
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 7 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 18 kwietnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 maja 2025 r. (wpływ 26 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X Sp. z o.o. (dalej jako „X” albo „Spółka”) jest producentem samochodów użytkowych (…).
Niektóre z produkowanych przez Spółkę modeli, z uwagi na swoją konstrukcję, są kwalifikowane, w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym jako samochody osobowe, objęte pozycją CN 8703.
Każdy wariant produkowanego samochodu, traktowany jako nowy model, przed dopuszczeniem do sprzedaży seryjnej musi uzyskać homologację. Homologacja to proces, podczas którego testuje się czy pojazd przedseryjny (wyprodukowany wyłącznie na potrzeby testów) po wprowadzeniu zmian w wyniku prac badawczo-rozwojowych, spełnia normy i wymagania techniczne określone przepisami, aby w wersji seryjnej, po usunięciu ewentualnych wad ujawnionych w trakcie testów w procesie homologacji, dopuścić go do ruchu drogowego. Uzyskanie homologacji jest obowiązkiem producenta, określonym w ustawie z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz.U. z 2023 r. poz. 919).
Zgodnie z art. 3 pkt 24-26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE), do którego odwołuje się ww. ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia:
24) „pojazd podstawowy” oznacza każdy pojazd, który jest używany na początkowym etapie wielostopniowej homologacji typu;
25) „pojazd niekompletny” oznacza każdy pojazd, który w celu spełnienia odpowiednich wymogów technicznych niniejszego rozporządzenia musi przejść przynajmniej jeden etap kompletacji;
26) „pojazd skompletowany” oznacza pojazd, który w rezultacie procesu wielostopniowej homologacji typu spełnia odpowiednie wymogi techniczne niniejszego rozporządzenia.
W ramach przygotowywania dokumentów do homologacji dokonywany jest tzw. objazd samochodu przedseryjnego. Na czas objazdu samochody przedseryjne mają montowane profesjonalne tablice rejestracyjne tymczasowe tj. takie, które nie są przyporządkowane do konkretnego samochodu.
Zagadnienie profesjonalnej rejestracji pojazdów reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251)
Zgodnie z przepisami tej ustawy - Rozdział 2d Profesjonalna rejestracja pojazdów
Art. 80s. [Podmioty uprawnione do posługiwania się profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi]
1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą pojazdu samochodowego, motoroweru, ciągnika rolniczego lub przyczepy w celu wykonywania jazd testowych tymi pojazdami w ramach działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony jest profesjonalny dowód rejestracyjny wraz z profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi.
2. Podmiotami uprawnionymi w ramach prowadzonej działalności do posługiwania się profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi tablicami (tablicą) rejestracyjnymi są:
1) przedsiębiorca posiadający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy posiadającego siedzibę za granicą - oddział, zajmujący się produkcją, dystrybucją (sprzedażą prowadzoną w ramach handlu) lub badaniem pojazdów niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą,
2) służba techniczna, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, albo jednostka badawcza producenta pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części przeprowadzająca badania pojazdu, przedmiotu wyposażenia lub części;
- zwani dalej "podmiotami uprawnionymi".
3. Za przedsiębiorcę zajmującego się produkcją pojazdów, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uznaje się producenta pojazdu kompletnego, skompletowanego lub niekompletnego.
4. Przez jazdę testową rozumie się jazdę w ruchu drogowym pojazdem niezarejestrowanym wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą wykonywaną:
1) z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych,
2) w ramach działalności prowadzonej przez podmiot uprawniony w zakresie, o którym mowa w ust. 2,
3) przez podmiot uprawniony albo osoby, o których mowa w art. 80w ust. 2-4
- w celu przeprowadzenia testu produkowanego lub badanego pojazdu, w tym przedmiotu jego wyposażenia lub części, lub testu pojazdu będącego przedmiotem dystrybucji.
Art. 80w. [Warunki wykonywania jazdy testowej]
1. W celu wykonania jazdy testowej danym pojazdem wypełnia się blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego.
2. Jazda testowa może być wykonywana przez podmiot uprawniony albo przez jego pracownika.
3. W przypadku podmiotu uprawnionego zajmującego się produkcją pojazdów jazda testowa może być wykonywana także na podstawie umowy cywilnoprawnej.
4. Dopuszcza się wykonywanie jazdy testowej przez osobę zainteresowaną zakupem pojazdu, pod warunkiem jej wykonywania w obecności podmiotu uprawnionego zajmującego się dystrybucją pojazdów albo jego pracownika.
5. Podmiot uprawniony, który uzyskał decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów, nie może przekazywać blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego, profesjonalnego dowodu rejestracyjnego lub profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych osobie, która nabyła pojazd od tego podmiotu, ani innemu podmiotowi.
6. Na podstawie profesjonalnego dowodu rejestracyjnego starosta nie może dokonać rejestracji pojazdu, o której mowa w art. 73 i art. 74.
Objazd, o którym wspomniano powyżej spełnia definicję jazdy testowej produkowanych samochodów, o której mowa w art. 80s ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przez jazdę testową rozumie się m.in. jazdę w ruchu drogowym pojazdem niezarejestrowanym wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą wykonywaną w celu przeprowadzenia testu produkowanego pojazdu.
Jazdy testowe w procesie homologacji nowych modeli samochodów odbywają się zgodnie z warunkami określonymi przez prawo o ruchu drogowym.
W trakcie objazdu samochody nie mogą być wykorzystywane ani do celów służbowych (jako samochody służbowe pracowników Spółki) ani do celów prywatnych pracowników dokonujących objazdu.
Samochody przedseryjne w trakcie przygotowywania dokumentów do homologacji stanowią własność X - ich produkcja stanowi część procesu i poprzedza produkcję seryjną.
W swoich strukturach Wnioskodawczyni posiada Dział A, który m.in. zajmuje się jazdami testowymi w procesie homologacji.
Dział Rozwoju Technicznego funkcjonujący w X jest jednostką wspomagającą Koncernowy dział badań i rozwoju.
Po zakończeniu procesu przygotowywania homologacji samochody te sprzedawane są do Y.
12 maja 2025 r. zostało do Państwa wystosowane wezwanie do uzupełnienia wniosku, w odpowiedzi na które wskazali Państwo:
1) Pytanie: „czy jazdy testowe będące przedmiotem wniosku są wykonywane z wypełnionym profesjonalnym dowodem rejestracyjnym?”.
Odpowiedź:
„Jazdy testowe odbywają się samochodami z zamontowanymi profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi i wypełnionym blankietem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego - są to wymogi formalne dla rejestracji profesjonalnej”.
2) Pytanie: „czy samochody osobowe będące przedmiotem wniosku są wpisane do wykazu pojazdów zgodnie z art. 80x ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251, ze zm.)?”.
Odpowiedź:
„Samochody biorące udział w jazdach testowych są każdorazowo wpisywane do wykazu pojazdów, o którym mowa w art. 80x ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym”.
3) Pytanie: „czy przeznaczenie samochodu osobowego do testów będzie trwało przez okres ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego?”.
Odpowiedź:
„Jazdy testowe aut przedseryjnych, mogą trwać nawet kilka miesięcy, w zależności od kompleksowości i ich przebiegu. Niemniej jednak, okres testowania aut nie przekroczy 18 miesięcy, jak również podmiot będzie zachowywać terminowość dowodu rejestracyjnego. Możliwe jest bowiem wydanie kolejnej decyzji na okres przypadający bezpośrednio po upływie terminu ważności poprzedniej decyzji, również z zachowaniem tych samych tablic i blankietów rejestracyjnych (art. 80v p.r.d.)”.
4) Pytanie: „czy wywóz samochodów osobowych z terytorium kraju do Y ma miejsce w terminie 14 dni od dnia upływu okresu, o którym mowa w pytaniu nr 3, tj. okresu ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego?”.
Odpowiedź:
„Tak, auta są sprzedawane z zachowaniem wskazanych terminów”.
5) Pytanie: „czy przedstawią Państwo właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dokumenty potwierdzające wywóz samochodów osobowego z terytorium kraju celem przekazania do Y w terminie 30 dni od dnia upływu okresu, o którym mowa w pytaniu nr 3, tj. okresu ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego?”.
Odpowiedź:
„Tak, Y będzie dysponować odpowiednią dokumentacją dotyczącą wywozu niniejszych aut, aby przedstawić ją jako dowód właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego”.
6) Pytanie: „czy przeprowadzane przez Państwa jazdy testowe w procesie homologacji pojazdów są działalnością twórczą, przejawiającą się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u Państwa? W jaki sposób?”.
Odpowiedź:
„Branża motoryzacyjna, jako jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie i dynamicznych sektorów, prowadzi kosztowne i skomplikowane procesy B+R, obejmujące m.in. rozwój elektromobilności, autonomii pojazdów czy integrację nowoczesnych technologii (np. Al, Big Data). Jazdy testowe są jednym z procesów produkcji, w którym producent testuje nowe rozwiązania i systemy, np. poprawność rozpoznawania znaków, adaptację świateł czy również sprawdza jak lifting wpłynął na zmniejszenie oporu powietrza co wspiera niższe spalanie. Sprawdzane są także opracowywane optymalizacje wspierane przez Al, samochód dostosowujący się do stylu jazdy kierowcy.
Jazdy testowe są jedną ze składowych działalności badawczo-rozwojowej, która pozwala modyfikować i usprawniać działania już istniejących bądź nowych systemów, aby lepiej wspierać kierowców w trakcie jazdy. Jazda w celu uzyskania homologacji i samo uzyskanie homologacji jest zwieńczeniem wysiłku włożonego w prace badawczo-rozwojowe”.
7) Pytanie: „czy przeprowadzane przez Państwa jazdy testowe w procesie homologacji pojazdów są badaniami rozwojowymi lub pracami rozwojowymi, podejmowanymi w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań? W jaki sposób się to przejawia?”.
Odpowiedź:
„Tak, Spółka systematycznie wypuszcza na rynek unowocześnione modele samochodów. Dowodem na to są chociażby reklamy widoczne w przestrzeni publicznej czy internecie”.
8) Pytanie: „czy w ramach przeprowadzanych jazd testowych w procesie homologacji pojazdów wykorzystują Państwo dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszenia produkowanych pojazdów? W jaki sposób?”.
Odpowiedź:
„Objazdy testowe samochodów przedseryjnych, w procesie homologacji obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów jakimi są kolejne modele samochodów”.
9) Pytanie: „czy w ramach przeprowadzanych jazd testowych w procesie homologacji pojazdów, powstała/powstaje nowa wiedza? Jeśli tak, to z jakiej dziedziny, dyscypliny?”.
Odpowiedź:
„Nawiązując do słownikowej definicji pojęcia wiedza jako: 1. «ogół wiadomości zdobytych dzięki badaniom, uczeniu się itp.; też: zasób informacji z jakiejś dziedziny» 2. «znajomość czegoś», należy uznać, że w procesie homologacji powstaje nowa wiedza, gdyż Spółka uzyskuje informację o prawidłowości bądź błędach w nowych zastosowanych systemach. Jest to istotna informacja dla producentów w odniesieniu do produkcji seryjnej, która powinna nastąpić po pomyślnym procesie homologacji. Homologacja to proces, podczas którego testuje się czy pojazd przedseryjny (wyprodukowany wyłącznie na potrzeby testów) po wprowadzeniu zmian w wyniku prac badawczo rozwojowych, spełnia normy i wymagania techniczne określone przepisami, aby w wersji seryjnej, po usunięciu ewentualnych wad ujawnionych w trakcie testów w procesie homologacji, dopuścić go do ruchu drogowego. Wiedza ta pozwoli zmodyfikować system, aby w produkcji seryjnej powstał bezpieczny i niezawodny samochód przeznaczony do sprzedaży”.
10) Pytanie: „jaki rodzaj wiedzy i umiejętności wykorzystują i rozwijają Państwo oraz zdobywają Państwo w ramach opisanej we wniosku działalności dotyczącej przeprowadzanych jazd testowych w procesie homologacji pojazdów? Proszę o wskazanie konkretnych dziedzin wiedzy, z których dorobku Państwo korzystają i które Państwo rozwijają oraz zdobywają, np. nauki techniczne, nauki inżynierskie, nauki związane z mechaniką czy inne - jakie?”.
Odpowiedź:
„Prowadząc jazdy testowe zdobywana jest wiedza techniczna dotycząca zastosowanych, nowych rozwiązań. Jest to wiedza inżynierska z zakresu nauk inżynieryjno-technicznych czyli praktycznego zastosowania wiedzy naukowej do rozwiązywania konkretnych problemów i tworzenia innowacyjnych rozwiązań”.
11) Pytanie: „czy w ramach prowadzonej działalności jazdy testowe w procesie homologacji pojazdów są przeprowadzane systematycznie, tj. w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany?”.
Odpowiedź:
„Tak, są jednym z procesów produkcji, w którym producent testuje nowe rozwiązania i systemy. Po pierwsze testy te obywają się w konkretnym momencie procesu produkcyjnego. Po drugie, jazdy odbywają się na drogach publicznych, na dystansie do 100 000 kilometrów w ściśle określonych przez Y warunkach zarówno drogowych jak i atmosferycznych. Po trzecie, testy przeprowadzają profesjonalni, odpowiednio przygotowani kierowcy, którzy sporządzają z tych testów raport według wzoru przekazanego przez Y. Jak można zatem zauważyć proces jest metodyczny, zaplanowany oraz uporządkowany”.
12) Pytanie: „czy przeprowadzane przez Państwa jazdy testowe w procesie homologacji pojazdów polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej wiedzy i umiejętności?”.
Odpowiedź:
„Tak, objazdy testowe samochodów przedseryjnych, w procesie homologacji obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów jakimi są kolejne modele samochodów”.
13) Pytanie: „czy przeprowadzane przez Państwa jazdy testowe w procesie homologacji pojazdów mają charakter wyłącznie działań rutynowych lub okresowych zmian czy też są systematycznym rozwojem konkretnego projektu, który to proces zakończony jest powstaniem zupełnie nowego rozwiązania/pojazdu?”.
Odpowiedź:
„Spółka systematycznie wypuszcza na rynek unowocześnione modele samochodów, w których umieszcza nowe lub doprecyzowane systemy. Jako członek grupy Y ma również pośrednio wkład w proces powstawania zupełnie nowych modeli. Jazdy testowe są procesem systematycznym, zważywszy na ilość ulepszeń jakie w każdym roku wprowadzane są do produkowanych samochodów. Każda zmiana wymaga homologacji”.
14) Pytanie: „czy przeprowadzane przez Państwa jazdy testowe w procesie homologacji pojazdów służą planowaniu produkcji oraz projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów (pojazdów)?”.
Odpowiedź:
„Tak, proces homologacji jest jednym z ostatnich etapów procesu poprzedzającego produkcję seryjną. W przypadku pomyślnego ukończenia jazd, zatem niewykrycia błędów w zastosowanych systemach i rozwiązaniach, do produkcji trafiają bazujące na autach przedseryjnych - auta seryjne, które są produktem końcowym i podlegają sprzedaży konsumentom”.
Pytanie
Czy wykorzystanie samochodów przedseryjnych, zarejestrowanych na profesjonalnych tablicach, w procesie uzyskania homologacji przed ich sprzedażą do Y korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 110b z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.) dalej jako „ustawa o akcyzie”?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, wykorzystanie samochodów przedseryjnych w procesie homologacji, w warunkach opisanych w stanie faktycznym, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 110b ustawy o akcyzie.
Zgodnie z przepisami ustawy o akcyzie:
Art. 100 ust. 1, 4 i 5a:
1. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego:
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
4. Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:
1) sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
2) zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
3) wydanie w zamian za wierzytelności;
4) wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
5) darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
6) wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
7) przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
8) przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
9) użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
5a. Przepisy niniejszego działu dotyczące samochodów osobowych niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym stosuje się odpowiednio do samochodu osobowego:
1) zarejestrowanego czasowo na terytorium kraju w celu umożliwienia jego wywozu za granicę zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego nastąpił zwrot akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1a pkt 1;
2) zarejestrowanego profesjonalnie na terytorium kraju w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) od którego nastąpił zwrot akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1a pkt 2 albo
b) który został zwolniony od akcyzy na podstawie art. 110b ust. 1.
Art. 110b ustawy o akcyzie stanowi:
1. Zwalnia się od akcyzy samochód osobowy zarejestrowany profesjonalnie na terytorium kraju w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
2. Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:
1) wykonywanie jazd testowych samochodem osobowym z wypełnionym profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i z wykorzystaniem profesjonalnych tablic rejestracyjnych zgodnie z decyzją o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2) przeznaczenie samochodu osobowego do badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez okres ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
3) wpisanie samochodu osobowego do wykazu pojazdów zgodnie z art. 80x ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
4) wywóz samochodu osobowego z terytorium kraju, wycofanie samochodu osobowego z eksploatacji i uzyskanie zaświadczenia o jego demontażu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2056), albo zwrot samochodu osobowego producentowi samochodu osobowego lub jego upoważnionemu przedstawicielowi - w terminie 14 dni od dnia upływu okresu, o którym mowa w pkt 2.
3. Przez działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych pojęcie działalność badawczo-rozwojowa - oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;
4. Przez badania naukowe, o których mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się badania naukowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897).
Zgodnie z przywołanym przepisem ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, badania naukowe są działalnością obejmującą:
1) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
5. Przez prace rozwojowe, o których mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje na wniosek zainteresowanego podmiotu zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy.
7. Podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przedstawić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dokumenty potwierdzające wywóz samochodu osobowego z terytorium kraju, zaświadczenie o jego demontażu albo dokument potwierdzający zwrot samochodu osobowego producentowi samochodu osobowego lub jego upoważnionemu przedstawicielowi - w terminie 30 dni od dnia upływu okresu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
Objazd samochodu przedseryjnego w procesie homologacji spełnia definicję jazdy testowej, o której mowa w art. 80s ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przez jazdę testową rozumie się m.in. jazdę w ruchu drogowym pojazdem niezarejestrowanym wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą wykonywaną w celu przeprowadzenia testu produkowanego pojazdu. Wnioskodawczyni posiada decyzje o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym, profesjonalne dowody rejestracyjne i profesjonalne tablice.
Pojazdy przedseryjne. testowane wpisywane są do wykazu pojazdów zgodnie z art. 80x ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
Pojazdy przedseryjne przeznaczone są wyłącznie do badań naukowych lub prac rozwojowych przez okres ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym; wykorzystywane są w procesie homologacji.
Po zakończeniu procesu homologacji pojazdy przedseryjne zaliczane do kodu CN 8703 są sprzedawane do Y z siedzibą: (...).
Tym samym spełnione są wszystkie warunki określone wyżej przytoczonym przepisem ustawy o akcyzie - art. 110b ust. 2 - uprawniające do zwolnienia od akcyzy, po uzyskaniu od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 listopada 2024 r. sygn. I SA/Wr 447/24:
„Definicje badań naukowych (badań podstawowych i badań aplikacyjnych) oraz prac rozwojowych zawarte w Prawie o szkolnictwie wyższym i nauce mają charakter uniwersalny, co oznacza, że wskazują na działania i elementy, które muszą wystąpić, aby możliwe było uznanie określonych działań (czynności) za badania naukowe lub prace rozwojowe. Istotne jest również to, że definicje te wzajemnie się uzupełniają i przenikają, gdyż takie same lub podobne działania (czynności) wypełniają zarówno np. definicję badań aplikacyjnych jak i definicję prac rozwojowych. Przykładem mogą być czynności testowania (badania). Nie ma najmniejszych wątpliwości, że czynności testowania (badania) związane z przeprowadzaniem różnego rodzaju badań są immanentnym elementem badań naukowych czy prac rozwojowych. Przy czym w żadnej z tych definicji nie wprowadzono kwantyfikatora „bezpośredniości badań” czy „pierwotności”.
Objazdy testowe samochodów przedseryjnych, w procesie homologacji należy, w świetle wyżej przytoczonego orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, zaliczyć do prac rozwojowych obejmujących nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów jakimi są kolejne modele samochodów.
Działalność ta prowadzona jest systematycznie przez Wnioskodawczynię przez dedykowany Dział Rozwoju Technicznego.
W tym miejscu warto wyjaśnić pojęcie ciągłości - systematyczności procesu testowania w ramach prac badawczo rozwojowych:
- w procesie produkcji przedseryjnej testowane są zarówno samochody, które są liftingowane (kolejne wersje tego samego modelu), samochody z zupełnie nowym nadwoziem oraz całkowicie nowe wersje danego modelu;
- na rynku samochodowym mamy do czynienia z tzw. rokiem modelowym, który najczęściej zaczyna się od sierpnia danego roku, samochody wyprodukowane „po wakacjach” są często ulepszone w stosunku do tych sprzed wakacji (np. wzbogacone wyposażenie, face lifting, nowe silniki); samochody są permanentnie ulepszane co powoduje ciągłość procesu homologacji i dokonywanych w tym procesie objazdów samochodów przedseryjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy:
Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy:
W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
W świetle art. 100 ust. 5 ustawy:
Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:
1) sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
2) zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
3) wydanie w zamian za wierzytelności;
4) wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
5) darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
6) wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
7) przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
8) przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
9) użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 100 ust. 5a ustawy:
Przepisy niniejszego działu dotyczące samochodów osobowych niezarejestrowanych wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym stosuje się odpowiednio do samochodu osobowego:
1) zarejestrowanego czasowo na terytorium kraju w celu umożliwienia jego wywozu za granicę zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego nastąpił zwrot akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1a pkt 1;
2) zarejestrowanego profesjonalnie na terytorium kraju w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) od którego nastąpił zwrot akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1a pkt 2, albo
b) który został zwolniony od akcyzy na podstawie art. 110b ust. 1.
Jak wynika z art. 101 ust. 6 ustawy:
Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 10 ust. 12 i 13, art. 14 ust. 1-3aa, 4, 4g, 6, 8, 10 i 11, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a, ust. 2, 2b, 2c, 3ba i 4, art. 18 ust. 1-3, art. 19 ust. 1‑3, ust. 6 pkt 1, ust. 7 pkt 1 lit. a i ust. 8-11, art. 21 ust. 5 i art. 27-29a oraz przepisy wydane na podstawie art. 20.
W myśl art. 101 ustawy:
1. Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
2. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:
1) przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
2) nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
3) złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
2a. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.
3. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.
4. Jeżeli sprzedaż samochodu osobowego powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania, a w przypadkach, o których mowa w art. 100 ust. 5 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności. Sprzedawca jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży.
4a. Obowiązek podatkowy z tytułu:
1) dokonania czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1, powstaje z dniem dokonania tej czynności;
2) nabycia lub posiadania samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tego samochodu.
5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania danej czynności lub wystąpienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 100 ust. 1, 1a lub 2, za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności lub wystąpienie stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 102 ustawy:
1. Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej:
1) która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2, lub
2) która nabyła lub posiada samochód osobowy, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, lub
3) na której ciąży obowiązek złożenia zawiadomienia o dokonaniu w pojeździe samochodowym zarejestrowanym na terytorium kraju zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - w przypadku, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2, jeżeli przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju dokonał inny podmiot niż podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która nabyła prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która wystąpiła o rejestrację tego samochodu na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
4. W przypadku gdy samochód osobowy stanowi przedmiot współwłasności, za podatników uznaje się wszystkich współwłaścicieli, nawet gdy czynności podlegających opodatkowaniu dokonał jeden ze współwłaścicieli. Współwłaściciele ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe.
W świetle art. 110b ustawy:
1. Zwalnia się od akcyzy samochód osobowy zarejestrowany profesjonalnie na terytorium kraju w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
2. Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:
1) wykonywanie jazd testowych samochodem osobowym z wypełnionym profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i z wykorzystaniem profesjonalnych tablic rejestracyjnych zgodnie z decyzją o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2) przeznaczenie samochodu osobowego do badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez okres ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
3) wpisanie samochodu osobowego do wykazu pojazdów zgodnie z art. 80x ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
4) wywóz samochodu osobowego z terytorium kraju, wycofanie samochodu osobowego z eksploatacji i uzyskanie zaświadczenia o jego demontażu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. z 2020 r. poz. 2056), albo zwrot samochodu osobowego producentowi samochodu osobowego lub jego upoważnionemu przedstawicielowi - w terminie 14 dni od dnia upływu okresu, o którym mowa w pkt 2.
3. Przez działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
4. Przez badania naukowe, o których mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się badania naukowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897).
5. Przez prace rozwojowe, o których mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściwy naczelnik urzędu skarbowego wydaje na wniosek zainteresowanego podmiotu zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy.
7. Podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przedstawić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dokumenty potwierdzające wywóz samochodu osobowego z terytorium kraju, zaświadczenie o jego demontażu albo dokument potwierdzający zwrot samochodu osobowego producentowi samochodu osobowego lub jego upoważnionemu przedstawicielowi - w terminie 30 dni od dnia upływu okresu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
8. W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 2, lub nieprzedstawienia w terminie dokumentów albo zaświadczenia, o których mowa w ust. 7, podmiot jest obowiązany do zapłaty akcyzy, której wysokość określa się według stanu z dnia powstania obowiązku podatkowego. Przepisy o zaległościach podatkowych stosuje się odpowiednio.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, zaświadczenie, o którym mowa w ust. 6, traci ważność.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że zajmują się Państwo produkcją samochodów użytkowych. Niektóre z produkowanych przez Państwa pojazdów, będących przedmiotem Państwa wątpliwości są samochodami osobowymi, objętymi pozycją CN 8703.
Każdy z pojazdów, traktowany przez Państwa jako nowy model, przed dopuszczeniem do sprzedaży seryjnej musi uzyskać homologację. Homologacja to proces, podczas którego testuje się czy pojazd przedseryjny (wyprodukowany wyłącznie na potrzeby testów) po wprowadzeniu zmian w wyniku prac badawczo rozwojowych, spełnia normy i wymagania techniczne określone przepisami, aby w wersji seryjnej, po usunięciu ewentualnych wad ujawnionych w trakcie testów w procesie homologacji, dopuścić go do ruchu drogowego. Uzyskanie homologacji jest obowiązkiem producenta, określonym w ustawie o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia.
Z okoliczności sprawy wynika również, że w ramach przygotowywania dokumentów do homologacji dokonywany jest tzw. objazd samochodu przedseryjnego, który spełnia definicję jazdy testowej produkowanych samochodów, o której mowa w art. 80s ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na czas objazdu samochody przedseryjne mają montowane profesjonalne tablice rejestracyjne tymczasowe tj. takie, które nie są przyporządkowane do konkretnego samochodu. Jazdy testowe w procesie homologacji nowych modeli samochodów odbywają się zgodnie z warunkami określonymi przez prawo o ruchu drogowym. Wskazali Państwo również, że w trakcie objazdu samochody nie mogą być wykorzystywane ani do celów służbowych (jako samochody służbowe Państwa pracowników) ani do celów prywatnych pracowników dokonujących objazdu.
Samochody przedseryjne w trakcie przygotowywania dokumentów do homologacji stanowią Państwa własność - ich produkcja stanowi część procesu i poprzedza produkcję seryjną. W swoich strukturach posiadają Państwo Dział A, który m.in. zajmuje się jazdami testowymi w procesie homologacji. Dział A funkcjonujący u Państwa jest jednostką wspomagającą (…).
Wskazali Państwo ponadto, że po zakończeniu procesu przygotowywania homologacji samochody te sprzedawane są do Y.
Państwa wątpliwości w zakresie przedstawionego we wniosku opisu sprawy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy wobec samochodów przedseryjnych, zarejestrowanych na profesjonalnych tablicach, wykorzystywanych w procesie uzyskania homologacji przed ich sprzedażą do Y.
Odnosząc się do powyżej wskazanych wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym) podlegają wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.
Zatem w pierwszej kolejności wskazać należy, że w zakresie tych samochodów przedseryjnych, które nie są samochodami osobowymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, nie występuje obowiązek podatkowy w związku z wykorzystaniem ich w procesie uzyskania homologacji, co oznacza, że w zakresie tych samochodów nie można mówić o możliwości zastosowania wobec nich zwolnienia. Zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym mogą bowiem podlegać wyłącznie te pojazdy, w odniesieniu do których powstał obowiązek podatkowy w związku z dokonywanymi czynnościami.
Rozpatrując natomiast kwestię wykorzystania w procesie uzyskania homologacji samochodów przedseryjnych będących samochodami osobowymi w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym należy stwierdzić, że czynność ta jest opodatkowana podatkiem akcyzowym na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy w zw. z art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy, tj. z tytułu pierwszej sprzedaży na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wyprodukowanego na terytorium kraju, rozumianej jako użycie samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Ustawodawca przewidział jednak od 1 kwietnia 2025 r. zwolnienie z opodatkowania samochodów osobowych zarejestrowanych profesjonalnie na terytorium kraju w celu wykonywania jazd testowych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które zostało wprowadzone ustawą z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2025 r. poz. 222). Zwolnienie to zostało uregulowane w art. 110b ustawy o podatku akcyzowym. Niemniej jednak, aby móc skorzystać z powyższego zwolnienia, należy spełnić warunki określone w art. 110b ust. 2 oraz ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.
Zatem aby móc określić, czy mają Państwo możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 110b ust. 1 ustawy w zakresie samochodów osobowych przeseryjnych zarejestrowanych profesjonalnie na terytorium kraju, wykorzystywanych do jazd testowych w procesie homologacji, konieczne jest zbadanie czy spełniają Państwo warunki określone w powyższych przepisach.
Pierwszym z warunków umożliwiających zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 110b ust. 1 ustawy jest - zgodnie z art. 110b ust. 2 pkt 1 ustawy - wykonywanie jazd testowych samochodem osobowym z wypełnionym profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i z wykorzystaniem profesjonalnych tablic rejestracyjnych zgodnie z decyzją o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku oraz uzupełnieniu opisu sprawy wynika, że jazdy testowe w ramach procesu homologacji odbywają się samochodami z zamontowanymi profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi i wypełnionym blankietem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego.
Oznacza to tym samym, że spełniają Państwo pierwszą z przesłanek umożliwiających zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 110b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Kolejnym warunkiem umożliwiającym zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 110b ust. 1 ustawy jest - zgodnie z art. 110b ust. 2 pkt 2 ustawy - przeznaczenie samochodu do badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez okres ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Rozpatrując spełnienie przez Państwa tej przesłanki, w pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie na podstawie przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, czy dokonywane przez Państwa jazdy testowe samochodów przedseryjnych w ramach procesów homologacji stanowią badania naukowe lub prace rozwojowe w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278, ze zm):
Działalność badawczo-rozwojowa to działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1571, ze zm.):
Badania naukowe są działalnością obejmującą:
1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Odnosząc wskazane powyżej przepisy na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że aby uznać, czy prowadzona przez Państwa działalność spełniała będzie przesłanki działalności badawczo-rozwojowej, konieczne jest przeprowadzenie analizy nakierowanej na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w art. 4 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą (jak już wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Na wstępie trzeba podkreślić, że z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszenia istniejących produktów/usług.
Wobec tego ocena, czy prace, które Państwo prowadzą w związku z wykorzystaniem samochodów przedseryjnych, stanowią działalność badawczo-rozwojową, dokonana zostanie w kontekście wskazanych przez Państwa we wniosku i uzupełnieniu wniosku efektów tych prac.
Z ustawowej definicji zawartej w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Z przedstawionego we wniosku oraz odpowiedzi na wezwanie opisu stanu faktycznego wynika, że jazdy testowe w procesie uzyskiwania homologacji są jedną ze składowych działalności badawczo-rozwojowej, która pozwala modyfikować i usprawniać działanie już istniejących, bądź nowych systemów, aby lepiej wspierać kierowców w trakcie jazdy. Ponadto wskazali Państwo, że prowadząc jazdy testowe zdobywana jest wiedza techniczna dotycząca zastosowanych, nowych rozwiązań. Jest to wiedza inżynierska z zakresu nauk inżynieryjno-technicznych czyli praktycznego zastosowania wiedzy naukowej do rozwiązywania konkretnych problemów i tworzenia innowacyjnych rozwiązań.
Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że w procesie homologacji powstaje nowa wiedza, gdyż uzyskują Państwo informację o prawidłowości bądź błędach w nowych zastosowanych systemach. Jest to istotna informacja dla producentów w odniesieniu do produkcji seryjnej, która powinna nastąpić po pomyślnym procesie homologacji. Homologacja to proces, podczas którego testuje się czy pojazd przedseryjny (wyprodukowany wyłącznie na potrzeby testów) po wprowadzeniu zmian w wyniku prac badawczo rozwojowych, spełnia normy i wymagania techniczne określone przepisami, aby w wersji seryjnej, po usunięciu ewentualnych wad ujawnionych w trakcie testów w procesie homologacji, dopuścić go do ruchu drogowego. Wiedza ta pozwala Państwu zmodyfikować system, aby w produkcji seryjnej powstał bezpieczny i niezawodny samochód przeznaczony do sprzedaży.
Tym samym należy stwierdzić, że opisane w Państwa wniosku jazdy testowe wykonywane w ramach procesu uzyskiwania homologacji, mają charakter twórczy.
Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza:
(i) robiący coś regularnie i starannie,
(ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu,
(iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny.
W definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu. Wobec tego najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Z opisu sprawy wynika, że systematycznie wypuszczają Państwo na rynek unowocześnione modele samochodów, w których umieszcza nowe lub doprecyzowane systemy. Jako członek grupy Y mają Państwo również pośrednio wkład w proces powstawania zupełnie nowych modeli. Jazdy testowe są procesem systematycznym, zważywszy na ilość ulepszeń jakie w każdym roku wprowadzane są do produkowanych samochodów bowiem każda zmiana wymaga homologacji.
Jednocześnie potwierdzili Państwo, że jazdy testowe w procesie uzyskania homologacji są jednym z procesów produkcji, w którym producent testuje nowe rozwiązania i systemy. Po pierwsze testy te obywają się w konkretnym momencie procesu produkcyjnego. Po drugie, jazdy odbywają się na drogach publicznych, na dystansie do 100 000 kilometrów w ściśle określonych przez Y warunkach zarówno drogowych jak i atmosferycznych. Po trzecie, testy przeprowadzają profesjonalni, odpowiednio przygotowani kierowcy, którzy sporządzają z tych testów raport według wzoru przekazanego przez Y. Jak Państwo zatem jednoznacznie wskazali proces jest metodyczny, zaplanowany oraz uporządkowany.
To potwierdza zatem, że spełnione jest przez Państwa kolejne kryterium definicji działalności badawczo-rozwojowej - systematyczność - w odniesieniu do wskazanych we wniosku jazd testowych wykonywanych w procesie uzyskiwania homologacji.
Omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności. Ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Z przedstawionego przez Państwa we wniosku oraz odpowiedzi na wezwanie opisu sprawy wynika, że podczas jazd testowych wykonywanych w ramach procesu homologacji zdobywana jest wiedza techniczna dotycząca zastosowanych, nowych rozwiązań. Jest to wiedza inżynierska z zakresu nauk inżynieryjno-technicznych czyli praktycznego zastosowania wiedzy naukowej do rozwiązywania konkretnych problemów i tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Ponadto wskazali Państwo, że jazdy testowe są jedną ze składowych działalności badawczo-rozwojowej, która pozwala modyfikować i usprawniać działania już istniejących bądź nowych systemów, aby lepiej wspierać kierowców w trakcie jazdy. Dodatkowo okoliczności sprawy wskazują, że jazdy testowe w ramach procesu homologacji obejmują m.in. wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów jakimi są kolejne modele samochodów.
Zatem to pozwala uznać, że w odniesieniu do prac opisanych we wniosku (jazd testowych w procesie uzyskiwania homologacji), wykorzystują Państwo istniejące zasoby wiedzy w celu tworzenia nowych zastosowań.
Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.
Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.
Pojęcie działalności badawczo-rozwojowej obejmuje również prace rozwojowe w rozumieniu Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce.
Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności - przy czym użyty przez ustawodawcę spójnik „i” wskazuje, że aby uznać działania za prace rozwojowe konieczne jest zaistnienie wszystkich tych czynności, tj.:
- nabycia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
- łączenia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
- kształtowania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;
- wykorzystania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.
Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy - w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin.
Prace te obejmują kolejno:
- nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;
- łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności pomiędzy wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzy wynikającej z różnych badań naukowych oraz pomiędzy umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badan rozwojowych;
- kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;
- wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.
Co istotne, całość tych czynności służy:
- planowaniu produkcji oraz
- projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług - od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.
Jednocześnie ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas) będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.
Jak sami Państwo wskazali, prace badawczo-rozwojowe - objazdy testowe samochodów przedseryjnych w procesie uzyskiwania homologacji - obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej wiedzy i umiejętności, w tym m.in. z zakresu narzędzi informatycznych, oprogramowania do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów jakimi są kolejne modele samochodów. Jednocześnie wskazali Państwo, że systematycznie wypuszczają Państwo na rynek unowocześnione modele samochodów.
Tym samym, opisane przez Państwa we wniosku i jego uzupełnieniu jazdy testowe samochodów przedseryjnych w procesie uzyskiwania homologacji spełniają warunki do uznania ich za prace rozwojowe.
Jednocześnie z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że jazdy testowe aut przedseryjnych, mogą trwać nawet kilka miesięcy, w zależności od kompleksowości i ich przebiegu. Niemniej jednak, okres testowania aut nie przekroczy 18 miesięcy, jak również będą Państwo zachowywać terminowość dowodu rejestracyjnego. Możliwe jest bowiem wydanie kolejnej decyzji na okres przypadający bezpośrednio po upływie terminu ważności poprzedniej decyzji, również z zachowaniem tych samych tablic i blankietów rejestracyjnych (art. 80v p.r.d.).
Tym samym również druga z przesłanek określonych w art. 100b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zostaje przez Państwa spełniona.
Kolejną przesłanką - zgodnie z art. 100b ust. 2 pkt 3 ustawy - jest wpisanie samochodu osobowego do wykazu pojazdów zgodnie z art. 80x ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika jednoznacznie, że samochody biorące udział w jazdach testowych są każdorazowo wpisywane do wykazu pojazdów, o którym mowa w art. 80x ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Tym samym trzecia z przesłanek określonych w art. 100b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym również zostaje przez Państwa spełniona.
Kolejną przesłanką umożliwiającą zastosowanie zwolnienia określonego w art. 110b ust. 1 ustawy - zgodnie z art. 110b ust. 2 pkt 4 ustawy - jest wywóz samochodu osobowego z terytorium kraju, wycofanie samochodu osobowego z eksploatacji i uzyskanie zaświadczenia o jego demontażu, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo zwrot samochodu osobowego producentowi samochodu osobowego lub jego upoważnionemu przedstawicielowi - w terminie 14 dni od dnia upływu okresu ważności decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów, o której mowa w art. 80t i art. 80v ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie dłużej jednak niż przez okres 18 miesięcy, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Przedstawiony przez Państwa we wniosku opis sprawy pozwala stwierdzić, że przesłanka ta również jest przez Państwa spełniona, bowiem jednoznacznie Państwo wskazali, że auta są sprzedawane z zachowaniem wskazanych powyżej terminów.
Jednocześnie z uzupełnionego opisu stanu faktycznego wynika, że będą Państwo dysponować odpowiednią dokumentacją dotyczącą wywozu samochodów będących przedmiotem wniosku, aby przedstawić ją jako dowód właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Oznacza to tym samym, że spełniają Państwo wszystkie przesłanki określone w art. 100b ust. 2 oraz ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.
Mając na uwadze powyższe, zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, w myśl którego wykorzystanie samochodów przedseryjnych w procesie homologacji, w warunkach opisanych w stanie faktycznym, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 110b ustawy o akcyzie.
Tym samym Państwa stanowisko, względem przedstawionego we wniosku pytania, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
