Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skuteczności wyboru formy opodatkowania. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

23 stycznia 2023 r. został złożony wniosek do CEIDG dotyczący formularza VAT-R. W tym samym wniosku zaznaczyła Pani poz. 15 oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego i wskazała (nieświadomie) rozliczenie za zasadach ogólnych. Aż do otrzymania wezwania do złożenia wyjaśnień (…) z Urzędu Skarbowego w (…) nie była Pani świadoma tej zmiany.

Wniosek z 23 stycznia 2023 r. był złożony przy okazji zgłoszenia VAT-R i przez Pani roztargnienie została zaznaczona rubryka o wyborze formy opłacania podatku dochodowego. Przez wszystkie lata prowadzenia działalności gospodarczej rozliczała się Pani w formie podatku liniowego i wszystkie zeznania roczne składane były w postaci PIT-36L, w tym za rok 2023. Podatek na zasadach ogólnych jest dla Pani nieopłacalny i świadomie nie dokonałaby Pani tej zmiany.

W nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji z Krajową Informacją Skarbową informuje Pani, że nie zgłaszała zmiany formy opodatkowania za rok 2023 w innej formie niż na wniosku do CEIDG, pierwszej wpłaty zaliczki na podatek liniowy dokonała Pani 21 marca 2016 r., pierwszy przychód w 2023 r. osiągnęła Pani w styczniu 2023 r., pierwszy przychód w 2024 r. osiągnęła Pani w styczniu 2024 r., pierwszej wpłaty zaliczki na podatek liniowy dotyczący przychodu z 2023 r. dokonała Pani 20 lutego 2023 r. w kwocie (…) zł z oznaczeniem PIT-5L za styczeń 2023 (23M01).

Z informacji przekazanych Pani w interpretacji indywidualnej z 8 stycznia 2025 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.747.2024.5.MM wynika, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że działalność gospodarcza prowadzona jest od 2015 r., od początku 2016 r. opodatkowana jest podatkiem liniowym. W wyniku przypadkowo dokonanej zmiany w systemie CEIDG, 23 stycznia 2023 r. doszło do omyłkowego zaznaczenia pola wskazującego skalę podatkową jako formę opodatkowania.

Następnie zarówno w 2023, 2024 i 2025 r. niezmiennie dokonywano terminowych wpłat zaliczek na podatek dochodowy, zawsze z opisem PIT-5L/PIT-36L, w oparciu o prowadzoną podatkową księgę przychodów i rozchodów. W związku z brakiem zamiaru zmiany formy opodatkowania przez wszystkie te lata składała Pani zeznanie roczne PIT-36L i wpłacała zaliczki ze stosownym opisem. W każdym z wymienionych powyżej lat 2023-2025 pierwszy w roku przychód osiągany był w styczniu i w ustawowych terminach regulowana była zaliczka. W spornym roku 2023 pierwszy przychód osiągnięto w styczniu 2023 r., a zaliczkę należną uregulowano 20 lutego 2023 r., z opisem PIT-5L. Nie składała Pani ponownie zawiadomienia w innej formie o wyborze podatku liniowego jako formy opodatkowania.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy prawidłowo opisany przelew zaliczki na podatek dochodowy dokonany w ustawowym terminie (20 lutego 2023 r.) traktujemy jak pisemne zawiadomienie o wyborze formy opodatkowania, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawy o PIT) i w konsekwencji, czy tak dokonany wybór jest skuteczny również na lata następne, zgodnie z art. 9a ust. 2b ustawy o PIT?

Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z obowiązującą linią orzecznictwa, znajdującą potwierdzenie w licznie wydanych interpretacjach podatkowych, przepisy art. 9a ust. 2 ustawy o PIT wskazują jedynie na obowiązek dokonania pisemnego zawiadomienia o dokonanym wyborze formy opodatkowania, nie precyzując szczegółowo formy tego zawiadomienia, a opis przelewu, dokonany w terminie wskazanym w przepisie art. 9a - to jest do 20-go dnia następującego po dniu uzyskania pierwszego w roku podatkowym przychodu - traktuje się jako pisemne zawiadomienie.

Poniżej przykładowe interpretacje i wyrok NSA:

·w październiku 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach uznał, że dobrze opisany przelew bankowy wystarczy dla skutecznego wyboru formy opodatkowania. Tak rozstrzygnął w interpretacji indywidualnej:

-z 16 października 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.422.2024.3.MAP, zmieniając w ten sposób z urzędu swoje wcześniejsze rozstrzygnięcie (tj. interpretację indywidualną z 14 sierpnia 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.422.2024.1.MAP),

-z 11 października 2024 r. Nr 0115-KDIT3.4011.599.2024.2.AWO,

-z 15 października 2024 r. Nr 0115-KDIT3.4011.642.2024.1.JS,

wyrok NSA z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21,

wyrok WSA w Poznaniu z 7 maja 2024 r. sygn. akt I SA/Po 829/23 i sygn. akt I SA/Po 830/23, uznano tam, że dobrze opisany i terminowy przelew na konto urzędu skarbowego może stanowić skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.

W związku z powyższym, dokonanie takiego przelewu, z prawidłowym opisem i w ustawowym terminie traktuje się jak pisemne zawiadomienie o wybranej formie opodatkowania, a zgodnie z brzmieniem tego przepisu wybór ten jest skuteczny również dla kolejnych lat podatkowych, bez konieczności składania kolejnych zawiadomień.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Natomiast jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.

W sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania tzw. podatkiem liniowym to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W opisie sprawy wskazała Pani, że 23 stycznia 2023 r. został złożony wniosek do CEIDG dotyczący formularza VAT-R. W tym samym wniosku zaznaczyła Pani poz. 15 oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego i wskazała (nieświadomie) rozliczenie za zasadach ogólnych. Aż do otrzymania wezwania do złożenia wyjaśnień nie była Pani świadoma tej zmiany. Przez wszystkie lata prowadzenia działalności gospodarczej rozliczała się Pani w formie podatku liniowego i wszystkie zeznania roczne składane były w postaci PIT-36L, w tym za rok 2023. Podatek na zasadach ogólnych jest dla Pani nieopłacalny i świadomie nie dokonałaby Pani tej zmiany.

Pierwszy przychód w 2023 r. osiągnęła Pani w styczniu 2023 r., pierwszy przychód w 2024 r. osiągnęła Pani w styczniu 2024 r., pierwszej wpłaty zaliczki na podatek liniowy dotyczący przychodu z 2023 r. dokonała Pani 20 lutego 2023 r. w kwocie (…) zł z oznaczeniem PIT-5L za styczeń 2023 r. (23M01). Działalność gospodarcza prowadzona jest od 2015 r., od początku 2016 r. opodatkowana jest podatkiem liniowym. Zarówno w 2023 r., 2024 r. i 2025 r. niezmiennie dokonywano terminowych wpłat zaliczek na podatek dochodowy, zawsze z opisem PIT-5L/PIT-36L, w oparciu o prowadzoną podatkową księgę przychodów i rozchodów. W związku z brakiem zamiaru zmiany formy opodatkowania przez wszystkie te lata składała Pani zeznanie roczne PIT-36L i wpłacała zaliczki ze stosownym opisem. W każdym z wymienionych powyżej lat 2023-2025 pierwszy w roku przychód osiągany był w styczniu i w ustawowych terminach regulowana była zaliczka. W spornym roku 2023 pierwszy przychód osiągnięto w styczniu 2023 r., a zaliczkę należną uregulowano 20 lutego 2023 r., z opisem PIT-5L. Nie składała Pani ponownie zawiadomienia w innej formie o wyborze podatku liniowego jako formy opodatkowania.

Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz opisane przez Panią okoliczności sprawy, jeśli w roku 2023 pierwszy przychód osiągnęła Pani w styczniu 2023 r., a zaliczkę należną uregulowała 20 lutego 2023 r., z opisem PIT-5L oraz w każdym z wymienionych lat 2023-2025 pierwszy w roku przychód osiągany był w styczniu i w ustawowych terminach (w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym) regulowana była zaliczka z opisem PIT-5L, można uznać, że skutecznie złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie podatku liniowego.

Reasumując, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych i wyroków sądów administracyjnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Panią i Pani stanowiskiem. Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.