3aby przedp3aty w wysokooci 100% ceny, tak1 przedp3ate nale?a3oby uznaa za koszt kwalifikuj1cy sie do objecia pomoc1 publiczn1 w formie zwolnienia podatkowego w dacie realizacji dostawy lub us3ugi. Wynika to st1d, ?e skoro przedp3ata obje3aby ca3ooa ceny, to po wykonaniu owiadczenia nie nastepowa3aby ju? ?adna dop3ata, a ca3a cena towaru lub us3ugi zosta3aby udokumentowana w fakturach zaliczkowych.

    W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przysz3ego uznaje sie za prawid3owe.

    Maj1c powy?sze na wzgledzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odst1piono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Sk3odowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

    Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Jednoczeonie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

    Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach