Zastosowanie do wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, CN 3814 oraz CN 2710 12 21, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jes... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.33.2022.3.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.33.2022.3.MAZ

Temat interpretacji

Zastosowanie do wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, CN 3814 oraz CN 2710 12 21, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, stawki akcyzy wynoszącej 232,00 zł/1000 litrów

Interpretacja indywidualna

– stanowisko jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku barwienia i znakowania wyrobów energetycznych objętych wnioskiem o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, CN 3814 oraz CN 2710 12 21;

-nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania do wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99 oraz CN 3403, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, stawki akcyzy wynoszącej 232,00 zł/1000 litrów;

-prawidłowe w części dotyczącej zastosowania do wyrobów energetycznych o kodach CN 3814 oraz CN 2710 12 21, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, stawki akcyzy wynoszącej 232,00 zł/1000 litrów.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania do wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, CN 3814 oraz CN 2710 12 21, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, stawki akcyzy wynoszącej 232,00 zł/1000 litrów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 20 kwietnia 2022 r. (wpływ 25 kwietnia 2022 r.) oraz z 26 maja 2022 r. (wpływ 2 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Firma ABC Sp. z o. o. z siedzibą … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), prowadzi w miejscowości … skład podatkowy, zarejestrowany pod numerem akcyzowym: … . Do w/w składu podatkowego wprowadzane są między innymi wyroby energetyczne pochodzące z przetargów organizowanych przez KAS. Są to wyroby energetyczne wymienione [w] ustawie o podatku akcyzowym w art. 86 ust 1 pkt 2 (objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715; dominującymi wyrobami przyjmowanymi do składu podatkowego są te objęte podpozycją CN 2710 ). Wyroby te po wprowadzeniu do składu są następnie znakowane i barwione, a następnie zgodnie z art. 86 ust. 3 przeznaczane do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, ze stawką akcyzy 232 zł/1000 litrów.

Nie w każdym jednak przypadku przetargu Wnioskodawca ma możliwość zakupu towaru z grupy kodów CN wymienionych w art. 86 ust. 1 pkt 2. Częstokroć w warunkach przetargu istnieje wymóg zakupu kilku różnych wyrobów z różnych grup wyrobów ujętych w art. 86 ust 1 pkt 1 do 10 . W ten sposób Wnioskodawca, aby nabyć interesujący go wyrób akcyzowy z grupy kodów CN 2710 musi dodatkowo zakupić w tzw. pakiecie zbiorczym wyroby np. z grupy towarów CN 3403 czy CN 3811 i innych. Wnioskodawca planuje w przyszłości nabyte w ten sposób wyroby akcyzowe znakować i barwić, a następnie zużywać we własnych instalacjach grzewczych. Wnioskodawca posiada nadany status pośredniczącego podmiotu olejowego oraz zużywającego podmiotu olejowego.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest w posiadaniu w składzie podatkowym wyrobu akcyzowego, którego tożsamość ustaliło laboratorium celne w Koroszczynie i określiło jego przynależność do podpozycji działu 27 WTC „oleje lekkie”, i możliwość jego klasyfikowania jako benzyna lakiernicza do kodu CN 2710 12 21, gdzie przy jego wyprowadzeniu ze składu podatkowego wymagane będzie zapłacenie podatku akcyzowego w wysokości 1822 zł/1000 litrów. Wyrób ten, zdaniem Wnioskodawcy, można w składzie podatkowym oznaczyć i zabarwić oraz przeznaczyć do użycia do celów opałowych w piecach własnych Spółki oraz skorzystać ze stawki podatku akcyzowego uregulowanego w treści art. 89 ust. 15 pkt a ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z tym, że wyrób akcyzowy [o kodzie] CN 2710 12 21, określony jako benzyna lakiernicza, ma gęstość 775,8 [kilogramów/metr sześcienny] w 15°C stawka podatku akcyzowego na ten wyrób, w przypadku przeznaczenia go na cele opałowe, wynosi 232 zł/1000 litrów.

W uzupełnieniu wniosku z 20 kwietnia 2022 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu, Wnioskodawca podał, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą, między innymi, w zakresie prowadzenia składu podatkowego, posiada również koncesję na obrót paliwami ciekłymi (OPC). Wnioskodawca bierze udział w organizowanych przez urzędy Krajowej Administracji Skarbowej, w trybie art. 105 § 1 pkt 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U.2022.479), przetargach towarów, od których sąd orzekł przepadek na rzecz Skarbu Państwa. Sprzedaż towarów następuje prowadzącemu skład podatkowy z przeznaczeniem do przerobu tych wyrobów w składzie podatkowych, pod warunkiem złożenia przez nabywcę tych wyrobów oświadczenia zgodnego z § 11 [ust. 1] pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego z dnia 28 czerwca 2021 [r.] (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178). Są to głównie wyroby energetyczne wymienione [w] ustawie o podatku akcyzowym w art. 86 ust 1 pkt 2 (objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715; dominującymi wyrobami przyjmowanymi do składu podatkowego są te objęte podpozycją CN 2710 ). Wyroby te po wprowadzeniu do składu są następnie znakowane i barwione, a następnie zgodnie z art. 86 ust. 3 przeznaczane do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, ze stawką akcyzy 232 zł/1000 litrów. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w zakresie produkcji wyrobów akcyzowych, m.in. barwienia i znakowania wyrobów energetycznych – olej napędowy od CN 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 oraz olej opałowy ciężki CN 2710 19 62, 2710 19 64, 2710 19 68, 2710 20 31, 2710 20 35 i 2710 20 39 oraz produkcji olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, preparatów smarowych CN 3403 oraz rozpuszczalników organicznych CN 3814. Przedsiębiorca prowadzący skład podatkowy zamierza wystąpić z wnioskiem o zmianę, rozszerzającą posiadaną decyzję, zezwalającą na prowadzenie składu podatkowego o barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, kodzie CN 3814 oraz CN 2710 12 21.

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, które polegałoby na zabarwieniu i oznaczeniu olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, preparatów smarowych CN 3403, rozpuszczalników organicznych CN 3814 oraz produktów o kodach CN 2710 12 21, których gęstość w temperaturze 15°C będzie niższa niż 890 kg/metr sześcienny.

W uzupełnieniu wniosku z 26 maja 2022 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu, Wnioskodawca podał, że:

1.obniżona stawka akcyzy w pytaniu nr 1 wynosi 232 zł za 1000 litrów. Stawka ta wynika z przepisu art. 89 ust 1 pkt 15a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”), który tę wysokość określa. Treść art. 89 ust. 1 pkt 15 [lit.] a ustawy o podatku akcyzowym:

,,[Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla] pozostałych paliw opałowych, w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 st. C jest:

-niższa niż 890 kilogramów /metr sześcienny - 232 zł/1000 litrów,

-równa lub wyższa niż 890 kilogramów / metr sześcienny - 64 zł/1000 kilogramów”.

2.Wyroby energetyczne, których dotyczy pytanie nr 1 przeznaczone będą do celów opałowych we własnych instalacjach grzewczych.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 20 kwietnia 2022 r.)

1.Czy Wnioskodawca, posiadając zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, może w prowadzonym przez siebie składzie podatkowym prawidłowo zabarwić i oznaczyć zakupione w przetargach wyroby energetyczne inne niż oleje napędowe i oleje opałowe, i zastosować obniżoną stawkę akcyzy?

2.Czy Wnioskodawca, przeznaczając zabarwione i oznaczone wyroby energetyczne do celów grzewczych, do zużycia bezpośrednio we własnych instalacjach grzewczych, ma prawo do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 232 zł/1000 litrów, uregulowanej w treści art. 89 ust. 15 pkt a ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U.2022.143 )?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku)

Zdaniem Spółki, w prowadzonym składzie podatkowym, do którego przedsiębiorca posiada zezwolenie, może zabarwić i oznaczyć zakupione w przetargach wyroby energetyczne inne niż oleje napędowe i oleje opałowe, i zastosować obniżoną stawkę akcyzy po otrzymaniu aktualizacji posiadanego zezwolenia.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że zgodnie z art. 87 [ust.] 1 ustawy o podatku akcyzowym: „Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych”. Stąd barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych może być wykonywane wyłącznie w składzie podatkowym, przez podmiot do tego uprawniony.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust.3 ustawy o podatku akcyzowym: „Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2”. Dlatego Wnioskodawca uważa, że o fakcie czy dany wyrób energetyczny jest paliwem opałowym czy też nie, decyduje jego przeznaczenie na cel opałowy. Zużyciem na cele opałowe będzie zatem zużycie wyrobu energetycznego bezpośrednio w urządzeniu grzewczym, w celu uzyskania [w] procesie jego spalania energii cieplnej, koniecznej dla właściwych procesów technologicznych, a zarazem wyrób energetyczny nie będzie używany w innym celu, zatem wyrób będzie paliwem opałowym. W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowe wyroby energetyczne, wykorzystywane będą na własny użytek, do zasilania własnych pieców.

Dodatkowo należy wskazać, że definicja pozostałych paliw opałowych została określona w art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu: „pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN”.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki, istnieje możliwość barwienia i znakowania olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, preparatów smarowych CN 3403, rozpuszczalników organicznych CN 3814 oraz produktów o kodach CN 2710 12 21, pomimo że zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym: „Obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1)oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2)oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - przeznaczone na cele opałowe;

3)oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich”,

ponieważ, zdaniem Spółki, o fakcie czy dany wyrób można zaliczyć do grupy pozostałych paliw opałowych bez względu na jego kod CN decyduje jego przeznaczenie na cele opałowe, a po spełnieniu tego warunku o wysokości stawki akcyzy decyduje jego gęstość w temperaturze 15°C wyrażona w litrach lub kilogramach.

Takie rozumowanie przepisu zostało także potwierdzone w zapisach ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. W treści [art.] 2 pkt 5a cyt. [ustawy]: „Paliwa opałowe - towary nieobjęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( Dz.U. z 2019 r., poz. 864, 1123, 1495, 1501, 1520, 1556).

Należy pamiętać, że zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 15 [lit. a] u.p.a., stawka akcyzy dla pozostałych paliw opałowych w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

-niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

-równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów.

Zatem znakowane i barwione wyroby energetyczne o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, CN 3814 oraz CN 2710 12 21 będą opodatkowane akcyzą w wysokości 232 zł/1000 litrów. Mając powyższe na względzie, wniosek uważam za uzasadniony i wnoszę jak w petitum.

W uzupełnieniu z 26 maja 2022 r. Wnioskodawca przedstawił swoje stanowisko w zakresie pytania nr 2. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 232 zł/ 1000 litrów, uregulowanej w treści art. 89 ust. [1 pkt] 15 [lit.] a ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.), gdyż wyroby te są przeznaczone do celów opałowych, a warunkiem objęcia ich stawką akcyzy 232 zł/1000 litrów jest właśnie zużycie ich do celów opałowych. Kolejnym argumentem do korzystania przez Wnioskodawcę z obniżonej stawki akcyzy dla wyrobów przeznaczonych do celów opałowych jest :

1)posiadaniem przez Wnioskodawcę statusu zużywającego podmiotu olejowego,

2)zgłoszeniem przez Wnioskodawcę odbioru olejów opałowych w systemie SENT (w tym nawet samej transakcji zakupu) oraz

3)złożeniem przez Wnioskodawcę oświadczenia o spełnieniu warunków uprawniających do zastosowania obniżonej stawki akcyzy (także za pośrednictwem systemu SENT).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 zostały wymienione:

Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Pod pozycją 37 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 3403 zostały wymienione:

Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Pod pozycją 44 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN zostały wymienione:

Pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22b ustawy:

Zużywający podmiot olejowy to podmiot mający miejsce zamieszkania, miejsce pobytu, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium kraju na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy zużywają do celów opałowych wyroby akcyzowe nieobjęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, i którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, o którym mowa w art. 16b ust. 1.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1)objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2)objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3)objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4)oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5)objęte pozycją CN 3403;

6)objęte pozycją CN 3811;

7)objęte pozycją CN 3817;

8)oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9)pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10)pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy:

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:

a)olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów.

Jak stanowi art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla pozostałych paliw opałowych, w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest:

-    niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

-    równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 69,00 zł/1000 kilogramów.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:

Obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1)oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2)oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - przeznaczone na cele opałowe;

3)oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Państwa wątpliwości dotyczą zastosowania do wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, CN 3814 oraz CN 2710 12 21, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, stawki akcyzy wynoszącej 232,00 zł/1000 litrów.

Wnioskodawca prowadząc skład podatkowy nabywa wyroby energetyczne pochodzące z przepadku na rzecz Skarbu Państwa. Spółka wskazała, że przedmiotem nabycia są oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, preparaty smarowe o kodzie CN 3403, rozpuszczalniki organiczne o kodzie CN 3814 oraz produkty o kodzie CN 2710 12 21, których gęstość w temperaturze 15oC będzie niższa niż 890 kg/metr sześcienny. Spółka zamierza barwić i znaczyć wskazane wyroby akcyzowe w swoim składzie podatkowym, a następnie przeznaczać je na cele opałowe we własnych instalacjach grzewczych.

W przepisach ustawy, w załączniku nr 1 zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, wymienione zostały nabywane przez Spółkę oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99 (poz. 27 załącznika) oraz preparaty smarowe o kodzie CN 3403 (poz. 37 załącznika). Wskazane oleje i preparaty smarowe zostały wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy jako wyroby energetyczne.

Z kolei rozpuszczalniki organiczne o kodzie CN 3814 oraz produkty o kodzie CN 2710 12 21, z uwag na ich przeznaczenie na cele opałowe, jak podał Wnioskodawca, mieszczą się pod poz. 44 załącznika nr 1 do ustawy. Przy tym produkt o kodzie CN 2710 12 21 to benzyna lakiernicza, jak wynika z Nomenklatury Scalonej stanowiącej załącznik do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1821 z dnia 6 października 2016 r. zmieniającego załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. UE.L Nr 294, str. 1). Produkty te (o kodach CN 3814 i 2710 12 21), z uwagi na swoje przeznaczenie, są wyrobami energetycznymi, które bez względu na kod CN zostały wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy. Produkty te, z uwagi na ich przeznaczenie do celów opałowych we własnych instalacjach Wnioskodawcy, spełniają definicję paliw opałowych, zawartą w art. 86 ust. 3 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku akcyzowym w art. 90 ust. 1 wymienia enumeratywnie kody CN olejów opałowych i napędowych, podlegających obowiązkowi znakowania i barwienia. Wśród tych kodów nie znajdują się te, które wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, precyzując jakie nabyte wyroby energetyczne poddaje barwieniu i znakowaniu. Nie można więc uznać, że barwienie i znakowanie nabytych olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, preparatów smarowych o kodzie CN 3403, rozpuszczalników organicznych o kodzie CN 3814 oraz produktów o kodzie CN 2710 12 21 jest obowiązkiem nałożonym przepisami ustawy na posiadacza tych wyrobów energetycznych. W konsekwencji nie można przyjąć, że barwienie i znakowanie tych wyrobów będzie stanowiło ich produkcję w rozumieniu art. 87 ust. 1 ustawy. Samo barwienie i znakowanie tych wyrobów nie nadaje im przeznaczenia do celów opałowych. Reasumując – przepisy dotyczące obowiązku barwienia i znakowania wyrobów przeznaczonych do celów opałowych nie mają zastosowania do przedmiotowych wyrobów, zatem barwienie i znakowanie tych wyrobów nie ma wpływu na nadanie im określonego przeznaczenia.

Co do zastosowania właściwej stawki akcyzy do wyrobów energetycznych objętych wnioskiem należy zauważyć, że Wnioskodawca nabywa oleje smarowe i preparaty smarowe, które zostały wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, i dla których stawka akcyzy została określona w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, stawka akcyzy na oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99 oraz preparaty smarowe o kodzie CN 3403 będzie wynosiła 1180,00 zł/1000 litrów, bez względu na przeznaczenie. W tej sytuacji, gdy przepis art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy jednoznacznie wskazuje jakie wyroby energetyczne i jaką stawką akcyzy są opodatkowane, do wskazanych olejów i preparatów smarowych nie znajdzie zastosowania stawka wynosząca 232,00 zł/1000 litrów, właściwa dla pozostałych paliw opałowych.

Stawki akcyzy wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy dotyczą pozostałych paliw opałowych, różnicując wysokość podatku od gęstości tych paliw w temperaturze 15oC. Wnioskodawca podał w opisie zdarzenia przyszłego, że gęstość rozpuszczalników organicznych o kodzie CN 3814 oraz produktów o kodzie CN 2710 12 21 w temperaturze 15oC będzie niższa niż 890 kg/metr sześcienny. W konsekwencji, z uwagi na to, że wskazane wyroby energetyczne o kodach CN 3814 i 2710 12 21, przeznaczone przez Państwo do celów opałowych, spełniają definicję paliw opałowych, zastosowanie znajdzie stawka opodatkowania wynosząca 232,00 zł/1000 litrów, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwsze ustawy, niezależnie do tego, czy zostaną znakowane i barwione.

Ponadto Organ pranie zauważyć, że posiadanie przez Wnioskodawcę statusu zużywającego podmiotu olejowego świadczy o tym, że Spółka zużywa do celów opałowych wyroby akcyzowe nieobjęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, i dokonała zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, o którym mowa w art. 16b ust. 1. Sam fakt, że Wnioskodawca jest zużywającym podmiotem olejowym nie stanowi przesłanki do uznania, że Spółka może korzystać z obniżonej (wynoszącej, jak wskazała Spółka, 232,00 zł/1000 litrów, wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwsze ustawy) stawki akcyzy dla wyrobów przeznaczonych do celów opałowych.

Również przesłankami przemawiającymi za możliwością korzystania z tej wskazanej obniżonej stawki akcyzy nie są: zgłoszenie odbioru olejów opałowych w systemie SENT oraz złożenie za pośrednictwem systemu SENT oświadczenia o spełnieniu warunków uprawniających do zastosowania obniżonej stawki akcyzy.

Reasumując – w odniesieniu do obu zadanych pytań – należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

-obowiązku barwienia i znakowania wyrobów energetycznych objętych wnioskiem o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99, CN 3403, CN 3814 oraz CN 2710 12 21 – jest nieprawidłowe;

-zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 232,00 zł/1000 litrów do olejów smarowych o kodach CN 2710 19 71-2710 19 99 i preparatów smarowych o kodzie CN 3403, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/ metr sześcienny – jest nieprawidłowe;

-zastosowania stawki akcyzy wynoszącej 232,00 zł/1000 litrów do rozpuszczalników organicznych o kodzie CN 3814 oraz produktów o kodzie CN 2710 12 21, gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny – jest prawidłowe.

Ponadto Organ wskazuje, że zgodnie z art. 164 b pkt 3 ustawy:

W okresie od dnia 1 czerwca 2022 r. do dnia 31 lipca 2022 r. stawka akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwsze, wynosi 97 zł/1000 litrów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W tym miejscu Organ pragnie wskazać, że przedmiotem zapytania Wnioskodawcy nie były konsekwencje związane ze składanym przez Spółkę, przy nabyciu wyrobów energetycznych pochodzących z przepadku, oświadczeniem wskazanym w § 11 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178, ze zm.), dlatego w tej kwestii Organ nie zajął stanowiska.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).