
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług objętych PKWiU 74.90.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców). Wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, tj. lat podatkowych 2024-2025 oraz zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca rozlicza się w zakresie dochodowego obowiązku podatkowego w oparciu o podatek ryczałtowy, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza została rozpoczęta 20 września 2021 r. i jest prowadzona do dnia złożenia wniosku. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest PKD 62.90.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.
Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy równowartości kwoty 2 000 000 euro.
Wnioskodawca nie uzyskał z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzona działalność Wnioskodawcy opiera się aktualnie o świadczenie usług związanych z obsługą branży informatycznej, a konkretnie projektu lub projektów, ale bez doradztwa w zakresie jego zarządzania.
Wnioskodawca nie wykonuje usług doradczych, a świadczy dla kontrahentów z sektora IT usługi jako Delivery Manager i nie ma dostępu do żadnych działań związanych z kodem źródłowym i samym programowaniem. Świadcząc usługi jako Delivery Menager Wnioskodawca jest wsparciem dla zespołu projektowego, dostarczając niezbędne narzędzia, zasoby i informacje. Świadczone usługi można opisać jako wspieranie różnych zespołów w rozwoju produktów Agile; bycie mentorem i coach'em (trenerem) młodszych menedżerów w zakresie metodologii Agile i najlepszych praktyk; usługi w zakresie tworzenia dokumentacji (zarządzanie ryzykiem, notatki ze spotkań z klientami); zbieranie, kwantyfikacja i priorytetyzacja wyzwań związanych z projektem, które mają zostać wdrożone w złożonych procesach operacyjnych; działania operacyjne, takie jak definiowanie potencjalnych zagrożeń dla każdego projektu i sposobów ich rozwiązywania; udział w działaniach związanych z PMO firmy (biuro zarządzania projektami), takich jak warsztaty.
Metodologia Agile to metodologia zwinnego zarządzania projektami, która stawia na zwinność, elastyczność i skupienie na kliencie. Agile stoi w opozycji do tradycyjnych metod zarządzania, które opierają się na sztywnym planowaniu. W metodologii zwinnego zarządzania zespoły współpracują ze sobą i z klientem, umożliwiając szybsze dostosowanie się do jego potrzeb i oczekiwań. Pozwalają także do wprowadzania zmian i nowych informacji, które mogą pojawiać się w trakcie realizacji projektów.
W ramach usługi „Delivery Manager” opisanej powyżej, Wnioskodawca nie świadczy usług typowo informatycznych, czy związanych z programowaniem. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie są związane bezpośrednio z zarządzaniem siecią informatyczną, z projektowaniem technologii informatycznych i komputerowych, tworzeniem gier komputerowych, instalowaniem oprogramowania, doradztwem w zakresie informatyki i tym podobnych sklasyfikowanych w Dziale 62 - „Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”.
Uściślając, Wnioskodawca wykonuje następujące zadania:
·opracowywanie planów projektów dla kierowników projektów,
·pełnienie roli punktu kontaktowego między zespołami wewnętrznymi a klientami,
·zapewnienie, że interesariusze są informowani o postępach, ryzyku i kwestiach,
·monitorowanie wydajności zespołu i ułatwianie współpracy,
·opracowywanie planów ograniczania ryzyka i podejmowanie działań naprawczych w razie potrzeby,
·w razie potrzeby eskalowanie kwestii do kierownictwa wyższego szczebla,
·zarządzanie budżetem projektu, upewniając się, że wydatki są dostosowane do celów projektu,
·dbanie o to, by członkowie zespołu byli zmotywowani, zaangażowani i osiągali jak najlepsze wyniki,
·ułatwianie rozwiązywania konfliktów i utrzymywanie morale zespołu,
·ustanowienie i zarządzanie procesami dostarczania w celu zapewnienia, że zespół stosuje ustrukturyzowane i wydajne podejście.
·wdrażanie metodologii Agile, Azure, w celu skutecznego zarządzania dostawami.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Opisywane usługi klasyfikowane są jako PKWiU 74.90.2 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
W przypadku działalności wykonywanej w latach 2023-2024, zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie ma innych źródeł przychodu, a zwłaszcza nie świadczy usług na rzecz spółki powiązanej osobowo, majątkowo, ani nie jest wspólnikiem żadnej spółki w wymienionym zakresie.
Działalność ma charakter usługowy, zgodnie z art. 12 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ustawy o podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że po wnikliwej ponownej analizie zakresu świadczonych usług Wnioskodawca wskazuje, że czynności realizowane przez Niego nie mają charakteru doradztwa strategicznego, operacyjnego, czy organizacyjnego w rozumieniu grupowania PKWiU 70.22. (usługi doradztwa w zakresie zarządzania), lecz mają charakter usług wspierających projekty IT, szkoleniowych, dokumentacyjnych i operacyjnych.
Po dokonaniu ponownej analizy świadczonych usług przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca potwierdza ich klasyfikację w ramach PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
W ramach tego grupowania, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności odpowiadają w szczególności:
·usługom doradztwa specjalistycznego innym niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami, czy inżynierskie, tj. mentoring i coaching w zakresie metodyk Agile, prowadzenie warsztatów i szkoleń zespołów projektowych,
·usługom zarządzania projektami i wsparcia operacyjnego, obejmującym zbieranie i organizację wiedzy projektowej, dokumentowanie procesów, zarządzanie ryzykiem oraz wsparcie komunikacji i organizacji pracy zespołów IT.
Z uwagi na zakres usług, właściwym grupowaniem PKWiU jest 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, w szczególności:
·usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie (np. doradztwo projektowe, coaching zespołów),
·mentoring i coaching w zakresie metodologii Agile,
·dokumentowanie procesów projektowych, notatek, ryzyk,
·działania operacyjne oraz udział w spotkaniach zespołów i warsztatach.
Wnioskodawca nie świadczy usług objętych PKWiU 70.22 - „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem”, tj. nie oferuje doradztwa w zakresie strategii firmy, struktury organizacyjnej, zarządzania finansami, zasobami ludzkimi, ani marketingiem.
Przedmiotem zawartych umów przez Wnioskodawcę jest świadczenie usług:
·wsparcia operacyjnego i projektowego jako Delivery Manager,
·prowadzenie warsztatów,
·zarządzanie dokumentacją projektową,
·mentoringu i organizacji współpracy w zespołach zwinnych,
·proponowania i wdrażania zmian trudnych rozwiązań technologicznych,
·udziału w rozwoju istniejących rozwiązań technologicznych,
·świadczenie usług zgodnie z metodologią Agile,
·konsultacji w ramach metodologii ...,
·przygotowania diagramów architektury, infrastruktury i procesów.
Wnioskodawca nie ma zawartej jednej umowy. Wnioskodawca zawarł kilka umów o podobnym charakterze w zakresie wykonywanych czynności.
Wynagrodzenie z tytułu zawartych umów jest określone w sposób mieszany. Większość zawartych kontraktów jest rozliczana w oparciu o model stawki godzinowej. Jest również zawarty kontrakt w oparciu o wynagrodzenie ryczałtowe tzn. miesięczne, niezależnie od ilości świadczonych godzin. W obu przypadkach wynagrodzenie Wnioskodawcy jest niezależne od wyniku projektu, czy sukcesu ekonomicznego klienta.
Na fakturach dokumentujących sprzedaż usług wskazywane są określenia różnorakie, a Wnioskodawca nie ma sprecyzowanego jednego opisu dla wykonywanych usług, z uwagi na wiążące go kilka kontraktów. Opisy z tytułu świadczonych usług to:
·umowa z dnia (data),
·kontrakt z dnia (data),
·wynagrodzenie na podstawie § (numer) z tytułu zawartej umowy z dnia (data,)
·„usługi wsparcia projektowego – Delivery Manager”,
·„coaching Agile/mentoring projektowy”,
·„tworzenie dokumentacji projektowej”,
·„zarządzanie projektem”,
·„nadzór nad projektem”.
Zakres wykonywanych usług obejmuje:
·mentoring młodszych menedżerów w metodykach Agile,
·organizacja i prowadzenie warsztatów projektowych (scrum, stand-upy),
·tworzenie dokumentacji projektowej (notatki ze spotkań, rejestry ryzyk, backlog),
·zbieranie, ocena i kategoryzacja ryzyk operacyjnych w projekcie,
·monitorowanie postępów i wydajności zespołu projektowego,
·utrzymywanie kontaktu między zespołami a klientem,
·wsparcie w eskalacji problemów do kierownictwa,
·zarządzanie komunikacją wewnątrz projektu,
·pomoc w rozwiązywaniu konfliktów zespołowych,
·monitorowanie kosztów i zgodności wydatków z planem,
·utrzymywanie morale zespołu oraz wspieranie jego zaangażowania,
·wdrożenie i utrzymanie zwinnych procesów dostarczania (...).
Na pytanie jakiego rodzaju „narzędzia”, „zasoby” i „informacje” dostarcza Pan zespołowi projektowemu, wskazał Pan, że:
·narzędzia: szablony dokumentów, plany projektowe, checklisty, harmonogramy;
·zasoby: dostęp do repozytoriów wiedzy, linki, dostęp do dokumentacji klienta, skrypty komunikacyjne;
·informacje: status zadań, ustalenia ze spotkań, identyfikacja ryzyk i zależności między projektami.
Między Wnioskodawcą a usługobiorcą nie występują żadne powiązania osobiste ani majątkowe.
Usługodawcą jest niezależna spółka kapitałowa, z którą Wnioskodawca nie jest powiązany - nie pełni w niej funkcji zarządczych, nie posiada udziałów ani nie występuje jako wspólnik. Wnioskodawca nie pełni żadnych funkcji w strukturze usługodawcy.
Pytanie
Czy przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w latach 2024-2025 oraz w przyszłości z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług Delivery Managera związanych z obsługą projektu wykonywanego w branży informatycznej są opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze świadczenia usług Delivery Managera opisane wyżej opodatkowane powinny być stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Powołany przepis stanowi, że stawka 8,5% przysługuje od «przychodów z działalności usługowej», a zatem innej niż wymieniona została w pozostałych przepisach ustawy, które klasyfikują poszczególne rodzaje usług i przypisują je do innych stawek podatkowych.
Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Powołany przepis wskazuje, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, odnoszących się do działalności usługowej w zakresie handlu oraz działalności wytwórczej, których to Wnioskodawca nie świadczy w ramach swojej działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex”przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z działalności gospodarczej dotyczy, zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatników, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Wnioskodawca spełnia powyższe warunki.
Ponadto, w stosunku do Wnioskodawcy nie zaistniały przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W niniejszej sprawie Wnioskodawca klasyfikuje świadczone usługi jako podlegające pod PKWiU 74.90.2 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy, ryczałt w wysokości 12% przychodów dotyczy świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zatem możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Dla prawidłowego ustalenia właściwej stawki ryczałtu konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania klasyfikacji PKWiU.
Zgodnie z przywołanymi wyżej definicjami, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, a ponadto klasyfikowana jest w grupie PKWiU 74.90.2 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Działalność Wnioskodawcy aktualnie nie obejmuje wydawania pakietów gier komputerowych, pakietów oprogramowania systemowego, pakietów oprogramowania użytkowego, ani oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu. Prowadzona działalność opiera się o świadczenie usług związanych z obsługą branży informatycznej, a konkretnie projektu, ale bez doradztwa w zakresie jego zarządzania. Wnioskodawca nie wykonuje usług doradczych, świadczy dla kontrahentów z sektora IT usługi jako Delivery Manager i co warto podkreślić, nie ma dostępu do żadnych działań związanych z kodem źródłowym i samym programowaniem.
Świadcząc usługi jako Delivery Menager, Wnioskodawca jest wsparciem dla zespołu projektowego, dostarczając niezbędne narzędzia, zasoby i informacje. Świadczone usługi można opisać jako wspieranie różnych zespołów w rozwoju produktów Agile, bycie mentorem i coach'em (trenerem) młodszych menedżerów w zakresie metodologii Agile i najlepszych praktyk, usługi w zakresie tworzenia dokumentacji (zarządzanie ryzykiem, notatki ze spotkań z klientami), zbieranie, kwantyfikację i priorytetyzację wyzwań związanych z projektem, które mają zostać wdrożone w złożonych procesach operacyjnych, działania operacyjne, takie jak definiowanie potencjalnych zagrożeń dla każdego projektu i sposobów ich rozwiązywania, udział w działaniach związanych z PMO firmy (biuro zarządzania projektami), takich jak warsztaty.
Prowadzona działalność nie polega także na doradzaniu w zakresie sprzętu komputerowego, a świadczone usługi nie mają związku z programowaniem rozumianym jako tworzenie nowych, autorskich programów komputerowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność gospodarcza polegająca na obsłudze firm informatycznych jako Delivery Menager wykonujący ww. czynności, powinna być opodatkowana stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Analogiczne wnioski w zakresie przyporządkowania stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do działalności innej niż związana z oprogramowaniem wynikają m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2022 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1031.2021.1.JK2.
Reasumując, osiągając przychody ze świadczenia usług wyżej opisanych jako Delivery Menager w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, powinny być one opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w świetle powyższych informacji podtrzymuje stanowisko, że opisane usługi klasyfikują się jako usługi, dla których właściwą klasyfikacją PKWiU jest 74.90.20.0.
Tym samym uzyskiwane przychody mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:
Użyte w ustawie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte innymi stawkami wymienionymi w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).
Zatem, w sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym od 20 września 2021 r. jednoosobową działalność gospodarczą i rozlicza się w oparciu o zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest PKD 62.90.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Prowadzona działalność opiera się aktualnie o świadczenie usług związanych z obsługą branży informatycznej, a konkretnie projektu lub projektów, ale bez doradztwa w zakresie jego zarządzania. Nie wykonuje Pan usług doradczych, a świadczy dla kontrahentów z sektora IT usługi jako Delivery Manager i nie ma dostępu do żadnych działań związanych z kodem źródłowym i samym programowaniem. Świadcząc usługi jako Delivery Menager jest Pan wsparciem dla zespołu projektowego, dostarczając niezbędne narzędzia, zasoby i informacje. W ramach usługi Delivery Manager nie świadczy Pan usług typowo informatycznych czy związanych z programowaniem. Wykonywane przez Pana czynności nie są związane bezpośrednio z zarządzaniem siecią informatyczną, z projektowaniem technologii informatycznych i komputerowych, tworzeniem gier komputerowych, instalowaniem oprogramowania, doradztwem w zakresie informatyki i tym podobnych sklasyfikowanych w Dziale 62 „Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”.
Wykonuje Pan następujące zadania:
·opracowywanie planów projektów dla kierowników projektów,
·pełnienie roli punktu kontaktowego między zespołami wewnętrznymi a klientami,
·zapewnienie, że interesariusze są informowani o postępach, ryzyku i kwestiach,
·monitorowanie wydajności zespołu i ułatwianie współpracy,
·opracowywanie planów ograniczania ryzyka i podejmowanie działań naprawczych w razie potrzeby,
·w razie potrzeby eskalowanie kwestii do kierownictwa wyższego szczebla,
·zarządzanie budżetem projektu, upewniając się, że wydatki są dostosowane do celów projektu,
·dbanie o to, by członkowie zespołu byli zmotywowani, zaangażowani i osiągali jak najlepsze wyniki,
·ułatwianie rozwiązywania konfliktów i utrzymywanie morale zespołu,
·ustanowienie i zarządzanie procesami dostarczania w celu zapewnienia, że zespół stosuje ustrukturyzowane i wydajne podejście.
·wdrażanie metodologii Agile, Azure, w celu skutecznego zarządzania dostawami.
Opisywane usługi sklasyfikowane są jako PKWiU 74.90.2 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
Czynności realizowane przez Pana nie mają charakteru doradztwa strategicznego, operacyjnego czy organizacyjnego w rozumieniu grupowania PKWiU 70.22 (usługi doradztwa w zakresie zarządzania), lecz mają charakter usług wspierających projekty IT, szkoleniowych, dokumentacyjnych i operacyjnych. Z uwagi na zakres usług, właściwym grupowaniem PKWiU jest 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec również należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług wskazanych we wniosku jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku po jego uzupełnieniu grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, tj. możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów ze świadczonych usług skalsyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0, gdyż one były przedmiotem wniosku. Inne kwestie zawarte w opisie nie podlegały ocenie.
Ponadto, w odniesieniu do wskazanej przez Pana interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
