
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% na podstawie pozycji 134 załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 7 sierpnia 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan czynności mieszczące się w ramach grupowania PKWiU 62.90.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.
Zakres realizowanych usług obejmuje: monitorowanie infrastruktury sieciowej i systemów informatycznych pod kątem wydajności, dostępności i bezpieczeństwa, reagowanie na sygnały systemowe i zgłoszenia w celu zapewnienia ciągłości działania systemów, współdziałanie z innymi członkami zespołów technicznych ((...)) przy wdrażaniu automatyzacji i rozwiązań wspierających zarządzanie systemami, udział w planowaniu i optymalizacji infrastruktury IT, prowadzenie dokumentacji operacyjnej i tworzenie materiałów wspomagających zespół, analizę i usprawnianie procesów związanych z obsługą zgłoszeń technicznych, realizację czynności związanych z bieżącym wsparciem użytkowników systemów (...) (w szczególności (...)), obsługę kanałów komunikacji z użytkownikami (telefon, e-mail, czat, systemy zgłoszeniowe), wsparcie przy zakładaniu i konfiguracji kont użytkowników, współpracę z zespołami wyższego poziomu wsparcia, zarządzanie dokumentacją techniczną (FAQ, baza wiedzy), uczestnictwo w szkoleniach i podnoszenie kompetencji technicznych.
Wszystkie powyższe czynności mają charakter usług administracyjno-technicznych, wspierających funkcjonowanie środowiska IT oraz użytkowników systemów informatycznych ze strony administracyjnej.
Nie świadczy Pan usług doradztwa informatycznego, analizy biznesowej, ani nie opracowuje autorskiego oprogramowania. Pana działania mają charakter administracyjno-techniczny i wpisują się w bieżące utrzymanie oraz obsługę infrastruktury informatycznej i użytkowników.
W ramach interpretacji chciałby Pan potwierdzić, że wskazany zakres czynności – jako obejmujący usługi przypisane do PKWiU 62.90.Z – może korzystać z ryczałtowej stawki opodatkowania w wysokości 8,5%, zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzupełnienie wniosku
Świadczone przez Pana usługi klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 62.90.20.0 – „Usługi związane z pozostałą działalnością w zakresie technologii informatycznych i komputerowych”.
Usługi te nie mają charakteru doradczego, ani projektowego. Mają one charakter techniczny i operacyjny – obejmują czynności związane z bieżącym wsparciem zespołów IT, ich utrzymaniem i monitorowaniem.
Potwierdza Pan, że złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. Do Pana działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W roku poprzedzającym uzyskał Pan przychody z działalności prowadzonej samodzielnie poniżej limitu 2 000 000 euro.
Czynności wykonywane przez Pana nie są częścią procesu tworzenia oprogramowania, nie wpływają na jego architekturę ani kod źródłowy, nie mają charakteru implementacyjnego, ani projektowego. Celem Pana działań jest zapewnienie ciągłości działania środowiska IT, jego monitorowanie i przekazywanie informacji dalszym zespołom – a więc czynności administracyjne.
Monitorowanie polega na śledzeniu poprawności działania środowisk IT i identyfikowaniu sygnałów wskazujących na potencjalne nieprawidłowości, zarówno w oparciu o automatyczne alerty systemowe, jak i zgłoszenia otrzymywane od klientów lub zespołów testerskich. Nie wykonuje Pan samodzielnie testów systemów, ani nie uczestniczy w ich projektowaniu.
Reagowanie polega na przekazaniu tych informacji do odpowiednich działów technicznych, zgodnie z ustalonymi procedurami. W ramach obsługi zgłoszeń nie diagnozuje Pan, ani nie naprawia systemów samodzielnie, Pana zadaniem jest ich techniczno-administracyjna obsługa oraz zapewnienie sprawnego przebiegu komunikacji.
Współdziałanie z zespołami technicznymi (takimi jak (...)) obejmuje koordynację informacji, pomoc w identyfikowaniu powtarzających się problemów oraz wspieranie przepływu informacji w ramach działań operacyjnych. Nie ingeruje Pan w kod źródłowy, nie projektuje zmian i nie tworzy oprogramowania.
Udział w planowaniu i optymalizacji polega na usprawnianiu procesów przekazywania danych między użytkownikami, testerami a zespołami technicznymi w celu poprawy jakości komunikacji i szybkości reakcji na problemy.
Efektem Pana pracy jest zapewnienie sprawnego przepływu informacji technicznej, skrócenie czasu reakcji na problemy oraz utrzymanie dostępności i stabilności środowisk informatycznych. Wszystkie działania mają charakter operacyjno-techniczny i organizacyjny, a nie projektowy, programistyczny czy doradczy.
Przez „system” należy rozumieć środowisko informatyczne obejmujące: infrastrukturę serwerową, sieciową, konta użytkowników, systemy zarządzania danymi, a także rozwiązania typu (...). Elementy te nie są przez Pana modyfikowane, ani projektowane, służą Panu do celów monitorowania, konfiguracji oraz utrzymania ciągłości działania.
Nie przygotowuje Pan wytycznych, dokumentacji projektowej ani sugestii dotyczących kodu źródłowego dla programistów.
Obecnie świadczy Pan usługi dla dwóch kontrahentów. Zakres usług może się nieznacznie różnić w zależności od zapotrzebowania klienta, jednak wszystkie mieszczą się w ogólnym opisie techniczno-administracyjnego wsparcia środowisk IT.
Umowy zawierane z kontrahentami mają zbliżony charakter i dotyczą świadczenia kompleksowej usługi w szeroko rozumianym zakresie supportu IT, obejmującego działania o charakterze techniczno-operacyjnym, helpdeskowym oraz związanym z bieżącą obsługą środowisk informatycznych. Poszczególne umowy mogą różnić się nazwą lub zakresem szczegółowym, ale wspólnym mianownikiem wszystkich jest świadczenie usług wsparcia użytkowników, monitorowania środowisk oraz koordynowania informacji między działami technicznymi.
Usługi świadczone w ramach umowy mają charakter usługi kompleksowej, na którą składają się różne czynności opisane we wniosku. Wszystkie one są traktowane jako elementy jednej, całościowej usługi wsparcia IT. Nie są zlecane jako osobne, niezależne zadania, lecz jako jeden spójny zakres obowiązków obejmujący wsparcie techniczne i organizacyjne (helpdesk/support).
Kontrahenci zlecają Panu świadczenie kompleksowej usługi w zakresie wsparcia IT/helpdesku, obejmującej m.in. monitorowanie systemów, obsługę zgłoszeń, przekazywanie informacji między działami technicznymi oraz inne działania bieżące związane z zapewnieniem sprawności środowisk informatycznych.
Wynagrodzenie za świadczoną usługę jest ustalane na podstawie liczby przepracowanych godzin, jednak odnosi się zawsze do całościowej usługi supportowej, a nie do rozliczania pojedynczych czynności.
Z perspektywy kontrahenta usługa dotyczy bieżącego wsparcia, zapewnienia dostępności, reagowania na incydenty oraz utrzymania stabilności pracy różnych zespołów IT. Nie jest to usługa tworzenia, ani rozwijania oprogramowania.
Faktury wystawiane są za jedną usługę, najczęściej opisaną jako „Usługi wsparcia IT”, „Wsparcie techniczne IT”.
Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana pytanie
Czy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług zaklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.90.20.0, polegających na świadczeniu wsparcia techniczno-administracyjnego w zakresie funkcjonowania środowisk informatycznych, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że świadczone usługi mieszczą się w zakresie pozostałej działalności usługowej w obszarze IT, sklasyfikowanej pod numerem PKWiU 62.90.Z, co uprawnia do zastosowania ryczałtowej stawki opodatkowania w wysokości 8,5%, zgodnie z pozycją 134 załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wszystkie wykonywane przez Pana czynności mają charakter usług technicznych i operacyjnych, wspierających zarówno funkcjonowanie środowiska IT, jak i jego administracyjną obsługę. Obejmują one działania organizacyjne, eksploatacyjne i serwisowe, które zapewniają ciągłość pracy systemów oraz wsparcie użytkowników.
Nie świadczy Pan usług doradztwa informatycznego, analizy biznesowej ani nie opracowuje autorskiego oprogramowania. Zakres świadczonych usług nie obejmuje usług projektowych ani programistycznych. Pana działania nie mają charakteru doradztwa specjalistycznego, polegają na realizacji czynności administracyjno-eksploatacyjnych w ramach infrastruktury informatycznej.
Mają one charakter powtarzalnych, rutynowych zadań związanych z utrzymaniem systemów IT, bieżącą obsługą użytkowników oraz dokumentacją procesów – co w świetle dotychczasowych interpretacji organów podatkowych mieści się w zakresie PKWiU 62.90.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) :
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że zakres realizowanych przez Pana usług obejmuje: monitorowanie infrastruktury sieciowej i systemów informatycznych pod kątem wydajności, dostępności i bezpieczeństwa, reagowanie na sygnały systemowe i zgłoszenia w celu zapewnienia ciągłości działania systemów, współdziałanie z innymi członkami zespołów technicznych ((...)) przy wdrażaniu automatyzacji i rozwiązań wspierających zarządzanie systemami, udział w planowaniu i optymalizacji infrastruktury IT, prowadzenie dokumentacji operacyjnej i tworzenie materiałów wspomagających zespół, analizę i usprawnianie procesów związanych z obsługą zgłoszeń technicznych, realizację czynności związanych z bieżącym wsparciem użytkowników systemów (...) (w szczególności (...)), obsługę kanałów komunikacji z użytkownikami (telefon, e-mail, czat, systemy zgłoszeniowe), wsparcie przy zakładaniu i konfiguracji kont użytkowników, współpracę z zespołami wyższego poziomu wsparcia, zarządzanie dokumentacją techniczną (FAQ, baza wiedzy), uczestnictwo w szkoleniach i podnoszenie kompetencji technicznych, dla których wskazał klasyfikację PKWiU 62.09.20.0 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.09.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Końcowo należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie powołał Pan błędną podstawę prawną, tj. pozycję 134 załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc nieistniejący przepis.
W związku z powyższym, pomimo, że prawidłowe jest Pana stanowisko, że wykonując czynności mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0 może zastosować dla świadczonych usług stawkę podatku w wysokości 8,5% – z uwagi na błędną podstawę prawną takiego twierdzenia – uznano je za nieprawidłowe.
W konsekwencji, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna Wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe, Pana stanowisko w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
