Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 21 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (…) 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie zarządzania projektami (PKD 70.22.Z). Nie świadczy Pan usługi z zakresu doradztwa. Świadczy Pan usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office).

Jako kierownik projektu (Project Manager) Pana aktywność w tym obszarze działalności sprowadza się do nadzorowania kilku projektów informatycznych jednocześnie. Projekty te dotyczą głównie dostosowania do wymagań klienta, a następnie wdrożeniach oprogramowania własnego firmy, dla której świadczy Pan usługi, jak i wdrożeń oprogramowania firm trzecich. Czynności te mają zastosowanie w odniesieniu do różnych klientów i dotyczą wdrożeń oprogramowania typu „custom application”, które jest odpowiednio dostosowywane do potrzeb i wymagań danego klienta. Realizacją zadań bezpośrednio związanych z dostosowaniem tego oprogramowania zajmują się zespoły projektowe.

Pana rola jako kierownika projektu obejmuje: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac zespołów projektowych (analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów), raportowanie postępów Zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z klientami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego.

W ramach świadczenia wymienionych powyżej usług wykonuje Pan następujące czynności:

1.Przygotowanie projektu:

-prowadzenie negocjacji i uzgodnień z klientami dotyczących zakresu prac w ramach projektów i warunków realizacji tych projektów,

-przygotowanie dokumentacji opisującej zakres prac w ramach projektów i warunków realizacji tych projektów oraz nadzorowanie, aby ta dokumentacja była zatwierdzona przez strony zaangażowane w projekt,

-planowanie i uzgadnianie ze Zleceniodawcą zasobów potrzebnych do realizacji projektu,

-wycenę realizacji prac projektowych i założeń budżetowych,

-opracowywanie planów projektów i harmonogramów prac projektowych,

-definiowanie wskaźników i kryteriów sukcesu projektów,

-konfigurowanie i dostosowywanie narzędzi do zarządzania projektami i zespołami projektowymi.

2.Realizację projektu:

-nadzór, koordynację i ocenę prac wykonywanych przez zespoły projektowe,

-dbanie o terminowe wykonywanie przez członków zespołów zaplanowanych zadań,

-motywowanie zespołów projektowych i zapewnienie im odpowiednich narzędzi i warunków pracy (we współpracy ze Zleceniodawcą),

-analizę przyszłych potrzeb projektów pod kątem redukcji, bądź zwiększenia zespołów projektowych oraz uzgadnianie tych decyzji ze Zleceniodawcą,

-identyfikację i monitorowanie ryzyka w projektach i ocena ich wpływu na harmonogramy,

-organizację i prowadzenie spotkań niezbędnych do realizacji zadań projektowych oraz komunikacji z klientami i interesariuszami ze strony Zleceniodawcy,

-nadzór nad realizacją projektu oraz uruchomieniem oprogramowania u klientów,

-zarządzanie zmianami w zakresie prac projektowych, planów, budżetów i harmonogramów, zarządzanie komunikacją i współpracą zespołu projektowego,

-koordynację w zakresie wsparcia klienta w przypadku problemów z prawidłową realizacją zadań projektowych,

-utrzymywanie dobrych relacji z klientami i interesariuszami projektów.

3.Zamykanie projektu:

-dokonywanie oceny projektów pod kątem realizacji celów projektowych,

-dokonywanie oceny projektów pod względem zadowolenia klientów,

-nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentami technicznej klientom.

Efektem Pana usług jest dostarczenie danemu klientowi odpowiednio dostosowanego do jego potrzeb oprogramowania, które spełnia wszystkie uzgodnione wymagania i oczekiwania, zarówno te ze strony klienta, jak i ze strony Pana Zleceniodawcy.

Jednocześnie efektem Pana usług jest zapewnienie, że dany projekt jest realizowany prawidłowo, czyli z poszanowaniem wewnętrznych procedur Zleceniodawcy i przy zadbaniu o interesy wszystkich interesariuszy (Zleceniodawcy, klienta, czy zespołów projektowych).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od 2022 r. formą opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest ryczałt ewidencjonowany. 2 stycznia 2022 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze ww. formy opodatkowania. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnięty został od 31 stycznia 2022 r. Złożony wniosek dotyczy lat 2022-2024.

Od 2022 r. zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi świadczone przez Pana w latach 2022, 2023, 2024 r. i przyszłych były i są związane z usługami opisywanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2025)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest na podstawie świadczenia jako kierownik projektu (Project Manager), usługi związanej z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby Zleceniodawcy, obejmująca: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynacje prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów ds. systemów chmurowych, raportowanie postępów Zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowaniem działań zespołu projektowego oraz przeprowadzenie spotkań z klientami. Szczegółowe określenie stanu faktycznego wykonywanych usług opisano powyżej.

Nie uzyskuje Pan innych dochodów oprócz wskazanej działalności gospodarczej.

Pytanie

Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczanie świadczonych usług zarządzania projektami (które nie są usługami doradztwa) w ramach działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Podatek od świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej na podstawie stanu fatycznego może być rozliczany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2025)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli jakości itp.,

-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzani

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są świadczone usługi z zakresu doradztwa. Świadczone są usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych. Nie są uzyskiwane przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head-office).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że od (…) 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie zarządzania projektami (PKD 70.22.Z) i ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od 2022 r. formą opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest ryczałt ewidencjonowany. 2 stycznia 2022 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze ww. formy opodatkowania. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku osiągnięty został 31 stycznia 2022 r. Nie świadczy Pan usług z zakresu doradztwa. Świadczy Pan usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office). Jako kierownik projektu (Project Manager) Pana aktywność w tym obszarze działalności sprowadza się do nadzorowania kilku projektów informatycznych jednocześnie. Projekty te dotyczą głównie dostosowania do wymagań klienta, a następnie wdrożeniach oprogramowania własnego firmy, dla której świadczy Pan usługi, jak i wdrożeń oprogramowania firm trzecich. Czynności te mają zastosowanie w odniesieniu do różnych klientów i dotyczą wdrożeń oprogramowania typu „custom application”, które jest odpowiednio dostosowywane do potrzeb i wymagań danego klienta. Realizacją zadań bezpośrednio związanych z dostosowaniem tego oprogramowania zajmują się zespoły projektowe. Pana rola jako kierownika projektu obejmuje: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac zespołów projektowych (analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów), raportowanie postępów Zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z klientami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentację projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego. W ramach świadczenia wymienionych powyżej usług wykonuje Pan czynności szczegółowo opisane we wniosku. Efektem Pana usług jest dostarczenie danemu klientowi odpowiednio dostosowanego do jego potrzeb oprogramowania, które spełnia wszystkie uzgodnione wymagania i oczekiwania, zarówno te ze strony klienta, jak i ze strony Pana Zleceniodawcy. Jednocześnie efektem Pana usług jest zapewnienie, że dany projekt jest realizowany prawidłowo, czyli z poszanowaniem wewnętrznych procedur Zleceniodawcy i przy zadbaniu o interesy wszystkich interesariuszy (Zleceniodawcy, klienta, czy zespołów projektowych). Złożony wniosek dotyczy lat 2022-2024. Od 2022 r. zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy. Usługi świadczone przez Pana w latach 2022, 2023, 2024 r. i przyszłych były i są związane z usługami opisywanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2025)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest na podstawie świadczenia jako kierownik projektu (Project Manager), usługi związanej z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby Zleceniodawcy, obejmująca: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynacje prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów ds. systemów chmurowych, raportowanie postępów Zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowaniem działań zespołu projektowego oraz przeprowadzenie spotkań z klientami. Nie uzyskuje Pan innych dochodów oprócz wskazanej działalności gospodarczej.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług w zakresie zarządzania projektami, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które nie stanowiły usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.