
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:
1)braku obowiązku zastosowania przez Państwa prewspółczynnika o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu oraz pełnego prawa od odliczenia podatku naliczonego (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
2)obowiązku zastosowania współczynnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, w celu odliczenia podatku naliczonego od zakupów i usług związanych z Projektem, w przyszłości, jeżeli X zdecyduje się na prowadzenie w zmodernizowanych po realizacji Projektu obiektach poza działalnością opodatkowaną również działalność odpłatną zwolnioną od VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „X”) jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina (…). X w ramach działalności odpłatnej realizuje zadania własne gminy i należące do miasta na prawach powiatu w zakresie działalności kulturalnej.
Zgodnie ze Statutem Wnioskodawcy zadania realizowane przez Wnioskodawcę obejmują:
1)organizowanie różnych form działalności kulturalnej związanej z upowszechnianiem astronomii;
2)tworzenie specjalistycznej infrastruktury multimedialnej i przy jej wykorzystaniu prezentowanie programów edukacyjnych i poznawczych oraz materiałów związanych z popularyzacją nauki w szczególności astronomii, astronautyki i fizyki, techniki i kultury;
3)realizowanie produkcji audiowizualnych;
4)tworzenie i udostępnianie ekspozycji objazdowych i eksponatów służących w szczególności szkołom i placówkom oświatowym;
5)prowadzenie działalności wystawienniczej w formie ekspozycji stałych i czasowych, w zakresie popularyzacji astronomii oraz innych nauk przyrodniczych, technicznych i humanistycznych;
6)organizowanie popularno-naukowych pokazów oraz zajęć warsztatowych;
7)organizacja i współorganizacja spotkań, odczytów, wykładów, konferencji, szkoleń, pokazów, imprez masowych oraz uroczystości o charakterze naukowym, artystycznym i kulturalnym;
8)współpraca z innymi planetariami i obserwatoriami astronomicznymi, centrami nauki, instytucjami, administracją rządową i samorządową, mediami, organizacjami pozarządowymi, a także innymi osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz z osobami fizycznymi, w szczególności prowadzącymi działalność w zakresie kultury, edukacji i popularyzacji nauki w kraju i za granicą;
9)pozyskiwanie środków pozabudżetowych z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej i wykorzystywanie ich do realizacji zadań statutowych;
10)podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb społeczności lokalnej i regionalnej.
Wnioskodawca działa m.in. na podstawie:
1)ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.);
2)ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 87 ze zm.);
3)ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.);
Podstawowymi źródłami finansowania działalności Wnioskodawcy są:
·dotacje podmiotowe na dofinansowanie statutowej działalności bieżącej,
·dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie wskazanych zadań i programów,
·przychody pochodzące z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, w tym:
-ze sprzedaży biletów wstępu,
-ze sprzedaży składników majątku ruchomego,
-przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych,
-z innych źródeł.
Faktycznie prowadzona (lub planowana) działalność X będzie działalnością odpłatną (prowadzoną w ramach odpłatnej działalności statutowej) i obejmuje/obejmować będzie:
1)sprzedaż biletów wstępu do X,
2)sprzedaż biletów na wydarzenia odbywające się w X,
3)najem/dzierżawę przestrzeni Wnioskodawcy,
4)sprzedaż towarów (np. pamiątki, publikacje),
5)świadczenie usług reklamowych oraz podobnych w ramach zawartych umów,
6)świadczenia sponsorskie na podstawie zawartych umów sponsoringu lub podobnych.
X planuje więc prowadzić wyłącznie działalność odpłatną opodatkowaną VAT.
Główna siedziba Wnioskodawcy znajduje się zabytkowym zespole budynków przy ul. (...). W kompleksie tym znajduje się obecnie siedziba X oraz A – samorządowa instytucji kultury. Każda z instytucji jest właścicielem przypadających jej obiektów przy ul. (...). Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym gruntu oraz właścicielem dwóch budynków przy ul. (...) nabytych na podstawie decyzji z 30 lipca 2018 r. stwierdzającej nabycie z mocy prawa użytkowania wieczystego gruntów położonych przy ul. (...) oraz własności dwóch budynków położonych na tych gruntach. Na wskazanych nieruchomościach mieści się budynek X.
Wnioskodawca planuje przeprowadzenie gruntownej przebudowy obiektu, zmianę funkcjonalności obiektu wraz dostosowaniem go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, oraz instalację oświetlenia zewnętrznego (dalej: „Projekt”).
W celu realizacji Projektu organizator Wnioskodawcy wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie Projektu pt.: „(...)” – wystawy poświęconej eksploracji, podbojowi i zagospodarowaniu kosmosu, w tym w szczególności Księżyca.
W ramach projektu zaplanowano realizację następującego zakresu prac:
·przebudowa obiektów X, w tym zakup wyposażenia stałego,
·zakup wystaw interaktywnych,
·nadzór inwestorski,
·zakup wyposażenia ruchomego,
·promocja projektu.
Istotą prac jest więc gruntowna modernizacja istniejących obiektów X oraz stworzenia w nim nowoczesnych przestrzeni interaktywnych w tym utworzeniem B.
Dofinansowanie Projektu zostało przyznane na podstawie umowy z 27 listopada 2024 r. zawartej pomiędzy Województwem (...) a Gminą (...). X będzie realizującym Projekt objęty umową o dofinasowanie oraz będzie jego ekonomicznym beneficjentem. Środki na ten cel będą przekazywane przez Gminę (...) w formie dotacji. Efektem Projektu będzie bowiem modernizacja obiektów X, które następnie wykorzystywane będą w działalności odpłatnej Wnioskodawcy. Jednocześnie z zakresu Projektu wyłączone będą prace dotyczące obiektów należących do A będą one realizowane niezależnie od Projektu.
Prace w ramach dofinansowanego Projektu obejmują w szczególności:
1)opracowanie, przedstawienie i wdrożenie: planu płatności, planu BIOZ, planu organizacji terenu budowy,
2)przygotowanie i organizacja terenu budowy (m.in. wytyczenia, pomiary geodezyjne i inne),
3)realizację robót budowlanych w zakresie wskazanym w projekcie w tym (i) roboty rozbiórkowe; (ii) prace ogólnobudowlane obejmujące wymianę pokrycia kopuły, wymianę pokrycia i obróbek dachu wraz z jego ociepleniem oraz wymianę tynków, roboty renowacyjne, które obejmą m.in. renowację okładzin z kamienia, betonowe pergole, zabytkowe kraty, posadzki, drzwi wewnętrzne oraz ocieplenie ścian zewnętrznych budynku i ścian od wewnątrz; (iii) przebudowę i dobudowę szybu wind, klatki schodowej, tunelu; (iv) roboty sanitarne, prace związane z instalacjami elektrycznymi obejmujące przyłącza i przekładki sieci zewnętrznych (demontaże, roboty ziemne, złącza kablowe, kanalizację teletechniczną, badania i pomiary) oraz wykonanie instalacji wewnętrznych m.in. sieci elektrycznej, teletechnicznej i komputerowej, wykonanie oświetlenia zewnętrznego terenu oraz elewacji budynku i montaż mat fotowoltaicznych; (v) roboty branży drogowej w tym prace rozbiórkowe, roboty nawierzchniowe z kostki brukowej betonowej oraz z płyt granitowych i roboty ziemne; (vi) nowe nasadzenia niską zielenią i krzewami; (vii) dostawę, montaż i wykonanie ekranu sferycznego w obiekcie X; (viii) roboty wykończeniowe, które obejmą m.in. wykonanie ścianek działowych, mobilnych, stolarki okiennej i drzwiowej, tynki wewnętrzne, wykonanie podwieszanych sufitów oraz wykończenie sufitu kopuły od wewnątrz, izolacje ścian, okładziny ścienne z płyt, siatek, blach i lameli.
4)uzyskanie pozwoleń i zezwoleń niezbędnych do prawidłowej eksploatacji,
5)dostawę i montaż urządzeń oraz wyposażenia stałego obiektu,
6)osiągnięcie warunków akustycznych wskazanych w Projekcie adaptacji akustycznej X,
7)przeprowadzenie prac odbiorowych, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, a w przypadku, kiedy zajdzie taka konieczność, przeprowadzenie korekt lub usunięcia wad i usterek,
8)zakup wyposażenia obiektów X oraz przygotowanie wystaw interaktywnych,
9)przeprowadzenie niezbędnych pomiarów,
10)uprzątnięcie terenu budowy,
11)wykonanie nowego logo X i B zgodnie z projektem oraz promocję Projektu,
12)przeprowadzenie niezbędnych szkoleń personelu Zamawiającego obejmujących przekazanie wiedzy niezbędnej do prawidłowej eksploatacji poszczególnych elementów instalacji oraz przeprowadzania prac remontowo-konserwacyjno-naprawczych.
Celem realizacji Projektu jest:
·Zwiększenie liczby osób korzystających z oferty X poprzez zwiększenie atrakcyjności obiektów Wnioskodawcy w tym stworzenie B. Działania te mają w założeniu zwiększyć poziom osiąganych przez X przychodów przede wszystkim z tytułu świadczenia usług wstępu do obiektów X,
·Wzbogacenie oferty kulturalnej i edukacyjnej poprzez wyposażenie jednostki w nowoczesną infrastrukturę multimedialną, które ma służyć działalności odpłatnej Wnioskodawcy,
·Zwiększenie atrakcyjności turystycznej X poprzez zwiększenie oferty kulturalnej i edukacyjnej jednostki, co również ma przyczynić się do zwiększania wysokości przychodów osiąganych przez X.
Po zakończeniu Projektu obiekty X mają służyć w całości i wyłącznie odpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy opodatkowanej VAT. X nie wyklucza prowadzenia działalności odpłatnej zwolnionej od VAT, choć na tym etapie intencją Wnioskodawcy jest prowadzenie wyłącznie działalności opodatkowanej VAT.
Wnioskodawca nie zamierza prowadzić działań nieodpłatnych w ramach działalności statutowej. W szczególności nie planuje nieodpłatnych wstępów do obiektów X, nieodpłatnych warsztatów czy organizacji nieodpłatnych wydarzeń. Wnioskodawca może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (np. akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak np. organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych).
W związku z tym, Wnioskodawca, planuje, że będzie wykorzystywał zmodernizowaną siedzibę tylko do prowadzenia działalności odpłatnej. Przestrzenie X po realizacji Projektu mogą być udostępniane odpłatnie (sprzedaż biletów do X). Ponadto, możliwe jest, iż przestrzenie nowej zmodernizowanej siedziby Wnioskodawcy będą udostępnianie odpłatnie innym podmiotom. W zmodernizowanym X będzie także dokonywana sprzedaż towarów (np. publikacji, gadżetów reklamowych, materiałów edukacyjnych). Wnioskodawca nie planuje działań nieodpłatnych w zmodernizowanych wskutek Projektu obiektach, nie zamierza również udostępniać nieodpłatnie zmodernizowanej siedziby osobom trzecim.
W zakresie prac dotyczących robót budowalnych w obiektach X wykonawca będzie wystawiał faktury za swoje prace na Wnioskodawcę. Wykonawca będzie zobligowany do bezpośredniego przyporządkowania wydatków do poszczególnych obiektów oraz odbiorców usług – Wnioskodawcy oraz A. Jednocześnie równoległe prace wykonywane na rzecz A będą fakturowane na ten podmiot. Z kolei wszelkie prace i mienie niezbędne w szczególności do wyposażenia obiektów X oraz przygotowania wystaw interaktywnych będą fakturowane przez właściwych dostawców na Wnioskodawcę.
Pytania
1)Czy w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu z zastosowaniem wskaźnika o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik), czy ma pełne prawo od odliczenia podatku naliczonego?
2)Czy w przyszłości, jeżeli Wnioskodawca zdecyduje się na prowadzenie w zmodernizowanych po realizacji Projektu obiektach poza działalnością opodatkowaną również działalność odpłatną zwolnioną od VAT, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (proporcja)?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca nie jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik), i ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Projektem.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W piśmiennictwie podkreśla się, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z działalnością odpłatną opodatkowaną VAT nie budzi w praktyce wątpliwości.
„Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika nie tylko podstawowa zasada obowiązująca w VAT, lecz również reguła tzw. alokacji bezpośredniej (por. komentarz do art. 90 ustawy o VAT), polegająca na prawie do odliczenia VAT od wydatków bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną podatnika”.
(Matarewicz Jacek, Art. 86. W: Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2022).
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
1)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług czynny,
2)gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy także wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jednocześnie, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT).
Działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
Ze wskazanej definicji wynika, że działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje każdy przejaw działalności odpłatnej czy to wykonywany przez przedsiębiorcę, czy przez instytucję kultury w ramach odpłatnej działalności statutowej. Nie stanowią działalności gospodarczej działania nieodpłatne prowadzone przez instytucje kultury w ramach nieodpłatnej działalności statutowej, jednak Wnioskodawca realizował będzie swoje cele statutowe wyłącznie poprzez prowadzenie działalności odpłatnej (opodatkowanej VAT, ewentualnie zwolnionej od VAT – por. uwagi w dalszej części uzasadnienia). Wnioskodawca nie planuje w zmodernizowanych wskutek realizacji Projektu obiektach prowadzenia działań w ramach nieodpłatnej działalności statutowej. Swoje cele realizował będzie poprzez działania odpłatne, przede wszystkim sprzedaż biletów na wydarzenia, które będą odbywać się w zmodernizowanej siedzibie Wnioskodawcy po zakończeniu Projektu oraz odpłatne udostępnianie przestrzeni Wnioskodawcy, jak również sprzedaż towarów.
Skoro Wnioskodawca po zakończeniu realizacji Projektu w zmodernizowanej siedzibie będzie prowadził wyłącznie działalność odpłatną (opodatkowaną i ewentualnie zwolnioną), wszystkie działania X będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb VAT.
Zatem w przypadku X nie wystąpi obowiązek stosowania prewspółczynnika do odliczenia VAT od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem.
Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych. W interpretacji indywidulnej z 28 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.441.2022.1.SR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w zbliżonych okolicznościach do tych przedstawionych we wniosku potwierdził brak obowiązku stosowania prewspółczynnika do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na termomodernizację budynku teatru, w którym będzie prowadzona wyłącznie działalność odpłatna:
„Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że po zakończeniu projektu budynek Teatru będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od tego podatku, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z termomodernizacją ww. budynku wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem”.
Jeżeli więc, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, X po zakończeniu realizacji Projektu zamierza w nowej siedzibie X prowadzić wyłącznie działalność odpłatną, brak jest podstaw do stosowania odliczenia VAT od wydatków związanych z Projektem z zastosowaniem prewspółczynnika.
Stosując alokację bezpośrednią, wydatki te można w całości przypisać do działalności odpłatnej będącej działalnością gospodarczą, co wyklucza zastosowanie prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT.
Tożsame wnioski wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.275.2022.2.AM:
„Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki ponoszone w ramach realizowanej inwestycji na Segment A będą miały związek wyłącznie z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Segment A w całości będzie wykorzystywany do działalności odpłatnej, w tym również pion komunikacyjny, który będzie służył bezpośrednio wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT (jako pomieszczenia pomocnicze niezbędne do prowadzenia działalności odpłatnej w postaci udostępniania przestrzeni magazynowej do przechowywania eksponatów muzealnych oraz świadczenia usług dodatkowych).
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę Segmentu A w związku ze spełnieniem przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wskazanych w art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. wykorzystywania nabywanych towarów i usług przez czynnego podatnika do czynności opodatkowanych”.
Powyższe potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT3.4012.6.2021.1. AD:
„(...) skoro budynek Izby ... będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych i jednocześnie nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie wystąpi sytuacja, o której mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, jako zarejestrowanemu podatnikowi podatku od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na ww. przedsięwzięcie, zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po zakończeniu od zakupów bieżących (energia, woda, środki czystości), o ile nie wystąpią inne przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy”.
Podobne stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2021 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.146.2021.2.AR:
„Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Odnosząc powyższe do omawianej sprawy stwierdzić należy, że związek taki występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT wg właściwych stawek tj.:
a)odpłatny wstęp na pływalnię,
b)dzierżawa obiektu lub jego poszczególnych części.
Co istotne na pływalni nie jest oraz nie będzie prowadzona działalność zwolniona jak również nieopodatkowana VAT.
Z uwagi więc na spełnienie warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego efekty inwestycji pn. „....” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawca będzie posiadał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu jej realizacji. Prawo to przysługiwało będzie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy”.
Identyczne wnioski wynikają z interpretacji dotyczącej wprost inwestycji realizowanej przez instytucję kultury:
„W tym miejscu należy zauważyć, że powołany wyżej przypis art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W omawianej sprawie sytuacja taka nie występuje, bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – Teatr obecnie nie prowadzi działań nieodpłatnych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i nie planuje takich działań. Ponadto w opisie sprawy podkreśliliście Państwo, że zamiarem Teatru jest wykorzystywanie nowej siedziby Teatru tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz, że siedziba Teatru będzie wykorzystywana do prowadzenia opisanej we wniosku odpłatnej działalności statutowej.
W konsekwencji, skoro towary i usługi nabywane w związku z Inwestycją, tj. budową nowej siedziby Teatru będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to art. 86 ust. 2a ustawy w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania”.
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.540.2022.2.HW).
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione m.in. w następujących interpretacjach indywidulanych dotyczących prawa do pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków na inwestycje, które wykorzystywane będą do działalności opodatkowanej:
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.624.2021.1.ASY;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.788.2019.1.EG;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.638.2018.2.AŻ.
W przypadku X planowane jest, że po zakończeniu realizacji Projektu nowa siedziba X będzie wykorzystywana wyłącznie do prowadzenia działalności odpłatnej. Budynek ten nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności nieodpłatnej.
Zatem biorąc pod uwagę wskazane przepisy ustawy o VAT oraz powołane interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Służyć one bowiem będą w całości działalności gospodarczej dla potrzeb VAT prowadzonej przez Wnioskodawcę.
Ad. 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach, jeżeli w przyszłości Wnioskodawca zdecyduje się na prowadzenie w zmodernizowanych obiektach poza działalnością opodatkowaną VAT również działalności zwolnionej od VAT, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (proporcja). Proporcja znajdzie zastosowanie tylko w zakresie w jakim przypisanie wydatków na zakup towarów i usług w całości do działalności opodatkowanej VAT nie będzie możliwe. Jeśli zdarzenie to nastąpi po zakończeniu Projektu, odliczenie nastąpi w trybie korekty, o którym mowa w art. 91 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).
Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy o VAT).
Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 5 ustawy o VAT do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Należy jeszcze raz podkreślić, że zgodnie z wolą Wnioskodawcy w zmodernizowanych w ramach Projektu obiektach planowane jest prowadzenie wyłącznie działalności odpłatnej, której zasadnicze typy wskazano szczegółowo w treści opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Działalność ta obejmować będzie czynności opodatkowane VAT (np. sprzedaż biletów wstępu, sprzedaż gadżetów, publikacji, najem powierzchni).
Jeśli jednak Wnioskodawca zdecyduje się wykonywać również czynności związane ze świadczeniem usług zwolnionych od VAT (usługi kulturalne w postaci wyjazdowych wydarzeń za wynagrodzeniem), wydatki związane z Projektem mogą dotyczyć zarówno działalności opodatkowanej VAT, jak i działalności zwolnionej Wnioskodawca. Nie będą natomiast dotyczyć działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.
W takim przypadku do odliczenia VAT od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem stanowiącą nową siedzibę X właściwe będzie zastosowanie proporcji z art. 90 ust. 2 i n. ustawy o VAT, o ile nie będzie możliwe przypasanie konkretnego wydatku w całości do działalności opodatkowanej VAT. Nie będzie natomiast właściwe zastosowanie prewspółczynnika ze względu na to, że Wnioskodawca planuje wyłącznie prowadzenie działalności odpłatnej, która spełnia kryterium działalności gospodarczej dla potrzeb VAT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe:
„Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Jeżeli natomiast dokonanie bezpośredniej alokacji nie będzie możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności, podatnik może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. Zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.
Zatem w przypadku opisanej we wniosku Inwestycji, gdzie nie będzie możliwe wyodrębnienie wydatków jako związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług lub czynnościami zwolnionymi od podatku, kwotę podatku podlegającego odliczeniu należy ustalić w oparciu o art. 90 ust. 2 i następne ustawy”.
(interpretacja indywidualna Dyrektora Informacji Skarbowej z 20 października 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.540.2022.2.HW).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Należy ponadto podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową).
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
·X jest posiadającą osobowość prawną samorządową instytucją kultury, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny, organizatorem Wnioskodawcy jest Gmina (...),
·X w ramach działalności odpłatnej realizuje zadania własne gminy i należące do miasta na prawach powiatu w zakresie działalności kulturalnej,
·Wnioskodawca działa m.in. na podstawie: ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy o finansach publicznych,
·podstawowymi źródłami finansowania działalności Wnioskodawcy są: dotacje podmiotowe na dofinansowanie statutowej działalności bieżącej, dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie wskazanych zadań i programów, przychody pochodzące z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności (w tym: ze sprzedaży biletów wstępu, ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, z innych źródeł),
·faktycznie prowadzona (lub planowana) działalność X będzie działalnością odpłatną (prowadzoną w ramach odpłatnej działalności statutowej) i obejmuje/obejmować będzie: sprzedaż biletów wstępu do X, sprzedaż biletów na wydarzenia odbywające się w X, najem/dzierżawę przestrzeni Wnioskodawcy, sprzedaż towarów (np. pamiątki, publikacje), świadczenie usług reklamowych oraz podobnych w ramach zawartych umów, świadczenia sponsorskie na podstawie zawartych umów sponsoringu lub podobnych. X planuje więc prowadzić wyłącznie działalność odpłatną opodatkowaną VAT,
·Wnioskodawca planuje przeprowadzenie gruntownej przebudowy obiektu, zmianę funkcjonalności obiektu wraz dostosowaniem go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, oraz instalację oświetlenia zewnętrznego,
·w celu realizacji Projektu organizator Wnioskodawcy wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie Projektu pt.: „(...)” - wystawy poświęconej eksploracji, podbojowi i zagospodarowaniu kosmosu, w tym w szczególności Księżyca. W ramach projektu zaplanowano realizację następującego zakresu prac: przebudowa obiektów X, w tym zakup wyposażenia stałego, zakup wystaw interaktywnych, nadzór inwestorski, zakup wyposażenia ruchomego, promocja projektu,
·dofinansowanie Projektu zostało przyznane na podstawie umowy z 27 listopada 2024 r. zawartej pomiędzy Województwem (...) a Gminą (...). X będzie realizującym Projekt objęty umową o dofinasowanie oraz będzie jego ekonomicznym beneficjentem. Środki na ten cel będą przekazywane przez Gminę (...) w formie dotacji. Efektem Projektu będzie bowiem modernizacja obiektów X, które następnie wykorzystywane będą w działalności odpłatnej Wnioskodawcy. Jednocześnie z zakresu Projektu wyłączone będą prace dotyczące obiektów należących do A będą one realizowane niezależnie od Projektu,
·po zakończeniu Projektu obiekty X mają służyć w całości i wyłącznie odpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy opodatkowanej VAT. X nie wyklucza prowadzenia działalności odpłatnej zwolnionej od VAT, choć na tym etapie intencją Wnioskodawcy jest prowadzenie wyłącznie działalności opodatkowanej VAT,
·Wnioskodawca nie zamierza prowadzić działań nieodpłatnych w ramach działalności statutowej. W szczególności nie planuje nieodpłatnych wstępów do obiektów X, nieodpłatnych warsztatów czy organizacji nieodpłatnych wydarzeń. Wnioskodawca może podejmować działania w szczególności zmierzające do zwiększenia sprzedaży biletów na organizowane wydarzenia kulturalne (np. akcje promocyjne, reklamy w sieci społecznościowej), nie zamierza jednak realizować swoich celów statutowych poprzez prowadzenie działań nieodpłatnych (takich jak np. organizacja nieodpłatnych wydarzeń kulturalnych),
·Wnioskodawca, planuje, że będzie wykorzystywał zmodernizowaną siedzibę tylko do prowadzenia działalności odpłatnej. Przestrzenie X po realizacji Projektu mogą być udostępniane odpłatnie (sprzedaż biletów do X). Ponadto, możliwe jest, iż przestrzenie nowej zmodernizowanej siedziby Wnioskodawcy będą udostępnianie odpłatnie innym podmiotom. W zmodernizowanym X będzie także dokonywana sprzedaż towarów (np. publikacji, gadżetów reklamowych, materiałów edukacyjnych). Wnioskodawca nie planuje działań nieodpłatnych w zmodernizowanych wskutek Projektu obiektach, nie zamierza również udostępniać nieodpłatnie zmodernizowanej siedziby osobom trzecim,
·w zakresie prac dotyczących robót budowalnych w obiektach X wykonawca będzie wystawiał faktury za swoje prace na Wnioskodawcę. Wykonawca będzie zobligowany do bezpośredniego przyporządkowania wydatków do poszczególnych obiektów oraz odbiorców usług – Wnioskodawcy oraz A. Jednocześnie równoległe prace wykonywane na rzecz A będą fakturowane na ten podmiot. Z kolei wszelkie prace i mienie niezbędne w szczególności do wyposażenia obiektów X oraz przygotowania wystaw interaktywnych będą fakturowane przez właściwych dostawców na Wnioskodawcę.
W pierwszej kolejności mają Państwo wątpliwości, czy Wnioskodawca jest zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (prewspółczynnik) oraz wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy (proporcja).
Wskazaliście Państwo w opisie sprawy, że po zakończeniu Projektu obiekty X mają służyć w całości i wyłącznie odpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy opodatkowanej VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że powołany wyżej przypis art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W omawianej sprawie sytuacja taka nie występuje, bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – Wnioskodawca po zakończeniu realizacji Projektu w zmodernizowanej siedzibie będzie prowadził wyłącznie działalność odpłatną (opodatkowaną i ewentualnie zwolnioną), wszystkie działania X będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb VAT. Ponadto w opisie sprawy podkreśliliście Państwo, że zamiarem X jest wykorzystywanie zmodernizowanej siedziby X tylko do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz, że wszystkie działania X będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb VAT.
W konsekwencji, skoro towary i usługi nabywane w związku z Projektem, tj. modernizacją siedziby X będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to art. 86 ust. 2a ustawy w rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wydatki w zakresie prac dotyczących robót budowalnych w obiektach X wykonawca będzie wystawiał faktury za swoje prace na Wnioskodawcę. Ponadto, jak wskazali Państwo we wniosku – po zakończeniu Projektu obiekty X mają służyć w całości i wyłącznie odpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy opodatkowanej VAT. Tym samym, zostaną spełnione wszystkie przesłanki uprawniające Państwa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
Podsumowanie
Skoro – jak twierdzi Wnioskodawca – zmodernizowana siedziba X będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i jednocześnie nie będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zmodernizowana siedziba będzie wykorzystywana wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy), w przedstawionych okolicznościach sprawy X nie będzie zobligowane do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
W związku z realizacją Projektu pn.: „(...)”, będzie przysługiwało Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przy czym prawo to przysługuje, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto, Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przyszłości, jeżeli Wnioskodawca zdecyduje się na prowadzenie w zmodernizowanych po realizacji Projektu obiektach poza działalnością opodatkowaną również działalność odpłatną zwolnioną od VAT, będzie On zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (proporcja).
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że jednocześnie X nie wyklucza prowadzenia działalności odpłatnej zwolnionej od VAT, choć na tym etapie intencją Wnioskodawcy jest prowadzenie wyłącznie działalności opodatkowanej VAT.
Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Jeżeli natomiast dokonanie bezpośredniej alokacji nie będzie możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności, podatnik może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. Zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.
Zatem w przypadku opisanego we wniosku Projektu, gdy nie będzie możliwe wyodrębnienie wydatków jako związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług lub czynnościami zwolnionymi od podatku, kwotę podatku podlegającego odliczeniu należy ustalić w oparciu o art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
Podsumowanie
W przyszłości, jeżeli Wnioskodawca zdecyduje się na prowadzenie poza działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług również działalności odpłatnej zwolnionej od podatku VAT, w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będzie on zobligowany do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Projektem z zastosowaniem wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w szczególności w oparciu o informacje zawarte w opisie sprawy, że: „Po zakończeniu Projektu obiekty X mają służyć w całości i wyłącznie odpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy opodatkowanej VAT. X nie wyklucza prowadzenia działalności odpłatnej zwolnionej od VAT, choć na tym etapie intencją Wnioskodawcy jest prowadzenie wyłącznie działalności opodatkowanej VAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
