
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 7 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismem, które wpłynęło 12 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, jako osoba fizyczna.
Wskazaną działalność Wnioskodawczyni wykonuje na podstawie umowy o współpracy obejmującej świadczenie usług. Usługi, które Wnioskodawczyni realizuje na podstawie umowy to usługi zarządzania projektem w zakresie IT. Obejmują one wykonywanie następujących czynności:
a)organizacji struktury projektu, zapewnienia szeregu działań mających na celu usystematyzowanie procesów, stworzenia planu realizacji i zapewnienia jego terminowej realizacji zgodnie z międzynarodowymi praktykami zarządzania projektami i dostawami operacyjnymi;
b)wprowadzenia informacji o dostawie do listy Projektu i Działań;
c)monitorowania sytuacji w zakresie dostaw zgodności z zatwierdzonymi ilościami, terminami i budżetem;
d)kontroli jakości świadczonej usługi w celu zaspokojenia potrzeb Klienta;
e)analizy ryzyka dostaw, zapewniającej właściwą i terminową identyfikację, analizę i reakcję na ryzyka dostaw;
f)aktywnego reagowania i zarządzania ryzykiem w celu terminowej realizacji zadań i wymagań klienta;
g)organizacji komunikacji w celu terminowego i właściwego gromadzenia, dystrybucji, przechowywania i usuwania informacji o dostawie ze wszystkimi zaangażowanymi osobami (np.: klientem, administratorami BU, księgowością itp.);
h)zapewnienia kompleksowych działań zarządczych mających na celu zapewnienie właściwej koordynacji różnych elementów dostawy;
i)zapewnienia, że działania odnoszą się do obaw i oczekiwań interesariuszy, budowania i utrzymywania zaufania oraz zapewnienia skutecznej współpracy z zainteresowanymi stronami, zarządzania satysfakcją klientów i użytkowników końcowych;
j)koordynację działań w ramach dostawy, z uwzględnieniem różnic kulturowych (przy pracy z klientami zagranicznymi);
k)zapewnienia działań mających na celu zarządzanie dostępnością i adekwatnością infrastruktury technologicznej wykorzystywanej do wspierania świadczenia usług;
l)odpowiedzialności za dostarczony wynik końcowy po zakończeniu dostawy,
m)generowania regularnych raportów nadzoru dostaw (w zależności od dostawy).
n)zarządzania zespołem:
·monitorowania, analizy potrzeb w zakresie dostaw personelu i umiejętności niezbędnych do jego pomyślnego zakończenia i późniejszego wdrożenia;
·rozstrzygania konfliktów powstałych w zespole;
·ustanowienia wakatów na zasobie wewnętrznym, zgodnie z potrzebami dostawy, udziale w przeprowadzaniu rozmów technicznych z kandydatami;
·złożenia wniosku o podróż służbową.
W 2024 r. Wnioskodawczyni rozliczała się w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych. Zostały terminowo dokonane formalności związane z wyborem tej formy opodatkowania i zawiadomieniem Urzędu Skarbowego. Ponadto, Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania.
Usługi, które Wnioskodawczyni świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 70.22.20.0. Wnioskodawczyni wykonuje wskazane usługi w branży IT, a zakres świadczonych usług dotyczy pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dalej: Ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawczyni uzyskuje przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku, nie świadczy usług programistycznych. Nie wpływa w sposób bezpośredni lub pośredni na kształt, zarys oraz strukturę oprogramowania wytworzonego przez personel projektu, którym zarządza. Nacisk kładziony jest bowiem na świadczenie usługi nadzoru nad jakością i terminowością samego projektu, prawidłowością współpracy zespołu oraz analizą potrzeb i problemów dla celu prawidłowej realizacji projektu.
Wnioskodawczyni, jako Project Manager w branży IT pełni kluczową rolę w zarządzaniu projektami informatycznymi, koordynując pracę zespołu, dbając o terminowość i jakość realizacji oraz optymalizując procesy w organizacji. Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
Na moment pisania wniosku, usługi wykonywane są na rzecz jednej firmy. Wnioskodawczyni jednakże bierze pod uwagę możliwość rozszerzania świadczenia swoich usług także pod kątem innych kontrahentów.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach wskazanej wyżej umowy o współpracy nie dotyczy:
- świadczenia usług związanych z wydawaniem:
·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
- oraz usług:
·związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
·związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
·objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
·związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
·w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
·związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawczynię nie mają również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni nie świadczyła usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłaby Ją wcześniej lub łączy stosunek pracy.
W piśmie, które wpłynęło 12 sierpnia 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni, w odpowiedzi na pytanie w zakresie, jakie dokładnie czynności wymienione od lit. a) - do lit. n) na rzecz Firmy wykonuje w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 wskazała ad. a) – ad. n):
a)tworzenie planu działania, terminów zakończenia poszczególnych etapów projektu;
b)sprawdzanie i informowanie Jej przełożonego i klienta na jakim etapie jest projekt;
c)j. w.;
d)kontrola czy na danym etapie założenia projektu są zgodne z założeniami początkowymi
e)j. w.;
f)w razie, gdy dany etap ma ewentualne opóźnienie prosi specjalistów o wyjaśnienie z jakiego powodu ono występuje;
g)cotygodniowa komunikacja „w teams” informacji o zaawansowaniu projektu, opóźnieniach itp.;
h)jak w opisie punktu we wniosku;
i)w razie, gdyby klient miał wątpliwości, czy tworzony projekt jest zgodny z założeniami klienta stara mu się wytłumaczyć ewentualne wątpliwości;
j)jak w opisie;
k)informacja, czy wytworzony produkt będzie zgodny z posiadaną infrastrukturą klienta (jest to zadanie specjalisty - członka zespołu odpowiedzialnego za tą cześć projektu);
l)jak w opisie;
m)jak w opisie;
n)jak w opisie.
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, nie jest wspólnikiem, udziałowcem, czy członkiem zarządu firmy z którą współpracuje. Wnioskodawczyni spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi Wnioskodawczyni nie są związane z usługami dla firm centralnych typu (head office) i lub doradztwa z działu (PKWiU ex dział 70).
Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia: usług reklamowych i pochodnych (PKWiU dział 73); usług fotograficznych (PKWiU 74.2); tłumaczeń pisemnych lub ustnych (PKWiU 74.3); nie uzyskuje przychodów w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).
Wnioskodawczyni współpracuje tylko z jedną firmą na rzecz której wystawia fakturę. Jedyny przychód jaki uzyskuje jest z działalności gospodarczej.
Program księgowy Wnioskodawczyni pozwala na rozdzielenie przychodów dla różnych stawek podatkowych. Jej jedynym zleceniodawcą jest spółka z którą ma podpisany kontrakt o współpracę - nie jest Jej wspólnikiem, udziałowcem, czy członkiem zarządu tej spółki. Interpretacja dotyczy 2024 r. oraz lat przyszłych.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym, które Wnioskodawczyni wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Wnioskodawczyni uważa, że usługi wykonywane przez Wnioskodawczynię powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W szczególności zaś nie powinny być opodatkowane stawką 15%.
Wskazana we wniosku działalność ma charakter usługowy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawkę 8,5% stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% (…).
Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie będą miały i nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o ryczałcie. Sklasyfikowane usługi wg PKWiU 70.22.20.0 kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g (…).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) (…).
Stosownie do art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawczynię zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jednakże, przy symbolu PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak „ex”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15), tj. usług, których Wnioskodawczyni nie świadczy.
Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych obejmuje pozostałe usługi zarządzania projektami mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług koordynacji i nadzoru w zakresie zarządzania projektami, a nie usług związanych z doradztwem w zakresie zarządzania.
Warto również przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN w której uznano za prawidłowe stanowisko mówiące, że „przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70 22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Prawidłowe stanowisko w zakresie wskazanego kodu PKWiU potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 grudnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.767.2022.1.IM oraz w interpretacji indywidualnej Nr 0115-KDST2-2.4011.356.2023.1.AD: „Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie”.
Powyższą ocenę potwierdzają liczne interpretacje podatkowe wskazujące, że project managerowie, zgodnie z klasyfikacją PKWiU 70.22.20.0, mogą opodatkować swoje przychody ryczałtem ewidencjonowanym na poziomie 8,5%. To potwierdzają m.in. interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·29 marca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.127.2024.1.KD,
·3 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.32.2024.2.AP,
·24 czerwca 2024 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN,
·5 marca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD,
·19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS,
·25 sierpnia 2023 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.257.2023.2.MDO,
·6 grudnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP,
·27 czerwca 2024 r. Nr 0114-KDWP.4011.53.2024.2.IG.
Powyższe interpretacje dotyczyły usług zarządzania projektem, kierowników projektów, menagerów projektów itp., obejmujących czynności analogiczne do wskazanych we wniosku.
W szczególności we wskazanym orzecznictwie podkreślono, że odróżnić należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002, s. 147 – dalej: NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” NJSP, s 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna. Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16).
Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi Wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.
Podsumowując powyższe należy wskazać, że:
1)Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą mieszczącą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
2)opis wykonywanych czynności wskazuje, że Wnioskodawczyni wykonuje usługę zarządzania projektami, a działalność ta stanowi działalność usługową w rozumieniu przepisów ustawy;
3)Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów;
4)w przypadku Wnioskodawczyni nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie;
5)przychody Wnioskodawczyni nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro w żadnym z lat podatkowych. Mając na uwadze powyższe, należy przyjąć, że Wnioskodawczyni może opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności jako Project Managera ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych o stawce 8,5%;
6)usługi Wnioskodawczyni nie są związane z usługami dla firm centralnych typu (head office) i lub doradztwa z działu (PKWiU ex dział 70);
7)Wnioskodawczyni współpracuje tylko z jedną firmą na rzecz której wystawia fakturę;
8)Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem, udziałowcem, czy członkiem zarządu tej firmy;
9)Wnioskodawczyni jedyny przychód, jaki uzyskuje jest przychodem z działalności gospodarczej.
Program księgowy Jej księgowego pozwala na rozdzielenie przychodów dla różnych stawek podatkowych. Zleceniodawcą Wnioskodawczyni jest spółka z którą ma podpisany kontrakt o współpracę. Interpretacja dotyczy 2024 r. oraz lat przyszłych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte innymi stawkami wymienionymi w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) tj.: kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne świadczy Pani, na podstawie umowy o współpracy, usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Wskazała Pani też, że Pani usługi nie są usługami doradztwa z działu (PKWiU ex dział 70).
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że uzyskiwane przychody w 2024 r. i w latach przyszłych (jeżeli stan prawny nie ulegnie zmianie) z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu ryczałtem wg 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnia Pani ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu), inne kwestie nieobjęte pytaniem nie podlegały analizie.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
