w zakresie ustalenia: 1. czy bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu tych bonów dokonywane w trakcie roku obrotowego... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.317.2020.3.AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.11.2020, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.317.2020.3.AM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia: 1. czy bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu tych bonów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu czy posiada status małego podatnika; 2. czy wartość nominalna bonów pieniężnych oraz transakcje ich kupna-wykupu dokonywane w ciągu roku obrotowego winne być uwzględniane w limicie przy określaniu przychodów o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop; 3. czy przy wyznaczaniu statusu małego podatnika Bank powinien brać pod uwagę przychody z otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód odsetkowy Banku; 4. czy przychody z otrzymanego dyskonta należy uwzględnić przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop; 5. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości; 6. czy przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości Bank powinien uwzględnić przy określaniu przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop; 7. czy Bank, w związku ze zmianami wprowadzonymi od dnia 1 stycznia 2019 r. w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r.; 8. czy, biorąc pod uwagę wartość przychodów uzyskanych za lata poprzednie, za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. i przewidywane przychody do osiągnięcia na koniec 2020 r., Bank może zastosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% w 2020 r.; 9. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust 1 pkt 2 w zw. z art 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank w 2018 r. posiadał status małego podatnika i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować 15% stawkę podatku.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.), uzupełnionym 19 i 20 października 2020 r. oraz 23 listopada 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu tych bonów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu czy posiada status małego podatnika jest prawidłowe;
  2. czy wartość nominalna bonów pieniężnych oraz transakcje ich kupna-wykupu dokonywane w ciągu roku obrotowego winne być uwzględniane w limicie przy określaniu przychodów o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop jest prawidłowe;
  3. czy przy wyznaczaniu statusu małego podatnika Bank powinien brać pod uwagę przychody z otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód odsetkowy Banku jest prawidłowe;
  4. czy przychody z otrzymanego dyskonta należy uwzględnić przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop jest prawidłowe;
  5. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości jest prawidłowe;
  6. czy przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości Bank powinien uwzględnić przy określaniu przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop jest prawidłowe;
  7. czy Bank, w związku ze zmianami wprowadzonymi od dnia 1 stycznia 2019 r. w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r. jest prawidłowe;
  8. czy, biorąc pod uwagę wartość przychodów uzyskanych za lata poprzednie, za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. i przewidywane przychody do osiągnięcia na koniec 2020 r., Bank może zastosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% w 2020 r. jest prawidłowe;
  9. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank w 2018 r. posiadał status małego podatnika i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować 15% stawkę podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu tych bonów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu czy posiada status małego podatnika;
  2. czy wartość nominalna bonów pieniężnych oraz transakcje ich kupna-wykupu dokonywane w ciągu roku obrotowego winne być uwzględniane w limicie przy określaniu przychodów o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop;
  3. czy przy wyznaczaniu statusu małego podatnika Bank powinien brać pod uwagę przychody z otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód odsetkowy Banku;
  4. czy przychody z otrzymanego dyskonta należy uwzględnić przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop;
  5. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości;
  6. czy przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości Bank powinien uwzględnić przy określaniu przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop;
  7. czy Bank, w związku ze zmianami wprowadzonymi od dnia 1 stycznia 2019 r. w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r.;
  8. czy, biorąc pod uwagę wartość przychodów uzyskanych za lata poprzednie, za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. i przewidywane przychody do osiągnięcia na koniec 2020 r., Bank może zastosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% w 2020 r.;
  9. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank w 2018 r. posiadał status małego podatnika i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować 15% stawkę podatku.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z 5 października 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.317.2020.1.AM oraz z 5 listopada 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.317.2020.2.AM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 19 i 20 października 2020 r oraz 23 listopada 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Bank Spółdzielczy w X. (dalej: Bank) prowadzi działalność od 1950 r. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustawy Prawo bankowe, Prawo spółdzielcze oraz ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.

W 2018 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. przychody z tytułu odsetek: 2.323.462,27 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 209.267,79 zł;
  2. przychody z tytułu prowizji: 607.112,65 zł;
  3. przychody z tytułu udziałów, akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu: 0,00 zł;
  4. pozostałe przychody operacyjne: 2.448,97 zł;
  5. przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 123.271,89 zł.

Łącznie przychody w 2018 r. wyniosły: 3.056.295,78 zł. Przychody wymienione w pkt 1, 2, 3, 4 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 1.101,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 260,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 2.931.771,71 zł. Bank na koniec roku 2018 posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe w kwocie: 17.459.967,51 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 9.457.275,52 zł.

W 2018 r. Bank obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu stawki podatku 19%.

W 2019 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. przychody z tytułu odsetek: 2.541.620,17 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniących NBP: 207.279,64 zł;
  2. przychody z tytułu prowizji: 611.021,03 zł;
  3. przychody z tytułu udziałów, akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu: 0,00 zł;
  4. pozostałe przychody operacyjne: 10.794,99 zł;
  5. przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 428.666,10 zł.

Łącznie przychody w 2019 r. wyniosły: 3.592.102,29 zł. Przychody wymienione w pkt 1, 2, 3, 4 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Zwartości przychodów wymienionych w pkt 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 1.573,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 362,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 3.141.350,64 zł. Bank na koniec roku 2019 posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe w kwocie: 23.840.181,08 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 20.438.318,08 zł.

W 2019 r. Bank obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu stawki podatku 19%.

W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. przychody z tytułu odsetek: 1.205.038,19 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP: 73.570,74 zł;
  2. przychody z tytułu prowizji: 323.956,34 zł;
  3. przychody z tytułu udziałów, akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu: 0,00 zł;
  4. pozostałe przychody operacyjne: 70.436,91 zł;
  5. przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 25.385,71 zł.

Łącznie przychody za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. wyniosły: 1.624.817,15 zł. Przychody wymienione w pkt 1, 2, 3, 4 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w pkt 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 545,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 127,00 zł. Bank na dzień 30 czerwca 2020 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe w kwocie: 17.822.126,60 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 14.279.938,80 zł.

W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. Bank obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 19%.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 19 października 2020 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że:

  1. Okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1b i 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm.) nie mają zastosowania do Wnioskodawcy.
  2. Przedmiotem wniosku jest kwestia dotycząca konieczności uwzględnienia wskazanych w pytaniach wartości dla potrzeb ustalenia statutu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, jako przychodów ze sprzedaży i możliwości zastosowania w związku z tym stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% za 2018 r. Przedmiotem wniosku jest też kwestia konieczności uwzględnienia tych przychodów także przy obliczaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19, ust. 1 pkt 2 updop i możliwości zastosowania 9% stawki podatku za 2019 r. i 2020 r.
  3. Sprzedaż bonów następuje na rzecz emitenta, nabyte bony nie są przedmiotem dalszego obrotu, Wnioskodawca nie zbywa ich na rzecz osób trzecich. Wykup bonów następuję przez NBP.
  4. Biorąc pod uwagę zapisy art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, według oceny Wnioskodawcy w 2019 r. Wnioskodawca posiadał i w 2020 r. posiada status małego podatnika.
  5. Przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę podlegające opodatkowaniu w roku 2018 nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej wg średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 złotych przy wykonaniu: przychód ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT za 2018 r.: 2.932.031,71 zł; limit 1.200.000 euro = 5.162.000 zł. Wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w 2018 r. równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Wnioskodawcę w 2019 r. można uznać za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy jw.
  6. Przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę podlegające opodatkowaniu w roku 2019 nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej wg średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 złotych przy wykonaniu: przychód ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT za 2019 r.: 3.141.712,64 zł; limit 1.200.000 euro = 5.109.000 zł. Wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w 2019 r. równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Wnioskodawcę w 2020 r. można uznać za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy jw.
  7. Łączne przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w 2019 r. z uwzględnieniem przychodów z tytułu odsetek (w tym z dyskonta od bonów pieniężnych NBP), przychodów z tytułu prowizji, pozostałych przychodów operacyjnych, przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz kwoty należnego podatku od towarów i usług wyniosły 3.592.464,29 zł i nie przekroczyły wyznaczonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
  8. Łączne przychody osiągnięte przez Wnioskodawcę w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. z uwzględnieniem przychodów z tytułu odsetek (w tym z dyskonta od bonów pieniężnych NBP), przychodów z tytułu prowizji, pozostałych przychodów operacyjnych, przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz kwoty należnego podatku od towarów i usług wyniosły 1.624.944,15 zł. Biorąc pod uwagę uzyskane wyniki Wnioskodawca uważa, że również na koniec 2020 r. łączne przychody nie przekroczą wyznaczonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej wg średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, zaokrągleniu do 1.000 zł.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 20 listopada 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w związku z rozszerzonym w uzupełnieniu zakresem wniosku, tj. wskazał:

  1. W 2018 r. okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2018 r., poz 1036 z późn. zm.) nie miały zastosowania.
  2. W 2017 r. Bank osiągnął następujące przychody:
  3. przychody z tytułu odsetek: 2.230.927,04 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniących NBP: 182.077,77 zł;
  4. przychody z tytułu prowizji: 615.561,00 zł;
  5. przychody z tytułu udziałów, akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu: 0,00 zł;
  6. pozostałe przychody operacyjne: 244.045,94 zł;
  7. przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 80.954,37 zł.

Łącznie przychody w 2017 r. wyniosły: 3.171.488,35 zł. Przychody wymienione w pkt 1, 2, 3, 4 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Zwartości przychodów wymienionych w pkt 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wyniosła 1.279,00 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł 294,00 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości: 3.054.451,39 zł. Bank na koniec roku 2017 posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe w kwocie: 19.746.361,62 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 14.755.749,12 zł.

W 2017 r. Bank obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych przy zastosowaniu 19% stawki podatku.

Biorąc pod uwagę zapisy art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wartość uzyskanych przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT, które nie przekroczyły w 2017 r. równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, Bank w 2018 r. posiadał status małego podatnika. W konsekwencji dla obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należnego za 2018 r. Bank powinien zastosować 15% stawkę podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu, czy posiada status małego podatnika?
  2. Czy wartość nominalna bonów pieniężnych oraz transakcje ich kupna-wykupu dokonywane w ciągu roku obrotowego winne być uwzględniane w limicie przy określaniu przychodów o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop?
  3. Czy przy wyznaczaniu statusu małego podatnika Bank powinien brać pod uwagę przychody z otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód odsetkowy u Wnioskodawcy?
  4. Czy przychody z otrzymanego dyskonta należy wliczyć przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop?
  5. Czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości?
  6. Czy przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości Bank powinien uwzględnić przy określaniu przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop?
  7. Czy Bank, w związku ze zmianami wprowadzonymi od dnia 1 stycznia 2019 r. w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r.?
  8. Czy, biorąc pod uwagę wartość przychodów uzyskanych za lata poprzednie, za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. i przewidywane przychody do osiągnięcia na koniec 2020 r. Bank może zastosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% w 2020 r.?
  9. Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank w 2018 r. posiadał status małego podatnika i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych Bank powinien zastosować 15% stawkę podatku?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  1. W ocenie Banku do limitu przychodów dla statusu małego podatnika nie należy wliczać wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem przez NBP.
  2. W ocenie Banku wartości nominalnej bonów pieniężnych oraz transakcje kupna-wykupu nie należy uwzględniać przy ustalaniu limitu przy określaniu przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop.
  3. Według Banku otrzymane dyskonto od ww. bonów nie stanowi przychodów ze sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  4. Według Banku otrzymane dyskonto należy uwzględnić przy uwzględniać przy ustalaniu limitu dla określania przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop.
  5. Według Banku nie stanowi przychodu ze sprzedaży, w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 10 ustawy, wartość przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, gdyż są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego. Zasady tworzenia rezerw na ryzyko kredytowe reguluje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków.
  6. W ocenie Banku wartość przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości dyskonto należy uwzględnić przy ustalaniu limitu dla określania przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop.
  7. Bank jest zdania, iż na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, Bank osiągając w 2018 r. przychody ze sprzedaży z uwzględnieniem przychodów z tytułu odsetek (w tym z dyskonta od bonów pieniężnych NBP), przychodów z tytułu prowizji, pozostałych przychodów operacyjnych, przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz kwoty należnego podatku od towarów i usług nieprzekraczające limitu 1.200.000,00 euro, posiadał w 2019 r. status małego podatnika i w konsekwencji powinien zastosować 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r.
  8. W ocenie Banku, biorąc pod uwagę wartość przychodów ze sprzedaży z uwzględnieniem przychodów z tytułu odsetek (w tym z dyskonta od bonów pieniężnych NBP), przychodów z tytułu prowizji, pozostałych przychodów operacyjnych, przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości oraz kwoty należnego podatku od towarów i usług nieprzekraczających limitu 1.200.000,00 euro a uzyskanych za lata poprzednie, jak również za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. i przewidywanych tych przychodów do osiągnięcia na koniec 2020 r. oraz posiadania statusu małego podatnika Wnioskodawca może zastosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% w 2020 r.
  9. Bank jest zdania, iż biorąc pod uwagę zapisy art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wartość uzyskanych przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT, które nie przekroczyły w 2017 r. równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, Bank w 2018 r. posiadał status małego podatnika. W konsekwencji dla obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należnego za 2018 r. Bank powinien zastosować 15% stawkę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: updop), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, art. 7 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., stanowi, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepisy dotyczące 15% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550), która nadała nowe brzmienie art. 19 ust. 1 updop, wprowadzając stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 15% m.in. dla małych podatników.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania,
  2. 15% podstawy opodatkowania w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

Tym samym, co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednocześnie w 2017 r. stawkę tę obniżono do 15% podstawy opodatkowania dla niektórych podatników. Z obniżonej stawki korzystać mogą:

  • mali podatnicy,
  • podatnicy rozpoczynający działalność w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

W art. 19 ust. 1a updop, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., ustawodawca przewiduje ograniczenie możliwości stosowania stawki 15% dla podatników rozpoczynających działalność, którzy powstali w wyniku szeregu wskazanych w nim operacji restrukturyzacyjnych. W myśl tego przepisu, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 updop. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia małego podatnika. Definicja małego podatnika została zawarta w art. 4a pkt 10 updop i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

W 2018 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2017 r. nie przekroczyła kwoty 5.176.000 zł. W 2017 r. pierwszym dniem roboczym października był 2 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 października 2017 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 października 2017 r. Nr 190/A/NBP/2017) wynosił 4,3137 zł x 1.200.000 = 5.176.440 zł, w zaokrągleniu 5.176.000 zł.

Za małego podatnika w 2019 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Wskazany w art. 4a pkt 10 updop limit przychodów w 2020 r. uległ jednak zmianie. I tak, zgodnie z art. 4a pkt 10 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r. ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł .

Za małego podatnika w 2020 r. uznaje się zatem podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8.746.800 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2.000.000 euro = 8.746.800 zł, w zaokrągleniu 8.747.000 zł.

Ad. pytania nr 1, 3 i 5.

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikające z pytań oznaczonych nr 1, 3 i 5, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie małego podatnika dla celów podatku dochodowego, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, Bank powinien brać pod uwagę:

  • bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu tych bonów dokonywane w trakcie roku obrotowego,
  • przychody z otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód odsetkowy Banku,
  • przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Kluczowym aspektem analizy tego zagadnienia jest rozumienie sformułowania wartość przychodu ze sprzedaży, wskazanego w art. 4a pkt 10 updop. Zauważa się, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja przychodu ze sprzedaży koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji sprzedaży zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia wartości przychodów ze sprzedaży w rozumieniu updop nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług, że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za małego w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikających z czynności sprzedaży).

Odnosząc się zatem w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu tych bonów dokonywane w trakcie roku obrotowego, Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status małego podatnika, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wartości te nie stanowią przychodu ze sprzedaży, nie są więc uwzględniane w limicie warunkującym status małego podatnika.

Do limitu liczonego dla małego podatnika, nie należy również brać pod uwagę przychodów
z otrzymanego dyskonta od tych bonów, odsetek oraz przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, ponieważ przychody te nie stanowią przychodów ze sprzedaży.

Podsumowując, zdaniem Organu, wartość nominalna bonów pieniężnych oraz wartość transakcji związanych z ich zakupem/wykupem, ani przychód uzyskany przez Wnioskodawcę w postaci dyskonta i odsetek od tych bonów, a także przychód z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości nie są wynikiem przeprowadzonej transakcji sprzedaży, nie generują więc przychodów ze sprzedaży, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Ad. pytania nr 2, 4 i 6.

Wątpliwości Wnioskodawcy wynikające z pytań oznaczonych nr 2, 4 i 6, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy w limicie przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, Bank powinien uwzględniać:

  • wartość nominalną bonów pieniężnych oraz transakcje ich kupna-wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego,
  • przychody z otrzymanego dyskonta od tych bonów,
  • przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 przychodem są z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 14, w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych wyżej regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza pasywa. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi, a więc takie którym może on rozporządzać jak właściciel. Jednocześnie, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów regulujących bezpośrednio sposobu rozpoznawania przychodów z wykupu Bonów Pieniężnych NBP. Zgodnie jednak z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1208 z późń. zm), obligacje są papierami wartościowymi emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji, zwanego dalej obligatariuszem, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Brak jest jednak definicji legalnej Bonu Pieniężnego. Na stronach Portalu Edukacji Ekonomicznej Narodowego Banku Polskiego zmieszczona jest informacja, że Bon Pieniężny NBP jako krótkoterminowy papier wartościowy służy pomocą dla zwykłego (komercyjnego) banku. Bank centralny pożycza wtedy bankom pod zastaw bezpiecznych papierów dłużnych (najczęściej bonów lub obligacji skarbowych).

Z powyższego można przyjąć, że charakter Bonów Pieniężnych NBP jest zbliżony do pożyczki, która w myśl art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.) stanowi umowę, na mocy której dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. Tym samym, do określania na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodów z wykupu Bonów Pieniężnych NBP przez analogię stosować należy przepisy o rozpoznawaniu przychodów z pożyczek. W myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 updop, do przychodów nie zalicza się otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Powyższy przepis zawiera katalog wyłączeń z przychodów, tj. wpływów których nie uważa się za przychód podatkowy i nie uwzględnia się w obliczeniu dochodu do opodatkowania. Praktycznie jest to swego rodzaju zwolnienie przedmiotowe, uzasadnione zwykle specjalnym charakterem określonego rozliczenia bądź szczególnym uregulowaniem kwestii kosztów dotyczących przychodów danego rodzaju. Na mocy tego przepisu do przychodów podatkowych nie zalicza się m.in. otrzymanych, jak i zwróconych pożyczek i kredytów. Jednocześnie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a omawianej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Generalną zasadą obowiązującą w podatku dochodowym w odniesieniu do udzielonych (otrzymanych) kredytów (pożyczek) jest to, że kwota główna (kapitał) jest podatkowo obojętna. Zarówno udzielenie/otrzymanie, jak i zwrot kredytu nie wpływa na powstanie przychodów i kosztów podatkowych, zarówno u pożyczkodawcy jak i pożyczkobiorcy. Tak więc sama kwota kredytu (pożyczki) dla pożyczkodawcy, zarówno w momencie udzielenia kredytu (pożyczki) i otrzymania jego zwrotu od pożyczkobiorcy nie wpływa na powstanie kosztów ani przychodów podatkowych. Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 2 updop, do przychodów nie zalicza się również kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Oznacza to, że przychodu nie stanowi spłata pożyczki w części kapitałowej oraz odsetki, które pozostają naliczone, a nie zostały otrzymane. Wnioskując z przeciwieństwa, przychód stanowić powinny jedynie odsetki faktycznie otrzymane przez podatnika.

Przekładając powyższe, na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że nie będą stanowić przychodu kwoty otrzymane tytułem zbycia wskazanych we wniosku bonów pieniężnych, a jedynie przychodem w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 2 updop podlegającym opodatkowaniu będzie kwota dyskonta, czy odsetek od tych bonów.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika w roku podatkowym (bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych), a więc również dyskonto i odsetki z tytułu wykupu bonów pieniężnych oraz wartość przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizację wartości. Natomiast w ww. limicie nie uwzględnia się kwot otrzymanych w związku ze zbyciem bonów pieniężnych.

Ad. pytania nr 7-8.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Skoro w 2018 r. wartość przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Bank w 2019 r. można uznać za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Przechodząc do możliwości zastosowania przez Bank preferencyjnej stawki podatku 9% za 2019 r., wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status małego podatnika, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnie w roku podatkowym, określone zgodnie z art. 12 updop, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że dla zastosowania 9% stawki podatku w 2019 r. oprócz posiadania przez Bank statusu małego podatnika, należy również spełnić przesłankę nieprzekroczenia osiągniętych w roku podatkowym przychodów w równowartości 1.200.000 euro.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wartość przychodów Wnioskodawcy nie przekroczyła w 2019 r. równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w roku tym Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Odnosząc się do możliwości zastosowania przez Bank preferencyjnej stawki podatku 9% za 2020 r., wyjaśnić należy, że skoro w 2019 r. wartość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 2.000.000 euro wyrażonej w złotych, to oznacza, że Bank również w 2020 r. posiada status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ww. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, zważywszy, że jak wynika z uzupełnienia wniosku wartość wszystkich przychodów Wnioskodawcy w 2020 r. nie przekroczy równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w roku tym Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Podkreślenia jednak wymaga, iż w przypadku przekroczeniu limitu przychodów określonego w ww. przepisie Bank straci prawo do stosowania obniżonej stawki podatku.

Ad. pytanie nr 9.

Ustosunkowując się natomiast do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10 updop i wyliczonych przychodów ze sprzedaży, Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i w konsekwencji był uprawniony do obliczenia za ten rok podatku dochodowego przy zastosowaniu obniżonej 15% stawki podatku, stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z wniosku w 2017 r. wartość przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, a do Banku nie znajdowały zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b updop, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., to oznacza, że Bank posiadał w 2018 r. status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

W konsekwencji, w roku podatkowym 2018 przysługiwało mu prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  1. czy bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna-wykupu tych bonów dokonywane w trakcie roku obrotowego Bank powinien brać pod uwagę przy określaniu czy posiada status małego podatnika jest prawidłowe;
  2. czy wartość nominalna bonów pieniężnych oraz transakcje ich kupna-wykupu dokonywane w ciągu roku obrotowego winne być uwzględniane w limicie przy określaniu przychodów o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop jest prawidłowe;
  3. czy przy wyznaczaniu statusu małego podatnika Bank powinien brać pod uwagę przychody z otrzymanego dyskonta od tych bonów, które stanowią przychód odsetkowy Banku jest prawidłowe;
  4. czy przychody z otrzymanego dyskonta należy uwzględnić przy ustalaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop jest prawidłowe;
  5. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście małego podatnika powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości jest prawidłowe;
  6. czy przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości Bank powinien uwzględnić przy określaniu przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop jest prawidłowe;
  7. czy Bank, w związku ze zmianami wprowadzonymi od dnia 1 stycznia 2019 r. w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r. jest prawidłowe;
  8. czy, biorąc pod uwagę wartość przychodów uzyskanych za lata poprzednie, za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. i przewidywane przychody do osiągnięcia na koniec 2020 r., Bank może zastosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% w 2020 r. jest prawidłowe;
  9. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank w 2018 r. posiadał status małego podatnika i w konsekwencji dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych powinien zastosować 15% stawkę podatku jest prawidłowe.

Końcowo należy dodać, że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w zakresie zdarzenia przyszłego, stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej