Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.421.2025.2.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.421.2025.2.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Fundacja Rodzinna w organizacji (dalej: „Wnioskodawca”) jest fundacją rodzinną w organizacji, która po wpisie do Rejestru Fundacji Rodzinnych uzyska status fundacji rodzinnej będącej osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej: „UFR”).

Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w organizacji, tj. został sporządzony akt założycielski Wnioskodawcy, a następnie został złożony wniosek o wpis Wnioskodawcy do Rejestru Fundacji Rodzinnych przy Sądzie Okręgowym (…), który na dzień dzisiejszy wciąż jest rozpatrywany.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy jego rok obrotowy trwa od 1 grudnia do 30 listopada roku kolejnego, a rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem obrotowym. Fundator Wnioskodawcy planuje na mocy uprawnień nadanych przez statut dokonać zmiany roku obrotowego. Do zmiany tej ma dojść przed końcem obecnego roku obrotowego. Zmiana ta zostanie również bezzwłocznie zgłoszona do sądu rejestrowego, lecz z uwagi na duże obłożenie pracą Sądu Okręgowego (…) możliwym jest, że zostanie zarejestrowana przez sąd po zakończeniu obecnego roku obrotowego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca planuje do końca lutego roku 2026 złożyć zeznanie o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), tj. CIT-8, w którym zgodnie z normą zawartą w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT poinformuje o wyborze nowego roku podatkowego.

Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie tego, w jakim okresie będzie trwać Jego pierwszy rok podatkowy po dokonaniu opisanej zmiany.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym rok podatkowy Wnioskodawcy po 1 grudnia 2025 r. określany będzie zgodnie z nowym zmienionym brzmieniem statutu fundacji czy też zgodnie ze starym brzmieniem statutu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym rok podatkowy Wnioskodawcy będzie po 1 grudnia 2025 r. określany zgodnie z nowym zmienionym brzmieniem statutu fundacji.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o FR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Pomimo bycia podmiotowo zwolnioną z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacja rodzinna nie jest podmiotem zupełnie niepłacącym CIT, lecz robi to na szczególnych zasadach określonych w rozdziale 5c ustawy o CIT, stąd rok podatkowy i jego poprawne ustalenie jest istotne z perspektywy prawidłowego wypełniania obowiązków z zakresu prawa podatkowego jakie ciążą na fundacji rodzinnej.

Tak jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Fundator Wnioskodawcy planuje dokonać zmiany roku obrotowego Wnioskodawcy. Do zmiany tej ma dojść przed końcem obecnego roku obrotowego, którego koniec przypada 30 listopada 2025 r.

Wnioskodawca planuje do końca lutego roku 2026 złożyć zeznanie o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), tj. CIT-8FR, w którym zgodnie z normą zawartą w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT poinformuje o wyborze roku podatkowego przyjętego w nowej wersji statutu.

Zdaniem Wnioskodawcy wpływu na przedstawione stanowisko nie ma fakt rejestracji zmiany roku obrotowego Wnioskodawcy po upływie jego obecnego roku obrotowego, albowiem ustawa o CIT nie uzależnia skuteczności zmiany roku podatkowego podatnika CIT od zarejestrowania przez sąd rejestrowy zmiany roku obrotowego podatnika przed końcem ostatniego roku obrotowego poprzedzającego takową zmianę lecz od zgłoszenia tego faktu w odpowiednim czasie w odpowiedniej deklaracji CIT.

Analogicznie Wnioskodawca ocenia fakt, że na dzień złożenia wniosku posiada status fundacji rodzinnej w organizacji, albowiem ustawa o CIT również nie zawiera jakichkolwiek regulacji, z których można byłoby wywodzić istnienie wpływu tego faktu na skuteczność zmiany roku obrotowego Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba, że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o CIT:

W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.

Stosownie do art. 8 ust. 4 ustawy o CIT:

O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

W świetle powołanych powyżej przepisów rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych określony w statucie Fundacji rodzinnej, który nie musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym. Możliwe jest dokonywanie zmian roku podatkowego. Za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Jednak okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. Podatnik ma obowiązek zawiadomienia o zmianie roku podatkowego w zeznaniu rocznym składanym za ostatni rok podatkowy przed zmianą roku podatkowego.

Należy wskazać, że art. 8 ust. 1 ustawy o CIT w obecnym brzmieniu formułuje warunek skuteczności zmiany roku podatkowego. Aby zmiana była skuteczna, podatnik musi określić rok podatkowy w odpowiednim dokumencie regulującym jego ustrój. Zasadą jest, że zapis o zmianie roku podatkowego musi być dokonany przed rozpoczęciem nowego roku podatkowego w odpowiednim dokumencie, regulującym ustrój podatnika.

Natomiast dalsze warunki skuteczności zmiany roku podatkowego zostały sformułowane w treści art. 8 ust. 4 ustawy o CIT. Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 4 ustawy o CIT o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.

Zatem podatnik, który zamierza dokonać zmiany roku podatkowego powinien taką zmianę zamieścić w akcie prawnym regulującym jego zasady ustrojowe przed zakończeniem poprzedniego roku podatkowego. Ponadto, w zakresie skuteczności dokonanej zmiany roku podatkowego, dla uwidocznienia takiej zmiany w rejestrze przewidziany jest termin związany z terminem złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok po zmianach. Aby powyższa informacja wywoływała oczekiwane konsekwencje, na dzień jej złożenia okoliczność, której dotyczy, powinna być już prawnie skuteczna - czyli ujawniona poprzez wpis w rejestrze RFR.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie ze statutem Wnioskodawcy jego rok obrotowy trwa od 1 grudnia do 30 listopada roku kolejnego, a rok podatkowy Wnioskodawcy pokrywa się z rokiem obrotowym. Fundator Wnioskodawcy planuje na mocy uprawnień nadanych przez statut dokonać zmiany roku obrotowego. Do zmiany tej ma dojść przed końcem obecnego roku obrotowego. Zmiana ta zostanie również bezzwłocznie zgłoszona do sądu rejestrowego, lecz z uwagi na duże obłożenie pracą Sądu Okręgowego (…) możliwym jest, że zostanie zarejestrowana przez sąd po zakończeniu obecnego roku obrotowego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca planuje do końca lutego roku 2026 złożyć zeznanie o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, tj. CIT-8, w którym zgodnie z normą zawartą w art. 8 ust. 4 ustawy o CIT poinformuje o wyborze nowego roku podatkowego.

Zmiana statutu fundacji rodzinnej wymaga formy aktu notarialnego i wpisu do rejestru fundacji rodzinnych, stając się skuteczna z chwilą wpisu do rejestru, który prowadzi Sąd Okręgowy (…). Procedura i podmioty uprawnione do zmiany statutu określane są w samym statucie, dając fundatorowi dużą swobodę w kształtowaniu tych zasad, jednak zmiany nie mogą być sprzeczne z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej.

Stwierdzić należy, że Wnioskodawca dopełni ciążących na nim obowiązków związanych ze zmianą roku podatkowego, bowiem zamierza dokonać zmiany statutu (w formie aktu notarialnego) o zmianę roku podatkowego (obrotowego) przed końcem obecnego roku podatkowego, tj. przed 1 grudnia 2025 r., złożył wniosek do RFR o zmianę Statutu Fundacji rodzinnej oraz poinformuje o zmianie roku podatkowego w zeznaniu rocznym CIT-8/CIT-8FR za rok podatkowy trwający od 1 grudnia 2024 r. do 30 listopada 2025 r.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

    - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.