
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14 a § 4 w związku z art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie podatnika,
przedstawionej w piśmie z dnia 6 listopada 2006 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 10 listopada 2006 r.)
postanawia
uznać stanowisko Spółki za prawidłowe
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, Podatnik podpisał umowę z kontrahentem krajowym (wykonawcą) o współpracę w zakresie organizowania przez wykonawcę na zlecenie i rzecz zleceniodawcy działań o charakterze promocyjno-reklamowym. W ramach powyższej umowy wykonawca zorganizował i przeprowadził konkurs adresowany do pracowników kontrahentów zleceniodawcy i w związku z powyższym zakupił i wręczył nagrody konkursowe. Powyższa czynność została udokumentowana fakturą VAT jako usługa promocyjno-reklamowa. Dodatkowo wykonawca sporządził wykaz przekazanych nagród konkursowych ze wskazaniem osób, którym te nagrody wręczono.
Pismem z dnia 17 stycznia 2007 r. Spółka uszczegółowiła wniosek o następujące informacje. Podstawowym celem zorganizowania wspomnianego konkursu przez xxx S.A. było zwiększenie sprzedaży oraz pozyskanie nowych klientów poprzez zmotywowanie działów handlowych bezpośrednich klientów Spółki. Według Spółki zostało to uzyskane dzięki temu, że pracownicy tych działów stali się bardziej aktywni poprzez:
- zintensyfikowanie działań w stronę sklepów detalicznych należących do sieci danego dystrybutora,
- częściej kierowali działania na punkty detaliczne spoza sieci (również nie korzystające z zamrażarek Zielonej Budki.
Konkurs adresowany był do pracowników działów handlowych kontrahentów Spółki (zwanych dystrybutorami), a warunki dotyczące uczestnictwa związane były z osiągniętym obrotem.
W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Czy powyższe czynności można zakwalifikować jako usługi reklamowe o charakterze publicznym? Czy może opisane działania mają charakter reklamy niepublicznej lub są to czynności o charakterze innym niż reklama lub reprezentacja służące zwiększeniu sprzedaży przez zleceniodawcę?
W ocenie Spółki koszty związane z zorganizowaniem i przeprowadzeniem konkursu dla pracowników kontrahenta stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów zleceniodawcy na podstawie art.15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i nie podlegają ograniczeniom wynikającym z brzmienia art.16 ust.1 pkt 28 powołanej ustawy.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:
W stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia wniosku, stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika,
- jest definitywny (rzeczywisty),
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany.
Od dnia 01.01.2007 r. ustawodawca jako cel poniesienia kosztów dodał również zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.
Aby podatnik mógł określony wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać bezpośredni związek tego wydatku nie tylko z prowadzoną działalnością, ale przede wszystkim to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego w roku podatkowym przychodu. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Istotne jest, aby dany wydatek poniesiony został w związku z prowadzoną działalnością. Przy czym ciężar dowodu co do wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągniętym przychodem spoczywa na podatniku.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółka zorganizowała konkurs skierowany do pracowników działów handlowych jej bezpośrednich kontrahentów celem zwiększenia sprzedaży oraz pozyskania nowych klientów. Warunkiem otrzymania określonej w regulaminie konkursu nagrody było przekroczenie kolejnych wartości sprzedaży. Celem Spółki było, poprzez zmotywowanie pracowników działów obsługi klientów, zwiększenie sprzedaży oraz pozyskanie nowych klientów. W przedstawionej sytuacji mamy więc niewątpliwie do czynienia z wydatkami służącymi zarówno umocnieniu więzi gospodarczych z kontrahentami Spółki jak i zachęceniu klientów do dokonywania zakupów produktów Spółki. Podjęte działania wpływać będą zatem na wzrost sprzedaży oferowanych produktów, a co za tym idzie na osiągane przez Spółkę przychody.
Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wobec tego, że przepisy podatkowe nie definiują pojęć reklama i reprezentacja należy odnieść się do definicji słownikowych. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1996r. tom 3 (str.37 i 45) reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast według Słownika Języka Polskiego pod red. W.Doroszewskiego, tom VII Warszawa 1965 r. (str. 901 i 902) reklama to rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i możliwościach nabycia towarów zwykle za pomocą ogłoszeń w radio, telewizji itp. W świetle powyższych definicji słownikowych reklamy za najistotniejszą jej cechę można przyjąć to, że są to zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu kontrahentowi, mające na celu zachęcenie do kupna potencjalnego klienta. Natomiast reprezentacja zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego oznacza okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zorganizowanie akcji motywacyjnej w postaci konkursu dla pracowników kontrahentów Spółki, ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, a co za tym idzie zwiększenie uzyskiwanych przychodów, poprzez zastosowanie innych środków niż w przypadku reklamy i reprezentacji w powyższym rozumieniu. W przypadku akcji promocyjnej posłużono się motywacyjną funkcją przyznawanej nagrody w zamian za osiągnięcie określonego pułapu sprzedaży produktów Spółki.
Tak więc stwierdzić należy, że poniesione przez Spółkę wydatki związane z zorganizowaniem konkursu, stanowiące wymierną zachętę do zintensyfikowania handlu wyrobami Spółki, zmierzają do do zwiększenia przychodów i pozostają w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z tymi przychodami. Zatem koszty uzyskania przychodów związane z w/w akcją motywacyjną nie będą podlegały ograniczeniom zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącym reklamy i reprezentacji i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w/w ustawy.
Z dniem 01.01.2007 r. ustawodawca dokonał nowelizacji przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Obecnie przepis ten mówi, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z powyższego wynika, że koszty reklamy, bez względu na jej charakter, można obecnie zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.
Analizując powyższe zmiany stwierdzić należy, że nie mają one wpływu na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zorganizowania w 2007 roku przez Spółkę takiej samej akcji promocyjnej jak przedstawiona w przedmiotowym wniosku. W ocenie tutejszego organu podatkowego poniesione przez Spółkę wydatki na jej zorganizowanie także w całości będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki, że koszty związane z zorganizowaniem i przeprowadzeniem konkursu dla pracowników kontrahenta stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów zleceniodawcy na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i nie podlegają ograniczeniom wynikającym z brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy, jest prawidłowe.
Interpretacje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii podatku od towarów i usług oraz pobrania przez Spółkę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych udzielone zostaną odrębnymi postanowieniami.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanawia jak na wstępie.
Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia (lub) w dniu zaistnienia przedstawionego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
