Czy dochody z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, o charakterze mieszkalnym, o których mowa w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), kor... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.270.2018.12.ANK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.270.2018.12.ANK

Temat interpretacji

Czy dochody z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, o charakterze mieszkalnym, o których mowa w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 3 lipca 2018 r. (data wpływu tego samego dnia) o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 20 lutego 2019 r. sygn. akt I SA/Po 908/18 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 lutego 2022 r. sygn. akt II FSK 1429/19;

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, o charakterze mieszkalnym, o których mowa w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 3 lipca 2018 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, o charakterze mieszkalnym, o których mowa w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

P … do 1994 r. miało status przedsiębiorstwa komunalnego. W 1994 roku zostało zawiązane P …Sp. z o. o., które było prawnym następcą przedsiębiorstwa komunalnego. Do spółki zostało wniesione aportem przedsiębiorstwo komunalne wraz z majątkiem w postaci nieruchomości, w tym nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Przed aportem ze struktury wyłączono Zakład X i Zakład Y, które utworzyły osobne spółki. W 2004 r. P … Sp. z o.o. przekształcono w P … (dalej: „Wnioskodawca”, „P” lub „Spółka”). Właścicielem 100% akcji P jest Miasto. P zajmuje się m.in. zarządzaniem nieruchomościami. Obecnie P zarządza kilkuset budynkami. W ich skład wchodzą przede wszystkim nieruchomości z udziałem Miasta ale i wspólnoty mieszkaniowe czy nieruchomości stanowiące współwłasność osób fizycznych, a ponadto nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. P zapewnia obsługę m.in. administracyjną, techniczną i finansowo-księgową.

Przez nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym Spółka rozumie nieruchomości, dla których ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługują do nich prawa rzeczowe, jak również gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe, a ponadto znany jest właściciel który jednak z różnych względów nie odbiera nieruchomości. W zakresie nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, w poszczególnych latach, obowiązywał następujący stan prawny na podstawie:

1)przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. Prawo lokalowe, wprowadzono instytucję „zarządu przymusowego” zwanego też „zarządem państwowym”. Przyjęcie nieruchomości w taki zarząd następowało na podstawie decyzji administracyjnej, w której wskazywano także jednostkę, która ów zarząd ma sprawować. W przypadku Miasta było to P… P, a następnie P sp. z o.o.;

2)art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, postanowiono że „z dniem wejścia w życie ustawy do czynności jednostek zarządzających nieruchomościami na mocy decyzji administracyjnych, wydanych na podstawie art. 25 ust. 2 i 3 ustawy wymienionej w art. 67 pkt 2, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia”. Tym samym z dniem wejścia w życie ustawy zniesiono tzw. „zarząd państwowy”. Od tego momentu jednostki, które w dniu jej wejścia w życie zarządzały wcześniej nieruchomościami stosują przepisy art. 752 i następnych kodeksu cywilnego (tj. o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia). P zobowiązany jest zatem zajmować się taką nieruchomością do czasu faktycznego przejęcia jej w posiadanie przez właścicieli lub inny podmiot, któremu przysługuje prawo do takiej nieruchomości.

W okresie gospodarowania nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym P zgodnie z zasadą konieczności zachowania należytej staranności pobiera pożytki z nieruchomości, w szczególności z ich najmu, jak również dba o stan nieruchomości, tj. ponosi wydatki na eksploatację, remonty bieżące lub dokonuje nakładów na nieruchomości. Spółka zarządza ok. 30 nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym. Większość z tych nieruchomości to budynki mieszkalne, lokale mieszkalne. Spółka zmierza do uregulowania stanu prawnego nieruchomości. P tworzy rezerwy na rozliczenia z właścicielem nieruchomości, albowiem w przypadku konieczności wydania nieruchomości dochodzi do rozliczenia w oparciu o przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia. P wydał już wiele takich nieruchomości.

Istotne elementy opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zostały przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, a mianowicie:

- jeśli chodzi o Spółkę to ma ona status samorządowej jednostki organizacyjnej,

- Spółka wykonuje przede wszystkim zadania własne gminy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym także w zakresie spraw związanych z gospodarką nieruchomościami (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) i z gminnym budownictwem mieszkaniowym (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).

Pytanie

Czy dochody z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, o charakterze mieszkalnym, o których mowa w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, o charakterze mieszkalnym, o których mowa w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zakres podmiotowy zwolnienia

Zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, uprawnia ono bowiem jedynie podmioty o określonym statusie. Jeśli chodzi o Spółkę to ma ona status samorządowej jednostki organizacyjnej. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. z w Dz.U. z 2017 r. poz. 1875), w celu wykonywania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy jednostek organizacyjnych określają z kolei przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U z 2017 r., poz. 827 ze zm.). Zgodnie art. 2 przedmiotowej ustawy, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formie zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego. Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych, a także przystępowania do takich spółek (art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej). Dopuszczalne formy prowadzenia komunalnej gospodarki gminnej określają z kolei przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U z 2017 r. poz. 827 ze zm.). Zgodnie z ustawą gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formie zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego (art. 2 tej ustawy). Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej jednostki samorządu terytorialnego mają prawo tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych, a także przystępowania do takich spółek. Spółka wykonuje przede wszystkim zadania własne gminy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym także w zakresie spraw związanych z gospodarką nieruchomościami (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) i z gminnym budownictwem mieszkaniowym (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym). Są to więc zadania z zakresu gospodarki komunalnej. Spółka na potwierdzenie możliwości zwolnienia podatkowego uzyskała interpretację indywidualną z 25 sierpnia 2008 r., Znak: ILPB3/423-317/08-3/MM.

Zakres przedmiotowy zwolnienia

Jak podkreślono w interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-3.4010.56.2018.2.MC, „aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1)dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

2)dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych (...).

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się m.in. wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. W języku potocznym, pojęcie „gospodarka” - w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych” określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji, z interpretacji językowej pojęcia „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” wynika, że gospodarka ta obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi rzeczami związanymi z zamieszkiwaniem. Jednocześnie wskazać należy, iż uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest objęcie pojęciem „zasoby mieszkaniowe” nie tylko lokali mieszkalnych, ale również pozostałych pomieszczeń i urządzeń wchodzących w skład budynku mieszkalnego lub znajdujących się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniających jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie. Przez „zasoby mieszkaniowe” należy zatem rozumieć:

1)budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2)pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3)urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.),

4)grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne. Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem ze zwolnienia korzystają dochody z gospodarki zasobem mieszkaniowym, pod warunkiem odpowiedniego ich wydatkowania. W zakresie zasobu mieszkaniowego ze zwolnienia korzysta również wydatkowanie dochodu związane z utrzymaniem mieszkań, a zatem również obiektów, o których mowa w pkt 1-4.

Zasoby mieszkaniowe

Przechodząc do istoty wniosku Spółki, kluczowe dla odpowiedzi na pytanie Spółki jest rozstrzygnięcie czy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym stanowią zasób mieszkaniowy Spółki. W braku definicji, na gruncie podatkowym, pojęcia zasób mieszkaniowy w orzecznictwie podkreśla się że „ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka”- w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy” „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane z mieszkaniem. Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje dysponowanie i zarządzanie zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 31 sierpnia 2016 r., sygn. akt I SA/Bk 47/16). Tak więc, zasoby mieszkaniowe to zgromadzone mieszkania, w tym kontekście trzeba podkreślić iż nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym są w dyspozycji Spółki – do momentu ich wydania prawnym właścicielom - na wyłączność. Spółka nie zarządza tymi nieruchomościami na zlecenie właścicieli, ale czyni to bez ich udziału, wiedzy i na własny rachunek (we własnym imieniu). Jest to jednocześnie ustawowy obowiązek Spółki, a nieruchomości były poprzednio objęte zarządem przymusowym. Dopiero w momencie pojawienia się właściciela nieruchomości Spółka zobowiązana jest rozliczyć się z zarządu nieruchomością. Powyższe obowiązki po stronie Spółki potwierdza Sąd Najwyższy w wyroku z 17 marca 2004 r., sygn. akt II CK 71/03, w którym wskazał, że „wykładnia gramatyczna wskazanych przepisów art. 61 ustawy o najmie (-) i art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, w zw. z art. 753 § 1 KC, prowadzi do jednoznacznego wniosku, iż zarząd nieruchomością sprawowany przez Gminę powinien trwać do czasu faktycznego przejęcia zarządu przez właściciela nieruchomości. W okresie od 1 stycznia 1999 roku przejęcie mogło nastąpić na wniosek właściciela lub w drodze wymuszenia przez gminę w postępowaniu sądowym. Każde z w/w działań inicjujących było prawem osoby, dla której zostało przewidziane a nie jej obowiązkiem w związku z czym bezczynność którejkolwiek ze stron nie mogła być poczytana za uchybienie. W okresie trwania zarządu gmina miała obowiązek wykonywania wszystkich czynności związanych z należytym, w świetle prawa cywilnego i prawa administracyjnego, zrealizowaniem praw i obowiązków właściciela nieruchomości, odnośnie do których można było przyjąć domniemaną jego wolę lub które wynikały z ustaw lub zasad współżycia społecznego bez względu na wolę właściciela (art. 752, art. 754 KC)”. Spółka jest w dyspozycji kilkudziesięciu nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, a zatem jest to „nagromadzenie” mieszkań. Dodatkowo Spółka zarządza nieruchomościami we własnym imieniu i bez zlecenia innego podmiotu, co oznacza że nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym są w zasobie mieszkaniowym Spółki w kontekście art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Z uwagi na powyższe argumenty w ocenie Spółki, w przypadku gospodarowania nieruchomościami o nieuregulowanym stanie prawnym, znajduje zastosowanie zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 3 września 2018 r. wydałem interpretację indywidualną Znak: 0111-KDIB1-2.4010.270.2018.1.ANK, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy dochody z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, o charakterze mieszkalnym, o których mowa w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 7 września 2018 r.

Skarga na interpretację indywidualną

Pismem z 4 października 2018 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Skarga wpłynęła do mnie 9 października 2018 r.

Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji oraz zasądzenie kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z 20 lutego 2019 r. sygn. akt I SA/Po 908/18.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 11 lutego 2022 r. sygn. akt II FSK 1429/19 oddalił moją skargę kasacyjną.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny 11 lutego 2022 r. Prawomocne orzeczenie wraz z aktami sprawy wpłynęło 4 lipca 2022 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania uchylonej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.