Podatek akcyzowy w zakresie opodatkowania samochodów osobowych. - Interpretacja - ILPP3/443-21/11-3/TW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.06.2011, sygn. ILPP3/443-21/11-3/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek akcyzowy w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.

Pismem z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) uzupełniono złożony wniosek w zakresie jego przedmiotu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) nabył w Niemczech w dniu 20 grudnia 2010 r. samochód P. Przed transportem do Polski został on zaadoptowany jako 2-osobowy samochód ciężarowy. Pojazd spełnia wszystkie wymogi zawarte w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006 r. w sprawie wyjaśnień do Taryfy Celnej (M. P. Nr 86 poz. 880), dział 87 aby został zakwalifikowany do pozycji CN 8704, jako pojazd przeznaczony głównie do transportu towarów.

Samochód posiada następujące cechy, które wskazują, że jest przeznaczony głównie do transportu towarów: Samochód P w wersji dostosowanej do przewozu ładunków (samochód ciężarowy) o numerze V() poddany ocenie technicznej Zespołu Rzeczoznawców PZM. Podczas badania pojazdu i jego przestrzeni ładunkowej stwierdzono:

  • przestrzeń ładunkowa pojazdu wykończona szarą wykładziną tapicerską, typową dla pojazdów użytkowych, nie posiada żadnych elementów wyposażenia związanych z przewozem osób, takich jak: siedzenia i ich punkty kotwienia, pasy bezpieczeństwa wraz z mechanizmami zwijania, ogrzewanie tylnej części nadwozia, dysze nadmuchu powietrza, uchwyty nad drzwiami tylnymi, bocznymi oraz zaczepy mocowania siatki zabezpieczającej. Otwory w wykładzinie dachu oraz wnęki po dyszach nadmuchu powietrza zabezpieczone i zakryte odpowiednimi elementami z pokryciem tapicerskim,
  • ustalona w oparciu o dyrektywy EC długość przestrzeni ładunkowej wynosi 1720 mm,
  • przestrzeń ładunkowa posiada trwałą, płaską podłogę umożliwiającą bezpieczny transport oraz łatwy załadunek i rozładunek przewożonych towarów. Podłoga wykonana ze sklejki wodoodpornej pokryta jest przeciwpoślizgowym, gumowym dywanikiem oraz wykończona wykładziną tapicerską. W przedniej części podłoga posiada dodatkowe stalowe wzmocnienia zapewniające sztywność i stabilność w przypadku niesymetrycznego obciążenia,
  • przestrzeń ładunkowa oddzielona jest od przestrzeni pasażerskiej ścianą grodziową w postaci stalowej ramy z metalową kratą, w dolnej części ramy zamocowana jest płyta drewniana pokryta wykładziną tapicerską. Ściana grodziową w górnej części mocowana jest do nadwozia z wykorzystaniem fabrycznych wzmocnień, zaś w dolnej części do stalowego wzmocnienia podłogi,
  • górne i dolne punkty mocowania pasów bezpieczeństwa na słupkach za drzwiami bocznymi tylnymi zaspawane w sposób uniemożliwiający ich wykorzystanie, brak wykładzin górnej części słupków,
  • okno w pokrywie przestrzeni bagażowej oraz okna tylne boczne od strony zewnętrznej zabezpieczone odpowiednio dopasowanymi elementami z blachy stalowej, po stronie wewnętrznej płytami ze sklejki wodoodpornej z pokryciem tapicerskim,
  • drzwi tylne boczne: mechanizmy podnoszenia szyb wraz z szybami usunięte, uchwyty, klamki oraz wykładziny tapicerskie drzwi usunięte i zastąpione płytami z pokryciem tapicerskim typowym dla pojazdów użytkowych, otwory okienne w drzwiach zamknięte stałą płytą ze sklejki pokrytej od zewnątrz malowaną blachą stalową a od wewnątrz pokryciem tapicerskim,
  • ładowność ustalona przez Urząd Kontroli Technicznej Pojazdów Samochodowych w Dreźnie wynosi 740 kg, w tym kierowca i ewentualnie pasażer.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisany powyżej samochód który przed transportem do Polski został zaadoptowany wg powyższego opisu oraz poddany badaniu technicznemu przez Urząd Kontroli Technicznej Pojazdów Samochodowych i zarejestrowany jako 2-osobowy samochód ciężarowy w Niemczech, a następnie po sprowadzeniu do Polski przeszedł pozytywnie badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów nr () oraz na podstawie ww. dokumentów Prezydent Miasta wydał dowód rejestracyjny, jako samochód ciężarowy 2 osobowy został przez Spółkę właściwie zakwalifikowany do pozycji 8704 21 i w związku z taką klasyfikacją nie powstał obowiązek zapłaty podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z posiadanym kompletem dokumentów:

  • protokół badania technicznego pojazdu () z dnia 21 grudnia 2010 r., w języku niemieckim oraz tłumaczeniu na język polski,
  • świadectwo Dopuszczenia Część l (Dowód Rejestracyjny) Nr F(), tłumaczenie z języka niemieckiego na język polski,
  • dowód rejestracyjny Część II (Karta pojazdu) z dnia 21 grudnia 2010 r., tłumaczenie z języka niemieckiego na język polski,
  • protokół badania technicznego nr 1() wykonanego przez () z dnia 22 grudnia 2010 r.
  • zaświadczenie o uiszczeniu podatku VAT, nr O() z dnia 5 stycznia 2011 r.
  • decyzja nr P() (czasowa rejestracja) z dnia 12 stycznia 2011 r.,
  • pozwolenie czasowe, nr rejestracyjny ().

Spółka ustaliła, że samochód P o numerze V() jest samochodem ciężarowym w rozumieniu kryteriów zawartych we wskazanym powyżej Monitorze Polskim i sklasyfikowała go do pozycji 8704 21.

W konsekwencji nie powstał, zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Dla potwierdzenia stanowiska Spółka zleciła na własny użytek dokonanie oceny technicznej oddziale PZM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Oznacza to, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być wyłącznie przepisy prawa podatkowego.

Wnioskodawca zwrócił się do tut. Organu z wnioskiem dotyczącym m.in. klasyfikacji nabytego w Niemczech w dniu 20 grudnia 2010 r. samochodu P.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny.

Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego. Natomiast za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest Wnioskodawca.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Spółki wyłącznie odnośnie przepisów prawa podatkowego w oparciu o wskazany przez nią symbol CN 8704 21.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa o podatku akcyzowym, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółka nabyła w Niemczech w dniu 20 grudnia 2010 r. samochód P. Przed transportem do Polski został on zaadoptowany jako 2-osobowy samochód ciężarowy. Wnioskodawca wskazał, iż kod CN nabytego samochodu to 8704 21.

Wyjaśnić zatem należy, iż przepis art. 100 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy stanowi, że samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl powyższego, samochody klasyfikowane do kodu 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym, samochód sklasyfikowany przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 21 jako samochód ciężarowy, nie podlega podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu