Działając na podstawie art.216 § 1, art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu... - Interpretacja - PP/443/IN/33/AK/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.05.2006, sygn. PP/443/IN/33/AK/06, Urząd Skarbowy w Brzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art.216 § 1, art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 09.05.2006r (data wpływu do Urzędu) w sprawie stawki VAT dla usług projektowania stron internetowych dla kontrahentów z terytorium Wspólnoty.

Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa - Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. (zwanej dalej Ordynacją podatkową) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta, ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - zgodnie z art. 14a § 4.

Pismem z dnia 09.05.2006r. zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług. Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, że wykonuje Pan usługi projektowania stron internetowych w kraju dla kontrahentów z terenu Wspólnoty. Pana zdaniem usługi te wykonywane na rzecz kontrahentów krajowych winny być opodatkowane stawką 22% natomiast dla kontrahentów unijnych miejscem świadczenia usługi będzie miejce gdzie kontrahent posiada siedzibę.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu po przeanalizowaniu Pana wniosku stwierdza, że zawarte w nim stanowisko jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 ze zm.) pod pojęciem usług elektronicznych rozumie się usługi świadczone za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej. Zgodnie z wyżej cytowanym przepisem usługami elektronicznymi jest m.in. tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem.

W art. 27 ust.4 pkt 9 w związku z ust. 3 ww. ustawy postanowiono, że jeżeli tak rozumiane usługi są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług (miejscem opodatkowania) jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, tzn. miejsce siedziby usługobiorcy, czyli miejsce konsumpcji tych usług.

Z uregulowań tych wynika, że usługi elektroniczne świadczone przez operatorów mających siedzibę na terytorium Wspólnoty tzn. w UE na rzecz podatników (usługobiorców) mających siedzibę w innych państwach członkowskich, tzn. też w UE, opodatkowane są w kraju siedziby, prowadzenia działalności gospodarczej lub zamieszkania usługobiorcy. Oznacza to, że z tytułu tych usług usługobiorca rozlicza się w swoim kraju.
Usługi elektroniczne ww. operatora "wspólnotowego" na rzecz innych podmiotów mających siedzibę (zamieszkanie) w Unii, niebędących podatnikami ( czyli nie podlegających opodatkowaniu) opodatkowane są według reguły ogólnej, w kraju siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej operatora (usługodawcy) lub jego zamieszkania.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do art. 14b §1 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacji podatkowej).

Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Urząd Skarbowy w Brzegu