Czy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.345.2022.1.JKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.345.2022.1.JKU

Temat interpretacji

Czy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT będzie cena netto nabycia szlifierki oraz innych maszyn i urządzeń, z których Spółka korzysta bądź będzie korzystała w oparciu o umowy leasingu finansowego, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT będzie cena netto nabycia szlifierki oraz innych maszyn i urządzeń, z których Spółka korzysta bądź będzie korzystała w oparciu o umowy leasingu finansowego, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na obróbce szkła budowlanego oraz luster jak również w zakresie handlu hurtowego szkłem. W związku z planami dynamicznego rozwoju prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu na nową inwestycję w postaci zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa w zakresie produkcji wyrobów szklanych przeznaczonych dla branży budowlanej. Zarząd (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej wydał 19 października 2021 r. na rzecz Spółki decyzję o wsparciu (dalej: „Decyzja”) na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Obowiązująca na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.):

- 23.11 szkło płaskie,

- 23.12 szkło płaskie, profilowane i poddane dalszej obróbce,

- 23.13 szkło gospodarcze,

- 23.2 wyroby ogniotrwałe,

- 23.7 kamienie cięte, formowane i wykończone,

- 38.11.5 odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu,

- 38.12.24.0 niebezpieczne odpady chemiczne,

- 38.3 usługi w zakresie odzysku surowców; surowce wtórne.

W ramach Decyzji na Spółkę został nałożony obowiązek m.in. poniesienia kosztów kwalifikowanych o wartości co najmniej 12.296.000,00 PLN.

Spółka realizując nową inwestycję, której dotyczy uzyskana Decyzja nabyła po dniu jej wydania szlifierkę liniową X.

Niemniej jednak z uwagi na sytuacje rynkową w celu zabezpieczenia płynności finansowej Spółki, podjęta została decyzja o przeniesieniu własności maszyny na firmę leasingową i o korzystaniu z tej maszyny w oparciu o umowę leasingu finansowego.

Spółka sprzedała szlifierkę na rzecz spółki Y Sp. z o.o. (dalej: „Leasingodawca”). Następnie Spółka zawarła umowę leasingu finansowego z Leasingodawcą dotyczącą korzystania ze szlifierki. Umowa leasingu została zawarta na okres 47 (czterdziestu siedmiu) miesięcy, gdzie ustalona została wysokość raty miesięcznej, opłaty wstępnej (pierwsza rata) oraz cena wykupu.

Spółka wprowadziła leasingowaną szlifierkę do ewidencji środków trwałych i dokonuje odpisów amortyzacyjnych od jej wartości początkowej. Dodatkowo w okresie co najmniej 3 lat od momentu ich wprowadzenia do ewidencji Spółka nie dokona jej sprzedaży.

Szlifierka, będąca przedmiotem leasingu finansowego, jest przez Spółkę wykorzystywana wyłącznie do działalności wskazanej w otrzymanej Decyzji.

Spółka przewiduje, że do dnia zakończenia nowej inwestycji może objąć leasingiem zwrotnym także inne maszyny i urządzenia nabyte w ramach nowej inwestycji w celu ich wykorzystania wyłącznie do działalności wskazanej w otrzymanej Decyzji.

Pytanie

Czy kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.; dalej: „Ustawy o CIT”) będzie cena netto nabycia szlifierki oraz innych maszyn i urządzeń, z których Spółka korzysta bądź będzie korzystała w oparciu o umowy leasingu finansowego, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, cena netto nabycia maszyn i urządzeń, z których Spółka korzysta w oparciu o umowy leasingu finansowego obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe, w tym część odsetkowa raty leasingowej naliczana do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania oraz wartość końcową wynikające z tych umów, będzie stanowiła poniesione przez Spółkę koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w postaci zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752, dalej: „Ustawa o WNI”) i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 Ustawy o WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji, która spełnia kryteria ilościowe i jakościowe, a także w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 (art. 14 ust. 1 ustawy o WNI).

Definicja kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji zawarta została w art. 2 pkt 7 ustawy o WNI, który stanowi, że koszty kwalifikowane nowej inwestycji to koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu lub dwuletnie koszty pracy, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej, ponoszone w okresie ważności decyzji o wsparciu.

Dodatkowo, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Warunkiem skorzystania przez średniego przedsiębiorcę ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów inwestycji jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przez okres nie krótszy niż 3 lata (przepis § 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) tiret drugie Rozporządzenia).

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę koszty z tytułu rat leasingowych w ramach umowy leasingu finansowego spełniają wszystkie przesłanki dla uznania tych wydatków jako koszty kwalifikowane nowej inwestycji.

Spółka zawarła z Leasingodawcą umowę leasingu finansowego i wprowadziła leasingowaną maszynę do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także dokonuje odpisów amortyzacyjnych od jej wartości początkowej. Podobnie Spółka postąpi w przyszłości z innymi maszynami i urządzeniami, które zostaną przez nią objęte leasingiem zwrotnym. Szlifierka, a w przyszłości także inne maszyny i urządzenia, będące przedmiotem leasingu finansowego, będą przez Spółkę wykorzystywane wyłącznie do działalności wskazanej w otrzymanej Decyzji.

Ponadto, warunkiem uznania za koszt kwalifikowany jest to, żeby umowa leasingu zawierała zobowiązanie do nabycia przez korzystającego (leasingobiorcę) środka trwałego będącego przedmiotem takiej umowy. Zawarta przez Spółkę umowa leasingu z Leasingodawcą zawiera zobowiązanie do nabycia przez leasingobiorcę przedmiotu umowy, wobec tego warunek ten jest spełniony. Będzie on także spełniony w przypadku przyszłych transakcji polegających na leasingu zwrotnym.

W myśl § 8 ust. 4 Rozporządzenia, cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, dalej: „Ustawa o rachunkowości”). Natomiast, zgodnie § 8 ust. 5 Rozporządzenia, środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców.

Tym samym zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, cena nabycia, o której mowa w ust. 1, to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu, a obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny - jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.

Jednocześnie, w myśl art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:

1. niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;

2. koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Wobec powyższego, za koszty kwalifikowane Wnioskodawca będzie mógł uznać cenę netto nabycia maszyn i urządzeń z których Spółka korzysta bądź będzie korzystała w oparciu o umowy leasingu finansowego obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe i wartość końcową wynikające z tych umów. Dodatkowo do wydatków kwalifikowanych w zakresie środka trwałego będącego przedmiotem leasingu finansowego możliwe jest zaliczenie zarówno kapitałowej części opłat leasingowych netto, jak również wydatków odpowiadających części odsetkowej rat leasingowych naliczonych Spółce niemniej nie dłużej niż do czasu oddania do używania środka trwałego - po tej dacie co do zasady odsetkowa część raty leasingowej nie będzie mogła zostać uznana jako wydatek kwalifikowany na poczet nowej inwestycji.

Powyższa argumentacja znajduje swoje odzwierciedlenie także w ramach wydawanych interpretacji indywidualnych przez organy podatkowe np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 czerwca 2021 r. znak: 0111-KDIB1- 3.4010.124.2021.1.PC

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma także przeciwwskazań do ujęcia w wydatkach kwalifikowanych kosztów związanych z leasingiem finansowym maszyn nabytych pierwotnie przez Spółkę po uzyskaniu Decyzji, których własność następnie została przeniesiona na Leasingodawcę. Znajduje to potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z 28 czerwca 2021 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.154.2021.1.AN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał w podobnym stanie faktycznym, że kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje będzie cena netto nabycia maszyn i urządzeń z których spółka korzysta w oparciu o umowy leasingu finansowego, obejmująca opłaty wstępne, raty leasingowe i wartość końcową wynikające z tych umów.

Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka posiada status średniego przedsiębiorcy, a co za tym idzie może nabywać używane środki trwałego i uznawać je za wydatki kwalifikowane, zastosowanie instrumentu jakim jest leasing zwrotny nie będzie naruszało warunków związanych z przedmiotem wydatku kwalifikowanego.

Końcowo, Wnioskodawca nadmienia, że w podobnych do przedmiotowego stanach faktycznych organy podatkowe wydały interpretacje indywidualne potwierdzające możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji (lub kosztów kwalifikowanych inwestycji realizowanych na terenie specjalnych stref ekonomicznych) wydatków związanych z leasingiem specjalistycznego sprzętu, w tym także w oparciu o konstrukcję leasingu zwrotnego, jaki to też ma miejsce w przypadku Spółki. Takie rozstrzygnięcia zapadły m.in. w:

- cytowanej wcześniej Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 czerwca 2021 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.154.2021.1.AN,

- cytowanej wcześniej Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 czerwca 2021 r. znak: 0111-KDIB1-3.4010.124.2021.1.PC

- Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2017 r. o sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1081.2016.1.AB.

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, Wnioskodawca jest zdania, że wydatki będące kosztami z tytułu rat umowy leasingu, w tym część odsetkowa raty leasingowej naliczana do dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania, oraz opłaty wstępne i cena wykupu, poniesione w terminie realizacji inwestycji będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia, a co za tym idzie będą mogły stanowić element kalkulacji wysokości zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

 - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.