Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Panowie,

stwierdzam, że stanowisko Panów w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2025 r. wpłynął Panów wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych ze świadczenia usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. Uzupełnili go Panowie – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 lipca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.   Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. A

(...);

2.   Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. A

(...).

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej także: „Wnioskodawca 1”) jest osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca 1 podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski tzn. jest rezydentem podatkowym w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawy o PIT).

Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy 1, zgodnie z CEiDG, jest działalność wspomagającą chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (PKD 01.62.Z.).

Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej także: „Wnioskodawca 2”) jest osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca 2 podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski tzn. jest rezydentem podatkowym w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy 2 zgodnie z CEiDG, jest działalność wspomagającą chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (PKD 01.62.Z.).

Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 są wspólnikami zawiązanej w ostatnim czasie spółki jawnej (dalej: „Spółka jawna”). Spółka jawna prowadzić będzie działalność gospodarczą wspomagającą chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (przeważające PKD 01.62.Z.).

W ramach prowadzonej działalności Spółka jawna odpłatnie świadczyć będzie na rzecz podmiotów trzecich (kontrahentów) kompleksowe usługi, polegające na odchowie kur niosek z piskląt do określonego wieku (od kilkunastu do kilkudziesięciu tygodni). Usługi te wykonywane będą w kurnikach będących w dyspozycji Spółki jawnej.

Zakres usług świadczonych przez Spółkę jawną obejmować będzie:

1.organizowanie i prowadzenie odchowu piskląt, w tym:

a)przygotowanie kurników do przyjęcia piskląt;

b)codzienną opiekę nad zwierzętami;

c)karmienie, pojenie, podawanie leków i szczepionek;

d)monitorowanie stanu zdrowia ptaków;

e)cotygodniowe ważenie ptaków;

f)prowadzenie dokumentacji hodowlanej i jej aktualizacja w systemie wskazanym przez kontrahenta;

2.zapewnienie infrastruktury technicznej i sanitarnej, w tym:

a)dostawę mediów (energia elektryczna, gaz, woda);

b)ubezpieczenie budynków i wyposażenia;

c)utrzymanie odpowiednich warunków sanitarnych i biologicznych;

d)usuwanie obornika i ptaków (selekcja, martwe osobniki);

3.współpracę z kontrahentami i ich przedstawicielami oraz zapewnienie dostępu do fermy dla celów kontroli i audytów;

4.organizację czynności pomocniczych, takich jak udział w szczepieniach (zapewnienie personelu), załadunek i rozładunek ptaków.

Spółce jawnej nie będzie przysługiwało prawo własności powierzonych jej zwierząt. Zwierzęta pozostawać będą własnością kontrahentów przez cały okres świadczenia usług.

Według Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi ww. czynności mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 01.62.10.0.

Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę 1 oraz Wnioskodawcę 2 w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych podlegają opodatkowaniu przez Wnioskodawców według zasad określonych w art. 30c ustawy o PIT, jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 5b ust. 2 ustawy PIT).

Począwszy od 2026 r. Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 zamierzają opodatkowywać przychody uzyskiwane w ramach Spółki jawnej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu Wnioskodawcy skutecznie złożą właściwym organom podatkowym oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Do działalności wykonywanej przez Spółkę jawną/Wnioskodawców nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spółka nie przekroczy również limitu przychodu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a u.p.z.d.

Uzupełnienie

Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.) nie zawiera legalnej definicji pojęcia „rolnik”. Zainteresowany będący stroną postępowania, jak i jego wspólnik, prowadzą gospodarstwa rolne w rozumieniu ww. ustawy, będąc posiadaczami gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha fizyczny lub 1 ha przeliczeniowy.

Zainteresowany będący stroną postępowania, jak i jego wspólnik wnieśli do Spółki jawnej wkład niepieniężny, polegający na oddaniu Spółce jawnej do używania, na podstawie art. 49 § 1 Kodeksu spółek handlowych, na czas nieoznaczony niezabudowanej nieruchomości rolnej, będącej ich własnością. Spółka jawna nie jest właścicielem tej nieruchomości. Właścicielami są wyłącznie wspólnicy. Na tej nieruchomości Spółka jawna zamierza ponieść nakłady inwestycyjne w postaci budowy kurników, które będą wykorzystywane w ramach prowadzonej przez nią działalności.

Zarówno Zainteresowany, będący stroną postępowania, jak i jego wspólnik nie planują obecnie w ramach prowadzonej w formie Spółki jawnej działalności świadczyć usług opisanych we wniosku na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Planowane usługi będą świadczone na rzecz niepowiązanych podmiotów trzecich (kontrahentów).

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawców w ramach Spółki jawnej z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych na przedstawione powyżej zapytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d., użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1 u.z.p.d.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

W myśl art. 9 ust. 1 u.z.p.d., sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2 u.z.p.d., oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0).

W myśl art. 12 ust. 5 u.z.p.d, przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 są wspólnikami Spółki jawnej, która prowadzić będzie działalność wspomagającą chów i hodowlę zwierząt gospodarskich. W ramach prowadzonej działalności Spółka jawna będzie odpłatnie świadczyć na rzecz podmiotów trzecich (kontrahentów) kompleksowe usługi polegające na odchowie kur niosek z piskląt do określonego wieku (od kilkunastu do kilkudziesięciu tygodni). Usługi te wykonywane będą w kurnikach będących w dyspozycji Spółki jawnej. Zakres usług świadczonych przez Spółkę jawną obejmować będzie: (i) organizowanie i prowadzenie odchowu piskląt, (ii) zapewnienie infrastruktury technicznej i sanitarnej, (iii) współpracę z kontrahentami i ich przedstawicielami oraz zapewnienie kontrahentom dostępu do fermy dla celów kontroli i audytów, (iv) organizację czynności pomocniczych, takich jak udział w szczepieniach (zapewnienie personelu), załadunek i rozładunek ptaków.

Według Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi ww. czynności mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 01.62.10.0. Przychody osiągane przez Wnioskodawców z tytułu uczestnictwa w Spółce jawnej, począwszy od 2026 r., opodatkowane będą w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do działalności wykonywanej przez Spółkę jawną/Wnioskodawców nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spółka nie przekroczy również limitu przychodu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a u.p.z.d.

Mając na względzie powołane przepisy należy uznać, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawców ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej usług opisanych we wniosku mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 3% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c u.z.p.d. Prezentowane stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (vide m.in.: interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 20 września 2024 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.496.2024.3.DJD).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Panowie we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)miesiąc - w przypadku roślin,

2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem, rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym, przepisów ww. ustawy nie stosuje się, co do zasady, do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Zauważyć przy tym należy, iż wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ww. ustawy, ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej – nie stanowią przychodów z tej działalności. Przychody te, mimo iż uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednakże z innych źródeł niż ta działalność i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ww. ustawie.

Działalności rolniczej nie stanowią również, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-3,0% przychodów ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że są Panowie wspólnikami zawiązanej w ostatnim czasie Spółki jawnej. Wnieśli Panowie do Spółki jawnej wkład niepieniężny, polegający na oddaniu Spółce jawnej do używania, na podstawie art. 49 § 1 Kodeksu spółek handlowych, na czas nieoznaczony niezabudowanej nieruchomości rolnej, będącej Panów własnością. Spółka jawna nie jest właścicielem tej nieruchomości. Na tej nieruchomości Spółka jawna zamierza ponieść nakłady inwestycyjne w postaci budowy kurników, które będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności przez spółkę.

W ramach prowadzonej działalności Spółka jawna odpłatnie świadczyć będzie na rzecz podmiotów trzecich (kontrahentów) kompleksowe usługi polegające na odchowie kur niosek z piskląt do określonego wieku (od kilkunastu do kilkudziesięciu tygodni). Usługi te wykonywane będą w kurnikach będących w dyspozycji Spółki jawnej. Spółce jawnej nie będzie przysługiwało prawo własności powierzonych jej zwierząt. Zwierzęta pozostawać będą własnością kontrahentów przez cały okres świadczenia usług. Czynności wykonywane przez Spółkę jawną mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.62.10.0.

Począwszy od 2026 r. zamierzają Panowie opodatkowywać przychody uzyskiwane w ramach Spółki jawnej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu skutecznie złożą właściwym organom podatkowym oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do działalności wykonywanej przez Spółkę jawną/Panów nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spółka/Panowie nie przekroczy/przekroczą również limitu przychodu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a u.p.z.d.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że począwszy od 2026 r. będą Panowie mogli opodatkować, uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej, przychody z tytułu świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 01.62.10.0, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne po spełnieniu warunków formalnych przewidzianych dla tej formy opodatkowania, według stawki ryczałtu 3%, przewidzianej dla usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0), na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. c) powołanej ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Panowie przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zaklasyfikowali Panowie świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panów nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panom waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie pełniła funkcji ochronnej.

Ponadto, w odniesieniu do wskazanej przez Panów interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Panów będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będzie mógł skorzystać ten z Panów, który zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną  (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.