Rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego podlegają podmioty dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan ... - Interpretacja - IBPP3/443-402/09/PK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2009, sygn. IBPP3/443-402/09/PK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego podlegają podmioty dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży energii elektrycznej wyłącznie na rzecz podmiotów nie posiadających statusu odbiorcy końcowego czyli wykonuje czynności które nie zostały wymienione w ustawie. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie wykonał żadnej czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, nie spełnił żadnych z przesłanek wymienionych w art. 9 ustawy.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca nie wykonuje żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą w tym żadnej z czynności wymienionych w art. 9 ustawy jak również czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie nie ciąży na nim obowiązek związany z rejestracją dla celów podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009r. (data wpływu 20 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rejestracji do podatku akcyzowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rejestracji do podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne:

  • posiada koncesję na handel energią elektryczną (wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007 - 3514Z) (PKD 2004 - 4013Z)
  • nie jest nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r.

Od dnia wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r., tj. od dnia 1 marca 2009r. Wnioskodawca

  • sprzedawał energię elektryczną wyłącznie podmiotom nie będącym odbiorcami końcowymi (w rozumieniu art. 2 pkt 19 )
  • nie dokonał czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, nie spełnił wymogu żadnego z punktów przedstawionych w art. 9,
  • przed dniem 1 marca 2009r. nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego (zgodnie z art. 16 pkt 1) właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poprawna jest interpretacja zapisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, w zakresie braku konieczności zgłoszenia rejestracyjnego Wnioskodawcy właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego wynikającego z art. 16 pkt 1 ustawy w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt nie spełnienia koniecznych kryteriów, które zobligowałyby Spółkę do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi Urzędu Celnego, z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. Wnioskodawca podjął decyzję o nie dokonywaniu czynności rejestracyjnej przywołanej w art. 16. Spółka sprzedając energię elektryczną wyłącznie podmiotom nie będącym odbiorcami końcowymi (w rozumieniu art. 2 pkt 19), ponadto nie spełniając żadnych kryteriów wskazanych w art. 9 nie jest zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1 i 2 ww. ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu akcyzą będzie podlegała energia elektryczna zużyta w specjalnych instalacjach służących do przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Z ww. przepisów wynika, iż rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego podlegają podmioty dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży energii elektrycznej wyłącznie na rzecz podmiotów nie posiadających statusu odbiorcy końcowego czyli wykonuje czynności które nie zostały wymienione w ustawie. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie wykonał żadnej czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, nie spełnił żadnych z przesłanek wymienionych w art. 9 ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca nie wykonuje żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą w tym żadnej z czynności wymienionych w art. 9 ustawy jak również czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie nie ciąży na nim obowiązek związany z rejestracją dla celów podatku akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach