Możliwość skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT. - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.184.2022.1.DP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.184.2022.1.DP

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także jako „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, mającą siedzibę na terytorium Polski i opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, tj. zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka należy do grupy kapitałowej, w skład której wchodzą spółki prawa handlowego prowadzące działalność operacyjną w różnych branżach (…). Spółka pełni rolę spółki holdingowej w ramach struktury udziałowej grupy i uzyskuje dochody z tytułu przysługujących jej praw udziałowych w spółkach zależnych.

Ponadto, Spółka świadczy na rzecz podmiotów z grupy usługi wspierające ich działalność, tzw. usługi back office, które obejmują w szczególności następujące obszary:

a) obsługa księgowo-finansowa,

b) wsparcie w zakresie audytu i kontrolingu,

c) przygotowanie raportów i analiz na zlecenie Spółki, obsługa IT,

d) obsługa HR,

e) obsługa w zakresie BHP i ochrony środowiska,

 f) obsługa administracyjno-biurowa.

Spółka posiada odpowiednie zasoby, w tym niezbędną infrastrukturę, powierzchnię biurową, personel, które są niezbędne dla wykonywania przez nią usług na rzecz innych podmiotów. Spółka w okresie od 2016 roku do końca lutego 2022 r. była jedynym udziałowcem spółki XYZ Sp. z o.o. (dalej jako „XYZ”).

W dniu 31 stycznia 2022 r. Wnioskodawca zawarł umowę sprzedaży 100% posiadanych udziałów w kapitale XYZ, co stanowiło jednocześnie 100% kapitału zakładowego XYZ, na rzecz podmiotu niepowiązanego ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Zgodnie z zawartą umową do ostatecznego przeniesienia własności udziałów w XYZ doszło 28 lutego 2022 r.

Spółka ponadto wskazuje, iż:

   - Spółka oraz XYZ są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, które na dzień zawarcia umowy sprzedaży udziałów oraz przeniesienia ich własności na podmiot niepowiązany ze Spółką, były podatnikami zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (status Spółki jako podatnika w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT pozostaje niezmieniony),

   - Spółka posiadała nieprzerwanie od 2016 r. 100% udziałów w kapitale zakładowym XYZ,

   - Spółka oraz XYZ, na dzień zawarcia umowy sprzedaży udziałów oraz przeniesienia ich własności, nie wchodziły w skład podatkowej grupy kapitałowej (podatkowych grup kapitałowych),

  -  od momentu wejścia w życie przepisu art. 24m i art. 24o ustawy o CIT, tj. od 1 stycznia 2022 r., Spółka nie korzystała (nie korzysta) ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT - w stosunku do udziałów w zysku w XYZ w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia przeniesienia własności udziałów na nabywcę,

   - zarejestrowanie Spółki wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego Spółka wykonuje faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym   w szczególności Spółka posiada odpowiedni lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie świadczenia usług back office oraz prowadzenia działalności firm centralnych,

   - Spółka nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych - działalność Spółki wynika z pobudek biznesowych, w szczególności maksymalizacji zysków generowanych z działalności Spółki oraz podmiotów od niej zależnych,

   - w przekonaniu Spółki istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę a faktycznie posiadanym przez tę Spółkę lokalem, personelem lub wyposażeniem,

   - zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi Spółki,

   - Spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych w Polsce osób zarządzających,

   - udziałów w Spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

­         - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

­         - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

­         - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,

   - XYZ na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów oraz na dzień przeniesienia własności udziałów nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

   - XYZ na moment podpisania umowy sprzedaży udziałów w dniu 31 stycznia 2022 r. oraz na dzień przeniesienia własności udziałów, tj. 28 lutego 2022 r., nie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

   - XYZ na moment podpisania umowy sprzedaży udziałów oraz na dzień przeniesienia własności udziałów nie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT (XYZ nie korzystała z takich zwolnień także w przeszłości),

   - nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości nie stanowiły, na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów oraz na dzień przeniesienia własności udziałów bezpośrednio lub pośrednio więcej niż 50% wartości aktywów XYZ,

   - rok podatkowy Spółki oraz XYZ pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Spółka w poprzednich latach podatkowych tj. przed 1 stycznia 2022 r. korzystała ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT m.in. w stosunku do przychodów z tytułu wypłaty dywidendy ze spółki XYZ oraz innych spółek zależnych. Spółka nie korzystała natomiast ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidendy wypłacanej przez XYZ w 2022 r. (tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia przeniesienia własności udziałów w XYZ w dniu 28 lutego 2022 r., taka dywidenda nie była wypłacana).

Spółka złożyła na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zawierające dane, o których mowa w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT, w tym, że transakcja odpłatnego zbycia udziałów planowana jest na dzień 31 stycznia 2022 r., tj. takie oświadczenie zostało złożone do Naczelnika właściwego dla Spółki urzędu skarbowego w dniu 25 stycznia 2022 r.

W przypadku, jeśli w 2022 r. i w latach kolejnych spółki zależne od Spółki (inne niż XYZ, której udziały zostały zbyte) osiągną zyski, w przyszłości planowane jest, aby takie zyski zostały podzielone i wypłacone na rzecz Wnioskodawcy.

Jednocześnie, jeśli Wnioskodawca osiągnie zysk w 2022 r., jak i w latach kolejnych, planuje się także podział zysków i ich wypłatę na rzecz wspólników Wnioskodawcy.

Pytania

  1. Czy zbycie przez Wnioskodawcę 100% udziałów spółki XYZ może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, w tym także w razie skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidend otrzymanych od spółek zależnych innych niż XYZ (w przypadku jeśli Wnioskodawcy będzie przysługiwało takie uprawnienie również w stosunku do dywidend wypłaconych po 1 stycznia 2022 r.) oraz niezależnie od faktu korzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do zysków wypłaconych przez XYZ i inne spółki zależne przed 1 stycznia 2022 r.?

  2. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidend wypłaconych przez inne spółki zależne niż XYZ po 1 stycznia 2022 r., niezależnie od skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w stosunku do dochodów ze zbycia udziałów XYZ?

  3. W przypadku jeśli odpowiedź na pytanie 2 będzie negatywna, czy Wnioskodawca będzie mógł w stosunku do dywidend wypłaconych po 1 stycznia 2022 r. przez spółki zależne inne niż XYZ zastosować zwolnienie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend i zastosowanie takiego zwolnienia nie wpłynie na prawo do zastosowania zwolnienia z art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT do dochodów ze zbycia udziałów w XYZ?

  4. Czy wypłata dywidendy na rzecz wspólników Wnioskodawcy będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT i po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek poboru podatku z tego tytułu na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, jak również nie spowoduje to utraty prawa Wnioskodawcy do zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT w stosunku do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów spółki XYZ?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie przez Wnioskodawcę 100% udziałów spółki XYZ może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidend otrzymanych od spółek zależnych innych niż XYZ, nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT w stosunku do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów spółki XYZ - w tym niezależenie, czy taka dywidenda została wypłacona przed 1 stycznia 2022 r., czy po 1 stycznia 2022 r., odkąd obowiązują przepisy art. 24m - 24o ustawy o CIT.

Ad. 2.

Przy tym, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidend wypłaconych po 1 stycznia 2022 r. przez spółki zależne inne niż XYZ i stosowanie takiego zwolnienia nie wpłynie na jednoczesne zastosowanie zwolnienia z art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT do dochodu ze zbycia udziałów XYZ (przy założeniu, że wszystkie przesłanki formalne z art. 22 ust. 4 i n. ustawy o CIT będą spełnione).

Ad. 4.

Jednocześnie, w przypadku podjęcia przez wspólników Spółki uchwały o podziale zysku za 2022 r. lub lata kolejne i wypłacie dywidendy, taka dywidenda będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, niezależnie od okoliczności zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia z opodatkowania zbycia udziałów w XYZ na podstawie art. 24o ustawy o CIT, i Spółka nie będzie obowiązana do poboru z tego tytułu jako płatnik podatku dochodowego zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, jak również nie spowoduje to utraty przez Spółkę prawa do zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT do dochodu ze zbycia udziałów XYZ.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 24m ustawy o CIT, ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

 1) krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

 2) spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

 b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

 d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

 e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

   - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

   - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

    - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

  3) spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

 b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

 c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a;

Na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Według art. 24o ust. 2 ustawy o CIT, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4) planowaną datę zawarcia umowy.

Jak wskazuje art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 24p ustawy o CIT, podatnicy korzystający ze zwolnień, o których mowa w art. 24n ust. 1 lub w art. 24o ust. 1, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, dane o wysokości dochodów (przychodów) objętych tymi zwolnieniami.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT pojęcie podmiotów niepowiązanych, o których mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, oznacza podmioty inne niż podmioty powiązane.

Z kolei podmioty powiązane są definiowane, według art. 11a ust. 1 pkt ustawy o CIT, jako:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

d) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

e) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

f) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

 1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,

 2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

 3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Na podstawie powyższych przepisów, zwalnia się od podatku dochodowego dochody z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) jeżeli:

    - zbywającym udziały (akcje) jest podmiot spełniający definicję spółki holdingowej,

    - zbywane udziały (akcje) dotyczą podmiotu spełniającego definicję krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej,

    - udziały zbywane są na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT,

    - spółka holdingowa złoży właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT,

    - nie jest spełniona przesłanka z art. 24o ust. 3 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, spełnione zostały wszystkie warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia z art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym:

    - Spółka oraz XYZ są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, będącymi podatnikami zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT,

    - Spółka posiadała nieprzerwanie od 2016 r. do dnia zbycia udziałów 100% udziałów w kapitale zakładowym XYZ,

    - Spółka oraz XYZ, na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów w dniu 31 stycznia 2022 r. oraz na dzień przeniesienia własności udziałów, tj. 28 lutego 2022 r. , nie wchodzą w skład podatkowej grupy kapitałowej (podatkowych grup kapitałowych),

    - od momentu wejścia w życie przepisu art. 24m i art. 24o ustawy o CIT, tj. od 1 stycznia 2022 r., Spółka nie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT - w stosunku do udziału w zysku XYZ,

    - Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przez co w szczególności należy rozumieć:

­zarejestrowanie Spółki wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego Spółka wykonuje faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym w szczególności Spółka posiada odpowiedni lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej,

­Spółka nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych,

­istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę a faktycznie posiadanym przez tę Spółkę lokalem, personelem lub wyposażeniem,

­zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi Spółki,

­    - Spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych w Polsce osób zarządzających,

   - udziałów w Spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

­        - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

­- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

­- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,

    - XYZ, na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów w dniu 31 stycznia 2022 r. oraz na dzień przeniesienia własności udziałów, tj. 28 lutego 2022 r. , nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

    - XYZ, na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów w dniu 31 stycznia 2022 r. oraz na dzień przeniesienia własności udziałów, tj. 28 lutego 2022 r., nie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

    - XYZ, na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów w dniu 31 stycznia 2022 r. oraz na dzień przeniesienia własności udziałów, tj. 28 lutego 2022 r., nie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT,

    - nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów w dniu 31 stycznia 2022 r. oraz na dzień przeniesienia własności udziałów, tj. 28 lutego 2022 r., nie stanowiły bezpośrednio lub pośrednio więcej niż 50% wartości aktywów XYZ.,

    - rok podatkowy Spółki oraz XYZ pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Spółka złożyła właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT zawierające dane, o których mowa w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia - takie oświadczenie zostało złożone 25 stycznia 2022 r. W oświadczeniu Spółka wskazała, że transakcja odpłatnego zbycia udziałów planowana jest na dzień 31 stycznia 2022 r.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przedstawionych okoliczności faktycznych, Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia z art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT do dochodów osiągniętych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w XYZ.

W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy, został spełniony warunek niekorzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Przy tym, zdaniem Wnioskodawcy, przesłanka niekorzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy CIT powinna mieć zastosowanie do dywidend wypłaconych po dniu wejścia w życie niniejszych przepisów, tj. po 1 stycznia 2022 r. oraz powinno się ją odnosić do zysków wypłaconych przez daną spółkę zależną. W szczególności, na spełnienie tej przesłanki nie powinno mieć wpływu ewentualne korzystanie ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidendy wypłaconej przez spółkę zależną przed 1 stycznia 2022 r., jak również skorzystanie ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do zysków wypłaconych przez inne spółki zależne, aniżeli spółka zależna, której udziały zostały zbyte, w tym zarówno przed 1 stycznia 2022 r., jak i po tej dacie.

Przepisy art. 24m - 24p ustawy o CIT weszły w życie 1 stycznia 2022 r. na podstawie ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej także ustawa nowelizująca, Dz.U. 2021 poz. 2105).

Z tego też względu, zdaniem Wnioskodawcy, kierując się zasadą nie działania prawa wstecz, jak i mając na uwadze cel wprowadzenia tej regulacji, którym było stworzenie dodatkowych alternatywnych rozwiązań do już obowiązujących, omawiane warunki dotyczące korzystania z innych zwolnień podatkowych, w szczególności dotyczące braku korzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, spełnione będą także w sytuacji, gdy Spółka nie korzysta (korzystała) ze zwolnienia od 1 stycznia 2022 r., nawet jeżeli takie zwolnienie było stosowane w latach wcześniejszych, gdy przepisy art. 24m - art. 24p ustawy o CIT nie obowiązywały, a także będą spełnione w sytuacji, gdyby Spółka zastosowała zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT po 1 stycznia 2022 r., lecz do dywidendy (udziału w zyskach) wypłaconych przez inną spółkę zależną niż XYZ.

Innymi słowy, skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidend wypłaconych przez XYZ przed 1 stycznia 2022 r., nie wpłynie na prawo do Spółki do zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów XYZ opisanego w stanie faktycznym - na podstawie art. 24o ustawy o CIT.

Jak również, skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT zarówno przed 1 stycznia 2022 r., jak i po tej dacie, ale w stosunku do dywidendy wypłaconej przez inne spółki zależne niż XYZ, nie będzie wpływało na prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów XYZ na podstawie art. 24o ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko jest spójne z treścią uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej (str. 85 uzasadnienia):

"Nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

- skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

     - skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o.

Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b”.

Jak zatem jednoznacznie wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej, warunek dotyczący niekorzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT powinien być rozpatrywany w kontekście danej, konkretnej spółki zależnej. A ponadto, korzystanie ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT przed 1 stycznia 2022 r. (tj. zanim przepisy dotyczące zwolnienia z opodatkowania spółek holdingowych zaczęły obowiązywać) w stosunku do spółki zależnej, której udziały zostały zbyte w 2022 r., również nie wpływa na możliwość zastosowania przez Spółkę jako podatnika zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT.

W konsekwencji, prawo do zastosowania zwolnienia do dochodu ze zbycia udziałów spółki zależnej nie przysługiwałoby wyłącznie, jeżeli Spółka skorzystałaby po 1 stycznia 2022 r. ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidendy otrzymanej od spółki zależnej, której udziały są zbywane tj. XYZ.

Oznacza to, że zastosowanie zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT po 1 stycznia 2022 r. do dywidend otrzymanych od innych spółek zależnych (tj. od spółek, których nie dotyczy opisana w stanie faktycznym transakcja zbycia udziałów), nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w stosunku do dochodu ze zbycia udziałów XYZ.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, zbycie przez Spółkę 100% udziałów spółki XYZ korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT. Skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidend otrzymanych od spółek zależnych innych niż XYZ, nie spowoduje utraty prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, w stosunku do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów spółki XYZ.

Ad. 2

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j (tj. między innymi dywidendy), z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

  3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

  4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Jak stanowi art. 22 ust. 4a zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Z kolei na podstawie art. 22 ust. 4b ustawy o CIT zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Jak ponadto stanowi art. 24n ust. 1 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej (w rozumieniu art. 24m ustawy o CIT), w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Zgodnie z wyżej cytowanym uzasadnieniem do ustawy nowelizującej, wprowadzenie szczególnych zasad dotyczących opodatkowania spółek holdingowych, o których mowa w art. 24m - 24p ustawy o CIT miało stanowić alternatywę dla dotychczas funkcjonujących rozwiązań, czyli między innymi zwolnienia dla dywidend wypłacanych przez podmioty zależne z art. 22 ust. 4 i n. ustawy o CIT. W konsekwencji, w przypadku podatników, którzy spełniają zarówno przesłanki do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, jak i spełniają warunki do stosowania zwolnienia dla spółek holdingowych (art. 24n dla dywidend i ewentualnie art. 24o dla dochodów ze zbycia udziałów), to od podatnika zależy, którą preferencję zastosuje.

Przy czym, przepisy wykluczają co prawda jednoczesne stosowanie tych samych preferencji (zgodnie z definicją spółki holdingowej z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT) - wykluczenie to natomiast, w przekonaniu Wnioskodawcy, należy odnosić jedynie do tego samego podmiotu zależnego.

Skorzystanie zatem ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidendy wypłaconej przez spółkę zależną po 1 stycznia 2022 r., powoduje, że podatnik nie będzie mógł w odniesieniu do tej spółki zależnej zastosować preferencji wprowadzonych dla spółek holdingowych. Nie powinno to natomiast wpływać na sposób opodatkowania i stosowanie zwolnień z tytułu zysków wypłaconych przez inne spółki zależne, czy stosowanie zwolnienia dla dochodu ze zbycia udziałów innej spółki zależnej - co sugeruje również wyżej cytowany fragment uzasadnienia do ustawy nowelizującej.

Należy także zauważyć, że zarówno same warunki, jak i przewidziane preferencje podatkowe różnią się między sobą porównując zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, jak i zwolnienia wprowadzone dla spółek holdingowych z art. 24m - art. 24p ustawy o CIT. W praktyce może zatem się okazać, że poszczególne preferencje mogą znaleźć zastosowanie do niektórych spółek zależnych, a do niektórych nie znajdą zastosowania ze względu na nie spełnienie ustawowych wymogów. Powyższe także sugeruje, że każdy podmiot zależny powinien być postrzegany i traktowany z perspektywy analizowanych przepisów odrębnie, a zastosowanie danej preferencji do danego podmiotu zależnego, nie powinno wpływać na możliwość zastosowania poszczególnych preferencji podatkowych w stosunku do pozostałych podmiotów zależnych.

W konsekwencji zastosowanie zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT do dochodów ze zbycia udziałów w XYZ, nie powinno mieć wpływu na opodatkowanie i dostępne preferencje podatkowe dla zysków wypłaconych na rzecz Wnioskodawcy po 1 stycznia 2022 r. przez inne podmioty zależne niż XYZ.

W związku z czym, w sytuacji, gdy inne podmioty zależne niż XYZ osiągną po 1 stycznia 2022 r. zyski, które zostaną wypłacone Wnioskodawcy, to Wnioskodawca będzie mógł do takich zysków zastosować zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT - zakładając, że warunki formalne z art. 22 ust. 4 i n. ustawy o CIT będą spełnione. Zastosowanie tego zwolnienia pozostanie także bez wpływu na skorzystanie ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT przez Wnioskodawcę do dochodów osiągniętych ze sprzedaży udziałów XYZ.

W rezultacie do zysków wypłaconych po 1 stycznia 2022 r. przez inne spółki zależne niż XYZ, zastosowanie może znaleźć zwolnienie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT i nie wpłynie to na możliwość zastosowania przez Spółkę zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT dla dochodów ze zbycia udziałów w XYZ.

Ad. 4

W ocenie Wnioskodawcy, skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia w opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów w XYZ na podstawie art. 24o ustawy o CIT, nie wpłynie na możliwość zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidendy wypłaconej przez Spółkę na rzecz jej udziałowców i Spółka nie będzie zobowiązana do poboru z tego tytułu podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak również wypłata takiej dywidendy na rzecz wspólników Wnioskodawcy i skorzystanie ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, nie spowoduje utraty prawa Spółki do zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów spółki zależnej, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, w stosunku do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów spółki XYZ.

Jak wynika z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, jedną z przesłanek do objęcia podatnika definicją spółki holdingowej jest niekorzystanie ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Ze zwolnienia przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT korzysta natomiast podatnik otrzymujący dywidendę.

Zatem w przypadku wypłaty dywidendy przez Wnioskodawcę na rzecz wspólników, beneficjentem zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy są otrzymujący dywidendę (wspólnicy).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, kierując się wykładnią językową, nie można stwierdzić, iż wypłacający dywidendę „korzysta ze zwolnienia z art. 22 ust. 4” w takiej sytuacji, gdyż faktycznie prawo to przysługuje otrzymującemu dywidendę wspólnikowi - a nie spółce holdingowej. Spółka holdingowa może ewentualnie pełnić jedynie rolę płatnika na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Biorąc powyższe pod uwagę, wypłata dywidendy korzystającej ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT na rzecz wspólników Wnioskodawcy, nie spowoduje utraty prawa Spółki do zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, w stosunku do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów spółki XYZ. Jak również skorzystanie ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT przez Spółkę do dochodu ze zbycia udziałów XYZ, nie wpłynie na prawo wspólników Spółki do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do wypłaty dywidendy wypłaconej przez Spółkę (przy założeniu, że warunki formalne do zastosowania tego zwolnienia będą spełnione).

Mając to na uwadze, sytuacja podatkowa Spółki oraz jej wspólników na gruncie przedstawionych okoliczności powinna być rozpatrywana odrębnie. W tym zastosowanie przez Spółkę preferencji podatkowych przewidzianych w art. 24o ustawy o CIT dla spółek holdingowych, nie wyklucza możliwości stosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT dla dywidendy wypłaconej przez samą Spółkę na rzecz jej wspólników. Beneficjentem zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT są wspólnicy, a nie sama Spółka. W konsekwencji, skorzystanie z tego zwolnienia nie będzie również wpływało na automatyczne niespełnienie warunków uznania Spółki za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska            

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa zmieniająca”), do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) wprowadzono szereg zmian m.in. poprzez wprowadzenie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z  preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.

W rozdziale 5b ustawy o CIT, w art. 24o, zawarto nowe zwolnienie z opodatkowania dotyczące odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego.

W myśl więc art. 24o ust. 1 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Jak wynika z art. 24o ust. 2 ustawy o CIT,

oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4) planowaną datę zawarcia umowy.

Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem ustawą zmieniającą wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkową preferencję w postaci zwolnienia z CIT dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która zbywa udziały (akcje) spółki zależnej. Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:

  a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

  b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

  c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

  d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

  e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

   - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

   - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

    - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych

Natomiast, stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

  a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

  b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

  c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

  d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

  e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Zgodnie zaś z art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,     

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Stosownie więc do art. 20 ust. 3 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

i. skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

       ii. skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z art. 24o.

Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b.

Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanej powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.

Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:

Z kolei zgodnie  z art. 22c ust. 2 tej ustawy:

na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Dodatkowo należy spełnić pozostałe warunki, o których mowa wyżej, w tym te dotyczące braku:

1) uzyskiwania dochodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT przez spółkę zbywającą udziały lub akcje,

2) przynależności do grupy podatkowej przez obie spółki oraz

3) posiadania przez spółkę zależną (której udziały są przedmiotem zbycia) udziałów w innych spółkach (powyżej 5% kapitału).

Zwolnieniem nie jest objęte zbycie udziałów lub akcji w tzw. spółce nieruchomościowej, tj. w krajowej lub zagranicznej spółce zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości jej aktywów stanowią nieruchomości lub prawa do nieruchomości położonych na terytorium Polski. Wyłączenie zwolnienia w tym zakresie wynika z założeń polityki fiskalnej, zakładającej opodatkowanie w Polsce zbycia nieruchomości położonych w Polsce oraz spółek posiadających takie nieruchomości – bez względu na to, czy zbywca jest polskim rezydentem podatkowym, czy nim nie jest. Możliwość skorzystania z tych preferencji została uwarunkowana posiadaniem przez spółkę holdingową co najmniej 10% akcji lub udziałów w spółce zależnej przez okres minimum roku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca pełni rolę spółki holdingowej w ramach struktury udziałowej grupy i uzyskuje dochody z tytułu przysługujących jej praw udziałowych w spółkach zależnych. Spółka w okresie od 2016 roku do końca lutego 2022 r. była jedynym udziałowcem spółki XYZ Sp. z o.o. W dniu 31 stycznia 2022 r. Wnioskodawca zawarł umowę sprzedaży 100% posiadanych udziałów w kapitale XYZ, co stanowiło jednocześnie 100% kapitału zakładowego XYZ, na rzecz podmiotu niepowiązanego ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż:

   - Spółka oraz XYZ są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, które na dzień zawarcia umowy sprzedaży udziałów oraz przeniesienia ich własności na podmiot niepowiązany ze Spółką, były podatnikami zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (status Spółki jako podatnika w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT pozostaje niezmieniony),

   - Spółka posiadała nieprzerwanie od 2016 r. 100% udziałów w kapitale zakładowym XYZ,

   - Spółka oraz XYZ, na dzień zawarcia umowy sprzedaży udziałów oraz przeniesienia ich własności, nie wchodziły w skład podatkowej grupy kapitałowej (podatkowych grup kapitałowych),

   - od momentu wejścia w życie przepisu art. 24m i art. 24o ustawy o CIT, tj. od 1 stycznia 2022 r., Spółka nie korzystała (nie korzysta) ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT - w stosunku do udziałów w zysku w XYZ w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia przeniesienia własności udziałów na nabywcę,

   -  zarejestrowanie Spółki wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego Spółka wykonuje faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym w szczególności Spółka posiada odpowiedni lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie świadczenia usług back office oraz prowadzenia działalności firm centralnych,

   - Spółka nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych - działalność Spółki wynika z pobudek biznesowych, w szczególności maksymalizacji zysków generowanych z działalności Spółki oraz podmiotów od niej zależnych,

   - w przekonaniu Spółki istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę a faktycznie posiadanym przez tę Spółkę lokalem, personelem lub wyposażeniem,

   - zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi Spółki,

   - Spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych w Polsce osób zarządzających,

   - udziałów w Spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

­        - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,

­        - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

­        - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,

  -  XYZ na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów oraz na dzień przeniesienia własności udziałów nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

  -  XYZ na moment podpisania umowy sprzedaży udziałów w dniu 31 stycznia 2022 r. oraz na dzień przeniesienia własności udziałów, tj. 28 lutego 2022 r., nie posiadała tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

   -  XYZ na moment podpisania umowy sprzedaży udziałów oraz na dzień przeniesienia własności udziałów nie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT (xxx nie korzystała z takich zwolnień także w przeszłości),

   -  nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości nie stanowiły, na moment podpisania umowy o sprzedaży udziałów oraz na dzień przeniesienia własności udziałów bezpośrednio lub pośrednio więcej niż 50% wartości aktywów XYZ,

- rok podatkowy Spółki oraz XYZ pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

W pierwszej kolejności wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia, czy zbycie przez Wnioskodawcę 100% udziałów spółki XYZ może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, w tym także w razie skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidend otrzymanych od spółek zależnych innych niż XYZ (w przypadku jeśli Wnioskodawcy będzie przysługiwało takie uprawnienie również w stosunku do dywidend wypłaconych po 1 stycznia 2022 r.) oraz niezależnie od faktu korzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do zysków wypłaconych przez XYZ i inne spółki zależne przed 1 stycznia 2022 r.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że przepisy Reżimu Holdingowego i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do konkretnych relacji i poszczególnych spółek spełniających określone przesłanki z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnego zbycia udziałów/akcji zbywającym udziały/akcje spółki zależnej jest podmiot który spełnia definicję spółki holdingowej. Możliwe są bowiem sytuacje w których podmioty korzystające z preferencji Reżimu Holdingowego utracą wymagany przez przepisy Rozdziału 5b ustawy o CIT status i nie będą mogły korzystać z ww. preferencji w przyszłości. Utrata prawa do korzystania z preferencji Reżimu Holdingowego nie przesądza jednak o braku możliwości zastosowania regulacji ogólnych, w tym zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, możliwość zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego każdorazowo powinna być rozpatrywana w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką holdingową” a daną „spółką zależną”. Jak wskazano bowiem, zwolnienie dochodu spółki holdingowej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej, na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, dotyczy spółki holdingowej i spółki zależnej spełniających wszystkie ustawowe warunki określone odpowiednio w art. 24m ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie spełniać definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w stosunku do XYZ Sp. z o.o., natomiast XYZ Sp. z o.o. stanowi krajową spółkę zależną o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT. W odniesieniu więc do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z preferencji o której mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do XYZ Sp. z o.o. należy wskazać, że Wnioskodawca spełnił warunki o których mowa w art. 24o ust. 1 i ust. 3 tej ustawy, więc może skorzystać ze zwolnienia z CIT dochodów ze zbycia udziałów XYZ Sp. z o.o. na rzecz podmiotu niepowiązanego. Jak wskazano bowiem powyżej, korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b. Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidend wypłaconych przez XYZ przed 1 stycznia 2022 r., nie wpłynie na prawo Spółki do zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów XYZ opisanego w stanie faktycznym - na podstawie art. 24o ustawy o CIT. Również, skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT zarówno przed 1 stycznia 2022 r., jak i po tej dacie, ale w stosunku do dywidendy wypłaconej przez inne spółki zależne niż XYZ, nie będzie wpływało na prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów XYZ na podstawie art. 24o ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało zatem uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy, które wynikają z zadanego pytania nr 2 odnośnie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidend wypłaconych przez inne spółki zależne niż XYZ po 1 stycznia 2022 r., niezależnie od skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w stosunku do dochodów ze zbycia udziałów XYZ, wskazać należy, że z uzasadnienia do ustawy nowelizującej wynika, iż w ramach nowego Reżimu Holdingowego podatnik, będący spółką holdingową, ma możliwość wyboru skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub art. 22 ust. 4 ustawy o CIT albo skorzystania ze zwolnień w ramach Reżimu Holdingowego. Zauważyć przy tym należy, że zwolnienia w ramach ww. reżimu odnoszą się do danej spółki zależnej i dotyczą możliwości skorzystania m.in. ze zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (art. 24o ustawy o CIT).

W uzasadnieniu tym wskazano również, że: Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o.

Powyższe wyraźnie wskazuje, że rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do spółek stanowiących spółki wskazane w art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT należy odnosić się do relacji łączącej daną spółkę zależną spełniającą warunki wskazane w art. 24m pkt 1 i 4 ustawy o CIT ze spółką holdingową, o której mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Jak bowiem wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej zwolnienia w ramach reżimu holdingowego odnoszą się do danej spółki zależnej i dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji zależnej (art. 24o ustawy o CIT) tej konkretnej spółki.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że nie ma znaczenia w stosunku do możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT, że spółka holdingowa w odniesieniu do części spółek zależnych zastosuje przepisy Reżimu Holdingowego, a do części spółek zależnych nie skorzysta z preferencji tego Reżimu i zastosuje zwolnienia ogólne, ponieważ jak już wskazano, możliwość stosowania tych zwolnień spółka holdingowa powinna ustalić między sobą a konkretną spółką zależną.

Należy zgodzić się więc z Wnioskodawcą, iż skorzystanie zatem ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidendy wypłaconej przez spółkę zależną po 1 stycznia 2022 r., powoduje, że podatnik nie będzie mógł w odniesieniu do tej spółki zależnej zastosować preferencji wprowadzonych dla spółek holdingowych. Nie wpływa to natomiast na sposób opodatkowania i stosowanie zwolnień z tytułu zysków wypłaconych przez inne spółki zależne, czy stosowanie zwolnienia dla dochodu ze zbycia udziałów innej spółki zależnej.

W związku z powyższym, zastosowanie zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT do dochodów ze zbycia udziałów w XYZ, nie ma wpływu na opodatkowanie i dostępne preferencje podatkowe dla zysków wypłaconych na rzecz Wnioskodawcy po 1 stycznia 2022 r. przez inne podmioty zależne niż XYZ.

Stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, w sytuacji, gdy inne podmioty zależne niż XYZ osiągną po 1 stycznia 2022 r. zyski, które zostaną wypłacone Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie mógł do takich zysków zastosować zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT - zakładając, że warunki formalne z art. 22 ust. 4 i n. ustawy o CIT będą spełnione, a zastosowanie tego zwolnienia pozostanie także bez wpływu na skorzystanie ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT przez Wnioskodawcę do dochodów osiągniętych ze sprzedaży udziałów XYZ należało uznać zatem za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że pytanie oznaczone we wniosku nr 3 jest pytaniem warunkowym, co do którego odpowiedzi Wnioskodawca oczekuje jedynie w sytuacji, gdy jego stanowisko w zakresie pytania nr 2 zostanie uznane za nieprawidłowe oraz mając na uwadze, że stanowisko przyporządkowane do pytania nr 2 Organ uznał za prawidłowe, bezprzedmiotowa stała się odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 3.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy zawartych w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 4, zauważyć należy, że – jak już wcześniej wskazano – brak korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT jest jednym z obligatoryjnych warunków do uznania Spółki za spółkę holdingową, o której mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Istotne jest więc ustalenie, czy warunek niekorzystania ze zwolnienia określonego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT odnosi się również do wypłaconej przez Wnioskodawcę dywidendy na rzecz wspólników.

Nawiązując do powyższego zauważyć należy, że z przepisu art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, wprost wynika, że zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego. Tym samym, zwolnienie to odnosi się do kwot uzyskanych przez spółkę holdingową, a nie do kwot wypłaconych przez Spółkę. Również ze zwolnienia przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych zawartych w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT korzysta podatnik otrzymujący dywidendę, a nie spółka wypłacająca tę dywidendę.

W tym kontekście, wskazać należy, że warunek wskazany w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT, tj. niekorzystanie ze zwolnień podatkowych, o których mowa art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, należy odnosić do otrzymywanych przez spółkę holdingową dywidend. Nie ma w tym zakresie znaczenia fakt, czy w odniesieniu do wypłaconych przez spółkę holdingową dywidend na rzecz jej wspólników stosowane będą jakiekolwiek zwolnienia. W konsekwencji, warunek niekorzystania ze zwolnień dywidendowych (m.in. art. 22 ust. 4 ustawy o CIT) powinien być rozpatrywany w odniesieniu do dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową. Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w przypadku wypłaty dywidendy przez Wnioskodawcę na rzecz wspólników, beneficjentem zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy są otrzymujący dywidendę (wspólnicy).

Powyższe znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej, które zostało już przytoczone wcześniej, a w którym wskazano że: nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o. Z powyższego można wywnioskować, że zakaz korzystania ze zwolnień określonych w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT ma na celu uniknięcie sytuacji, w której w odniesieniu do tych samych wypłat mogłoby dojść do równoległego zastosowania niniejszych zwolnień oraz zwolnień przewidzianych w art. 24o ust. 1 i 24n ustawy o CIT.

Reasumując, słuszne są twierdzenia Wnioskodawcy, iż wypłata dywidendy korzystającej ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT na rzecz wspólników Wnioskodawcy, nie spowoduje utraty prawa Spółki do zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, w stosunku do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów spółki XYZ. Jak również skorzystanie ze zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT przez Spółkę do dochodu ze zbycia udziałów XYZ, nie wpłynie na prawo wspólników Spółki do zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do wypłaty dywidendy wypłaconej przez Spółkę (przy założeniu, że warunki formalne do zastosowania tego zwolnienia będą spełnione).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia w opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów w XYZ na podstawie art. 24o ustawy o CIT, nie wpłynie na możliwość zastosowania zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidendy wypłaconej przez Spółkę na rzecz jej udziałowców i Spółka nie będzie zobowiązana do poboru z tego tytułu podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT (przy założeniu, że warunki formalne do niepobrania tego podatku będą spełnione), jak również wypłata takiej dywidendy na rzecz wspólników Wnioskodawcy i skorzystanie ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, nie spowoduje utraty prawa Spółki do zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów spółki zależnej, o którym mowa w art. 24o ust. 1 i 2 ustawy o CIT, w stosunku do dochodu osiągniętego ze zbycia udziałów spółki XYZ, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego którego Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).