Prawo do zwrotu akcyzy od samochodu osobowego - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.136.2022.2.JS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.136.2022.2.JS

Temat interpretacji

Prawo do zwrotu akcyzy od samochodu osobowego

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczącego prawa do zwrotu akcyzy od samochodu osobowego – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący dotyczącego prawa do zwrotu akcyzy od samochodu osobowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A jest spółką kapitałową posiadającą siedzibę w Polsce.

Spółka zamierza wynajmować samochody osobowe od zagranicznych wypożyczalni samochodowych. Samochody te na moment zawarcia umowy najmu znajdować się będą na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska i nie będą zarejestrowane w Polsce.

W trakcie trwania umowy najmu przedmiotowego samochodu będzie on użytkowany przez Spółkę na potrzeby prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, na terytorium Polski przez okres powyżej 30 dni.

Po zakończeniu okresu najmu, Spółka zwróci samochód do zagranicznej wypożyczalni (samochód będzie przemieszczony z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej).

W trakcie trwania umowy najmu, samochód pozostaje własnością zagranicznej wypożyczalni, nie następuje jego rejestracja w Polsce.

W związku z opisanymi powyżej transakcjami najmu, Spółka rozpozna, że po jej stronie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie podatku akcyzowego. W związku z tym, Spółka obliczy i odprowadzi należną akcyzę oraz złoży deklaracje akcyzowe.

Po zwróceniu samochodów, Spółka zamierza złożyć wniosek o zwrot akcyzy wraz z wymaganymi dokumentami.

W związku z powyższymi, Spółka jest zainteresowana potwierdzeniem, czy będzie ona uprawniona do zwrotu akcyzy w przypadku opisanego powyżej zwrotu wynajmowanego samochodu osobowego do zagranicznej wypożyczalni samochodowej, który to samochód nie został zarejestrowany na terytorium Polski.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji uprzedniej zapłaty na terytorium Polski akcyzy, po zwróceniu samochodu do wynajmującego po zakończeniu okresu obowiązywania umowy najmu, Spółka będzie mieć prawo do zwrotu zapłaconej akcyzy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, w opisanej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji uprzedniej zapłaty na terytorium Polski akcyzy, po zwróceniu samochodu do wynajmującego po zakończeniu okresu obowiązywania umowy najmu, Spółka będzie mieć prawo do zwrotu zapłaconej akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, pojęcie nabycia wewnątrzwspólnotowego obejmuje przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Analogicznie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, dostawą wewnątrzwspólnotową jest m.in. przemieszczanie samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Mając na uwadze, że w związku z opisanymi umowami najmu, Spółka przemieszcza samochody z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju (po zawarciu umowy najmu) oraz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego (przy zwrocie pojazdu), w ocenie Spółki, dokonuje ona odpowiednio nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Stosownie do art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

„Podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego”.

Natomiast zgodnie z art. 107 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

„Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem”.

Ponadto, zgodnie z art. 107 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:

„Do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3”.

Konsekwentnie, z powyższych przepisów wynika, iż aby móc ubiegać się o zwrot akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy samochodu osobowego na rzecz danego podmiotu, konieczne jest spełnienie następujących warunków:

1. nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel,

2. samochód, w odniesieniu do którego nabyto prawo rozporządzania nim jak właściciel nie został zarejestrowany na terytorium Polski zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,

3. w odniesieniu do tego samochodu została zapłacona akcyza na terytorium Polski,

4. dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, względnie zlecenie realizacji tej dostawy lub eksportu we własnym imieniu,

5. wystąpienie z wnioskiem o zwrot akcyzy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego,

6. załączenie do ww. wniosku o zwrot akcyzy dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu oraz dowodu zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub faktury z wykazaną kwotą akcyzy.

Ad. 1 – Zdaniem Wnioskodawcy, zakres przedmiotowy „nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel” jest zdecydowanie szerszy niż nabycie prawa własności tego samochodu osobowego. W ocenie Spółki, „nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel” obejmuje także sytuacje, gdy podmiot niebędący prawnym właścicielem samochodu osobowego jest również jego posiadaczem i na podstawie konkretnej czynności dokonanej z jego udziałem uzyskuje możliwość faktycznego dysponowania pojazdem w sposób i w zakresie przysługującym właścicielowi, nawet jeżeli równocześnie skutkiem tej czynności nie jest przeniesienie prawa własności.

Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 marca 2015 r., sygn. akt I GSK 336/13.

Ad. 2 – Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, samochody wynajmowane przez Spółkę nie zostały i nie będą zarejestrowane na terytorium Polski.

Ad. 3 – Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do każdego z wynajmowanych samochodów, Spółka zapłaci akcyzę na terytorium Polski.

Ad. 4 – Jak wskazano powyżej, w ocenie Spółki fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego będzie stanowiło wewnątrzwspólnotową dostawę w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Jak wskazano opisie zdarzenia przyszłego, samochody osobowe po zakończeniu okresu obowiązywania umów najmu zostaną zwrócone przez Wnioskodawcę na terytorium państwa członkowskiego.

Ad. 5 i 6 – Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza złożyć wniosek zwrot akcyzy i załączyć do niego wymagane dokumenty, tj. dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu oraz dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, spełnione zostaną warunki, o których mowa w art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym uprawniające do zwrotu zapłaconej akcyzy, a konsekwentnie – Spółka będzie mieć prawo do zwrotu zapłaconej akcyzy.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydanych w analogicznych stanach faktycznych, tak np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 października 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.173.2019.1.JS, stosownie do której: „W sytuacji zatem, gdy akcyza od tego samochodu zostanie zapłacona na terytorium kraju, a Wnioskodawca, po zakończeniu okresu obowiązywania umowy najmu dokona przemieszczenia tych

samochodów z powrotem na terytorium Niemiec (dostawy wewnątrzwspólnotowej), a także będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3 ustawy potwierdzające faktyczną realizację tego przemieszczenia oraz zwrot pojazdu wynajmującemu – to wówczas Wnioskodawca ma prawo do zwrotu akcyzy po wystąpieniu z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego”.

Za analogicznym stanowiskiem opowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.272.2018.1.JS.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji uprzedniej zapłaty na terytorium Polski akcyzy, po zwróceniu samochodu do wynajmującego po zakończeniu okresu obowiązywania umowy najmu, ma on prawo do zwrotu zapłaconej akcyzy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 100 ust. 4 ustawy:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy:

   - Dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

   - Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy:

W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2)nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3)pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a)wyprodukowanego na terytorium kraju,

b)od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Na mocy art. 100 ust. 6 ustawy:

Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 10 ust. 12 i 13, art. 14 ust. 1-3aa, 4, 4g, 6, 8, 10 i 11, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a, ust. 2, 2b, 2c, 3ba i 4, art. 18 ust. 1-3, art. 19 ust. 1-3, ust. 6 pkt 1, ust. 7 pkt 1 lit. a i ust. 8-11, art. 21 ust. 5 i art. 27-29a oraz przepisy wydane na podstawie art. 20.

Jak stanowi art. 101 ust. 2 i 2a ustawy:

2. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1)przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2)nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3)złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

2a. Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, nie powstaje, jeżeli ten samochód osobowy został dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a. Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3.

W myśl art. 102 ust. 1 ustawy:

Jak stanowi art. 106 ust. 2 i 3 ustawy:

2. Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego złożyć deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

3. Podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest obowiązany po dokonaniu jego przemieszczenia na terytorium kraju, bez wezwania organu podatkowego dokonać obliczenia i zapłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego akcyzy w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, nie później jednak niż w dniu rejestracji samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie natomiast do art. 107 ust. 1, 2, 3, 4, 5 i 6 ustawy:

1. Podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

2. Zwrotowi nie podlega akcyza w kwocie niższej niż minimalna kwota zwrotu.

3. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

4. Do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.

5. Organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub pierwszej sprzedaży na terytorium kraju została zapłacona na terytorium kraju, są naczelnik urzędu skarbowego, któremu została złożona deklaracja podatkowa w sprawie tej akcyzy lub który wydał decyzję określającą wysokość tej akcyzy, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej.

6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, minimalną kwotę zwrotu akcyzy, wzór wniosku o zwrot akcyzy oraz terminy zwrotu akcyzy, uwzględniając konieczność prawidłowego określenia kwot zwracanej akcyzy oraz ekonomiczną opłacalność dokonania zwrotu akcyzy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1891),zwanego dalej: „rozporządzeniem w sprawie zwrotu”:

1. Warunkiem otrzymania zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego realizowanego bez udziału przewoźnika lub spedytora, przy użyciu własnego środka transportu, jest złożenie przez podmiot, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, pisemnego oświadczenia o terminie i sposobie wywozu oraz miejscu dostarczenia samochodu osobowego poza terytorium kraju.

2. W przypadku gdy oświadczenia, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty wymienione w art. 107 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, nie potwierdzają wykonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, podmiot obowiązany jest do przedłożenia innych dokumentów wskazujących na ich wykonanie, w szczególności:

1) korespondencji handlowej;

2) dokumentu dotyczącego ubezpieczenia lub frachtu;

3) dokumentu potwierdzającego zapłatę za wykonaną dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport.

Stosownie natomiast do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

1. Zwrot akcyzy jest dokonywany:

1)w kasie właściwego organu podatkowego, o którym mowa w art. 107 ust. 5-5b ustawy, lub

2)przelewem na rachunek bankowy albo rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej podmiotu, wskazany we wniosku o zwrot akcyzy, o którym mowa w art. 107 ust. 1 ustawy

- w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z oświadczeniami, o których mowa w § 2 ust. 1, lub dokumentami wymienionymi w art. 107 ust. 3 ustawy.

2. W przypadku gdy zasadność zwrotu akcyzy wymaga przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, zwrot akcyzy następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku wraz z oświadczeniami, o których mowa w § 2 ust. 1, lub dokumentami wymienionymi w art. 107 ust. 3 ustawy.

Z kolei w myśl § 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

W przedmiotowej sprawie, zamierzają Państwo wynajmować samochody osobowe od zagranicznych wypożyczalni samochodowych. Samochody te na moment zawarcia umowy najmu znajdować się będą na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska i nie będą zarejestrowane w Polsce. W trakcie trwania umowy najmu samochody będą użytkowane przez Spółkę na potrzeby prowadzonej przez nią działalności gospodarczej na terytorium Polski, przez okres powyżej 30 dni, przy czym nie nastąpi rejestracja tych pojazdów w Polsce. Po zakończeniu okresu najmu, Spółka zwróci samochody do zagranicznej wypożyczalni (samochody będą przemieszczone z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej). W związku z opisanymi powyżej transakcjami najmu, Spółka rozpozna, że po jej stronie powitanie obowiązek podatkowy na gruncie podatku akcyzowego. W związku z tym, Spółka obliczy i odprowadzi należną akcyzę oraz złoży deklaracje akcyzowe. Po zwróceniu samochodów, Spółka zamierza złożyć wniosek o zwrot akcyzy wraz z wymaganymi dokumentami.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w sytuacji uprzedniej zapłaty na terytorium Polski akcyzy, Spółka będzie uprawniona do zwrotu zapłaconej akcyzy po zwróceniu samochodu do wynajmującego w państwie członkowskim po zakończeniu okresu obowiązywania umowy najmu.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego, rozumiane jako czynność polegająca na przemieszczeniu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej zgodnie z przepisami o ruchu drogowym w Polsce. Fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych, wypożyczonych przez Spółkę na terytorium państw członkowskich – z terytorium tego państwa członkowskiego na terytorium kraju – stanowi zatem w rozumieniu ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe. Tym samym, Wnioskodawca jako podatnik dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest zobowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej właściwemu naczelnikowi urzędy skarbowego w terminie 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz do obliczenia i zapłaty akcyzy, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Jednocześnie, z treści cytowanego wyżej przepisu art. 107 ustawy wynika, że w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego, podmiot ma prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej na terytorium kraju, przy czym prawo to uwarunkowane jest spełnieniem łącznie wszystkich następujących przesłanek:

- Podmiot występujący o zwrot nabywa prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel;

Dokonuje we własnym imieniu lub zleca we własnym imieniu dostawę wewnątrzwspólnotową (np. do podmiotu, od którego wynajął w kraju członkowskim przedmiotowy samochód osobowy), przy czym samochód ten nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

- Przedmiotem dostawy jest samochód, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju;

- Podmiot wystąpi z wnioskiem o zwrot akcyzy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej;

- Podmiot załączy do wniosku o zwrot akcyzy wymagane dokumenty, tj. dowód zapłaty akcyzy lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową.

Jak wskazano powyżej, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabywa prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym na terytorium kraju, oblicza i odprowadza należną akcyzę oraz składa deklarację akcyzową. W sytuacji zatem, gdy po zakończeniu umowy najmu, Spółka dokona przemieszczenia (dostawy) samochodu osobowego na terytorium kraju członkowskiego UE lub zleci jej dokonanie we własnym imieniu, a także przedstawi wymagane dokumenty, o których mowa w art. 107 ust. 3 ustawy, potwierdzające faktyczną realizację tego przemieszczenia i zwrot pojazdu wynajmującemu - to wówczas ma prawo do zwrotu akcyzy, po wystąpieniu z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Jednocześnie, podkreślić należy, że zwrot ten przysługiwać będzie po spełnieniu wymienionych wyżej warunków oraz dołączeniu do wniosku o zwrot wymaganych dokumentów.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego pytania należało zatem uznać za prawidłowe.

Przy czym, należy podkreślić, że prawo do zbadania zasadności wniosku o zwrot akcyzy, w tym do oceny załączonych do wniosku dokumentów – w drodze postępowania, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego – przysługuje właściwemu organowi podatkowemu. To właściwy dla Spółki organ podatkowy dokonuje bowiem oceny, czy zgromadzone przez Wnioskodawcę konkretne dokumenty, w związku z dokonywanymi czynnościami, wypełniały warunki uprawniające do zwrotu akcyzy w danym przypadku. O zasadności zwrotu podatku rozstrzyga, w konkretnej sprawie, właściwy naczelnik urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 107 ust. 5 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionego we wniosku pytania Spółki, w odniesieniu do samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, który po dokonaniu nabycia wewnątrzwspólnotowego jest przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej – w sytuacji, w której Spółka złoży wniosek o zwrot akcyzy zapłaconej w należnej wysokości, wraz z wymaganymi dokumentami. Inne kwestie, nieobjęte tym pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Końcowo raz jeszcze podkreślić należy, że ocena, czy dokumenty przedstawione przez Wnioskodawcę wraz z wnioskiem o zwrot akcyzy potwierdzają dokonanie danej dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego w konkretnej sytuacji, leży w kompetencjach organów podatkowych właściwych dla Spółki w danej sprawie – i ma miejsce w toku odpowiedniego postępowania.

Jednocześnie Organ podkreśla, że interpretacja dotyczy wyłącznie sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).