
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 9 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży srebrnych sztabek. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności jest sprzedaż srebrnych sztabek i srebrnych monet. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy i jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
W ramach działalności gospodarczej, w postaci sprzedaży srebrnych monet i sztabek oferowane są następujące rodzaje towarów:
1)srebrne sztabki o próbie 999 i masie wahającej się od 1 uncji do 1 kilograma. Sztabki te są sprzedawane w postaci nieprzetworzonej. Na każdej sztabce widnieje oznaczenie producenta, symbol próby oraz masa sztabki. Sztabki te są produkowane przez licencjonowane mennice krajowe, jak i zagraniczne. Sztabki te są nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, które chcą upłynnić swoje rezerwy w kruszcach. Wnioskodawca nabywa je na podstawie umów cywilno-prawnych wraz z opłaceniem podatku od czynności cywilno-prawnych. Przedsiębiorca nie nabywa tych sztabek bezpośrednio od producentów oraz innych podmiotów gospodarczych. CN srebrnych sztabek nabywanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wytwarzanych w ramach działalności przez obce podmioty: CN 7106.
2)Srebrne monety - są to monety bulionowe oraz monety kolekcjonerskie, sprzedawane w stopniu nieprzetworzonym, nabyte od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nabywane są od nich na podstawie umów cywilno-prawnych oraz odprowadzony jest podatek od czynności cywilno-prawnych.
Drugą grupą srebrnych monet są monety nabywane od podmiotów gospodarczych (dystrybutorów) srebra na terenie Polski. Monety te są przy nabyciu, jak i sprzedaży opodatkowanie podstawową stawką podatku VAT, tj. 23% zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca nie dokonuje nabywania srebrnych sztabek i monet w ramach procedury importu towarów z terenów państw spoza strefy Unii Europejskiej.
Pytanie
Czy dokonując sprzedaży srebrnych sztabek, które zostały nabyte od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie umów cywilno-prawnych, Wnioskodawca ma prawo zastosować szczególną procedurę opodatkowania, tj. VAT marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem przedsiębiorcy, w przypadku nabywania srebrnych sztabek od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, którzy pozbywają się swoich rezerw w kruszcach i dalsza ich sprzedaż w stopniu nieprzetworzonym, Wnioskodawca ma prawo zastosować szczególną procedurę opodatkowania, tj. VAT marża.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy: W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Zgodnie z art. 120 ust. 5 ustawy: Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy: Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Zatem analizując przepisy ustawy o VAT, w opinii Wnioskodawcy sprzedaż towarów nabytych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej może korzystać z opodatkowania podatkiem VAT według procedury VAT marża.
Podstawa prawna
Zgodnie z art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570 z późn. zm.), procedura VAT marża ma zastosowanie m.in. do dostawy towarów używanych, jeśli podatnik nabył je od podmiotów, które nie były zobowiązane do naliczania podatku VAT przy sprzedaży. W przypadku zakupu towarów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnione jest to kryterium, ponieważ podmioty te nie są podatnikami VAT.
Towary nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są używane i odsprzedawane w formie nieprzetworzonej. Spełniają one definicję towarów używanych zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, ponieważ były przedmiotem wcześniejszego użytkowania i nie są nowymi produktami przeznaczonymi do pierwszej sprzedaży.
Dodatkowo nabywając srebrne sztabki od osób nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących czynnymi podatnikami podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie. Warunkiem zastosowania procedury VAT marża jest brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towaru. W przypadku nabycia towarów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podatek VAT nie jest naliczany, co oznacza, że spełniony zostaje warunek określony w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, sprzedaż towarów nabytych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w przypadku gdy są to towary używane sprzedawane w formie nieprzetworzonej lub jedynie poddane obróbce fizycznej bez zmiany ich istotnych właściwości chemicznych, kwalifikuje się do zastosowania procedury VAT marża.
Taka interpretacja jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego oraz interpretacjami indywidualnymi w podobnym zakresie:
- interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.462.2023.1.JG;
- interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.52.2024.1.PRM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7;
Według art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112);
Art. 120 ust. 4 ustawy stanowi, że:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Zgodnie z art. 120 ust. 5 ustawy:
Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Jednocześnie treść art. 120 ust. 10 ustawy stanowi, że:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony.
Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.
Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.
Z opisu sprawy wynika, że będąc czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności jest m.in. sprzedaż srebrnych sztabek. Sztabki te są sprzedawane w postaci nieprzetworzonej. Na każdej sztabce widnieje oznaczenie producenta, symbol próby oraz masa sztabki. Sztabki te są produkowane przez licencjonowane mennice krajowe, jak i zagraniczne. Sztabki te są nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, które chcą upłynnić swoje rezerwy w kruszcach. Nabywa je Pani na podstawie umów cywilno-prawnych wraz z opłaceniem podatku od czynności cywilno-prawnych. CN srebrnych sztabek nabywanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wytwarzanych w ramach działalności przez obce podmioty: CN 7106.
Pani wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą możliwości zastosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży srebrnych sztabek.
Odnosząc się do Pani wątpliwości należy wskazać, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży. Z treści art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy jednoznacznie wynika, że nie można do towarów używanych zaklasyfikować metali szlachetnych lub kamieni szlachetnych sklasyfikowanych kodem CN m.in. 7106. Towary sklasyfikowane kodami CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112 zostały wyłączone z możliwości zastosowania do ich sprzedaży procedury VAT-marża dla towarów używanych.
Wobec powyższego, dokonując sprzedaży srebrnych sztabek nie może Pani zastosować szczególnej procedury VAT-marża, stosownie do treści art. 120 ust. 4 ustawy. Srebrne sztabki nie mieszczą się w definicji towarów używanych, o których mowa w ww. przepisach, gdyż jak Pani wskazała srebrne sztabki, sklasyfikowane są pod kodem CN 7106.
Tym samym, Pani stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zauważyć należy, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wywiera zatem skutek prawny wyłącznie dla Pani.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji wskazuję, że dotyczą one innych towarów niż będące przedmiotem Pani wniosku. Dodatkowo wyjaśniam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
