
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. postanawia stanowisko w indywidualnej sprawie przedstawione przez Spółkę we wniosku z 28.11.2006 r. (złożonym 12.12.2006 r.) odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przebudowę drogi publicznej uznać za prawidłowe.
Przepis art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stanowi, iż stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W dniu 12.12.2006 r. Spółka złożyła do tut. organu wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawiając następujący stan faktyczny.
We wniosku Spółka podała, że jest komplementariuszem spółki komandytowej. Przychody i koszty z tytułu udziału w spółce nie będącej osobą prawną rozliczane są na zasadach określonych w art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka komandytowa prowadziła inwestycję polegającą na budowie obiektów magazynowych i infrastruktury towarzyszącej z przeznaczeniem pod wynajem. Jednym z elementów tej inwestycji było dokonanie modernizacji i przebudowy ul. L oraz skrzyżowania ul. R i ul. L będących drogami publicznymi.
Po zakończeniu inwestycji dokonała rozliczenia wydatków na poszczególne tytuły inwestycyjne (środki trwałe) - bezpośrednie w pełnej wysokości, natomiast pośrednie proporcjonalnie do kosztów bezpośrednich.
Spółka rozliczyła wydatki na modernizację i przebudowę ul. L oraz skrzyżowania ul. R i ul. L do inwestycji w obcych obiektach podlegających amortyzacji.
W związku z powyższym Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy wydatki na przebudowę drogi publicznej można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów?
Zdaniem Spółki droga publiczna nie stanowi środka trwałego podatnika. Nie jest również przedmiotem najmu, dzierżawy, ani innej umowy, na podstawie której przyjęta byłaby do używania przez podatnika. Zmodernizowana droga nadal stanowi drogę publiczną, z której mogą korzystać inne osoby i podmioty. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji zapewnia bieżące utrzymanie drogi i pokrywa koszty z tym związane.
Z uwagi na to, że przebudowa dróg i skrzyżowania była niezbędna w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania centrum logistycznego oraz bezpiecznego zjazdu do nieruchomości przeznaczonych na wynajem zdaniem Spółki wydatki na przebudowę drogi publicznej stanowią koszty uzyskania przychodów.
Po zakończeniu przebudowy drogi Spółka powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość wynikającą z rozliczenia inwestycji dotyczącą przebudowy dróg i skrzyżowania.
Zaliczenie wydatków do kosztów w momencie ich ponoszenia nie było możliwe, z tego względu, że znaczną ich część stanowiły wydatki pośrednie związane zarówno z budową środków trwałych jak i modernizacją drogi i skrzyżowania (np. mapy, dokumentacja wykonawcza, raporty oddziaływania na środowisko, zastępstwo inwestycyjne, nadzory geodezyjne, geologiczne i sanitarne oraz inne koszty ekonomiczne i finansowe związane z procesem inwestycyjnym).
Stanowisko tut. organu jest następujące.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Od 1 stycznia 2007 r. art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brzmi: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zarachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Koszty podatkowe ponoszone przez podmioty gospodarcze mogą mieć charakter wydatków bezpośrednich lub pośrednich.
Wydatki związane z przebudową drogi publicznej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania. W przypadku kosztów pośrednich uzasadnienie ma odnoszenie tych wydatków w koszty podatkowe w momencie ich poniesienia.
W myśl art. 15 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.) koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.
Z dniem 1 stycznia 2007 r. art. 15 ust. 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymuje brzmienie: koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4 c.
Od 1 stycznia 2007 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych dodano art. 15 ust. 4d, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Kwestia ponoszenia kosztów związanych z budową i przebudową dróg przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.). Zgodnie z art. 16 ust. 1 w/w ustawy o drogach publicznych budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
Przedmiotowa droga publiczna nie stanowi środka trwałego będącego własnością podatnika, nie jest również przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy na podstawie której przyjęta byłaby do używania. Zmodernizowana droga nadal będzie drogą publiczną, z której będą mogły korzystać również inne osoby i podmioty.
A zatem, wydatki ponoszone przez Spółkę na przebudowę drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcych środkach trwałych. Do drogi tej Spółka nie posiada żadnego tytułu prawnego uprawniającego ją do wyłącznego korzystania z tej drogi.
Powyższe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów, ponieważ mają one pośredni związek z uzyskanym przychodem.
Stanowisko Spółki odnośnie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przebudowę drogi publicznej tut. organ uznaje za prawidłowe.
W myśl art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Jednocześnie tut. organ informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.
