
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 16 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący możliwości nabywania i zużywania w ramach zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych wykorzystywanych do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła, wpłynął 21 lipca 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. (dalej: „Wnioskodawca” lub Spółka” ) jest spółką prawa polskiego. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz dostaw (...). Produkty Wnioskodawcy kierowane są przede wszystkim dla odbiorców sektora (...).
Wnioskodawca jest zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) jako podatnik podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej. Jednocześnie, Wnioskodawca nie posiada rejestracji akcyzowej w zakresie innych wyrobów akcyzowych, w tym m.in. nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu gazowego, a tym samym dla celów podatku akcyzowego pozostaje finalnym nabywcą gazowym, w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy akcyzowej.
Wnioskodawca do celów swojej działalności gospodarczej wykorzystuje energię elektryczną oraz ciepło w skojarzeniu (proces kogeneracji), wykorzystując do zasilania jednostki kogeneracyjnej gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00, nabywany od dostawcy krajowego. W umowie z dostawcą wyrobów gazowych oraz oświadczeniu będącym jej nieodłącznym elementem, wprowadzone zostały postanowienia (oraz oświadczenie Spółki) w przedmiocie precyzyjnego określenia jaka część nabywanego przez Spółkę gazu będzie wykorzystywana do procesu kogeneracyjnego, tj. w celu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu oraz jaka część zakupionego gazu nabywanego przez Spółkę przeznaczona zostanie ewentualnie na inne cele np. ogrzewanie przedsiębiorstwa i jego infrastruktury.
Gaz zużyty w procesie kogeneracji przeznaczony jest do wytwarzania energii elektrycznej oraz ciepła odpadowego powstającego w procesie w dwóch parametrach temperaturowych (ciepło niskotemperaturowe 90/70 stp. C do celów CO/CWU, para wodna 150 stp. C do procesów technologicznych). Energia elektryczna w ok. 95% wykorzystana jest na własne potrzeby, natomiast ok. 5% zostaje sprzedane do spółki obrotu energią. Ciepło odpadowe zostaje zagospodarowane 52-55% na własne potrzeby (CO/CWU/para technologiczna) a pozostała cześć 45-48% zostaje wprowadzona do sieci miejskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy opis procesu kogeneracji jaki ma miejsce w jego zakładzie wraz z technicznym opisem samego działania jednostki kogeneracyjnej.
Instalacja kogeneracyjna zlokalizowana jest w okolicach kotłowni na terenie zakładu przy ul. (...). Do zasilania używane jest wspólne przyłącze gazu ziemnego (kotłownia + kogeneracja). Kogenerator ma własny zgodny z wymaganiami metrologicznymi legalizowany układ pomiarowy, który pozwala precyzyjnie określić ilość gazu zużytego w procesie kogeneracji. W procesie z energii znajdującej się w gazie 40-42% jest zamieniane na energię elektryczną, 43-45% wykorzystywane do produkcji ciepła, natomiast 12-15% są to straty bezpowrotne (wypromieniowanie ciepła, wentylacja, obiegi wspomagające). Agregat zbudowany jest z silnika o mocy znamionowej 800 kW i generator prądu. Energia o parametrach 400 V, 50Hz wprowadzana jest do wewnętrznej sieci zakładowej, rejestrowana przez legalizowany licznik energii elektrycznej (tzw. licznik brutto). Natomiast nadwyżki wprowadzane do systemu elektroenergetycznego rejestrowane są na granicy stron przez licznik energii elektrycznej tzw. netto. Ciepło generowane z chłodzenia bloku silnika mierzone jest przy pomocy legalizowanego ciepłomierza i wprowadzane do sieci zakładowej, natomiast ciepło spalin kierowane do kotła odzysknicowego, gdzie wykorzystywane jest do wytwarzania pary technologicznej. Niewykorzystane nadwyżki ciepła z obydwu układów cieplnych poprzez węzeł cieplny odprowadzane są do SM i rejestrowane przez układ pomiarowy.
Wobec powyższego Wnioskodawca za celowe uznał potwierdzenie, czy w opisanym stanie faktycznym może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. zwolnienia od akcyzy dla wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz wyrobów gazowych przeznaczonych do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użytych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.
Jednocześnie Spółka realizuje obowiązki wynikające z ustawy akcyzowej wymagane do zastosowania opisanego zwolnienia, w tym stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy akcyzowej, w przypadku zakupu wyrobów gazowych, określiła ze sprzedawcą jaka część nabywanych wyrobów gazowych będzie użyta bezpośrednio do celów łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu, sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy oraz zużycie przez Wnioskodawcę gazu ziemnego do napędu jednostki kogeneracyjnej w ramach łącznego wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła będzie zwolnione od akcyzy na podstawie na art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, a tym samym Wnioskodawca uprawniony jest do zakupu wyrobów gazowych z wykorzystaniem opisanego zwolnienia od akcyzy?
Państwa stanowisko w sprawie
W przedstawionym zdarzeniu, sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy oraz zużycie przez Wnioskodawcę gazu ziemnego do napędu jednostki kogeneracyjnej w ramach łącznego wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła będzie zwolnione od akcyzy na podstawie na art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej, a tym samym Wnioskodawca uprawniony jest do zakupu wyrobów gazowych z wykorzystaniem opisanego zwolnienia od akcyzy.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.
Z kolei, w myśl art. 31b ust. 4 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:
1. w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub
2. na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.
Z kolei, w myśl art. 31b ust. 4 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:
1. w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub
2. na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.
Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie na podstawie umowy zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.
Zgodnie z wyżej przytoczonym opisem zdarzenia Wnioskodawca, zużywa wyroby gazowe na cele zasilania jednostki kogeneracyjnej, służącej Spółce do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Wnioskodawca przy tym precyzyjnie określił na podstawie zapisów umowy (oraz w oświadczeniu stanowiącym jej integralną część) z krajowym dostawcą, posiadającym status pośredniczącego podmiotu gazowego, jaka część wyrobów gazowych nabywanych przez Wnioskodawcę będzie bezpośrednio i wyłącznie przeznaczona do napędu stacjonarnych urządzeń kogeneracyjnych, w celu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.
W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że jednoznaczne brzemiennie przepisów oraz faktyczne przeznaczenie nabywanych wyrobów gazowych do procesu jednoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej umożliwiają nabycie wspomnianych wyrobów w ramach zwolnienia z art. 31b ust. 1 pkt 2 oraz art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy akcyzowej.
Przepisy wprowadzające opisane wyżej zwolnienie dla gazu wykorzystywanego do produkcji ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu znajdują swe źródło w unormowaniach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. EU.L. 2003 r., poz. 283.51 z dnia 31 października z późn. zm.; dalej: „dyrektywa energetyczna”).
Unia Europejska, jak również ustawodawca krajowy promują łączne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej ze względu na dużą sprawność energetyczną takiego wytwarzania, skutkującą również ograniczeniem emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych związków chemicznych do atmosfery. Uregulowania dyrektywy energetycznej przyznają państwom członkowskim UE możliwość wprowadzenia całkowitych lub częściowych zwolnień lub obniżek w zakresie poziomu opodatkowania wobec m.in. wyrobów energetycznych i energii elektrycznej wykorzystywanych do łącznego wytwarzania ciepła i mocy. Ustawodawca polski z tej możliwości skorzystał, wprowadzając w art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej przedmiotowe zwolnienie od akcyzy dla wyrobów gazowych, umożliwiając podatnikom zwolnienia od akcyzy dla wyrobów gazowych przeznaczonych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, czyli kogeneracji (tak m.in. S. Parulski [w:] Akcyza. Komentarz, wyd. III, Warszawa 2016, art. 31(b)). Warunkiem korzystania z tego zwolnienia jest określenie w umowie między sprzedawcą a nabywcą, że nabyte wyroby gazowe zostaną przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej (zgodnie z art. 31 ust. 5 ustawy akcyzowej).
Powyższe stanowisko potwierdzają również interpretacje indywidualne Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazane poniżej, przykładowo:
Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.244.2023.2.MW:
„Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będą Państwo zużywać wyroby gazowe do celów związanych z napędem agregatu kogeneracyjnego, służącego do łącznego wytwarzania energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu. Spełniony zostanie również warunek wynikający z art. 31b ust. 5 ustawy, bowiem będą Państwo nabywać gaz ziemny od pośredniczącego podmiotu gazowego, który będzie dostarczać gaz ziemny w oparciu o umowę zawartą z Państwem, określającą, że dostawa gazu ziemnego jest realizowana na cele objęte zwolnieniem od akcyzy. W konsekwencji będą Państwo uprawnieni do nabycia i zużycia w ramach zwolnienia wyrobów gazowych, klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, które będą przez Państwa wykorzystywane do łącznej produkcji energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu, w ramach zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe”.
Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.285.2023.1.MW:
„Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będą Państwo zużywać wyroby gazowe do celów związanych z napędem agregatu kogeneracyjnego, czyli do łącznego wytwarzania energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu. Spełniony zostanie również warunek wynikający z art. 31b ust. 5 ustawy, bowiem będą Państwo nabywać gaz ziemny od sprzedawcy, który będzie dostarczany Państwu w oparciu o umowę zawartą ze sprzedawcą, której integralną częścią jest oświadczenie nabywcy (Państwa) o przeznaczeniu nabywanych wyrobów (gazu ziemnego skroplonego o kodzie CN 2711 21 00) na cele objęte zwolnieniem od akcyzy. W konsekwencji będą Państwo uprawnieni do nabycia w ramach zwolnienia wyrobów gazowych, klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, które będą przez Państwa wykorzystywane do spalania w silniku spalinowym przeznaczonym do łącznej produkcji energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu, w ramach zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1”.
Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.220.2023.2.JSU:
„Zgodnie jednak z art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadku gdy przedmiotem opodatkowania są wyroby gazowe przeznaczone do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Jak wskazali Państwo we wniosku, wytwarzany przez Państwa biogaz jest zużywany w układzie kogeneracyjnym, w celu skojarzonej produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Stosownie do powyższego użycie przez Państwa uzyskanego biogazu o kodzie CN 2711 29 00 do napędu urządzeń (agregatów kogeneracyjnych - składających się ze stacjonarnych silników gazowych zasilanych biogazem) w celu łącznego wytworzenia energii elektrycznej i ciepła - podlega zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy”.
Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.6.2018.1.WR:
„Zgodnie z wyżej przytoczonym opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, będzie zużywał wyroby gazowe do celów związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, które używane będą do procesów kogeneracyjnych, czyli do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.
Wnioskodawca spełni również warunek wynikający z art. 31b ust. 5 ustawy, bowiem Spółka zamierza określić w umowie z dostawcą, że paliwo gazowe będzie przeznaczone wyłącznie do napędu stacjonarnych urządzeń kogeneracyjnych w celu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Tym samym Spółka będzie mogła nabyć wyroby gazowe w ramach zwolnienia z art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. art. 31 b ust. 1 pkt 2 ustawy”.
Konkludując, Wnioskodawca uważa, że będzie w opisanym zdarzeniu przysługiwać będzie zwolnienie od akcyzy na podstawie art. art. 31b ust. 1 pkt 2 oraz art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym dla nabywanego przez Wnioskodawcę gazu ziemnego, a w efekcie jego stanowisko należy wyrażone we wniosku uznać za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 126, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 1b, 19a, 22 lit. a, 37 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy;
- wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00;
- finalny nabywca gazowy - podmiot, który:
a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;
- podmiot zużywający - podmiot:
a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia;
- okresowa umowa - umowę sprzedaży, z której treści wynika ilość sprzedawanych wyrobów akcyzowych w określonym czasie.
W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 28, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
Art. 86 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 i 3 ustawy stanowi:
1. Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
2. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.
3. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.
Jak stanowi art. 9c ust. 1 ustawy:
W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.
Art. 9c ust. 3 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Zgodnie z art. 11b ustawy:
1. W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
1) nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2) wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
3) powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4) użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.
2. Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.
Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.
Art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.
Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.
Zgodnie natomiast z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.
Na podstawie art. 31b ust. 5 i 5a ustawy:
5. W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.
5a. W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest finalnym nabywcą gazowym, który do celów swojej działalności gospodarczej w zakresie produkcji oraz dostaw (...), wykorzystuje energię elektryczną oraz ciepło wytwarzane w skojarzeniu (w procesie kogeneracji), wykorzystując do zasilania silnika jednostki kogeneracyjnej gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00, nabywany od dostawcy krajowego w oparciu o zawarta umowę, w której wprowadzone zostały postanowienia (oraz oświadczenie Spółki) w przedmiocie precyzyjnego określenia jaka część nabywanego przez Spółkę gazu będzie wykorzystywana do procesu kogeneracyjnego, tj. w celu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu, a jaka część zakupionego gazu przeznaczona zostanie ewentualnie na inne cele.
Na tym tle Państwa wątpliwości dotyczą możliwości nabywania ze zwolnieniem oraz zużycia przez Spółkę opisanych we wniosku wyrobów gazowych do napędu jednostki kogeneracyjnej w ramach łącznego wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.
Mając na uwadze powyższe przepisy i okoliczności stanu faktycznego w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, że co do zasady podmiotem korzystającym ze zwolnienia określonego w art. 31b ust. 4 pkt 1 w wz. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, jest pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, który co do zasady jest podatnikiem z tego tytułu. Zwolnieniu bowiem podlega czynność sprzedaży dokonywana przez pośredniczący podmiot gazowy. W sytuacji zaś gdy sprzedaż wyrobów gazowych została dokonana zgodnie ze wszystkimi warunkami uprawniającymi sprzedawcę (podatnika) do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a wyroby gazowe zostały przez finalnego nabywcę gazowego zużyte do celów innych niż objęte zwolnieniem, podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z w art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, stanie się finalny nabywca gazowy.
Zgodnie z art. art. 31b ust. 4 pkt 1 w wz. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, w przypadku gdy wyroby gazowe przeznaczone są do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.
Oprócz przeznaczenia nabywanych wyrobów gazowych do ww. celów, warunkiem do realizacji zwolnienia jest zawarcie umowy ze sprzedawcą, określającej przeznaczenie uprawniające do nabycia wyrobów w zwolnieniu. Stanowi o tym art. 31b ust. 5 i 5a ustawy.
Zgodnie z opisem sprawy, zużywają Państwo wyroby gazowe do celów związanych z zasilaniem jednostki kogeneracyjnej w celu łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.
Jednocześnie wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego, że Spółka ma zawartą umowę z dostawcą wyrobów gazowych w zakresie precyzyjnego określenia jaka część nabywanego przez Spółkę gazu będzie wykorzystywana do procesu kogeneracyjnego, tj. w celu łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w skojarzeniu, a jaka część zakupionego gazu przeznaczona zostanie na inne cele.
W konsekwencji stwierdzić należy, że są Państwo uprawnieni do nabycia i zużycia w ramach zwolnienia wyrobów gazowych, klasyfikowanych do kodu CN 2711 21 00, które będą przez Państwa wykorzystywane do łącznej produkcji energii elektrycznej oraz ciepła w skojarzeniu, w ramach zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy.
Państwa stanowisko, dotyczące możliwości nabywania i zużywania w ramach zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych wykorzystywanych do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła, jest zatem prawidłowe.
Zastrzec jednocześnie należy, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów, ma obowiązek dokonać stosownego zgłoszenia rejestracyjnego. Obowiązek ten dotyczy również finalnych nabywców gazowych zamierzających korzystać, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
