Obowiązki płatnika w związku ze zwolnieniem studentów z opłat pobieranych przez Uczelnię. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.850.2022.1.MS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.850.2022.1.MS

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku ze zwolnieniem studentów z opłat pobieranych przez Uczelnię.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze zwolnieniem studentów z opłat pobieranych przez Uczelnię. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W… (zwany dalej: „Wnioskodawcą” lub „Uczelnią”) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.; zwana dalej: ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym).

Uczelnia wywodzi się z wydziałów … . Uczelnia, utworzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 17 listopada 1951 r. (Dz. U. Nr 60 poz. 411) jako Wyższa Szkoła…, została przekształcona w X, a następnie w Y.

Uczelnia - na zasadach określonych w ustawie - jest autonomiczna we wszystkich obszarach swojego działania i posiada prawo do uchwalania statutu.

Zgodnie z tekstem jednolitym Statutu … wprowadzonego w życie uchwałą…, podstawowymi zadaniami Uczelni są:

1)prowadzenie działalności naukowej;

2)kształcenie na studiach;

3)prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz komercjalizacja wyników badań;

4)kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia;

5)kształcenie doktorantów;

6)kształcenie i promowanie kadr Uczelni;

7)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)rekrutacji na Uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b)kształceniu,

c)prowadzeniu działalności naukowej;

8)wychowywanie studentów w duchu poszanowania prawdy i uczciwości, a także w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji, poszanowanie godności i praw człowieka oraz ochronę zasobów naturalnych Ziemi;

9)stworzenie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, doktorantów i pracowników;

10)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

11)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;

12)monitorowanie karier zawodowych absolwentów.

Na podstawie art. 79 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Uczelnia może pobierać opłaty za usługi edukacyjne związane z:

1)kształceniem na studiach niestacjonarnych;

2)powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;

3)kształceniem na studiach w języku obcym;

4)prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów;

5)kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim;

oraz może pobierać opłaty za:

1)przeprowadzenie rekrutacji;

2)przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się;

3)wydanie indeksu i legitymacji studenckiej oraz duplikatów tych dokumentów;

4)wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym;

5)wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu;

6)korzystanie z domów studenckich i stołówek studenckich.

Zgodnie z art. 79 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uczelnia publiczna ustala warunki i tryb zwalniania z opłat, o których mowa w ust. 1 i 2.

Zasady pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne oraz tryb i warunki zwalniania z tych opłat określone zostały w zarządzeniu …Rektora…, zmienionym zarządzeniem nr... w sprawie zmiany do zarządzenia nr ... w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne od studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych magisterskich oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat (zwane dalej jako: „Zarządzenie”).

Zgodnie z § 1 Zarządzenia, Uczelnia … pobiera opłaty za usługi edukacyjne związane z:

1)kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych,

2)powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce,

3)kształceniem na studiach w języku obcym,

4)prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów (z wyjątkiem zajęć uzupełniających efekty uczenia się niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku studiów stacjonarnych),

5)kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.

Zgodnie z § 1 ust. 3 Zarządzenia, opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, pobiera się z tytułu:

1)kształcenia, zgodnie z programem studiów na danym kierunku studiów, poziomie i profilu,

2)powtarzania określonych zajęć, w tym w przypadku wznowienia studiów.

Natomiast stosownie do § 1 ust. 4 Zarządzenia, opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, pobiera się z tytułu powtarzania zajęć z przedmiotu, którego student mimo obowiązku zaliczenia nie zaliczył, uzyskując tym samym niezadowalający wynik w nauce, w tym po przywróceniu na studia.

Uczelnia nie pobiera opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, od cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (§ 1 ust. 5 Zarządzenia).

Cudzoziemcy, o których mowa w ust. 5, zobowiązani są do uiszczania opłat wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 4, na zasadach obowiązujących obywateli polskich (§ 1 ust. 6 Zarządzenia).

Zgodnie z § 4 ust. 1 Zarządzenia, Student może ubiegać się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat semestralnych za kształcenie na studiach, o których mowa w § 1 ust 1 pkt 1, 3 i 5.

Stosownie do § 4 ust. 2 Zarządzenia, Student może złożyć wniosek w sprawach, o których mowa w ust. 1, jedynie w wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych przypadkach, w szczególności:

1)gdy z przyczyn losowych student znalazł się, po rozpoczęciu studiów, w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej lub życiowej,

2)uzyskiwania wybitnych wyników w nauce,

3)uczestnictwa w międzynarodowych programach, z wyłączeniem programów wymiany międzyuczelnianej….

Zgodnie z § 4 ust. 3 Zarządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, student może złożyć wniosek, jeżeli posiada średnią ocen za poprzedni rok studiów, obliczoną zgodnie z Regulaminem studiów …, co najmniej 4,75.

Z kolei zgodnie z § 4 ust. 4 Zarządzenia, wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać komplet dokumentów potwierdzających okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, w szczególności:

1)komplet dokumentacji niezbędnej do ustalenia dochodu na jednego członka rodziny, potwierdzającej sytuację materialną, zgodnie z wymogami ubiegania się o stypendium socjalne określonymi w odrębnych przepisach;

2)dokumenty potwierdzające zaistnienie przyczyn losowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1;

3)inne dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane we wniosku.

Wniosek, o którym mowa w ust. 2-4, należy złożyć nie później niż tydzień przed rozpoczęciem semestru (§ 4 ust. 5 Zarządzenia).

Wniosek, zgodnie z § 4 ust. 6 Zarządzenia, może być złożony po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, jeżeli przyczyna uzasadniająca zwolnienie lub obowiązek wniesienia opłaty powstały w trakcie roku akademickiego. W takim przypadku wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od powstania przyczyny lub obowiązku wniesienia opłaty, nie później jednak niż do końca maja danego roku akademickiego.

§ 4 ust. 7 Zarządzenia stanowi, że sytuacja materialna wnioskodawcy weryfikowana jest na zasadach obowiązujących w procedurze przyznawania stypendium socjalnego.

Natomiast § 4 ust. 9 Zarządzenia stanowi, że decyzję w przedmiocie zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1, wydaje dziekan w oparciu o udzielone przez rektora upoważnienie, z zastrzeżeniem, że zwolnienie z opłat za kształcenie powyżej 20% wysokości opłaty na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 5, oraz powyżej 10% wysokości opłaty na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, wymaga uzyskania przez dziekana akceptacji prorektora ds. studenckich i edukacji.

Od decyzji dziekana studentowi przysługuje prawo wnioskowania do rektora o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (§ 4 ust. 10 Zarządzenia). Decyzja rektora jest ostateczna (§ 4 ust. 11 Zarządzenia).

Stosownie do § 6 Zarządzenia decyzje, o których mowa § 4 i 5, wydaje się w formie decyzji administracyjnych.

Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy z tytułu zwolnienia studentów z opłat semestralnych za kształcenie, w trybie i na warunkach określonych w Zarządzeniu, zobowiązany jest na podstawie art. 42a u.p.d.o.f. sporządzić informację PIT-11 i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

Pytanie

Czy Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-11) i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego Naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, w związku ze zwolnieniem studentów z opłat semestralnych za kształcenie w trybie i na warunkach określonych w akcie wewnętrznym Uczelni?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest zobowiązany do sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-11) i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, w związku ze zwolnieniem studentów z opłat semestralnych za kształcenie w trybie i na warunkach określonych w akcie wewnętrznym Uczelni.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2021 poz. 1128 ze zm., dalej jako: „u.p.d.o.f.”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2a u.p.d.o.f. wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na mocy art. 11 ust. 2b u.p.d.o.f., jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., źródłami przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f,. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 42a ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „niewymagającej opłaty; takie, za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003 r.).

Kwestia rozumienia pojęcia „innych nieodpłatnych świadczeń” - w aspekcie świadczeń pracowniczych - była również przedmiotem analizy Trybunału Konstytucyjnego w wyroku z 8 lipca 2014 r. sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947).

W wyroku tym Trybunał stwierdził, że za przychód pracownika z tytułu „innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być uznane takie świadczenia, które:

1)po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

2)po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

3)po trzecie, korzyść ta jest wymierna (również w postaci zaoszczędzenia wydatku) i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że o nieodpłatnym świadczeniu, mającym cechy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, można mówić w sytuacji gdy:

-podmiot, na rzecz którego dokonywane jest tego rodzaju świadczenie, odnosi korzyść, a więc musi zaistnieć u niego trwałe przysporzenie majątkowe;

-korzyść ta musi zostać odniesiona kosztem innego podmiotu, a więc powinna istnieć możliwość ustalenia kto poniósł ekonomiczny ciężar owego przesunięcia majątkowego;

-korzyść musi mieć konkretny wymiar finansowy;

-nie wiąże się ono z jakimkolwiek ekwiwalentem ze strony podatnika.

Wnioskodawca może pobierać opłaty za usługi edukacyjne na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Warunki i tryb ustalania, jak i zwolnienia z tych opłat Wnioskodawca określił w Zarządzeniu.

Wskazać należy, że zgodnie z Zarządzeniem studenci mogą ubiegać się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat semestralnych za kształcenie na studiach niestacjonarnych, na studiach w języku obcym oraz kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim, na złożony wniosek, jedynie w wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych przypadkach wymienionych w Zarządzeniu. W szczególności:

1)gdy z przyczyn losowych student znalazł się, po rozpoczęciu studiów, w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej lub życiowej,

2)uzyskiwania wybitnych wyników w nauce,

3)uczestnictwa w międzynarodowych programach, z wyłączeniem programów wymiany międzyuczelnianej ....

Decyzję w przedmiocie zwolnienia z opłat wydaje dziekan w oparciu o udzielone przez rektora upoważnienie, przy czym zwolnienie z opłat za kształcenie powyżej 20% wysokości opłaty na studiach niestacjonarnych oraz cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim oraz powyżej 10% wysokości opłaty na studiach w języku obcym wymaga uzyskania przez dziekana akceptacji prorektora ds. studenckich i edukacji.

Wobec powyższego, wskazać należy, że zwolnienie z opłat za studia przysługuje wszystkim, którzy spełnią określone warunki i jest kierowane do nieokreślonego kręgu osób. Nie ma więc charakteru indywidualnego. Należy więc uznać, że w opisanych stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, nie jest wypełniona trzecia z przesłanek wskazanych w wyroku TK z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, tj. korzyść nie jest przypisana indywidualnej osobie.

Zatem zwolnienie studenta z opłat pobieranych przez Uczelnię, które nastąpiło na podstawie Zarządzenia, tj. wewnętrznego aktu prawnego Uczelni, nie stanowi nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 u.p.d.o.f. Nie powstaje więc przychód z innych źródeł, o którym mowa art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9) u.p.d.o.f. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 42a ust. 1 u.p.d.o.f.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zwolnieniem studentów z opłat semestralnych za kształcenie, opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, w trybie i na warunkach określonych w akcie wewnętrznym Uczelni, nie jest On zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi i właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-11.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 sierpnia 2021 r., nr 0115-DIT2.4011.395.2021.2.KC, z 28 lipca 2021 r. nr 0115-KDIT2.4011.337.2021.2.KC oraz z 10 czerwca 2022 r. nr 0115-KDIT2.4011.300.2022.1.KC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe. Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

Należy poinformować, że na dzień wydania interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.