Czy nabywany przez Spółkę gaz ziemny wykorzystywany do celów produkcyjnych opisanych powyżej może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o kt... - Interpretacja - 2461-IBPP4.4513.336.2016.1.BP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.12.2016, sygn. 2461-IBPP4.4513.336.2016.1.BP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy nabywany przez Spółkę gaz ziemny wykorzystywany do celów produkcyjnych opisanych powyżej może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 19 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X S.A. (dalej X lub Spółka) jest największym w Europie producentem kotłów i urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Spółka jest również wiodącym wykonawcą bloków energetycznych. W ramach swojej głównej działalności X produkuje ciśnieniowe i konstrukcyjne elementy kotłów energetycznych, między innymi stalowe elementy kotłów takie jak: walczaki, przegrzewacze pary, kolektory, rurociągi, ściany szczelne, instalacje pomocnicze. Na potrzeby realizacji produkcji wyżej wymienionych wyrobów Spółka zakupuje gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00, który jest wykorzystywany w kompleksowym procesie produkcyjnym w celu wytworzenia ciepła niezbędnego do realizacji określonych czynności technologicznych. W szczególności nabywany gaz zużywany jest w ramach podgrzewania do spawania, podgrzewania do przeróbki plastycznej na gorąco, obróbki cieplnej w piecach komorowych. Wytworzenie ciepła poprzez spalanie nabywanego gazu ziemnego jest jedną z operacji technologicznych całego procesu produkcyjnego realizowanego przez X .

Wspomniane operacje technologiczne, są ze sobą ściśle powiązane, a bardzo często ostatnim ich etapem jest przeprowadzenie obróbki cieplnej na wyrobach produkowanych przez Spółkę, co zostaje osiągnięte poprzez reakcję spalania zachodzącą w komorze pieca. Wytworzona w powyższy sposób temperatura jest używana w procesie wyżarzania normalizującego, odpuszczania i wyżarzania odprężającego, którym są poddawane wyroby X . Bez przeprowadzenia wymienionych powyżej zabiegów cieplnych nie byłoby możliwe wytworzenie produktów X o pożądanych parametrach. Proces spalania gazu w piecach komorowych jest etapem, który ma za zadanie prawidłowe wykonanie obróbki cieplnej. Bez wykonywania obróbki cieplnej proces produkcyjny nie mógłby prawidłowo funkcjonować.

Reasumując, w X nabywany gaz ziemny jest wykorzystywany do celów opałowych, czyli wytworzenia ciepła w wyniku spalania gazu, które jest niezbędne do przeprowadzenia termicznej obróbki produkowanych komponentów metalowych. Bez obróbki cieplnej nie mógłby powstać finalny produkt X o odpowiednich własnościach mechanicznych niezbędnych z punktu widzenia kontrahentów Spółki. Spółka jednocześnie nadmienia, że nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym zgodnie z odpowiednimi regulacjami o podatku akcyzowym, jest natomiast finalnym nabywcą gazu ziemnego wykorzystywanego przez Spółkę w realizowanych procesach metalurgicznych skutkujących powstaniem produktów sprzedawanych przez X .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy nabywany przez Spółkę gaz ziemny wykorzystywany do celów produkcyjnych opisanych powyżej może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywany przez Spółkę gaz ziemny wykorzystywany do celów produkcyjnych opisanych powyżej w stanie faktycznym zapytania może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym. Poniżej przedstawione zostało uzasadnienie przyjętego stanowiska.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2014 r. Nr 752 ze zm., dalej: ustawa akcyzowa) w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się także wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest między innymi sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu. Finalny nabywca gazowy definiowany jest natomiast jako podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe lub posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe i jednocześnie nie jest on pośredniczącym podmiotem gazowym. W świetle takiej definicji X jest finalnym nabywcą gazowym.

Przepisy ustawy akcyzowej przewidują szereg zwolnień od podatku akcyzowego. I tak, zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 4 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. W ustawie akcyzowej jak i w przepisach wspólnotowych brak jest definicji legalnej, która precyzowałaby sformułowanie do celów opałowych, interpretując ten zapis trzeba się więc posiłkować potocznym rozumieniem tego określenia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pojęcie opał oznacza to czym się ogrzewa pomieszczenia, czym się pali w piecu, w kuchni itp. Mały Słownik Języka Polskiego (Wydawnictwo naukowe PWN) definiuje opał jako to czym się pali, materiał do palenia: drewno, węgiel, szczapy, natomiast opałowy oznacza nadający się na opał, służący do palenia. Należy także zwrócić uwagę, iż zwrot - zużycie w celach opałowych był rozpatrywany przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-240/01, gdzie orzeczono, iż zużycie w celach opałowych odnosi się do sytuacji, w których energia cieplna uzyskiwana w następstwie spalania jest używana w celach grzewczych, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania.

Należy zauważyć jednocześnie, że przepisy ustawy akcyzowej nie definiują także pojęcia procesy metalurgiczne, nie odwołują się również w powyższym zakresie wprost do innych aktów prawnych. W dostępnej literaturze prezentowany jest pogląd, że za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu, rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów. Stosownie do internetowego słownika języka polskiego metalurgia to nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności oraz dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych, powyższa analiza prowadzi do wniosków, iż z punku widzenia wykładni językowej procesami metalurgicznymi są więc procesy produkcji wyrobów metalowych, w których występuje chemiczna lub termiczna obróbka surowców metalowych.

W przypadku X gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 wykorzystywany jest w kompleksowym procesie produkcyjnym w celu wytworzenia ciepła niezbędnego do realizacji czynności wyżarzania normalizującego, odpuszczania i wyżarzania odprężającego, którym są poddawane metalowe wyroby produkowane przez X . W ramach realizowanego procesu produkcyjnego w Spółce dochodzi zatem do termicznej obróbki komponentów metalowych, które po uzyskaniu określonych pożądanych parametrów i właściwości wchodzą w skład wyrobów/produktów dostarczanych przez X swoim kontrahentom. Z powyższego wynika, że gaz nabywany przez Spółkę wykorzystywany jest do celów opałowych w realizowanym procesie technologicznym mieszczącym się w pojęciu procesu metalurgicznego i tym samym korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej. Sprzedaż na rzecz Spółki wyrobów gazowych wykorzystywanych następnie w procesie technologicznym realizowanym przez X nie będzie zatem skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, pod warunkiem wypełnienia dodatkowych wymogów przepisowych określonych w art. 31b ust. 5 ustawy akcyzowej (określenie w umowie o nabycia paliwa gazowego zawartej między sprzedawcą a Spółką, że nabywane wyroby będą wykorzystywane w procesach metalurgicznych objętych zwolnieniem).

X jednocześnie nadmienia, ze wnioski potwierdzające wyżej zaprezentowane stanowisko zawarte zostały między innymi w:

  • interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 czerwca 2015 r., sygn. IBPP4/4513-36/15/DT,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 lutego 2016 r., sygn. IBPP4/4513-214/15/LG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 28 ww. załącznika nr 1 ujęto wyrób o kodzie CN 2711 gaz ziemny (mokry)

i pozostałe węglowodory gazowe.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Art. 2 pkt 19a ustawy stanowi, że finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 11b ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
  3. powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot: będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Należy zatem mieć na uwadze, że w przypadku gdyby Wnioskodawca zużywał wyrób gazowy, nabyty z zastosowanym przez sprzedawcę zwolnieniem z akcyzy, dla celów innych niż zwolnione stanie się on zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do rozliczenia i zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze pisemnego oświadczenia nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie (art. 31b ust. 5a ustawy).

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca jest największym w Europie producentem kotłów i urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Spółka jest również wiodącym wykonawcą bloków energetycznych. W ramach swojej głównej działalności X produkuje ciśnieniowe i konstrukcyjne elementy kotłów energetycznych, między innymi stalowe elementy kotłów takie jak: walczaki, przegrzewacze pary, kolektory, rurociągi, ściany szczelne, instalacje pomocnicze. Na potrzeby realizacji produkcji wyżej wymienionych wyrobów Spółka zakupuje gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00, który jest wykorzystywany w kompleksowym procesie produkcyjnym w celu wytworzenia ciepła niezbędnego do realizacji określonych czynności technologicznych. W szczególności nabywany gaz zużywany jest w ramach podgrzewania do spawania, podgrzewania do przeróbki plastycznej na gorąco, obróbki cieplnej w piecach komorowych. Wytworzenie ciepła poprzez spalanie nabywanego gazu ziemnego jest jedną z operacji technologicznych całego procesu produkcyjnego realizowanego przez X . Wspomniane operacje technologiczne, są ze sobą ściśle powiązane, a bardzo często ostatnim ich etapem jest przeprowadzenie obróbki cieplnej na wyrobach produkowanych przez Spółkę, co zostaje osiągnięte poprzez reakcję spalania zachodzącą w komorze pieca. Wytworzona w powyższy sposób temperatura jest używana w procesie wyżarzania normalizującego, odpuszczania i wyżarzania odprężającego, którym są poddawane wyroby X . Proces spalania gazu w piecach komorowych jest etapem, który ma za zadanie prawidłowe wykonanie obróbki cieplnej. Bez wykonywania obróbki cieplnej proces produkcyjny nie mógłby prawidłowo funkcjonować.

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego, Spółka wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy zakupiony przez Spółkę gaz ziemny o kodzie CN 2711 21 00 wykorzystywany do celów produkcyjnych w procesach metalurgicznych podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia procesy metalurgiczne, nie odwołują się także w powyższym zakresie wprost do innych aktów prawnych.

Do określenia pojęcia procesy metalurgiczne należy się zatem posiłkować definicjami zawartymi w odrębnej literaturze. Zgodnie z definicja zawartą w publikacji Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych pod red. Aleksandra Góreckiego procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

W literaturze specjalistycznej Metalurgią nazywa się szereg powiązanych ze sobą procesów technologicznych mających na celu otrzymanie technicznie czystego produktu z surowców, którymi najczęściej są rudy wytapianych metali, (por. Chudzikiewicz R., Briks W.: Podstawy metalurgii i odlewnictwa. Warszawa: PWN 1977).

Zgodnie zaś z encyklopedią PWN metalurgia to dziedzina nauki i techniki zajmująca się procesami otrzymywania metali i stopów z rud, ich rafinacją oraz obróbką (mającą na celu nadanie im odpowiedniego kształtu i właściwości). Zatem metalurgia obejmuje: wstępną obróbkę rudy - rozdrabnianie i wzbogacanie (m.in. grawitacyjne, ogniowe, magnetyczne lub przez flotację) oraz spiekanie miałkich rud (aglomeracja), właściwy proces prowadzący do otrzymania metalu zwany procesem hutniczym, oraz rafinację metalu; zależnie od stosowanych metod metalurgię dzieli się na pirometalurgię, obejmującą procesy redukcji tlenków metali w wysokich temperaturach i procesy utleniania zanieczyszczeń (świeżenie), hydrometalurgię oraz elektrometalurgię (otrzymywanie metali w piecach elektrycznych), a także metalurgię próżniową i metalurgię proszków.

Ponadto Encyklopedia Techniki - Metalurgia (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1985), powołując się na pozycje literaturowe: C. Kittel Wstęp do fizyki ciała stałego PWN, Warszawa 1976, T. Mazanek i inni Metalurgia ogólna Politechnika Śląska, Gliwice 1971, podaje zaś następujące znaczenia słowa metalurgia:

  1. Nauka o metalach i stopach oraz procesach ich otrzymywania i kształtowania. Posługuje się ona metodami fizyki i chemii. Głównymi jej działami są: fizyka metali i metaloznawstwo zajmujące się badaniem struktur i własności metali oraz zależnościami między nimi, teoria procesów metalurgicznych oraz teoria przeróbki plastycznej;
  2. Technologia otrzymywania metali z rud i surowców wtórnych oraz przetwarzania metali surowych w użyteczne metale i stopy. Zależnie od stosowanych metod dzieli się na działy, którymi są: pirometalurgia, elektrometalurgia, hydrometalurgia, elektrohydrometalurgia i metalurgia proszków.

Stosownie do internetowego słownika języka polskiego () metalurgia to:

  1. nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności;
  2. dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych; przemysł metalowy.

Proces jest to ciąg następujących po sobie zmian powiązanych przyczynowo. Zgodnie z Małym słownikiem języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1993 r. str. 708 proces to przykładowo: przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym; kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne: p. technologiczny, fermentacyjny, p. zapalny, p. gnilny. Tym samym jako proces należy rozumieć tylko ciąg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym.

Zauważyć należy, że pojęcie procesu ma węższy zakres niż produkcja, która może składać się z samego procesu lecz może być też efektem kilku procesów lub też kompilacją procesów oraz czynności nie stanowiących procesu jak i też w ramach produkcji może nie zachodzić żaden proces.

Zgodnie zaś z definicjami zaczerpniętymi z Leksykonu Naukowo Technicznego Wydawnictwa Naukowo-Technicznego WNT, Warszawa 1984 proces produkcji oznacza natomiast zespół czynności przetwarzania surowców, materiałów i półwyrobów w wyroby; proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu i przebiega w określonych w komórkach produkcyjnych; podstawową częścią procesu produkcji jest proces technologiczny; ponadto w jego skład wchodzą procesy pomocnicze (magazynowanie; transport, kontrola itd.). Ten sam leksykon podaje również definicję procesu technologicznego, zgodnie z którą jest to podstawowa część procesu produkcyjnego, podczas której następuje zmiana kształtu przedmiotu i jego własności fizycznych, chemicznych i innych.

Tym samym z punktu widzenia wykładni językowej procesami metalurgicznymi są więc procesy produkcji wyrobów metalowych, w których występuje chemiczna, termiczna a w niektórych przypadkach i plastyczna obróbka surowców metalowych.

Mając powyższe na uwadze, wykorzystywanie gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00 polegające na wytworzeniu ciepła w wyniku jego spalania, które jest niezbędne do przeprowadzenia termicznej obróbki produkowanych komponentów metalowych tj. procesu obejmującego łącznie czynności podgrzewania do spawania, podgrzewania do przeróbki plastycznej na gorąco, obróbki cieplnej w piecach komorowych, wyżarzania normalizującego, odpuszczania i wyżarzania odprężającego w komorach pieca mieszczą się, zdaniem Organu, w pojęciu procesu metalurgicznego, o którym mowa w ustawie o podatku akcyzowym.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca przy zachowaniu warunku do stosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy, jest uprawniony do nabywania wyrobów gazowych w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, które są wykorzystywane w celu wytworzeniu ciepła w wyniku jego spalania, które jest niezbędne do przeprowadzenia termicznej obróbki produkowanych komponentów metalowych tj. procesu obejmującego łącznie czynności podgrzewania do spawania, podgrzewania do przeróbki plastycznej na gorąco, obróbki cieplnej w piecach komorowych, wyżarzania normalizującego, odpuszczania i wyżarzania odprężającego w komorach. Prawo do nabycia w zwolnieniu wyrobu gazowego, który będzie użyty do celów opałowych w procesie metalurgicznym, będzie przysługiwało Wnioskodawcy od momentu określenia w umowie zawartej ze sprzedawcą, że wyroby te będą użyte do celów objętych zwolnieniem. Warunek taki został objęty przepisem art. 31b ust. 5 ustawy.

Uwzględniając powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach