Uznanie alkoholu metylowego za wyrób akcyzowy oraz obowiązków akcyzowych związanych z nabywaniem i wykorzystywaniem alkoholu metylowego do produkcji b... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.111.2022.2.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.111.2022.2.MK

Temat interpretacji

Uznanie alkoholu metylowego za wyrób akcyzowy oraz obowiązków akcyzowych związanych z nabywaniem i wykorzystywaniem alkoholu metylowego do produkcji biokomponentów

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące uznania alkoholu metylowego za wyrób akcyzowy oraz obowiązków akcyzowych związanych z nabywaniem i wykorzystywaniem alkoholu metylowego do produkcji biokomponentów, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący uznania alkoholu metylowego za wyrób akcyzowy oraz obowiązków akcyzowych związanych z nabywaniem i wykorzystywaniem alkoholu metylowego do produkcji biokomponentów. Wniosek został uzupełniony pismem z 4 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku) 

ABC jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego prowadzącym skład podatkowy, w którym prowadzi działalność w zakresie wytwarzania tzw. biokomponentów zaawansowanych (biokomponentów 2G - tzw. drugiej generacji).

Dotychczas głównym surowcem do produkcji biokomponentów był alkohol etylowy (etanol) klasyfikowany do kodu CN 2207 10 00.

Co kluczowe - produkcja biokomponentów 2G (określanych na gruncie przepisów o biokomponentach jako „biowęglowodory ciekłe”) polega na przeprowadzaniu reakcji chemicznej w obecności katalizatora. Jest to o tyle istotne, iż w ramach procesów realizowanych przez Spółkę dochodzi do zmiany struktury molekularnej cząsteczek surowców - czyli po prostu do przemiany chemicznej.

Ten rodzaj procesu należy odróżnić od procesów, które również spełniają akcyzową definicję produkcji wyrobów energetycznych (z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), ale polegają wyłącznie na ich mieszaniu lub mieszaniu tych wyrobów z innymi wyrobami (bez przemian chemicznych - bez zmian struktury molekularnej cząsteczek), co jest typowe np. dla produkcji olejów smarowych przez mieszanie olejów bazowych z dodatkami uszlachetniającymi.

Obecnie Spółka rozważa rozszerzenie gamy surowców produkcyjnych o metanol klasyfikowany do kodu CN 2905 11 00, który byłby w określonej proporcji dodawany do bazy surowcowej. Co również istotne, metanol jako surowiec w ramach realizowanych przez Spółkę procesów, podobnie jak dotychczas etanol - byłby przedmiotem reakcji chemicznej w obecności katalizatora, co oznacza również zmianę struktury molekularnej cząsteczek metanolu.

W ocenie Spółki, w tak planowanym procesie - nabywany i wykorzystywany przez Spółkę metanol nie będzie stanowił wyrobu akcyzowego, a tym samym nie będzie skutkował żadnymi obowiązkami przewidzianymi w przepisach akcyzowych dla wyrobów akcyzowych - niemniej z ostrożności biznesowej Spółka zdecydowała się wystąpić o potwierdzenie jej stanowiska w drodze wiążącej interpretacji Dyrektora KIS.

W uzupełnieniu Spółka wskazała:

1.

Wytwarzane z metanolu biokomponenty klasyfikowane są do kodów CN:

·(bio) propan CN 2711 19 00

·(bio) benzyna CN 2710 12 41

·(bio) frakcja biowęglowodorowa CN 2707 50.

2.

Wytwarzane z metanolu biokomponenty nie będą stosowane jako samoistne paliwa - będą stosowane jako biokomponenty.

3.

Uszczegółowienie procesu produkcji

Metanol dostarczany będzie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Rozliczenie przyjęcia metanolu będzie się odbywać przy użyciu wagi samochodowej. Po dostarczeniu metanolu do zakładu będzie on przepompowany do zbiorników magazynowych umieszczonych w tacy przeciwwypływowej.

Metanol tłoczony będzie w proporcji do etanolu od 1-30% (V/V) do wymienników ciepła, w których następuje odparowanie mieszaniny etanol:metanol w temperaturze ok. 270°C.

Opary mieszaniny mieszane są z gazowym strumieniem cyrkulacyjnym (który stanowią węglowodory gazowe tzw. gazy obiegowe) zawracanym z separatora.

Odparowany strumień mieszaniny etanol:metanolu rozcieńczany jest gazem obiegowym (nieprzereagowanymi substratami reakcji) w celu spowolnienia reakcji. Gaz cyrkulacyjny pełni również funkcję nośnika ciepła, ograniczającego wahania temperatury mieszaniny reakcyjnej w strefie reakcji.

Gorąca mieszanina (odparowana mieszanina etanol:metanol + gazy obiegowe) kierowana jest do wymiennika, gdzie następuje stabilizacja temperatury. Dalej mieszanina reakcyjna kierowana jest do układu reakcyjnego.

Reakcja konwersji metanolu do węglowodorów prowadzona jest w baterii, składającej się z czterech reaktorów adiabatycznych pracujących w układzie szeregowym.

Reakcja katalitycznej konwersji mieszaniny etanol:metanolu do węglowodorów przebiega w fazie gazowej w dwóch etapach. Pierwszy, to silnie endotermiczna reakcja rozkładu metanolu do DME (di-metyloeter) oraz etanolu do etylenu, reakcje te zachodzą szybko i całkowicie, niezależnie od aktywności katalizatora i stopnia jego zwęglenia

Drugi etap stanowią złożone reakcje syntezy węglowodorów z DME. Są one bardzo silnie egzotermiczne, lecz stosunkowo powolne.

Sumarycznie reakcja mieszaniny etanokmetanol do węglowodorów dających biowęglowodory ciekle, wodę i gazy poreakcyjne ma bardzo wyraźny dodatni efekt cieplny, jednakże aby ją zapoczątkować, należy utrzymać dostatecznie wysoką temperaturę (min. 270°C) na etapie rozpadu metanolu oraz w momencie inicjowania syntezy węglowodorów. Po zetknięciu się par metanolu z katalizatorem zaczyna zachodzić reakcja endotermiczna rozkładu metanolu. W miarę przepływu mieszaniny reakcyjnej przez złoże katalizatora postępuje egzotermiczna reakcja syntezy w kierunku tworzenia się biowęglowodorów aromatycznych. W trakcie przepływu mieszaniny reakcyjnej przez reaktor następuje zrównoważenie się efektów cieplnych obu etapów reakcji. Sumarycznie proces jest reakcją egzotermiczną.

Opary z tej kolumny zawierające frakcję bio propan butanu oraz lżejsze składniki frakcji benzynowej (pentany), chłodzone są do temperatury ok. 26°C w skraplaczu przy wykorzystaniu wody chłodzącej obiegowej. Frakcja bio propanu butanu kierowana jest po sprężeniu i schłodzeniu na separator gdzie następuje skroplenie bio propan butanu. Nieskroplona faza gazu w razie potrzeby może stanowić uzupełnienie gazu obiegowego, zawracanego do węzła reaktorowego.

Faza ciekła po zredukowaniu ciśnienia kierowana jest do kolejnego separatora, w celu oddzielenia pozostałych odgazów i ustabilizowania uzyskiwanej frakcji bio propanu butanu

Frakcja węglowodorowa z dołu kolumny częściowo zawracana jest, po przejściu przez wymiennik, a reszta strumienia, po rozprężeniu kierowana jest na następną kolumnę w której następuje rozdestylowanie ustabilizowanej frakcji węglowodorowej na produkty końcowe, tj.:

- (bio) benzynę CN 2710 1241

- (bio) frakcję biowęglowodorową CN 2707 50.

Na żadnym etapie, ani w ramach żadnego procesu nabywany alkohol metylowy nie będzie używany jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Pytanie

Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nabywany i wykorzystywany przez Spółkę do procesów produkcyjnych (jako surowiec do przemian chemicznych, w wyniku których powstają biowęglowodory ciekłe) metanol klasyfikowany do kodu CN 2905 11 00 będzie stanowił wyrób akcyzowy, a tym samym czy jego nabywanie i wykorzystywanie będzie wiązało się z jakimikolwiek obowiązkami na gruncie przepisów akcyzowych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nabywany i wykorzystywany przez Spółkę do procesów produkcyjnych (jako surowiec do przemian chemicznych, w wyniku których powstają biowęglowodory ciekłe) metanol klasyfikowany do kodu CN 2905 11 00 nie będzie stanowił wyrobu akcyzowego, a tym samym jego nabywanie i wykorzystywanie nie będzie wiązało się z jakimikolwiek obowiązkami na gruncie przepisów akcyzowych

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, jego stanowisko wynika wprost z treści przepisów akcyzowych. Całość obowiązków przewidzianych w przepisach akcyzowych dotyczy wyrobów akcyzowych, tak jak zostały one zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, a więc które zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 36 załącznika nr 1 wymieniono: ex 2905 11 00 Metanol (alkohol metylowy) - niebędący pochodzenia syntetycznego - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych.

W ocenie Spółki opisane przez nią planowe wykorzystanie metanolu nie stanowi ani celu opałowego ani napędowego, w związku z czym nie stanowi on wyrobu akcyzowego, o którym mowa pkt 36 załącznika nr 1 do ustawy.

Z kolei w pkt 44 załącznika nr 1 wymieniono: bez względu na kod CN - pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Tytułem uzupełnienia Spółka pragnie podkreślić, iż wykorzystanie metanolu jako surowca do reakcji chemicznej w obecności katalizatora w celu wytworzenia biowęglowodorów ciekłych (innych związków chemicznych - innych substancji) w żadnej mierze nie może być traktowane jako przeznaczenie napędowe, opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Zastosowanie metanolu przez Spółkę można w pewnym sensie porównać do jego zastosowania do wytwarzania estrów metylowych (również stanowiących biokomponenty w rozumieniu przepisów o biokomponentach i biopaliwach ciekłych) w procesie trans-estryfikacji [oleje roślinne + metanol → estry + gliceryna].

Podobnie zatem jak w składach podatkowych o statusach estrowni, metanol nie jest traktowany jako wyrób akcyzowy (a tym samym nie skutkuje obowiązkami przewidzianymi dla takich wyrobów) - tak samo powinien być traktowany w przypadku ABC.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi jak powyżej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 11, 12 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

- podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Art. 3 ustawy stanowi:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

-w poz. 36 pod kodem CN ex 2905 11 00 - metanol (alkohol metylowy) - niebędący pochodzenia syntetycznego - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych;

-w poz. 44 pod kodem CN bez względu na kod CN - pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Art. 8 ust. 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Art. 40 ust. 6 ustawy:

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Art. 45 ustawy:

1.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2.W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 86 ustawy:

1.Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1)objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2)objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3)objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4)oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5)objęte pozycją CN 3403;

6)objęte pozycją CN 3811;

7)objęte pozycją CN 3817;

8)oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9)pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10)pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

2.Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

3.Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

4.Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 138a ustawy:

1.Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.

2.Operator logistyczny prowadzący skład podatkowy oprócz ewidencji, o której mowa w ust. 1, prowadzi ewidencję wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.

3.Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:

1)ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:

a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

b)nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:

-wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,

-wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;

2)ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;

3)ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:

a)objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

b)od których została zapłacona akcyza,

c)zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

d)opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;

4)wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;

5)ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;

6)ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o e-DD;

7)ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

4.Ewidencja, o której mowa w ust. 2, powinna umożliwiać ustalenie ilości oraz rodzajów magazynowanych w składzie podatkowym wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, innych niż stanowiące wyposażenie składu podatkowego.

Na wstępie wskazać należy, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, Organ jest związany z przedstawionym we wniosku opisem sprawy oraz treścią sformułowanego pytania.

W dalszej kolejności Organ zaznacza, że podatek akcyzowy jest podatkiem selektywnym, obciążającym określone przez ustawodawcę wyroby akcyzowe i samochodu osobowe.

Zasadniczym katalogiem wyrobów akcyzowych podlegających opodatkowaniu akcyzą jest załącznik nr 1 do ustawy, który odwołuje się zwykle do klasyfikacji CN i/lub przeznaczenia wyszczególnionych w tym załączniku wyrobów.

W przypadku wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2905 11 00 (alkohol metylowy), wyrób ten podlega opodatkowaniu jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych lub napędowych.

Równocześnie zgodnie z poz. 44 załącznika nr 1 do ustawy, za wyroby akcyzowe ustawodawca uznaje pozostałe wyroby, bez względu na ich kod CN, które przeznaczone są do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Oznacza to, że co do zasady alkohol metylowy jest wyrobem akcyzowym, a co za tym idzie podlega obowiązkom na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, jeśli jest przeznaczony do szeroko pojętych celów opałowych lub napędowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać alkohol metylowy klasyfikowany do kodu CN 2905 11 00. Alkohol ten będzie następnie wykorzystywany jako surowiec do produkcji w składzie podatkowym biokomponentów – wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu: CN 2711 19 00, CN 2710 12 41, 2707 50.

Co prawda w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że na żadnym etapie, ani w ramach żadnego procesu nabywany alkohol metylowy nie będzie używany jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych, niemniej w uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) Wnioskodawca wskazał, że wyrób ten będzie nabywany do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle powyższych okoliczności sprawy nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że objęty wnioskiem alkohol metylowy nie będzie stanowił wyrobu akcyzowego, a tym samym jego nabywanie i wykorzystywanie nie będzie wiązało się z jakimikolwiek obowiązkami na gruncie przepisów akcyzowych.

Skoro bowiem Wnioskodawca zamierza nabywać alkohol metylowy z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a więc procedury dotyczącej wyrobów akcyzowych, brak jest podstaw do stwierdzenia, że nabywany w ten sposób alkohol metylowy nie będzie wyrobem akcyzowym, a co za tym idzie, że nie będą temu nabyciu i w dalszej kolejności wykorzystaniu, towarzyszyły obowiązki akcyzowe dotyczące nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów i ich dalszego wykorzystania w składzie podatkowym, w którym będą surowcem do produkcji innych wyrobów akcyzowych.

Nabycie i dalsze wykorzystanie zatem objętego wnioskiem alkoholu metylowego będzie wiązało się m.in. z odpowiednim wypełnieniem przez Wnioskodawcę obowiązków związanych z samym stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, obowiązkiem prowadzenia ewidencji i rozliczenia użycia przedmiotowego alkoholu metylowego do produkcji biokomponentów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy względem sformułowanego pytania uznać należy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie sformułowanych przez Państwa we wniosku watpliwości i została wydana w oparciu o przedstawiony opis sprawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).