Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 7 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 14 sierpnia 2025 r. (wpływ 19 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie – oraz pismem z 14 sierpnia 2025 r. (wpływ 26 sierpnia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przy rozpatrywaniu niniejszego wniosku wnosi Pani o uwzględnienie informacji w zakresie rozrachunków z mieszkańcami dotyczących wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego zawartych we wniosku z 19 marca 2025 r. i piśmie z 28 kwietnia 2025 r. i uwzględnionych w interpretacji indywidualnej wydanej 6 czerwca 2025 r. (...). Stan faktyczny w ww. zakresach nie uległ bowiem zmianie.

Uzupełnienie wniosku

Z zacytowanego w wezwaniu z 1 sierpnia 2025 r. przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej nie wynika, że przedstawienie stanu faktycznego musi być dokonane w treści wniosku. Nie ma zatem przeszkód, aby to przedstawienie stanu faktycznego dokonane zostało przez zawnioskowanie o odniesienie do innych pism, dotyczących tej samej sprawy, tym bardziej, że stan faktyczny zmianie nie uległ. Z ostrożności, udzielając odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazuje Pani, jak niżej.

Prosiłem, aby dokładnie opisała Pani sprawę, w zakresie której oczekuje Pani wydania rozstrzygnięcia – interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, w taki sposób, aby opis zawierał wszelkie informacje odnośnie do zdarzenia mogącego wywołać dla Pani skutki prawnopodatkowe w zakresie podatku od towarów i usług oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W szczególności prosiłem wskazać:

Czy zawarła Pani umowę najmu, jeśli tak – co wynika z tej umowy, a w szczególności czy w umowie najmu jest wskazane, że opłaty z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego ponosi najemca?

Tak, zawarła Pani umowę najmu okazjonalnego w formie pisemnej. W umowie najmu jest wskazane, że opłaty m.in. z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego ponosi najemca.

Czy nieruchomość będąca przedmiotem najmu znajduje się we wspólnocie mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej?

Mieszkanie będące przedmiotem najmu znajduje się we wspólnocie mieszkaniowej.

Na czym dokładnie polega eksploatacja? Jakie dokładnie czynności są wykonywane w ramach eksploatacji i jakie w związku z tym powstają koszty?

Eksploatacja dotyczy użytkowania części wspólnych nieruchomości.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali: „pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach”.

Z rozrachunków z mieszkańcami na rok 2024 wynika, że stawka za eksploatację to metraż mieszkania razy kwota ustalona uchwałą Wspólnoty Mieszkaniowej.

(…)

Zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali: „Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1)wydatki na remonty i bieżącą konserwację;

2)opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;

3)ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;

4)wydatki na utrzymanie porządku i czystości;

5)wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy”.

Ze sprawozdania finansowego dla Wspólnoty Mieszkaniowej za rok 2024 wynika, że czynności wykonywane w ramach eksploatacji i powstałe w związku z tym koszty są następujące:

(…)

Na czym dokładnie polega fundusz remontowy? Jakie dokładnie czynności są wykonywane w ramach funduszu remontowego i jakie w związku z tym powstają koszty?

Fundusz remontowy to środki gromadzone na pokrycie środków związanych z remontem, naprawą, modernizacją części wspólnych nieruchomości.

Wg Pani wiedzy i dostępnych publikacji, fundusz remontowy nie jest obowiązkowy we wspólnotach mieszkaniowych. Może zostać ustanowiony uchwałą wspólnoty mieszkaniowej.

Wspólnota, do której Pani należy jako właścicielka mieszkania, taką uchwałę podjęła. Wysokość opłat na fundusz remontowy również ustalana jest w drodze uchwały Wspólnoty Mieszkaniowej i zależna od metrażu mieszkania.

(…)

Ze sprawozdania finansowego dla Wspólnoty Mieszkaniowej za rok 2024 wynikają jedynie nw. pozycje:

(…)

Z informacji przekazanych e-mailowo 28 kwietnia 2025 r. przez Zarządzającego Najmem wynika, że:

Fundusz remontowy to gromadzenie środków na większe naprawy, odnowienia lub modernizacje nieruchomości wspólnej: remonty elewacji, wymiana instalacji (woda, kanalizacja, elektryczność w częściach wspólnych), remont dachów, balkonów, klatek schodowych, modernizacja wind, ocieplenia budynków, usuwanie awarii powstałych w wyniku sił natury (np. pożar, zalanie).

Powstające koszty: wynagrodzenia firm budowlanych, koszt materiałów, koszty nadzoru inwestorskiego.

Czy opłaty z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego są kwotami stałymi wynikającymi z umowy najmu, czy zmieniają się w zależności od ich zużycia?

Opłaty za eksploatację, centralne ogrzewanie, zimną wodę i ścieki, podgrzanie wody, wywóz śmieci, fundusz remontowy są ustalane w jednej kwocie i przekazywane przez administrację Wspólnoty Mieszkaniowej do wiadomości właścicieli poszczególnych lokali.

(…)

Dokładnie ta kwota wskazana jest w umowie najmu, w której zawarto takie zapisy:

Czynsz najmu i opłaty

1.Z tytułu użytkowania Lokalu Najemca będzie płacił Wynajmującej kwotę, na którą składają się:

(…)

A zatem:

·    najemca ma wskazaną w umowie najmu konkretną kwotę opłat na rzecz Wspólnoty, którą Pani jako właścicielka mieszkania najpierw pobiera od najemcy, a później przelewa na konto Wspólnoty;

·    jeśli ta kwota ulegnie zmianie, bo np. Wspólnota zmieni stawki, to najemca jest o tym informowany, przedstawiane jest mu nowe rozliczenie i aneksowana umowa najmu.

W jaki sposób realizowane jest świadczenie w postaci wywozu śmieci? Kto jest stroną umowy na wywóz śmieci? Proszę opisać.

Zgłasza Pani do administracji liczbę osób zamieszkujących Pani mieszkanie. Administracja uwzględnia to w rozrachunkach, tj. w zaliczkach dotyczących Pani mieszkania. Nie ma Pani bezpośredniej umowy na odbiór odpadów.

Pani jako osoba fizyczna/właścicielka mieszkania nie realizuje ani nie organizuje fizycznie/technicznie wywozu opadów z Pani mieszkania czy terenu Wspólnoty. Odpady z mieszkania wynoszone są do wspólnych kontenerów, a stamtąd wywożone przez przedsiębiorstwo dokonujące wywozu odpadów.

Kto i w jaki sposób określa wysokość opłaty za wywóz śmieci oraz w oparciu o jakie przepisy jest ustalana ta opłata?

Zgłasza Pani do administracji liczbę osób zamieszkujących Pani mieszkanie. Administracja uwzględnia to w rozrachunkach, tj. w zaliczkach dotyczących Pani mieszkania. Nie ma Pani bezpośredniej umowy na odbiór odpadów. Stawkę administracja wskazuje najprawdopodobniej na podstawie lokalnych uchwał w tym zakresie.

Czy prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą? Jeśli tak proszę wskazać:

a)jaki jest zakres prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, w szczególności czy przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest najem nieruchomości,

b)jaka jest forma opodatkowania Pani działalności gospodarczej,

c)czy nieruchomość, której dotyczy wniosek, została przez Panią wprowadzona do majątku związanego z działalnością gospodarczą?

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Zakres prowadzonej działalności to: 69.10.Z – Działalność prawnicza. Przedmiotem działalności gospodarczej nie jest najem nieruchomości.

Pani działalność opodatkowana jest wg zasad ogólnych (skala podatkowa).

Nieruchomość, której dotyczy wniosek, nigdy nie była wprowadzona do majątku związanego z działalnością gospodarczą.

Czy wynajmuje Pani nieruchomość w ramach działalności gospodarczej, czy w ramach najmu prywatnego?

Nieruchomość wynajmowana jest w ramach najmu prywatnego.

Czy w umowie najmu zostało wskazane „odstępne”, które najemca zobowiązany jest płacić na Pani rzecz w zamian za oddanie nieruchomości w najem?

Tak, w umowie najmu zostało wskazane odstępne – czynsz najmu oraz, odrębnie, opłaty związane z bieżącym używaniem lokalu.

Z tytułu użytkowania Lokalu Najemca będzie płacił Wynajmującej kwotę, na którą składają się:

(…)

Czy opłaty eksploatacyjne są ponoszone przez najemcę na podstawie rzeczywistego zużycia?

Opłaty za eksploatację, centralne ogrzewanie, zimną wodę i ścieki, podgrzanie wody, wywóz śmieci, fundusz remontowy są ustalane w jednej kwocie i przekazywane przez administrację Wspólnoty Mieszkaniowej do wiadomości właścicieli poszczególnych lokali.

(…)

Dokładnie ta kwota wskazana jest w umowie najmu, w której zawarto takie zapisy:

Czynsz najmu i opłaty

1.Z tytułu użytkowania Lokalu Najemca będzie płacił Wynajmującej kwotę, na którą składają się:

(…)

A zatem:

    najemca ma wskazaną w umowie najmu konkretną kwotę opłat na rzecz Wspólnoty, którą Pani jako właścicielka mieszkania najpierw pobiera od najemcy, a później przelewa Pani na konto Wspólnoty,

    jeśli ta kwota ulegnie zmianie, bo np. Wspólnota zmieni stawki, to najemca jest o tym informowany, przedstawiane jest mu nowe rozliczenie i aneksowana umowa najmu.

Tak jak wskazywano we wniosku o interpretację i we wcześniejszych punktach niniejszego pisma:

wielkość zaliczki miesięcznej na rzecz wspólnoty ustalana jest przez Wspólnotę i przekazywana do wiadomości właściciela danego lokalu,

najemca zobowiązany jest płacić:

(…)

Oznacza to, że najemca zobligowany jest do płacenia stawki zaliczek ustalonej przez Wspólnotę. Po rozliczeniu okresowym zimnej wody i ścieków, podgrzania wody i C.O. może być zobowiązany do dokonania dopłaty brakującej kwoty lub Pani jest zobligowana do zwrotu mu nadpłaty.

Najemca nie ma wpływu na stawki dotyczące eksploatacji i funduszu remontowego – są one zależne od wielkości mieszkania i kwoty ustalonej w uchwale Wspólnoty.

Najemca nie ma wpływu na stawkę za wywóz odpadów – jest ona liczona jako iloczyn liczby osób zamieszkujących dany lokal i stawki ustalonej w przepisach prawa miejscowego. Najemca zobligowany jest do wskazania liczby osób, które zamieszkują z nim lokal.

Jeśli chodzi o wpływ najemcy na wielkość zużycia centralnego ogrzewania, zimnej wody i ścieków oraz podgrzania wody, nie wie Pani, czy potrafi udzielić tu jednoznacznej odpowiedzi. Prosi Pani aby wziąć pod uwagę to, że:

    zaliczki dotyczące centralnego ogrzewania, zimnej wody i ścieków oraz podgrzania wody wpłacane są do Wspólnoty Mieszkaniowej przez cały rok w takich samych kwotach, a później następuje ich rozliczenie – niedopłatę należy wyrównać, nadpłata jest przeznaczana na rozrachunki bieżące; na gruncie umowy z najemcą natomiast – niedopłatę zobowiązana jest Pani zwrócić, nadpłatę Pani zwraca najemcy,

    przy centralnym ogrzewaniu bierze się pod uwagę m.in. metraż lokalu, a na to najemca wpływu nie ma,

    zgodnie z informacjami od Zarządzającego Najmem.

Prognoza zużycia opiera się zazwyczaj na historycznym zużyciu z poprzednich okresów (rok, pół roku). Jeżeli brak danych historycznych (np. nowe budynki), stosuje się średnie normy zużycia na osobę zgodnie z lokalnymi przepisami lub przyjętymi standardami (np. 3-4 m3/osobę/miesiąc), założenia projektowe instytucji wodnych, ilość zamieszkujących osób deklarowana przez właściciela lokalu). Podgrzewanie wody prognozowane jest na podstawie średniego zużycia ciepłej wody, mocy i sprawności urządzeń podgrzewających (węzły cieplne, podgrzewacze), taryf dostawców ciepła.

Wynika z nich, że do rozliczeń stosuje się lokalne przepisy, metraż mieszkania, liczbę osób w nim zamieszkujących, dane historyczne, parametry urządzeń podgrzewających, taryfy dostawców ciepła –najemca ma zatem wpływ na to, ile razy odkręci kurek z wodą, ale nie ma wpływu ani na założenia projektowe instalacji i urządzeń, ani na przepisy lokalne, ani na taryfy dostawców ciepła, ani na to, ile osób wcześniej mieszkało w mieszkaniu i ile wody/ciepła zużywało.

Pytanie

Czy opłaty z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego nie wchodzą do podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, dotyczącym najmu (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym)?

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniła Pani, że pytanie dotyczy tego, czy opłaty z tytułu wywozu śmieci oraz zaliczki na eksploatację i fundusz remontowy nie wchodzą do podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem opłaty z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego nie wchodzą do podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, dotyczącym najmu (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku). W treści umowy najmu należności z tytułu najmu podzielone są na: czynsz najmu (odstępne), rozrachunki z mieszkańcami (w skład których wchodzą opłaty z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego) oraz należności za prąd. Opłaty z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego nie stanowią przychodu z najmu – są jedynie kwotą przekazywaną wynajmującemu przez najemcę z tytułu rozrachunków z mieszkańcami, dlatego nie wchodzą do podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, dotyczącym najmu. Podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stanowi jedynie comiesięczna kwota płacona w ramach odstępnego (czynszu najmu).

Pani zdaniem, opłaty te są jedynie kwotą przekazywaną Wspólnocie Mieszkaniowej i nie wchodzą do podstawy opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2025 r. poz. 163, 340, 368, 620 i 680), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Zatem przychód powstaje wówczas, gdy zostanie on:

-otrzymany przez podatnika – tj. podatnik musi go rzeczywiście „dostać, odebrać, zainkasować, objąć w posiadanie”, albo

-postawiony do dyspozycji podatnika – tj. zostać mu faktycznie udostępniony lub przekazany do odbioru.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednak, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Dlatego też podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu tzw. „najmu prywatnego” jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem, takie jak: eksploatacja, centralne ogrzewanie, zimna woda i ścieki, podgrzanie wody, wywóz śmieci, fundusz remontowy, opłaty za prąd), jeżeli z umowy najmu wynikać będzie, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiot nie jest związany z najmem nieruchomości. Nieruchomość, o której mowa we wniosku, nigdy nie była wprowadzona do majątku związanego z działalnością gospodarczą. Wynajmuje Pani nieruchomość w ramach najmu prywatnego. Mieszkanie znajduje się we Wspólnocie Mieszkaniowej. W umowie najmu zostało wskazane odstępne – czynsz najmu oraz odrębnie, opłaty związane z bieżącym używaniem lokalu. Ponadto w umowie tej jest wskazane, że opłaty m.in. z tytułu wywozu śmieci, eksploatacji i funduszu remontowego ponosi najemca.

W związku z tym powzięła Pani wątpliwość, czy opłaty z tytułu wywozu śmieci, zaliczki na eksploatację i fundusz remontowy wchodzą do podstawy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy i powołanych przepisów stwierdzam, że przychodem do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych są otrzymywane przez Panią kwoty czynszu za najem. Natomiast pozostałe należności dotyczące opłat z tytułu wywozu śmieci oraz zaliczki na eksploatację i fundusz remontowy – nie stanowią przychodów ze źródła, jakim jest najem, i tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po Pani stronie.

Podsumowanie: opłaty z tytułu wywozu śmieci oraz zaliczki na eksploatację i funduszu remontowy nie wchodzą do podstawy opodatkowania Pani przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto wskazuję, że Pani wniosek w zakresie podatku od towarów i usług jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·       w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·       w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.