Czy wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu B. będą stanowić koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o CIT ro... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.33.2022.2.KW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.33.2022.2.KW

Temat interpretacji

Czy wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu B. będą stanowić koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o CIT rozpoznany jednorazowo w dacie poniesienia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu B. będą stanowić koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o CIT rozpoznany jednorazowo w dacie poniesienia.

Uzupełnili Państwo wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 października 2022 r. (data wpływu 12 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego:

A. oraz określone spółki od niej zależne tworzą podatkową grupę kapitałową PGK A. w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Rokiem podatkowym PGK A. jest rok kalendarzowy, zaś spółką reprezentującą w/w PGK jest A.- jako spółka dominująca. Podstawa opodatkowania PGK A. jest obliczana zgodnie z art. 7a ustawy o CIT, w związku z art. 7 ust. 1 -3 ustawy o CIT. A., ani żadna spółka wchodząca w skład PGK A., nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

A. prowadzi działalność w zakresie (...), które produkowane są w (...) Spółki (stanowiących Oddziały Spółki), w przeważającej części z (...) Spółki. Sprzedaż (...) kwalifikowana jest do przychodów z działalności innej niż przychody z zysków kapitałowych.

Nadmienić należy, że, że odbiorcami produktów Spółki są podmioty z całego świata. Ilustracją powyższego jest fakt, iż przykładowo w 2020 r. jedynie 23% przychodów A. wynikało ze sprzedaży krajowej, natomiast pozostali najwięksi odbiorcy pochodzili z zagranicy

Konsekwencją skali prowadzonej działalności oraz jej globalnego charakteru jest uczestnictwo A. we wszelkich inicjatywach, których celem jest:

poprzez udział w dyskusjach, seminariach i spotkaniach - nawiązywanie nowych kontaktów, dzielenie się spostrzeżeniami i budowanie nowych perspektyw w obszarach dotyczących problemów gospodarczych i społecznych o znaczeniu ogólnoświatowym (takich jak przejście firm na zieloną energię, zrównoważony rozwój, cyberbezpieczeństwo itp.), lub

promowanie marki A. oraz produktów Spółki, a w konsekwencji poszerzanie rynków zbytu i zwiększanie sprzedaży.

Jednym z takich przedsięwzięć jest organizowane corocznie Światowe Forum Ekonomiczne (dalej: Forum). Konferencja ta stanowi obecnie wiodące miejsce spotkań prezesów największych międzynarodowych podmiotów gospodarczych, jest ponadto płaszczyzną dyskusji na temat współczesnych problemów gospodarczych i ekonomicznych.

Chcąc zapewnić udział A. w Forum - Spółka podpisała porozumienie z należącym do BGK (dalej: BGK, Organizator), będącym organizatorem wspólnego przedsięwzięcia (…) o nazwie „B.”. Jego celem było zorganizowanie miejsca dyskusji biznesowej oraz wydarzeń kulturalnych i promocji potencjału inwestycyjnego Polski w trakcie trwania Forum.

W ramach zawartego porozumienia Organizator zobowiązał się do:

wynajęcia nieruchomości (na czas trwania Forum), w której zorganizowane były wydarzenia, w tym panele dyskusyjne i konferencje w ramach „B.”,

przygotowania i przeprowadzenia wydarzeń (paneli, konferencji), o których mowa powyżej,

ekspozycji materiałów promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia B. dostarczonych przez A. celem zaprezentowania logo A. oraz informacji dotyczących A. wewnątrz B. oraz na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.

A. zobowiązał się natomiast do:

udostępnienia organizatorowi logotypu A. w celu wykorzystania go w materiałach promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia „B.”,

przygotowania i dostarczenia materiałów promocyjnych dotyczących A.,

pokrycia kosztów ponoszonych przez BGK w związku z organizacją przedsięwzięcia „B.” na warunkach określonych w Porozumieniu, co oznaczało partycypację A. w tych kosztach w wysokości X,

organizacji i pokrycia kosztów udziału własnych przedstawicieli podczas Forum,

przygotowanie scenariuszy wystąpień przedstawicieli A. w ramach paneli dyskusyjnych.

Warto wskazać, że agenda Forum obejmowała wystąpienia i dyskusje poświęcone m.in. koniecznej w obecnych czasach dywersyfikacji łańcuchów dostaw (wymuszonej pandemią COVID oraz wojną na Ukrainie), alternatywnym źródłom energii oraz bezpieczeństwu energetycznemu, atrakcyjności Europy Środkowo - Wschodniej dla inwestorów czy też roli instytucji finansowych w procesie dekarbonizacji gospodarek.

W celu pełniejszego wykorzystania potencjału wydarzenia B. w obszarze promowania marki A.- Spółka podpisała także dwie umowy z wiodącymi tytułami prasowymi poświęconymi tematyce ekonomicznej, przedmiotem których była:

realizacja świadczeń reklamowych na łamach wydania specjalnego w/w tytułów prasowych (w ich polskiej i angielskiej wersji językowej), które następnie dystrybuowane były w czasie trwania Forum,

obsługa medialna w czasie trwania Forum,

W celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości Wnioskodawca informuje, że wydatki związane z uczestnictwem w Forum zostały udokumentowane fakturami ujętymi w księgach spółki jako jej koszty oraz, że nie zostały one zwrócone w jakiejkolwiek formie (stąd też kwestię prawidłowości udokumentowania tych wydatków należy traktować jako nieobjętą zakresem wniosku o udzielenie interpretacji).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca wskazał, że wskazane wydatki nie stanowią kosztów reprezentacji (o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i które, co należy zauważyć, nie posiadają legalnej definicji w przepisach prawa podatkowego).

Tytułem przypomnienia Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z treścią wyroku NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 (którego wydanie w poszerzonym składzie - miało na celu wyeliminowanie rozbieżności związanych z rozumieniem pojęcia „reprezentacja” pojawiających się w orzeczeniach sądów administracyjnych) „celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny”.

Jak wskazano we wniosku o udzielenie interpretacji - celem udziału w przedsięwzięciu B. było m.in. uczestnictwo przedstawicieli A. w panelach dyskusyjnych, wystąpieniach oraz spotkaniach ze światowymi leaderami w wybranych dziedzinach, co służyć miało nabyciu specjalistycznej wiedzy, mającej na celu dostosowanie Spółki do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz możliwych kierunków rozwoju światowej gospodarki.

Poprzez ekspozycję materiałów reklamowych - intencją A. było ponadto budowanie rozpoznawalności marki (logo) A. wśród uczestników Forum, swego rodzaju „zakotwiczenie” jej w pamięci potencjalnych kupujących i kontrahentów firmy (przedstawicieli międzynarodowego biznesu itp.). W kontekście powyższego warto także wskazać, że w myśl wydawanych interpretacji indywidualnych (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPB-1-3/4510-55/15/MO z dnia 8 lipca 2015 r.)„reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Za logo uznać należy znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki swojego produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych (por. J. Thomas Russell. W. Ronald Lane, Reklama według Ottona Kleppnera; Wydawnictwo FELBERG SJA, 2000 r., s. 621). Logo może obejmować zarówno nazwę przedsiębiorcy, jej skrót jak też nazwę konkretnego produktu lub usługi. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia”.

Reasumując - przedstawione okoliczności świadczą o tym, że celem działań A. było (poprzez udział przedstawicieli spółki w panelach dyskusyjnych itp.) nabycie specjalistycznej wiedzy, a także (poprzez ekspozycję jej logo w materiałach reklamowych) promowanie marki i logo A. Działań Spółki, w ocenie Wnioskodawcy, z pewnością nie można natomiast zakwalifikować jako noszących znamiona reprezentacji, ich wyłącznym bądź dominującym celem nie było bowiem kreowanie obrazu (wizerunku) podatnika, względnie - kojarzonego czasem z reprezentacją podkreślania jego zasobności.

W/w stanowisko jest to jednak wyłącznie ocena Wnioskodawcy a nie fakt, będący elementem stanu faktycznego złożonego wniosku o interpretację.

Tytułem przypomnienia wnioskodawca wskazał, że w myśl art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm., dalej: Ordynacja podatkowa) składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Przy tym zgodnie z orzeczeniem WSA w Szczecinie z dnia 4 lipca 2007 r. sygn. akt I SA/Sz 906/06 stan faktyczny należy rozumieć jako „pewien zbiór faktów składających się na sprawę interpretacyjną, faktem zaś jest to, co zaszło lub zachodzi w rzeczywistości; zdarzenie, zjawisko; określony stan rzeczy”.

W kontekście powyższego Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż w analizowanej sprawie faktem może być np. informacja o uczestnictwie w przedsięwzięciu „B.", czy też np. informacja o zawarciu umów na realizację świadczeń reklamowych z określonymi tytułami prasowymi. Faktem (z powodów oczywistych) nie może być natomiast ocena, czy dany wydatek ma charakter reprezentacyjny (informacja w tym zakresie jest bowiem jedynie oceną pewnych okoliczności, będącą na gruncie w/w regulacji „oceną prawną tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego”).

Rozróżnienie powyższego (tj. stanu faktycznego oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie) jest natomiast o tyle istotne, że:

Organ podatkowy wydający interpretację - jest związany przedstawionym stanem faktycznym,

ocena prawna tego stanu faktycznego, przedstawiona przez podatnika - podlega wyłącznie ocenie Organu w ramach procedury interpretacyjnej (o czym stanowi art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej), Organ podatkowy nie jest więc nią związany.

Natomiast uprawnieniem Wnioskodawcy w analizowanej sprawie jest otrzymanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, zawierającej ocenę Organu podatkowego zakresie możliwości zaliczenia wydatków związanych z uczestnictwem w przedsięwzięciu „B.” w ciężar kosztów podatkowych, która będzie pochodną samodzielnego uznania przez organ (na podstawie przedstawionych faktów), że:

pomiędzy ponoszonymi wydatkami a osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem przychodów zachodzi związek przyczynowo skutkowy,

wydatki ponoszone w związku z w/w przedsięwzięciem - nie mają charakteru reprezentacyjnych, - czyli taką, w której Organ podatkowy dokona samodzielnej oceny w/w zagadnienia, nie będąc przy tym związany oceną dokonaną w powyższym zakresie dokonaną przez podatnika.

Końcowo Wnioskodawca wspomniał, iż w/w stanowisko znajduje swoje oparcie w orzecznictwie, przykładowo w wyroku z dnia 20 września 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 520/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził że „rolą wnioskującego jest zatem zadeklarować fakty/zdarzenie przyszłe, zaś Organ powinien ocenić tę deklarację pod względem prawnym sensu largo” i dalej „organ może pytać o fakty, których nie należy mylić z prawną ich kwalifikacją. Wnioskujący jest zobowiązany do wskazania faktów, a następnie do wyrażenia własnego stanowiska co do ich prawnej oceny. Organ jest związany pierwszą z tych pozycji (opisem faktów/zdarzenia przyszłego)”.

Związek wydatków opisanych we wniosku z osiągnięciem przychodu lub zabezpieczeniem źródła przychodu - zachodzi na dwóch płaszczyznach.

Po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że zarządzanie Spółką o takiej skali prowadzonej działalności (jak ma to miejsce w przypadku A.), wymaga posiadania i aktualizowania wiedzy dotyczącej warunków otoczenia w jakich działa przedsiębiorstwo, aktualnych trendów ekonomicznych, czy też uwarunkowań wynikających z ciągle trwającej pandemii Covid czy też wojny na Ukrainie. Przekłada się to bowiem na warunki funkcjonowania A., kwestie związane z istniejącymi rynkami zbytu, łańcuchami dostaw itp., a w konsekwencji na efektywność ekonomiczną A. i osiągane przychody.

Wiedzę taką z pewnością daje uczestnictwo w Forum, w ramach projektu „B.". Omawiane tam tematy i zagadnienia, takie jak:

wpływ pandemii COVID-19 oraz wojny na Ukrainie na zakłócenia w łańcuchach dostaw,

znaczenie alternatywnych źródeł energii w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego,

zachęty dla inwestorów do lokowania kapitału w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, - z pewnością dają wiedzę w istotnym dla Spółki (z gospodarczego punktu widzenia) zakresie oraz pozwalają uwzględnić szersze spektrum czynników w procesie zarządczym.

Po drugie - jak wskazano w opisie stanu faktycznego:

logotyp A. był wykorzystany w materiałach promocyjnych służących realizacji przedsięwzięcia „B.",

Spółka zawarła także umowy z wiodącymi tytułami prasowymi poświęconymi tematyce ekonomicznej, przedmiotem których była realizacja świadczeń reklamowych na łamach ich wydań specjalnych (w ich polskiej i angielskiej wersji językowej), dystrybuowanych następnie w czasie trwania Forum.

Według Wnioskodawcy w/w ekspozycja materiałów promocyjnych była dobrą okazją do promowania A. Oczekiwanym przez Spółkę efektem jest zwiększenie rozpoznawalności A. jako stabilnego i odpowiedzialnego partnera handlowego, co w dalszej kolejności winno się przekładać na uzyskiwane przychody/zyski.

Pytanie

Czy opisane powyżej i poniesione przez A. wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu B., a także związane z tym uczestnictwem wydatki na obsługę medialną i świadczenia reklamowe - będą stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznawany w momencie jego poniesienia?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy poniesione przez A. wydatki związane z organizacją i uczestnictwem w przedsięwzięciu B., a także związane z tym uczestnictwem wydatki na obsługę medialną i świadczenia reklamowe - będą stanowić koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznawany w momencie jego poniesienia.

Związek poniesionych wydatków z przychodami

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Konstrukcja w/w przepisu daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Kosztami uzyskania przychodów będą więc wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W doktrynie aprobowany jest przy tym pogląd, zgodnie z którym - dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów - konieczne jest aby koszt ten:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku był pokryty z jego zasobów majątkowych,

był definitywny (rzeczywisty), tzn. aby wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie znajdował się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy ponadto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze - powołana wyżej definicja, sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego też względu, każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem lub zabezpieczeniem przychodu, lub realną szansą powstania lub zabezpieczenia przychodów podatkowych.

Po drugie, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów lub zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów.

Zauważyć także należy, że katalog niezbędnych lub uzasadnionych ekonomicznie kosztów pośrednich jest inny dla każdego przedsiębiorstwa, będąc zarazem pochodną specyfiki prowadzonej działalności, jej skali, portfela klientów itp.

Wydatki na organizację przedsięwzięcia B. a przychody Spółki

Przeniesienie powyższych zasad na grunt sprawy prowadzi do wniosku, że w analizowanej sprawie istnieje związek pomiędzy:

wydatkami ponoszonymi przez A. w związku z organizacją i uczestnictwem w Forum,

związanym z tym uczestnictwem zakupem świadczeń reklamowych oraz usług obsługi medialnej,

- a osiąganymi przychodami. W konsekwencji Spółka będzie mieć prawo do zaliczenia przedmiotowych wydatków w ciężar kosztów podatkowych.

Uzasadniając powyższe należałoby wskazać, że (jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego) A. prowadzi działalność w zakresie produkcji (...) a odbiorcami produktów Spółki są podmioty z całego świata. Z tego też powodu uczestnictwo Spółki (jej przedstawicieli) w wydarzeniach, podczas których w trakcie wystąpień, paneli dyskusyjnych oraz spotkań ze światowymi leaderami w wybranych dziedzinach przekazywana jest wiedza w zakresie:

uwarunkowań wpływających na istniejące łańcuchy dostaw,

alternatywnych źródeł energii, dekarbonizacji gospodarki,

uwarunkowań inwestycyjnych,

-  służy w istocie nabyciu specjalistycznej wiedzy, mającej na celu dostosowanie Spółki do zmiennych warunków otoczenia, uwarunkowań prawnych i ekonomicznych oraz 

   możliwych kierunków rozwoju. Efektem powyższego będzie więc zabezpieczenie źródeł przychodów z działalności prowadzonej przez A.

Nie bez znaczenia jest także to, że uczestnictwo w Forum, polegające również na:

ekspozycji materiałów promocyjnych (w celu zaprezentowania informacji dotyczących Spółki oraz jej logo) wewnątrz B., a także na stronach internetowych i w mediach społecznościowych,

zakupie usług reklamowych oraz usług obsługi medialnej, mających na celu wykorzystanie potencjału wydarzenia B.,

- jest dobrą okazją do budowania rozpoznawalności marki A. wśród uczestników Forum (w tym przedstawicieli międzynarodowego biznesu, będących potencjalnymi kontrahentami A.). W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej (charakteryzującej się wysokim poziomem tzw. szumu informacyjnego i bardzo dużej konkurencji niemalże we wszystkich branżach) bardzo istotne stało się bowiem „zakotwiczenie” w pamięci potencjalnych kupujących i kontrahentów nazwy (logo) firmy. Przekłada się to bowiem na większe zaufanie do Spółki, czego efektem mogą być nowe zamówienia oraz wzrost przychodów A.

Reasumując powyższe - uczestnictwo Spółki w Forum ma związek z uzyskaniem oraz zabezpieczeniem przychodów A., który z jednej strony wyraża się zdobyciem aktualnej wiedzy dotyczącej światowych uwarunkowań ekonomicznych, z drugiej natomiast możliwością promowania marki A. Z tego też powodu powinien być rozpoznany jako koszt podatkowy na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Moment ujęcia wydatków objętych zapytaniem w ciężar kosztów podatkowych

Odnosząc się do kwestii momentu zaliczenia w/w wydatków w ciężar kosztów podatkowych wskazać należy, że zastosowanie będą tu mieć regulacje ogólne, tj.:

art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, w myśl którego koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c,

art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, który stanowi, iż koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. („) Przy czym zgodnie z art. 15 ust. 4e - za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W konsekwencji, w/w wydatki jako koszty pośrednie - powinny podlegać zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, tj. w dacie ich poniesienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.