
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) ? Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie, po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.
Wnoszący zapytanie (Sp. z o. o.) przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w skład spółki Y spółka komandytowo - akcyjna wchodzą następujący wspólnicy:
- dwóch komplementariuszy: X Spółka z o. o. oraz Z Spółka jawna,
- pięciu akcjonariuszy, będącymi osobami fizycznymi.
Na podstawie § 14 Statutu Spółki Y spółka komandytowo ? akcyjna komplementariuszom, z tytułu prowadzenia spraw spółki, przysługuje wynagrodzenie ustalane przez Walne Zgromadzenie Spółki. Kwestię wynagrodzenia komplemetariuszy reguluje uchwała. Z kolei, zgodnie z art. 147 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, komplementariuszom nie przysługuje w takim przypadku udział w zysku spółki komandytowo ? akcyjnej w części odpowiadającej wkładowi ich pracy do tej spółki. Jedynym przychodem komplementariuszy będzie kwota uzyskanego wynagrodzenia za prowadzenie spraw spółki komandytowo ? akcyjnej.
Wobec powyższego, Spółka X ma wątpliwości dotyczące zasad opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów komplementariusza.
Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż w odniesieniu do X Sp. z o. o. uzyskane z tego tytułu wynagrodzenie, będzie stanowiło przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który podlega opodatkowaniu zgodnie z ogólnymi zasadami tej ustawy.
Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, że do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie norma prawa podatkowego, zawarta w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zastosowanie powołanej normy skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust 1 ustawy, reguluje ona opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Ponieważ spółka komandytowo ? akcyjna, zgodnie z art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), jest spółką osobową i tym samym nie posiada osobowości prawnej, to z punktu widzenia prawa podatkowego, podatnikami są jej poszczególni wspólnicy. Powyższe powoduje, że Spółka z o. o. X, będąca komplementariuszem spółki komandytowo ? akcyjnej, otrzymując wynagrodzenie z tytułu prowadzenia spraw tej spółki, będzie podlegać przepisom ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z art. 147 § Kodeksu spółek handlowych, komplementariuszowi nie pozbawionemu prawa prowadzenia spraw spółki, który pobiera wynagrodzenie z tytułu podejmowania czynności wymienionych art. 137 § 1 i art. 141, nie przysługuje udział w zysku spółki w części odpowiadającej wkładowi jego pracy do spółki. Zatem, otrzymane przez komplementariusza wynagrodzenie z tytułu prowadzenia spraw spółki komandytowo ? akcyjnej, nie będzie stanowić przychodu z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.
Przychód ten jednak będzie przychodem, o którym stanowi przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającym - jak wskazuje Spółka ? opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i obowiązuje do czasu jego zmiany. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej).
