
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 sierpnia 2025 r. (data wpływu 22 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne (rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Nie jest Pani zobowiązana na podstawie odpowiednich przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i jest objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotem zapytania jest zdarzenie przyszłe, tj. rok 2025 i dalsze.
Pani własnością są obecnie cztery działki o łącznej powierzchni fizycznej (...) ha. Nadto jest Pani współwłaścicielem (po 1/2 udziału wraz z drugim współwłaścicielem – siostrą) działki o powierzchni fizycznej (...) ha. Na części działek wygrodzone zostały pastwiska z wiatami drewnianymi. Na terenie gospodarstwa (działek) jest również zlokalizowany budynek, w którym wydzielono przy użyciu desek drewnianych boksy o powierzchni ok. 10 m2. Na terenie gospodarstwa znajdują się też instalacje wspomagające chów koni, tj.: ujeżdżalnia, lonżownik i miejsce do przechowywania sprzętu.
W związku z powyższym na terenie gospodarstwa będzie Pani świadczyć na rzecz innych osób usługi w postaci pensjonatu dla koni stanowiących własność tych osób. Świadczone przez Panią usługi będą polegać na zapewnieniu koniom miejsc w boksach i na pastwisku, obsłudze stajennej w postaci czyszczenia boksów i dościelania świeżą ściółką w boksach (słomą), przeprowadzaniu czynności związanych z karmieniem koni w oparciu o siano i dostarczone przez właścicieli koni produkty i zapewnianiu koniom ruchu na wybiegu przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Nadmienić należy, że okresowe szczepienia koni, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie koni będą zapewniali właściciele koni (a nie Pani). Koszty zabiegów i usług, o których mowa w zdaniu poprzednim będą ponosić w całości właściciele koni. Nie będzie Pani świadczyć usług weterynaryjnych, usług podkuwania koni ani prowadzić schroniska dla zwierząt gospodarskich. Za świadczenie usług w postaci pensjonatu dla koni będzie Pani pobierać opłatę miesięczną z tytułu chowu zwierząt. Powyższe usługi będzie Pani świadczyć po wpisaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w ramach kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności 01.62.Z „Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”.
Wskazała Pani, że zarejestruje indywidualną działalność gospodarczą, jako że przedmiotowe usługi nie są wyłączone spod działania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z działalności rolniczej. Wybierze Pani jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pani warunki ustawowe wyboru tej formy opodatkowania. Nadto osiągnie Pani przychód w 2025 roku. Na chwilę obecną nie zostało złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. Oprócz będącej przedmiotem wniosku planowanej działalności, będzie Pani osiągać dochody wyłącznie z działalności rolniczej (jako rolnik ryczałtowy). Do działalności będącej przedmiotem wniosku nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie
Wskazała Pani, że usługa będąca przedmiotem wniosku jest sklasyfikowana według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod numerem i nazwą 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”.
Będzie Pani prowadzić dokumentację podatkową w celu ujmowania operacji gospodarczych występujących w jej działalności gospodarczej w postaci ewidencji przychodów.
Pytanie
Czy po dokonaniu wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym od uzyskiwanych przychodów z tytułu usług w ramach pensjonatu dla koni, powinna Pani odprowadzać ryczałt w wysokości 3% osiąganych przychodów?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, po dokonaniu wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów należy odprowadzać ryczałt według stawki wynoszącej 3% osiąganych przychodów, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych usługi pensjonatu dla koni nie można zaliczyć do działalności rolniczej. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w ww. ustawie, działalność rolnicza to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa, owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej: miesiąc w przypadku roślin, 16 dni w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek, 6 tygodni w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego, 2 miesiące w przypadku pozostałych zwierząt – licząc od dnia nabycia.
Działalność rolnicza jest to zatem produkcja roślinna lub zwierzęca. Pozostałe czynności, choćby nawet wiązały się z rolnictwem, nie są prowadzeniem działalności rolniczej w rozumieniu przepisów ww. ustawy. Przychody z ich wykonywania są więc przychodami z działalności gospodarczej, jeśli działalność wypełnia wszystkie elementy definicji działalności gospodarczej, tj. jest prowadzona w sposób zorganizowany, ciągły i w celu zarobkowym.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0). Usługi, które zamierza Pani świadczyć, mieszczą się wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 01.62.10.0., a więc symbolem wprost wskazanym w przywołanym powyżej przepisie. Dodać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c ww. ustawy, nie posłużono się oznaczeniem „ex”, którego – zgodnie z art. 4 ust. 4 powyższej ustawy – używa się przy symbolu danego grupowania PKWIU, w razie gdy zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Skoro oznaczenia „ex” przedmiotowej ustawy nie zastosowano, oznacza to, że zakres tego przepisu obejmuje wszystkie usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 01.62.10.0. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego usługi, które będzie Pani świadczyć w całości zawierają się w grupowaniu PKWiU pod symbolem 01.62.10.0 jako usługi związane z produkcją zwierzęcą, dlatego też w jej ocenie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego wynosić będzie 3% osiągniętych przez Panią przychodów.
Dodatkowo wskazała Pani, że podobny stan faktyczny był już przedmiotem innej interpretacji indywidualnej (0114-KDIP3-2.4011.396.2023.2.JK2).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
– 3,0% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne (rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i jest objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Planuje Pani świadczyć na rzecz innych osób usługi w postaci pensjonatu dla koni stanowiących własność tych osób. Świadczone przez Panią usługi będą polegać na zapewnieniu koniom miejsc w boksach i na pastwisku, obsłudze stajennej w postaci czyszczenia boksów i dościelania świeżą ściółką w boksach (słomą), przeprowadzaniu czynności związanych z karmieniem koni w oparciu o siano i dostarczone przez właścicieli koni produkty i zapewnianiu koniom ruchu na wybiegu przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Wskazał Pani, że okresowe szczepienia koni, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie koni będą zapewniali właściciele koni (a nie Pani). Koszty tych zabiegów i usług będą ponosić w całości właściciele koni. Nie będzie Pani świadczyć usług weterynaryjnych, usług podkuwania koni ani prowadzić schroniska dla zwierząt gospodarskich. Za świadczenie usług w postaci pensjonatu dla koni będzie Pani pobierać opłatę miesięczną z tytułu chowu zwierząt. Wskazała Pani, że usługa będąca przedmiotem wniosku, mieści się w grupowaniu PKWiU 01.62.10.0 „Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich”.
Powyższe usługi będzie Pani świadczyć po wpisaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wybierze Pani jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia warunki ustawowe wyboru tej formy opodatkowania.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie Pani uzyskiwała w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 01.62.10.0 , to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie stawka w wysokości 3%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.
