Brak obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego, obowiązku składania przez Gminę deklaracji na podatek akcyzowy oraz zwolnienia z p... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.210.2022.2.MS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.210.2022.2.MS

Temat interpretacji

Brak obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego, obowiązku składania przez Gminę deklaracji na podatek akcyzowy oraz zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych w podatku akcyzowym - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 9 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący braku obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego, obowiązku składania przez Gminę deklaracji na podatek akcyzowy oraz zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej przez Gminę, wpłynął 19 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina [...](dalej: Gmina lub Wnioskodawca) realizuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) w zakresie w szczególności wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, a także kultury.

Gmina jest właścicielem następujących budynków i budowli:

• Budynek Urzędu Gminy w [...],

• Oczyszczalnia ścieków w [...],

• Budynek kompleksu sportowo-rekreacyjnego w [...],

• Budynek Gminnego Ośrodka Kultury w [...].

Przedmiotowe obiekty są wykorzystywane przez Gminę do realizacji zadań własnych. Budynek Urzędu Gminy to siedziba administracyjna Gminy. Oczyszczalnie ścieków służą Gminie do świadczenia za pośrednictwem jednostki budżetowej usług oczyszczania ścieków. Budynki kompleksu sportowo-rekreacyjnego i Gminnego Ośrodka Kultury zostały nieodpłatnie udostępnione gminnej instytucji kultury, która została powołana do realizacji zadań własnych Gminy (w zakresie kultury oraz sportu).

Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych na wymienionych powyżej budynkach i budowlach. Faktury dokumentujące przedmiotowe wydatki zostały wystawione na Gminę z NIP Gminy.

Panele fotowoltaiczne stanowią zdaniem Gminy mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (dalej: ustawa o OZE).

Łączna moc Paneli fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW.

W przypadku budynku Urzędu Gminy w [...], oczyszczalni ścieków w [...] i oczyszczalni ścieków w [...] Gmina podpisała z przedsiębiorstwem energetycznym umowy kompleksowej sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej. W świetle tych umów Gmina traktowana jest jako prosument energii odnawialnej. Energia elektryczna wyprodukowana poprzez panele fotowoltaiczne jest zużywana na potrzeby wskazanych budynków i budowli. Zasadniczo zapotrzebowanie na energię elektryczną w przedmiotowych obiektach jest większe niż ilość wyprodukowanej energii z paneli fotowoltaicznych. Gmina rozlicza się z dostawcą energii na zasadach bilansu. Rozliczenie z przedsiębiorstwem energetycznym następuje w oparciu o art. 4 ustawy o OZE. W przypadku, gdy w danym miesiącu Gmina zużyje więcej energii niż przyjmie od niej przedsiębiorstwo energetyczne, Gmina kupuje energię elektryczną zgodnie z zawartymi umowami. Zdarza się, że Gmina wyprodukuje więcej energii elektrycznej niż zużyje, wówczas przedsiębiorstwo energetyczne wprowadza tę energię do magazynu energii elektrycznej.

W przypadku zaś oczyszczalni ścieków w [...] oraz budynków kompleksu sportowo- rekreacyjnego w [...] i Gminnego Ośrodka Kultury w [...] Gmina zawarła z przedsiębiorstwem energetycznym umowy na sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji. W świetle tych umów Gmina traktowana jest jako wytwórca energii odnawialnej.

Gmina obciąża przedsiębiorstwo energetyczne za ilość sprzedanej energii wyprodukowanej z paneli fotowoltaicznych. Z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego Gmina wystawia faktury VAT i rozlicza należny podatek.

Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej.

Gmina poza obciążaniem przedsiębiorstwa energetycznego za ilość sprzedanej energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych w ramach umów podpisanych jako wytwórca nie odsprzedaje energii elektrycznej wytworzonej z mikroinstalacji.

Pytanie

1)Czy Gmina ma obowiązek rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego i składania deklaracji na podatek akcyzowy?

2)Czy w analizowanej sytuacji Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego?

Pytanie nr 1 dotyczy zarówno stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego.

Pytanie nr 2 dotyczy zarówno stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego.

Państwa stanowisko w sprawie

1)Gmina nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, lecz ma obowiązek składania deklaracji na podatek akcyzowy.

2)W analizowanej sytuacji Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Ad. 1 i Ad. 2

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: ustawa o podatku akcyzowym) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną (kod CN 2716 00 00).

Jak stanowi art. 9 ww. ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)  nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)  sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)  zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)  zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)  import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)  zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Jednocześnie w świetle art. 9 ust. 2 cyt. ustawy, za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Ponadto, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustaw o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku Importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Dodatkowo, art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym reguluje, że podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 ww. ustawy, zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1)  podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)  wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takie czynności,

b)  wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)  wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)  dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2)  podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3)  podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4)  podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

a)  pośredniczący podmiot węglowy,

b)  pośredniczący podmiot gazowy

- przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5)  podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

a)  art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,

b)  art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.

Ponadto, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W świetle zatem powyższego, zdaniem Gminy bazując na wskazanym powyżej art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, Gmina nie jest zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w związku z zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych oraz wykorzystywaniem energii elektrycznej na potrzeby gminne. Przedmiotowe instalacje zamontowane zostały na budynkach stanowiących własność Gminy, służącym do realizacji zadań Gminy z zakresu w szczególności edukacji publicznej i kultury fizycznej. Panele fotowoltaiczne będące własnością Gminy posiadają moc nieprzekraczającą 1 MW.

W świetle art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25  dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)  upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)  upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)  nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W świetle art. 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

Dodatkowo, zgodnie z obowiązującym od 1 lipca 2021 r. art. 24e ustawy o podatku akcyzowym, w zakresie wyrobów akcyzowych:

1)  objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

2)  wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25 dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, jako że zużywa energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Dodatkowo, Gmina w świetle znowelizowanych przepisów o podatku akcyzowym ma obowiązek składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25 dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.207.2020.1.WR, w której wskazano w podobnej sprawie, że „Wnioskodawca, jako podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej nie ma obowiązku rejestrowania się dla potrzeb podatku akcyzowego. Jednocześnie, z uwagi na okoliczność, że Wnioskodawca nie posiada koncesji oraz wykonuje czynności opodatkowane wskazane w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, ma on obowiązek składania deklaracji o których mowa w art. 24 ustawy”.

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.318.2021.1.PJ, w której stwierdzono, że „Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik dokonujący czynności, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy - tak jak Gmina w sytuacji opisanej we wniosku - jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej.

Jednakże w sprawie objętej wnioskiem z uwagi na możliwość stosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (co stwierdziliśmy w odpowiedzi na pytanie nr 2), będzie ona (jednostka samorządu terytorialnego - Gmina) zobowiązana (w przypadku jego zastosowania) do złożenia deklaracji kwartalnej w terminie do 25 dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 24e ust. 1a ustawy.

Odpowiadając zatem wprost na Państwa pytanie oznaczone nr 1 należy stwierdzić, że Gmina nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, lecz ma obowiązek składania deklaracji na podatek akcyzowy - deklaracji kwartalnych o których mowa w art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy”.

Stanowisko Gminy potwierdza także interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.101.2022.1.JSU.

Podsumowując, Gmina nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego, lecz ma obowiązek składania deklaracji na podatek akcyzowy. W analizowanej sytuacji Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w zakresie:

- braku obowiązku rejestracji Gminy jako podatnika podatku akcyzowego oraz obowiązku składania przez Gminę deklaracji na podatek akcyzowy - prawidłowe,

- zwolnienia z podatku akcyzowego zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez Gminę - prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716 z poźn. zm.), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)   spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)   nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2)   sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię,

3)   zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2,

4)   zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię,

5)   import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

6)   zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W art. 9 ust. 2 ustawy wskazane jest że:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju,

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6,

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą końcowym zużywającym energię elektryczną, jeżeli od tej energii nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1.podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

W myśl art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W myśl art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3 - podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 24e ust. 1a ustawy:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Natomiast na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.):

1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 i 1093) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii:

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Zgodnie z opisem sprawy Gmina jest właścicielem budynków i budowli takich jak:

-Budynek Urzędu Gminy w […],

-Oczyszczalnia ścieków w […],

-Budynek kompleksu sportowo – rekreacyjnego w […],

-Budynek Gminnego Ośrodka Kultury w […].

Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych na wskazanych budynkach. Faktury dokumentujące przedmiotowe wydatki zostały wystawione na Gminę z NIP Gminy.

Łączna moc paneli fotowoltaicznych nie przekracza 1 MW.

Gmina rozlicza się z dostawcą na zasadach bilansu w zakresie obsługi budynku Urzędu Gminy w […], oczyszczalni ścieków w […] i […]. Gmina podpisała z przedsiębiorstwem energetycznym umowy kompleksowej sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej. W większości okresów rozliczeniowych Gmina zużywa więcej energii elektrycznej niż produkuje przez panele fotowoltaiczne. Gmina rozlicza się z przedsiębiorstwem energetycznym na zasadzie bilansu. Energia elektryczna wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne jest zużywana na potrzeby wyżej wymienionych budynków.

Zawarta umowa między Gminą a przedsiębiorstwem energetycznym na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji dotyczy budynków oczyszczalni ścieków oraz kompleksu sportowo-rekreacyjnego i Gminnego Ośrodka Kultury w […]. W tym przypadku Gmina traktowana jest jako wytwórca energii odnawialnej. Z tytułu sprzedaży energii elektrycznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego Gmina wystawia faktury VAT i rozlicza należny podatek.

Gmina nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, obrót lub dystrybucję energii elektrycznej.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy, Państwa wątpliwości oraz wskazane wyżej przepisy zaznaczyć należy, że ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Podmiot ten dokonując czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą staje się podatnikiem podatku akcyzowego, co wynika z treści art. 13 ust. 1 ustawy.

Nie jest natomiast przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaż energii elektrycznej przez podmiot nie posiadający koncesji, który energię elektryczną wyprodukował, podmiotowi, który koncesję posiada.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 1 należy wskazać, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego spoczywa na podmiotach zamierzających wykonywać m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Jednocześnie z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) wyłączone są podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W sprawie objętej wnioskiem Gmina wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym - zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji. Niemniej łączna moc instalacji fotowoltaicznych (zgodnie z opisem stanu faktycznego) nie przekracza 1 MW. W sprawie nie ma także zastosowania warunek dotyczący zapłaty należnej akcyzy od wyrobów wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej. Tym samym Gmina na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej.

Rozpatrując Państwa wątpliwości dotyczące możliwości korzystania przez Gminę ze zwolnienia z podatku akcyzowego dla energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej, ustalić należy, że z przywołanych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wynika zwolnienie od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W sytuacji, w której łączna moc instalacji do wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych wykorzystywanych przez Gminę nie przekracza 1 MW (co wynika z opisu stanu faktycznego), zużycie przez nią energii elektrycznej, którą sama wyprodukowała w tych instalacjach, i która nie była przedmiotem sprzedaży lub wprowadzenia do sieci w celu zmagazynowania i późniejszego odebrania, może podlegać zwolnieniu z akcyzy w oparciu o § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Jednocześnie należy wskazać, że wytwarzanie przez Państwa energii elektrycznej nie dotyczy wymogów ustanowionych w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE.

Ponadto w złożonym wniosku wskazali Państwo na ewentualne obowiązki w zakresie składania deklaracji podatkowych.

Stosownie do art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik dokonujący czynności, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy – tak jak Gmina w sytuacji opisanej we wniosku – jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej.

Z okoliczności przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby Gmina była podatnikiem akcyzy z tytułu innych czynności niż te, których zakres wskazano w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tym samym w sprawie objętej wnioskiem z uwagi na możliwość stosowania zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Gmina będzie zobowiązana do złożenia deklaracji kwartalnej w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale w którym powstał obowiązek podatkowy na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 24e ust. 1a ustawy.

Podsumowując, Gmina nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej, ma możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego oraz ma obowiązek składania deklaracji kwartalnych.

Państwa stanowisko w zakresie treści sformułowanych pytań jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [...]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).