Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 lipca 2025 r. (wpływ 30 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, której przychody podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1993 ze zm. - dalej: „UZPD”).

Rodzajem prowadzonej przez Pana działalności są usługi wspomagające i doradcze związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Początkowo, z uwagi na branżę klienta, w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) zostało zgłoszone PKD 58.21.Z („Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych”), a przychody opodatkowane były stawką ryczałtu 15%. Po szczegółowej analizie faktycznie wykonywanych czynności oraz Polskich Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.), doszedł Pan do wniosku, że pierwotna klasyfikacja PKWiU odpowiadająca PKD 58.21.Z nie oddaje rzeczywistego charakteru świadczonych przez Pana usług.

W ramach umowy zawartej z firmą sp. z o.o. świadczy Pan, na poziomie strategicznym i operacyjnym, następujące, wyłącznie doradcze i wspomagające czynności:

  • Doradztwo w zakresie relacji z partnerami zewnętrznymi i poszukiwanie nowych partnerów na poziomie strategicznym.
  • Doradztwo w zakresie tworzenia strategii rozwoju marek i franczyz.
  • Doradztwo w zakresie funkcjonowania obszarów Business Development oraz Marketing.
  • Doradztwo w zakresie budowania kompetencji cross-mediowych na poziomie strategicznym, obejmujące wyjazdy i rozmowy.
  • Doradztwo i wsparcie w zakresie opracowania wersji językowych produktów, polegające na konsultacjach i opiniowaniu, a nie na fizycznym tworzeniu tłumaczeń.
  • Testowanie powstających gier komputerowych i raportowanie błędów oraz elementów wymagających poprawy - usługa ta ma charakter doradczy, wskazuje obszary do udoskonalenia i błędy, nie uczestniczę w procesie programowania czy tworzenia zawartości gry.
  • Opiniowanie jakości tłumaczeń portugalskich i brazylijskich, co stanowi usługę konsultingową.
  • Opiniowanie planów marketingowych, wsparcie działu marketingu.
  • Wsparcie w zakresie pozyskiwania nowych partnerów, organizacja spotkań z partnerami, wsparcie na poziomie strategicznym w budowaniu relacji biznesowych.
  • Mentoring i coaching z zakresu psychologii biznesu.
  • Opiniowanie planów finansowych.
  • Bieżące analizowanie sprzedaży.

Wszystkie wymienione usługi mają charakter doradczy, analityczny, konsultacyjny i wspierający procesy biznesowe klienta, bez bezpośredniego udziału w procesie tworzenia, programowania czy wydawania gier komputerowych. Pana rola polega na dostarczaniu wiedzy, analiz i rekomendacji.

Nie osiąga Pan i nie osiągał przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie mają też zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 UZPD. Uzyskany przez Pana przychód nie przekracza limitu określonego w UZPD uprawniającego do opodatkowania w formie ryczałtu. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Obecnie nie są prowadzone wobec Pana czynności sprawdzające, postępowania podatkowe ani kontrole celno-skarbowe w zakresie objętym niniejszym wnioskiem.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W przesłanym wniosku, zarówno w pytaniu jak i własnym wniosku wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi zawierają się w zakresie stosowania PKWiU ex 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej nie sklasyfikowane.”

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Działalność prowadzi Pan od 1 maja 2011 r. Przedmiotem Pana zapytania jest okres od 1 stycznia 2025 r. do chwili obecnej.

Do 31 grudnia 2024 r. rozliczał się Pan na podstawie podatku liniowego, a od 1 stycznia 2025 r. – ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pierwszy dochód z tytułu prowadzonej działalności osiągnął Pan – od 1 stycznia 2025 r. – stawka ryczałtu 15%. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożył Pan 14 lutego 2025 r.

Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie jest to działalność związana z doradztwem w zakresie oprogramowania. Świadczone przez Pana usługi nie dotyczą usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head oficce), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Oprócz działalności gospodarczej, w 2024 roku osiągnął Pan przychody z powołania na członka zarządu S.A. oraz z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Prowadzi Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Do takiego prowadzenia ewidencji przychodów zobowiązują przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz spółki usługi o charakterze doradczym. Usługi te obejmują wsparcie strategiczne i konsultingowe w zakresie funkcjonowania wybranych obszarów operacyjnych spółki, w szczególności dotyczących marketingu, sprzedaży, rozwoju produktów oraz relacji z partnerami zewnętrznymi. Poniżej przedstawia Pan szczegółowy opis poszczególnych kategorii usług:

1.Doradztwo w zakresie relacji z partnerami zewnętrznymi oraz poszukiwania nowych partnerów na poziomie strategicznym

Usługa obejmuje analizę rynku pod kątem potencjalnych partnerów biznesowych, opracowywanie rekomendacji w zakresie nawiązywania lub rozwijania współpracy strategicznej, a także udział w spotkaniach konsultacyjnych i przygotowanie raportów zawierających ocenę ryzyk oraz potencjalnych korzyści dla spółki.

2.Doradztwo w zakresie tworzenia strategii rozwoju marek i franczyz

Zakres tej usługi obejmuje przygotowywanie analiz rynkowych i konkurencyjnych, opracowywanie koncepcji długoterminowego rozwoju marek oraz formułowanie rekomendacji dotyczących możliwości ich dalszej ekspansji - w tym w formule franczyzowej. Efektem usługi są dokumenty doradcze zawierające propozycje kierunków działań.

3.Doradztwo w zakresie funkcjonowania obszarów Business Development oraz Marketingu

Usługa ta polega na świadczeniu wsparcia konsultingowego w zakresie organizacji pracy i struktury funkcjonalnej działów odpowiedzialnych za rozwój biznesu i działania marketingowe. W jej ramach przygotowywane są opinie, analizy i rekomendacje wspierające efektywność i skuteczność operacyjną tych jednostek.

4.Doradztwo w zakresie budowania kompetencji cross-mediowych na poziomie strategicznym, obejmujące wyjazdy i rozmowy

Świadczenie tej usługi polega na prowadzeniu działań analityczno-badawczych, w tym spotkań z przedstawicielami innych branż (media, kultura, rozrywka), celem identyfikacji możliwości rozwoju kompetencji spółki w obszarach cross-mediowych. Efektem są raporty z wyjazdów oraz rekomendacje strategiczne.

5.Doradztwo i wsparcie w zakresie opracowania wersji językowych produktów - konsultacje i opiniowanie

Usługa obejmuje świadczenie konsultacji w zakresie lokalizacji produktów, w szczególności na język angielski oraz portugalski w odmianie brazylijskiej. Działania te polegają na analizie próbnych wersji językowych oraz przekazywaniu opinii dotyczących zgodności z oczekiwanym stylem, jakością językową oraz adekwatnością kulturową. Efektem są rekomendacje i uwagi przekazywane zespołowi lokalizacji w formie pisemnej lub ustnej.

6.Testowanie powstających gier komputerowych i raportowanie błędów oraz elementów wymagających poprawy

Usługa ma charakter doradczy - obejmuje testowanie wczesnych wersji produktów, identyfikację nieprawidłowości i elementów wymagających udoskonalenia z punktu widzenia użytkownika końcowego oraz formułowanie zaleceń dotyczących poprawy jakości produktu.

7.Opiniowanie jakości tłumaczeń portugalskich i brazylijskich

Usługa ta polega na ocenie jakościowej tłumaczeń materiałów tekstowych pod kątem poprawności językowej, kontekstu kulturowego i zgodności z założeniami projektu. Efektem są raporty opiniujące konkretne wersje tłumaczeń oraz sugestie usprawnień.

8.Opiniowanie planów marketingowych oraz wsparcie działu marketingu

Świadczona usługa obejmuje analizę i opiniowanie przygotowanych przez spółkę planów marketingowych, ocenę ich spójności z przyjętą strategią oraz formułowanie niezależnych rekomendacji mających na celu optymalizację działań promocyjnych.

9.Wsparcie w zakresie pozyskiwania nowych partnerów, organizacja spotkań, wsparcie strategiczne w budowaniu relacji biznesowych

Zakres tej usługi obejmuje konsultacje dotyczące wyboru partnerów strategicznych, przygotowanie materiałów informacyjnych i prezentacyjnych, udział w spotkaniach konsultacyjnych oraz formułowanie rekomendacji dotyczących modelu współpracy.

10.Mentoring i coaching z zakresu psychologii biznesu

Usługa polega na prowadzeniu indywidualnych lub grupowych sesji mentoringowych dla pracowników spółki, obejmujących m.in. rozwój kompetencji miękkich, zarządzanie zespołem, podejmowanie decyzji oraz radzenie sobie z presją i stresem w środowisku zawodowym. Efektem są indywidualne plany rozwojowe oraz rekomendacje.

11.Opiniowanie planów finansowych

Zakres tej usługi obejmuje analizę planów finansowych sporządzanych przez spółkę, weryfikację ich spójności z przyjętymi założeniami oraz przygotowywanie pisemnych opinii i rekomendacji w zakresie oceny wykonalności i ryzyk finansowych.

12.Bieżące analizowanie sprzedaży

Usługa doradcza polegająca na analizie danych sprzedażowych, identyfikacji trendów, potencjalnych nieprawidłowości oraz przygotowywaniu raportów zawierających wnioski i rekomendacje dotyczące dalszych działań operacyjnych w obszarze sprzedaży.

Efektem wszystkich świadczonych usług są niematerialne rezultaty w postaci analiz, raportów, opinii i rekomendacji doradczych. Usługi te nie obejmują tworzenia ani wykonywania treści, a ich charakter klasyfikuje je jako usługi doradcze objęte stawką 8,5% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPD.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z tytułu usług świadczonych na rzecz S.A., opisanych w stanie faktycznym, jako usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU ex 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPD, jako usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 74 90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Stanowisko opiera Pan na następujących argumentach:

1.Błędna klasyfikacja początkowa (PKD 58.21.Z): Początkowo zastosowana klasyfikacja PKD 58.21.Z („Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych”), a co za tym idzie odpowiadające jej PKWiU, nie odpowiada faktycznemu zakresowi świadczonych przeze mnie usług. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, grupowanie 58.21.Z obejmuje m.in. wydawanie gier komputerowych (włącznie z udostępnianiem online). Pana usługi w żadnym aspekcie nie polegają na tworzeniu, programowaniu, dystrybucji ani faktycznym wydawaniu gier. Pełnią one rolę wspierającą, doradczą i konsultacyjną dla procesów wewnętrznych klienta. Nie jest Pan twórcą gier, programistą ani wydawcą, lecz konsultantem biznesowym i merytorycznym.

2.Zasadność zastosowania PKWiU ex 74.90.1: Charakter Pana usług idealnie wpisuje się w definicję grupowania PKWiU ex 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane".

  • "Usługi doradztwa" obejmują wprost takie czynności jak: doradztwo w zakresie relacji z partnerami, tworzenia strategii, funkcjonowania obszarów Business Development i Marketingu, budowania kompetencji, opiniowanie planów marketingowych i finansowych, mentoring i coaching. Wszystkie te działania sprowadzają się do dostarczania eksperckiej wiedzy, analiz i rekomendacji w celu usprawnienia działalności klienta.
  • "Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające" doskonale opisują takie aktywności jak: wsparcie w zakresie opracowania wersji językowych produktów (gdzie moja rola jest konsultacyjna), testowanie gier i raportowanie błędów (co jest usługą wspierającą proces doskonalenia produktu, a nie jego tworzenia), opiniowanie jakości tłumaczeń czy bieżące analizowanie sprzedaży. Są to usługi wymagające specjalistycznej wiedzy, które wspomagają klienta w jego głównych procesach.
  • Sformułowanie „gdzie indziej niesklasyfikowane" potwierdza, że wymienione usługi nie są szczegółowo wyodrębnione w innych grupowaniach PKWiU podlegających wyższym stawkom ryczałtu (np. jako usługi prawnicze, rachunkowe, doradztwa podatkowego, IT specjalistyczne, co do których UZPD przewiduje inną stawkę). Pana usługi nie wchodzą w zakres żadnych wykluczeń wymienionych w art. 12 UZPD, które skutkowałyby zastosowaniem wyższej stawki.

3.Podstawa prawna stawki 8,5%: Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPD, stawka ryczałtu w wysokości 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8. Ponieważ moje usługi, opisane szczegółowo w stanie faktycznym, mieszczą się w definicji PKWiU ex 74.90.1 i mają charakter usług doradczych oraz wspomagających, które nie są wyłączone z tej stawki, zastosowanie stawki 8,5% jest w pełni uzasadnione.

4.Uzasadnienie na podstawie dotychczasowej praktyki interpretacyjnej i orzecznictwa: Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych oraz wyrokach sądów administracyjnych, które konsekwentnie klasyfikują podobne usługi doradcze i wspierające w ramach PKWiU ex 74.90.1, a co za tym idzie, uznają stawkę 8,5% ryczałtu. Przykładowo:

  • Interpretacja Indywidualna Dyrektora KIS z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. 0115- KDIT1.4011.666.2023.2.MST: Potwierdza stawkę 8,5% dla usług sklasyfikowanych jako PKWiU 74.90.19.0 ("Pozostałe różne usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane") obejmujących doradztwo strategiczne i biznesowe.
  • Interpretacja Indywidualna Dyrektora KIS z dnia 25 października 2023 r., sygn. 0112- KDIL2-2.4011.642.2023.1.AG: Dotyczy usług doradczych w zakresie strategii, marketingu i rozwoju, klasyfikowanych jako PKWiU 74.90.1, dla których zastosowanie ma stawka 8,5%.
  • Interpretacja Indywidualna Dyrektora KIS z dnia 20 czerwca 2023 r., sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.309.2023.2.ID: Wskazuje na zastosowanie stawki 8,5% dla szeroko pojętych usług doradczych i konsultingowych w obszarze IT i zarządzania projektami, które kwalifikują się do grupowania PKWiU 74.90.1.
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 20 października 2020 r., sygn. I SA/Gd 423/20: Sąd potwierdził, że usługi doradcze w zakresie wdrażania i optymalizacji procesów biznesowych, które nie są ściśle usługami IT (np. tworzeniem oprogramowania), kwalifikują się jako PKWiU 74.90.19.0, a w konsekwencji podlegają stawce 8,5%.
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 23 marca 2021 r., sygn. I SA/Go 11/21: Orzeczenie to również popiera zastosowanie stawki 8,5% dla usług konsultingowych i doradczych, niezwiązanych bezpośrednio z programowaniem czy usługami IT sensu stricto, a zaliczanych do PKWiU 74.90.19.0.

Biorąc pod uwagę faktyczny charakter świadczonych przez Pana usług, które mają ewidentnie doradczy i wspomagający charakter, a nie wydawniczy czy twórczy w rozumieniu PKD 58.21.Z, jest Pan przekonany, że właściwą klasyfikacją dla celów określenia stawki ryczałtu jest PKWiU ex 74.90.1, co uprawnia do zastosowania stawki 8,5% od uzyskanego przychodu.

Przedstawione przez Pana własne stanowisko jest adekwatne do przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz sformułowanego w uzupełnieniu pytania w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż dotyczy stawki podatku od przychodu z usług świadczonych i opisanych przez Pana w stanie faktycznym. Podane w uzupełnieniu wniosku szersze opisy świadczonych usług pokazują jedynie, że własne stanowisko odnosi się wprost do uznania, że usługi te nie są wymienione w ust. 1-4 i 6-8 art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedstawione przez Pana własne stanowisko jest także jednoznaczną odpowiedzią na zadane we wniosku pytanie. Pana zdaniem przychody z usług zawierają się w katalogu usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i nie zawierają się w katalogu usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt. 1-4 i 6-8 tejże ustawy. W prezentowanym przez Pana własnym stanowisku jest także jego wyczerpujące uzasadnienie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k) i m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług:
  • związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3);
  • firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan, na poziomie strategicznym i operacyjnym, następujące, wyłącznie doradcze i wspomagające czynności:

  • Doradztwo w zakresie relacji z partnerami zewnętrznymi i poszukiwanie nowych partnerów na poziomie strategicznym.
  • Doradztwo w zakresie tworzenia strategii rozwoju marek i franczyz.
  • Doradztwo w zakresie funkcjonowania obszarów Business Development oraz Marketing.
  • Doradztwo w zakresie budowania kompetencji cross-mediowych na poziomie strategicznym, obejmujące wyjazdy i rozmowy.
  • Doradztwo i wsparcie w zakresie opracowania wersji językowych produktów, polegające na konsultacjach i opiniowaniu, a nie na fizycznym tworzeniu tłumaczeń.
  • Testowanie powstających gier komputerowych i raportowanie błędów oraz elementów wymagających poprawy - usługa ta ma charakter doradczy, wskazuje obszary do udoskonalenia i błędy, nie uczestniczę w procesie programowania czy tworzenia zawartości gry.
  • Opiniowanie jakości tłumaczeń portugalskich i brazylijskich, co stanowi usługę konsultingową.
  • Opiniowanie planów marketingowych, wsparcie działu marketingu.
  • Wsparcie w zakresie pozyskiwania nowych partnerów, organizacja spotkań z partnerami, wsparcie na poziomie strategicznym w budowaniu relacji biznesowych.
  • Mentoring i coaching z zakresu psychologii biznesu.
  • Opiniowanie planów finansowych.
  • Bieżące analizowanie sprzedaży.

Wskazał Pan, że będące przedmiotem wniosku usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.1. „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyska Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się we wskazanym grupowaniu PKWiU 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane” zastosowanie będzie miała stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełni Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Powołane orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Panu rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.