W zakresie ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, tj. za Pierwszy Rok Poda... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.226.2023.2.AW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.226.2023.2.AW

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, tj. za Pierwszy Rok Podatkowy oraz czy Spółka wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu, tj. stawki jak dla małego podatnika w Pierwszym Roku Podatkowym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  - Spółka jest uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, tj. za Pierwszy Rok Podatkowy;

  - Spółka wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu, tj. stawki jak dla małego podatnika w Pierwszym Roku Podatkowym.

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 29 czerwca 2023 r. (data wpływu 30 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) to spółka prawa handlowego, działająca na rynku od 2008 roku. Głównym przedmiotem jej działalności jest wytwarzanie energii elektrycznej (35.11.Z).

Spółka od 1 marca 2023 r. wybrała opodatkowanie na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), tj. ryczałtem od dochodów spółek (dalej również: „Ryczałt”). Pierwszy rok podatkowy, w którym Spółka jest opodatkowana Ryczałtem, trwa od 1 marca 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku. Spółka spełnia warunki uprawniające do wyboru opodatkowania w formie Ryczałtu. Dodatkowo należy wskazać, że Spółka na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest małym podatnikiem i w związku z tym zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania.

Rokiem podatkowym dla Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.

Spółka przed dniem rozpoczęcia korzystania z Ryczałtu zamknęła księgi podatkowe. Biorąc pod uwagę brzmienie m.in. art. 8 ust. 6 ustawy o CIT - jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenie bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W rozpatrywanym przypadku ostatnim rokiem podatkowym, w którym Spółka będzie opodatkowana podatkiem CIT według zasad ogólnych jest okres od 1 stycznia 2023 r. do 28 lutego 2023 r. Kolejnym rokiem podatkowym, a zarazem pierwszym rokiem podatkowym, w którym Spółka opodatkowana jest Ryczałtem w zakresie CIT będzie okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych (1 marca 2023 r.) do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego (31 grudnia 2023 r.)

Lata podatkowe kształtują się zatem u Wnioskodawcy w następujący sposób:

- rok podatkowy 1 stycznia 2023 r. - 28 luty 2023 r. (rok podatkowy poprzedzający opodatkowanie na zasadach Ryczałtu);

- rok podatkowy 1 marca 2023 r. - 31 grudnia 2023 r. (pierwszy rok podatkowy opodatkowania na zasadach Ryczałtu) (dalej: „Pierwszy Rok Podatkowy”);

- rok podatkowy 1 stycznia 2024 r. - 31 grudnia 2024 r. (drugi rok opodatkowania na zasadach Ryczałtu) (dalej: „Drugi Rok Podatkowy”);

- rok podatkowy 1 stycznia 2025 r. - 31 grudnia 2025 r. (trzeci rok opodatkowania na zasadach Ryczałtu) (dalej: „Trzeci Rok Podatkowy”);

- rok podatkowy 1 stycznia 2026 r. - 31 grudnia 2026 r. (czwarty rok opodatkowania na zasadach Ryczałtu) (dalej: „Czwarty Rok Podatkowy”).

W okresie poprzedzającym Pierwszy Rok Podatkowy, to jest za rok podatkowy od 1 stycznia 2023 r. - 28 luty 2023 r. wartość przychodu ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.

W Pierwszym Roku Podatkowym, to jest za rok podatkowy od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. wartość przychodu ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT) przekroczy wyrażoną w złotych kwotę odpowiadające równowartości 2 mln euro.

W Drugim Roku Podatkowym, to jest w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. wartość przychodu ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT), może przekroczyć wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2 mln euro.

W Drugim Roku Podatkowym Wnioskodawca planuje wypłacić Wspólnikom dywidendę z zysku osiągniętego w Pierwszym Roku Podatkowym. Zysk netto wypracowany w Pierwszym Roku Podatkowym zostanie, na podstawie uchwały o podziale zysku, wypłacony w całości lub w części Wspólnikom po jego pomniejszeniu o kwotę podatku CIT płatnego w ramach Ryczałtu („Wypłacony Zysk”). Zysk netto wypracowany w Pierwszym Roku Podatkowym, nie zostanie przeznaczony na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym Pierwszy Rok Podatkowy. W tym też roku, Wnioskodawca wyodrębnia zysk bilansowy osiągnięty w okresie opodatkowania Ryczałem na swoich księgach rachunkowych, i tylko taki zysk, będzie wypłacał w Drugim Roku Podatkowym.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 29 czerwca 2023 r. wskazali Państwo, że uchwała o podziale zysku za Pierwszy Rok Podatkowy zostanie podjęta w terminie do 6 miesięcy od dnia zakończenia ww. roku obrotowego, tj. w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., przy czym nastąpi to po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za wskazany Pierwszy Rok Podatkowy. Uchwała o podziale zysku za Pierwszy Rok Podatkowy zostanie zatem podjęta w Drugim Roku Podatkowym.

Pytania

 1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym (winno być stanie faktycznym – przypis Organu), Spółka jest uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, tj. za Pierwszy Rok Podatkowy?

 2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym (winno być stanie faktycznym – przypis Organu), Spółka wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu, tj. stawki jak dla małego podatnika w Pierwszym Roku Podatkowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko prawne Wnioskodawcy do pytania nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, to jest w Pierwszym Roku Podatkowym.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, Ryczałt wynosi 10 % podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Poprzez małego podatnika ustawa o CIT rozumie podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł (art. 4a pkt 10 ustawy o CIT).

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z wyborem opodatkowania Ryczałtem, Spółka będzie miała prawo do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w trakcie Pierwszego Roku Podatkowego, ponieważ w poprzednim roku podatkowym, poprzedzającym Pierwszy Rok Podatkowy (czyli za okres od 1 stycznia 2023 r. do 28 lutego 2023 r.), wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

W związku z dokonaniem skutecznej zmiany formy opodatkowania na Ryczałt, Wnioskodawca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania finansowego za okres poprzedzający Pierwszy Rok Podatkowy Spółki oraz do złożenia zeznania rocznego CIT-8. W tym okresie (od 1 stycznia 2023 r. do 28 lutego 2023 r.) przychody Spółki ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 2.000.000 euro. W konsekwencji, w pierwszym roku opodatkowania Ryczałtem (w Pierwszym Roku Podatkowym) Spółka spełniać będzie definicję małego podatnika z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. W rezultacie, Spółka będzie uprawniona do zastosowania w pierwszym roku opodatkowania Ryczałtem (w Pierwszym Roku Podatkowym) 10 % stawki Ryczałtu zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Powyższe konkluzje są w pełni zgodne z intencjami ustawodawcy, który na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2122; „Ustawa Nowelizująca”) wprowadził rozdział 6b do ustawy o CIT:

„(...) Ustalenie stawki podatku właściwej dla dochodów osiągniętych w roku podatkowym, podatnik dokonywać będzie każdego roku, gdyż na każdy rok w 4-letnim okresie opodatkowania ryczałtem ustala się przychody osiągnięte w poprzednim roku oraz średnie przychody osiągnięte w latach poprzednich tego 4-letniego okresu. Wielkość tych przychodów zadecyduje o wysokości stawki podatkowej jaką należy zastosować do dochodów osiągniętych w roku podatkowym”.

Co do zasady wybór opodatkowania Ryczałtem następuje na okres czterech kolejnych lat podatkowych (art. 28f ust. 1 ustawy o CIT), jednakże przepis szczególny umożliwia zmianę formy opodatkowania na Ryczałt w trakcie roku podatkowego (art. 28f ust. 2 ustawy o CIT). W ten sposób, po wyborze Ryczałtu jako formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego, 4-letni okres opodatkowania Ryczałtem w rozumieniu art. 28f ust. 1 ustawy o CIT będzie w rzeczywistości trwał niepełne cztery lata kalendarzowe.

Okres poprzedzający Pierwszy Rok Podatkowy, czyli od 1 stycznia 2023 r. do 28 lutego 2023 r. stanowi w ocenie Spółki punkt odniesienia do ustalenia właściwej stawki Ryczałtu w pierwszym roku opodatkowania Ryczałtem (w Pierwszym Rok Podatkowym). Spółka będzie miała zatem prawo do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w Pierwszym Roku Podatkowym, dedykowanej małym podatnikom w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT lub podatnikom rozpoczynającym prowadzenie działalności. Następnie Pierwszy Rok Podatkowy będzie stanowił punkt odniesienia do ustalenia właściwej stawki Ryczałtu w Drugim Roku Podatkowym, a Drugi Rok Podatkowy będzie stanowił punkt odniesienia do ustalenia właściwej stawki Ryczałtu w Trzecim Roku Podatkowym.

Reasumując, Spółka będzie, w roku podatkowym, w którym rozpocznie korzystanie z Ryczałtu (Pierwszy rok podatkowy), posiadać status małego podatnika, o którym mowa art. 4a pkt 10 ustawy o CIT i dlatego też może w trakcie tego roku podatkowego stosować 10% podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2

W ocenie Wnioskodawcy, wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, Spółka będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu. Stanowisko Spółki wynika z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który stanowi, że Ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Uchwała o podziale zysku za Pierwszy Rok Podatkowy może zostać podjęta przez Spółkę po zakończeniu ww. roku i przygotowaniu sprawozdania podatkowego. Wynika z tego, że do podjęcia uchwały o podziale zysku za Pierwszy Rok Podatkowy oraz do jego wypłaty, najwcześniej może dojść w Drugim Roku Podatkowym. Podejmując uchwałę i wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, Spółka będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu. Stanowisko Spółki wynika z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który stanowi, że Ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności. Zasadą jest bowiem, że ustalenie właściwej stawki podatku od wypłaconej dywidendy w danym roku podatkowym uzależnione jest od tego, czy w poprzednim roku podatkowym w stosunku do roku podatkowego, za który jest wypłacany zysk, przychody podatnika stosującego opodatkowanie w formie Ryczałtu (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) przekroczą równowartość 2 000 000 euro.

W konsekwencji, w przypadku wypłaty przez podatnika stosującego opodatkowanie w formie Ryczałtu zysku powstałego w poprzedzającym roku podatkowym (tak jak to nastąpi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym), zastosowanie znajdzie stawka Ryczałtu właściwa w roku za który dokonywana jest wypłata zysku. Innymi słowy, dokonanie w Drugim Roku Podatkowym wypłaty z zysku osiągniętego w Pierwszym Roku Podatkowym zostanie opodatkowane według właściwej stawki Ryczałtu stosowanej w Pierwszym Roku Podatkowym.

W ocenie Spółki, przyjęcie wykładni przeciwnej, czyli takiej, w której o wysokości stawki Ryczałtu nie decydowałby rok za który wypłacana jest dywidenda, a rok w którym podejmowana jest uchwała a o podziale zysku za poprzedni rok, spowodowałby to, że zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, w którym spółka była „małym podatnikiem”, zostałby objęty wyższą stawką, jak dla „dużego podatnika”, gdyż taki status spółka będzie posiadać w Drugim Roku Podatkowym. Podejście takie powodowałby zatem, że o stawce podatkowej nie będzie decydować status spółki w danym roku podatkowym, za który powstał zysk, lecz dowolnie przyjęty rok, w którym doszłoby do podziału zysku, co nie realizowałoby celu ustawodawcy. Istotne w takim przypadku jest to, za jaki okres jest dokonywana wypłata zysku. Wypłacając w Drugim Roku Podatkowym zysk powstały w Pierwszym Roku Podatkowym, Wnioskodawca zastosuje obniżoną stawkę Ryczałtu zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. 10%, jako że w Pierwszym Roku Podatkowym Wnioskodawca posiadał status małego podatnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest częściowo prawidłowe i częściowo nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej; „ustawa o CIT”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2122) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie zostały zmienione na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.). Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach  ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT,

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy CIT,

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT,

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

 1. wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

 2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

 3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

 4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

 5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

 6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Zgodnie zaś z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT,

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika  m.in., że Spółka od  1 marca 2023 r. rozpoczęła opodatkowanie na zasadach ryczałtu od dochodów spółek. W okresie poprzedzającym Pierwszy Rok Podatkowy, tj. w okresie w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 28 lutego 2023 r. wartość przychodu ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro. W Pierwszym Roku Podatkowym Spółki, tj. w okresie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. wartość przychodu ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) przekroczy wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2 mln euro. Ponadto, w Drugim Roku Podatkowym Spółki (trwającym od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.) Wnioskodawca planuje wypłacić Wspólnikom dywidendę z zysku osiągniętego w Pierwszym Roku Podatkowym. Uchwała o podziale zysku za Pierwszy Rok Podatkowy zostanie podjęta w Drugim Roku Podatkowym.

Państwo wątpliwości, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1, budzi kwestia ustalenia czy Spółka jest uprawniona do zastosowania10% stawki Ryczałtu za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, tj. za Pierwszy Rok Podatkowy.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, mając przy tym na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem będzie miał prawo do zastosowania 10% stawki ryczałtu w trakcie Pierwszego Roku Podatkowego, ponieważ w poprzednim roku podatkowym, poprzedzającym Pierwszy Rok Podatkowy, wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.

W świetle powyższego Spółka będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w trakcie Pierwszego Roku Podatkowego.

Zatem, Państwo stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 dotyczącego ustalenia czy Spółka wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu, tj. stawki jak dla małego podatnika w Pierwszym Roku Podatkowym, wskazać należy ponownie, że zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT,

opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).  

Zgodnie z art. 28m ust. 2 ustawy o CIT,

przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).

Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.

Z kolei zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.

Pamiętać należy, że zgodnie z art. 28d ust. 1 ustawy o CIT,

podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale „ryczałtem”, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:

1) wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz

2) w kapitale własnym:

a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz

b) kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.

Zgodnie z art. 28c pkt 3 ustawy o CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o wyniku finansowym netto - oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości.

Literalne brzmienie ww. art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wskazuje, że podstawę opodatkowania stanowi dochód z tytułu podzielonego zysku ustalonego w roku, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku.

Termin płatności ryczałtu z tytułu podzielonego zysku określony został w art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy – do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.

Analiza powołanych przepisów, a w szczególności literalnego brzmienia art. 28n ust. 1 pkt 1, nie pozostawia wątpliwości, że podstawę opodatkowania ryczałtem z tytułu podzielonego zysku podatnik ma obowiązek ustalić w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o  podziale zysku, na podstawie której zysk przeznaczono do wypłaty udziałowcom.

Skoro zatem podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat, ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto to termin powstania zobowiązania podatkowego z tytułu przedmiotowych dochodów związany jest z datą podjęcia uchwały o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto. Przy czym ustawodawca odnosi się do daty (roku podatkowego) podjęcia uchwały o podziale zysku, nie zaś do daty (roku podatkowego) wypłaty dywidendy. 

Z powyższego wynika zatem, że wypłacając dywidendę (zysk z danego roku) istotna dla ustalenia właściwej stawki podatku jest data (rok podatkowy) podjęcia uchwały w sprawie podziału wyniku finansowego netto. Nie jest natomiast istotna data faktycznej wypłaty tego zysku ani rok, za który jest wypłacany.

Zatem do podstawy opodatkowania ustalonej w roku podjęcia uchwały należy zastosować stawkę podatku obowiązującą w tym właśnie roku, która jak wynika z art. 28o ust. 1 ustawy, uzależniona jest od statusu podatnika.

W tym miejscu wskazać należy, że podział wyniku finansowego może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania. Do tego czasu wynik finansowy netto za poprzedni rok podatkowy (obrotowy) pozostaje jako saldo na koncie „Wynik finansowy”. Przeksięgowanie na konto „Rozliczenie wyniku finansowego” następuje dopiero w księgach rachunkowych roku następnego – po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest zobowiązana do poddania badaniu sprawozdania finansowego, wówczas zatwierdzenie sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający powinno nastąpić po uprzednim wyrażeniu przez biegłego rewidenta opinii bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami o tym sprawozdaniu.

Jak bowiem wynika z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.),

roczne sprawozdanie finansowe jednostki, z zastrzeżeniem ust. 2b, podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego.

Zgodnie natomiast z art. 191 § 1 ustawy z dnia z dnia 9 czerwca 2022 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.),

wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, z uwzględnieniem przepisu art. 195 § 1.

W myśl art. 193 § 3 ww. ustawy:

dzień dywidendy wyznacza się w ciągu dwóch miesięcy od dnia powzięcia uchwały, o której mowa w art. 191 § 1. Jeżeli uchwała wspólników nie określa dnia dywidendy, dniem dywidendy jest dzień powzięcia uchwały o podziale zysku.

Z kolei stosownie do art. 231 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.

W myśl art. 231 § 2 ww. ustawy:

przedmiotem obrad zwyczajnego zgromadzenia wspólników powinno być:

1)rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy;

2)powzięcie uchwały o podziale zysku albo pokryciu straty, jeżeli zgodnie z art. 191 § 2 sprawy te nie zostały wyłączone spod kompetencji zgromadzenia wspólników;

3)udzielenie członkom organów spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków.

Jak wynika z powyższych przepisów uchwała o podziale zysku może zostać podjęta dopiero po sporządzeniu sprawozdania finansowego spółki za dany rok obrotowy i po podjęciu uchwały o jego zatwierdzeniu. Sprawozdanie za poprzedni rok podatkowy powinno być potwierdzone uchwałą podjętą przez zgromadzenie wspólników oraz walne zgromadzenie akcjonariuszy w terminie 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego.

Skoro więc właściwą wysokość ryczałtu wyznacza rok podatkowy, w którym podejmowana jest uchwała o podziale zysku, a uchwała ta może zostać podjęta nie wcześniej niż w roku podatkowym następującym po roku, w którym zysk ten został wypracowany to nie można zgodzić się z Państwem, że w przypadku wypłaty przez podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek zysku powstałego w danym roku podatkowym, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu właściwa w roku, za który dokonywana jest wypłata zysku, tj. w przedstawionym przypadku stawka ryczałtu obowiązująca Państwa w Pierwszym Roku  Podatkowym.

Reasumując, wysokość ryczałtu od wypłacanego zysku (dywidendy) za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem (Pierwszy Rok Podatkowy) winna zostać ustalona na podstawie stawki ryczałtu obowiązującej w roku podatkowym, w którym podjęta zostanie uchwała o podziale wyniku finansowego wypracowanego w Pierwszym Roku Podatkowym. Natomiast termin faktycznej wypłaty tego zysku (dywidendy) lub rok, za który jest wypłacany pozostają bez wpływu na stosowaną stawkę ryczałtu.

Ponadto z wniosku wynika, że w Drugim Roku Podatkowym, tj. roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podzielę zysku za Pierwszy Rok Podatkowy, Spółka nie posiadała statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.

Zatem, mając na uwadze powyższe przepisy, opis sprawy oraz przeprowadzone wyjaśnienia, stwierdzić należy, że Spółka wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy  nie będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki ryczałtu, tj. stawki ryczałtu wynikającej ze statusu małego podatnika.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego  we wniosku Nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy:

  - Spółka jest uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu za pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, tj. za Pierwszy Rok Podatkowy – jest prawidłowe;

  - Spółka wypłacając Wspólnikom w Drugim Roku Podatkowym zysk za Pierwszy Rok Podatkowy, będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu, tj. stawki jak dla małego podatnika w Pierwszym Roku Podatkowym – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).