Czy świadczone przez Wnioskodawcę transakcje sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotów powiązanych stanowią transakcję, w związku z którą wytw... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.568.2022.1.DD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.568.2022.1.DD

Temat interpretacji

Czy świadczone przez Wnioskodawcę transakcje sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotów powiązanych stanowią transakcję, w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 września 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy świadczone przez Wnioskodawcę transakcje sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotów powiązanych stanowią transakcję, w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g ustawy o CIT.

12 września 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynęło Państwa uzupełnienie do ww. wniosku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka od 1 stycznia 2022 r. rozpoczęła korzystanie z ryczałtu od dochodów spółek. W ocenie Spółki spełniała ona wszelkie warunki do rozpoczęcia korzystania z ryczałtu w oparciu o art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.; dalej: Ustawa CIT), a także nie zachodziły żadne przesłanki negatywne z art. 28k Ustawy CIT. Przedmiotem działalności Spółki pozostaje przede wszystkim obrót i dystrybucja energii elektrycznej w oparciu o udzielone koncesje przez Urząd Regulacji Energetyki.

Spółka w 2022 r. dokonuje m.in. obrotu energią elektryczną do podmiotów niepowiązanych, a także do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. Może wystąpić w 2022 r. sytuacja, iż wysokość przychodów z obrotu energią elektryczną do podmiotów powiązanych będzie stanowiła więcej niż 50% przychodów ogółem. Spółka końcowo pragnie nadmienić, iż uzyskuje inne przychody wymienione w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a-f Ustawy CIT w proporcji nie wyższej niż 1% do przychodów ogółem. Podmioty powiązane ze Spółką, do których Spółka świadczy usługi obrotu energią elektryczną, następnie świadczą usługi w zakresie obrotu i dystrybucji lub rozliczeń energii elektrycznej, na terenie całego kraju na rzecz podmiotów niepowiązanych.

Rola podmiotów powiązanych ze Spółką polega tutaj na tym, że świadczą one komplementarne wobec Spółki usługi dla podmiotów niepowiązanych, tj. przede wszystkim usługi rozliczeń kosztów nabytej energii i usług dystrybucji, jak również usługi na rzecz Spółki związane z prowadzoną przez nią działalnością obrotu i dystrybucji energii elektrycznej, polegającą na: poszukiwanie obiektów komercyjnych zainteresowanych usługami obrotu, dystrybucji lub rozliczeń kosztów energii, administracyjnej, handlowej, księgowej czy technicznej obsłudze działalności energetycznej Spółki, dzierżawy sieci energetycznej od właścicieli obiektów. Podział ról w obrocie i dystrybucji energią pomiędzy Spółkę a podmioty powiązane pozwala również lepiej zarządzać procesem uzyskiwania koncesji i procedurą zatwierdzania taryf przez Urząd Regulacji Energetyki, a także zarządzać zawieranymi kontraktami na zakup energii.

Nabycie energii elektrycznej od Spółki dla podmiotów powiązanych stanowi zatem niezbędne aktywo/towar bez którego nie byłyby one w stanie świadczyć usług. Brak transakcji ze Spółką wiązałby się z koniecznością pozyskania jej od innych podmiotów, zatem pozostaje kluczowe dla ich strategii sprzedaży, polityki handlowej oraz zdolności do zarządzania procesem informacyjnym względem ostatecznych klientów, a także zarządzania procesem pozyskiwania koncesji na dystrybucję. Takie uksztaltowanie działalności Spółki i podmiotów powiązanych pozwala posiadać kontrolę nad całokształtem świadczonych usług w obszarze obrotu, dystrybucji i rozliczeń kosztów energii.

W związku z powyższym Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż wśród podmiotów powiązanych na rzecz których Spółka dokonuje obrotu energią elektryczną, występuje wyższa niż znikoma wartość dodana pod kątem ekonomicznym. Natomiast u samej Spółki również występuje bezsporna wartość dodana realizowana poprzez dostęp do nowych miejsc sprzedaży energii, pozwalając na zwiększenie osiąganego zysku na samych transakcjach jak również na ograniczaniu średnich kosztów prowadzenia działalności. Nadto Spółka pragnie zauważyć, iż przychody ze sprzedaży wykazane przez Spółkę w sprawozdaniu finansowym za 2021 r. wyniosły: 76.957.737,84 zł, co przełożyło się na zysk z działalności operacyjnej w kwocie 9.916.474,85 zł oraz zysk brutto w kwocie niemal 9.935.909,65 zł. Rentowność netto kapitału własnego, kalkulowana jako stosunek wyniku finansowego netto do kapitału własnego Spółki we wskazanym okresie wyniosła odpowiednio: 122 %. Natomiast dla okresu I półrocze 2022 r., Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 43.854.664,60 zł, zysk z działalności operacyjnej wyniósł 13.215.948,21 zł, a zysk brutto 13.207.596,32 zł, co przełożyło się na wskaźnik w wysokości 100%.

Z perspektywy Spółki odpowiedź na poniższe pytanie jest kluczowana dla potwierdzenia stosowania ryczałtu od dochodów spółek w kolejnym roku podatkowym, od 1 stycznia 2023 r.

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę transakcje sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotów powiązanych stanowią transakcję, w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż energii elektrycznej przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów powiązanych stanowi transakcję, w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym (o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g.

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 28l ust.1 pkt 3 Ustawy CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, jeżeli mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Zatem dla oceny kontynuowania korzystania z ryczałtu od dochodów spółek w 2023 r., Wnioskodawca powinien spełnić warunek wynikający z art. 28j ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT, przy założeniu, że spełnione są wszystkie inne warunki do korzystania z ryczałtu od dochodów spółek. W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „wartość dodana pod względem ekonomicznym”, jak również nie wskazał, po której stronie taka wartość ma być wytwarzania, tj. po stronie usługodawcy/sprzedawcy czy usługobiorcy/odbiorcy towarów. Z uwagi na ten brak definicji legalnej pojęcia „wartość dodana pod względem ekonomicznym” wykładni tego pojęcia należy dokonać zgodnie z jego znaczeniem wynikającym z dorobku nauki o ekonomii. Podstawową dyrektywą wykładni językowej jest zasada interpretacji danego pojęcia w przypadku braku definicji legalnej zgodnie z jego potocznym znaczeniem. Od reguły tej istnieje wyjątek, zgodnie z którym jeżeli określony termin należy do terminów specyficznych w określonej dziedzinie wiedzy lub praktyki społecznej, to należy przyjąć, iż termin ten ma takie znaczenie jak w tych dziedzinach. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania – ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_warto%C5%9B %C4%87_dodana). Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

W związku z powyższym Wnioskodawca pragnie w ślad za opisem stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) zauważyć, iż u każdego z podmiotów uczestniczących w transakcjach, w przedmiocie których Spółka dokonuje sprzedaży energii elektrycznej, występuje wyższa niż znikoma wartość dodana.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy i okoliczności stwierdzić należy, iż Wnioskodawca wprawdzie w 2022 r. może osiągnąć w transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, więcej niż 50% przychodów Spółki, jednakże przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma, zarówno po stronie Wnioskodawcy, jak i podmiotów powiązanych. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Powyższa sytuacja nie ma zatem miejsca w omawianej sprawie.

Zatem należy stwierdzić, iż nie zajdzie przypadek wynikający z art. 28l ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT. Końcowo, Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż w piśmie z 29 kwietnia 2022 r., wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0111-KDIB1-1.4010.84.2022.1.SG, zostało wyrażone zbieżne do powyższego stanowisko organu, a także w interpretacji indywidualnej z 9 maja br. znak 0111-KDIB2-1.4010.147.2022.1.MKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT. Wprawdzie bowiem więcej niż 50% przychodów Spółki pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 to jednak, jak wynika z opisu sprawy – przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Powyższa sytuacja nie ma zatem miejsca w omawianej sprawie. Tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że wynajmując opisaną w stanie faktycznym nieruchomość na rzecz spółki C ma on prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy spełnieniu wszystkich wymogów ustawy CIT, przewidzianych dla opodatkowania swojego dochodu ryczałtem, wymienione w art. 28j ustawy CIT, oraz nie zachodzą w jego przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28I ustawy CIT. Spółka jest zobowiązana również do złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w określonym w przepisach terminie.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”),

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)  z wierzytelności,

b)  z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)  z części odsetkowej raty leasingowej,

d)  z poręczeń i gwarancji,

e)  z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)   ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)  z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)  zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)  ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)  prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)  nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)  nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)  złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT,

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

– w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

–uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

–składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

– w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Natomiast art. 28k ust. 2 ustawy CIT wskazuje, że

w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:

opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy CIT,

opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy CIT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy świadczone przez Wnioskodawcę transakcje sprzedaży energii elektrycznej na rzecz podmiotów powiązanych stanowią transakcję, w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, iż wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) – transakcje te ograniczone są do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT ustawodawca wyklucza bowiem możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Przy czym w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

– ten sam inny podmiot lub

– małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca)  spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb)  spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d)podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu zdarzenia przyszłego wynika, że w ocenie Spółki spełniała ona wszelkie warunki do rozpoczęcia korzystania z ryczałtu w oparciu o art. 28j ustawy CIT, a także nie zachodziły żadne przesłanki negatywne z art. 28k ww. ustawy. Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim obrót i dystrybucja energii elektrycznej w oparciu o udzielone koncesje przez Urząd Regulacji Energetyki.

Spółka w 2022 r. dokonuje m.in. obrotu energią elektryczną do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. W 2022 r. może wystąpić sytuacja, iż wysokość przychodów z obrotu energią elektryczną do podmiotów powiązanych będzie stanowiła więcej niż 50% przychodów ogółem. Wnioskodawca wskazał, że rola podmiotów powiązanych ze Spółką polega na tym, iż świadczą one komplementarne wobec Spółki usługi dla podmiotów niepowiązanych, tj. przede wszystkim usługi rozliczeń kosztów nabytej energii i usług dystrybucji, jak również usługi na rzecz Spółki związane z prowadzoną przez nią działalnością obrotu i dystrybucji energii elektrycznej, polegającą na: poszukiwanie obiektów komercyjnych zainteresowanych usługami obrotu, dystrybucji lub rozliczeń kosztów energii, administracyjnej, handlowej, księgowej czy technicznej obsłudze działalności energetycznej Spółki, dzierżawy sieci energetycznej od właścicieli obiektów. Podział ról w obrocie i dystrybucji energią pomiędzy Spółkę a podmioty powiązane pozwala również lepiej zarządzać procesem uzyskiwania koncesji i procedurą zatwierdzania taryf przez Urząd Regulacji Energetyki, a także zarządzać zawieranymi kontraktami na zakup energii. Nabycie energii elektrycznej od Spółki dla podmiotów powiązanych stanowi niezbędne aktywo/towar bez którego nie byłyby one w stanie świadczyć usług. Brak transakcji ze Spółką wiązałby się z koniecznością pozyskania jej od innych podmiotów, zatem pozostaje kluczowe dla ich strategii sprzedaży, polityki handlowej oraz zdolności do zarządzania procesem informacyjnym względem ostatecznych klientów, a także zarządzania procesem pozyskiwania koncesji na dystrybucję. Wśród podmiotów powiązanych na rzecz których Spółka dokonuje obrotu energią elektryczną, występuje wyższa niż znikoma wartość dodana pod kątem ekonomicznym. Natomiast u samej Spółki również występuje bezsporna wartość dodana realizowana poprzez dostęp do nowych miejsc sprzedaży energii, pozwalając na zwiększenie osiąganego zysku na samych transakcjach jak również na ograniczaniu średnich kosztów prowadzenia działalności.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania – ekonomiczna wartość dodana (EVA – Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_warto %C5%9B%C4%87_dodana). Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Tym samym przychody Spółki z tytułu transakcji sprzedaży energii elektrycznej, które pochodzą z transakcji z podmiotami powiązanymi generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym, nie jest ona znikoma.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT. Wprawdzie bowiem więcej niż 50% przychodów Spółki pochodzić będzie z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 to jednak, jak wynika z opisu sprawy – przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Powyższa sytuacja nie ma zatem miejsca w omawianej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).