
Temat interpretacji
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na organizację imprezy z okazji 10 - lecia Spółki do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.)uznajeza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.
Wnioskiem z dnia 31.07.2006 r. (data wpływu 02.08.2006 r.) Spółka zwróciła się z pytaniem o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych na organizację imprezy - piknik w stylu europejskim.Z okazji 10-lecia istnienia marki, na terenie zakładu produkcyjnego zorganizowano imprezę otwartą. W imprezie uczestniczyli zaproszeni imiennie goście (klienci, przedstawiciele władz, dziennikarze), pracownicy zajmujący się obsługą gości oraz wszyscy chętni, którzy odpowiedzieli na zaproszenie zamieszczone na stronie internetowej firmy. W trakcie imprezy odbywały się występy zaproszonego zespołu, wygłoszono okolicznościowe przemówienie, wręczono medale kluczowym klientom i dostawcom, rozdawano gadżety. Zorganizowano otwarty poczęstunek, z którego mógł skorzystać każdy uczestnik imprezy. Dla wybranych gości przygotowano specjalny poczęstunek, zapewniono hotel i transport oraz wręczono stosowne gadżety.Oprócz części rozrywkowej, impreza miała na celu przede wszystkim prezentację oraz promocję produktów Spółki, stworzenie dobrego wizerunku firmy oraz ułatwienie zawarcia umów i kontraktów. Pracownicy oraz partnerzy handlowi byli do dyspozycji wszystkich uczestniczących osób, przedstawiając im szeroką gamę produktów umożliwiając jednocześnie zapoznanie z walorami użytkowymi, cechami i zaletami prezentowanych produktów oraz zachęcając do skorzystania z oferty i podjęcia współpracy. Wynikiem tego było podpisanie w trakcie imprezy ok. 300 zamówień na produkty. Zdaniem Spółki koszty: usług hotelowych, usług gastronomicznych dla wybranych gości, transport zaproszonych gości oraz wręczane tym gościom gadżety w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodów do wysokości nie przekraczającej 0,25 % przychodów uzyskanych w roku podatkowym, gdyż wydatki te były kierowane do konkretnego adresata. Natomiast pozostałe koszty związane z organizacją pikniku takie jak ochrona obiektu, wynajęcie zespołu muzycznego, wynajęcie sprzętu nagłaśniającego i oświetleniowego, obsługa techniczna, usługi cateringowe powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy bez ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 28, gdyż wydatki te skierowane są do nieograniczonego kręgu odbiorców i miały na celu promocję produktów, stworzenie dobrego wizerunku firmy, zachęcenie do zawarcia umów, nawiązania i utrzymania kontaktów gospodarczych.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów to między nim, a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, które podatnik zamierza osiągnąć, ciąży na podatniku. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.Art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęć "reprezentacja" i "reklama", dlatego też zastosowanie znajdą tu określenia zawarte w słownikach języka polskiego:-"reklamę" należy traktować jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś;-"reprezentacja" zaś rozumiana jest jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Zadaniem reklamy jest zachęcenie jak największej liczby klientów do nawiązywania lub utrzymywania kontaktów gospodarczych i nabywania towarów, zaś reprezentacja ma stworzyć jak najlepszy wizerunek firmy, ułatwiający zawieranie umów i nawiązywanie kontaktów. Przedstawiony przez Spółkę program imprezy wskazuje, iż podczas jej trwania podejmowane były działania zarówno o charakterze reklamy, jak i reprezentacji. Wydatki, jakie Spółka poniosła w związku z organizacją imprezy niewątpliwie są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Skoro jednak część wydatków związana była z działaniami skierowanymi do określonego kręgu odbiorców (osoby zaproszone imiennie) wydatki, takie jak: transport i usługa hotelowa dla zaproszonych gości, usługa gastronomiczna dla kluczowych klientów oraz gadżety dla wymienionych osób, stosownie do art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do wysokości limitu, tj. 0,25 % przychodów. Pozostałe koszty związane z organizacją pikniku, są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości bez stosowania limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku i postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania
postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1.
