Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 20 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 9 lipca 2025 r. (data wpływu 11 lipca 2025 r.) oraz pismem z 25 lipca 2025 r. (data wpływu 28 lipca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi jako kontraktowiec dla spółki B. z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Zleceniodawca) będącą spółką zależną dla spółki C. S.A. (...).

Jako osoba z doświadczeniem z pracy w najbardziej prestiżowych firmach sektora nieruchomościowego Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługi doradztwa o charakterze profesjonalnym, których wynikiem ma być szeroko rozumiany wzrost efektywności komercyjnej, finansowej i technicznej projektów u Zleceniodawcy.

U Zleceniodawcy, na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługi nie pełni jakichkolwiek funkcji. Nie jest także wspólnikiem, udziałowcem ani akcjonariuszem.

Zgodnie z podpisaną umową o współpracy zakres obowiązków zdefiniowany jest w umowie jako:

Doradztwo w zakresie rozliczeń płatności.

Doradztwo w zakresie koordynacji czynności post- closingowych, w tym rozliczanie gwarancji czynszowych, podwyżek ceny, rozliczenia za fit-out oraz kwot zatrzymanych na poczet usuwania usterek.

Doradztwo w zakresie podniesienia wartości budynków (uzyskiwanie certyfikatów ESG).

Doradztwo w zakresie przygotowania platformy akademikowej na sprzedaż: przygotowywanie i edycja modelu, analizy nowych działek, koordynowanie działań w ramach projektów akademikowych.

Doradztwo w zakresie sprzedaży projektów.

Doradztwo w zakresie analizy nowych sektorów.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca podkreśla że w ramach danego procesu budowlanego/inwestycyjnego/analitycznego, do którego to procesu świadczy usługi równocześnie w procesie zatrudniane są inne podmioty, które to świadczą usługi m.in. doradztwa prawnego, doradztwa finansowego, doradztwa podatkowego, architektów, planistów itd. itp. Zakres obowiązków Wnioskodawcy (mimo że ujęty w szerokich ramach w podpisanej umowie) sprowadza się jedynie do korzystania z doświadczenia Wnioskodawcy w zakresie stricte doradztwa profesjonalnego przy realizowanych przez Zleceniodawcę projektach mieszkaniowych/biurowych/ akademikowych.

Usługi świadczone zgodnie z zawartą umową nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez Zleceniodawcę. Odpowiedzialność za świadczone usługi ponoszona jest osobiście przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca przedmiotowe usługi świadczy i będzie świadczyć pod kodem PKWIU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pana pytanie dotyczy roku podatkowego 2024 i lat następnych. Działalność będzie prowadzona na dotychczasowych zasadach.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 74.90.19.0 oraz 74.90.20.0 osiągnął Pan w grudniu 2023 r.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożył Pan w dniu 4 grudnia 2023 r. za pośrednictwem księgowej.

Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie:

a) potwierdza Pan, iż prowadził Pan działalność samodzielnie i nie przekroczył Pan progu w wysokości 2.000.000 euro;

b) potwierdza Pan, iż nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności w formie spółki i tym samym nie przekroczył Pan progu w wysokości 2.000.000 euro.

W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Osiąga i będzie Pan osiągał przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod PKWiU 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Nie świadczy Pan usług w swojej działalności gospodarczej w ramach wolnego zawodu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).

Świadczone przez Pana usługi nie są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje/uzyska Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Jeżeli zaistnieje taka sytuacja prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.

Opis czynności:

1. Doradztwo w zakresie rozliczeń płatności

Usługa polega na opracowywaniu i analizie rozliczeń finansowych pomiędzy stronami transakcji, z uwzględnieniem zapisów umownych, harmonogramów płatności i warunków realizacyjnych. Celem jest zapewnienie zgodności rozliczeń z ustaleniami transakcyjnymi oraz prawidłowe raportowanie przepływów finansowych.

2. Doradztwo w zakresie koordynacji czynności post-closingowych

Zakres ten obejmuje doradztwo dotyczące technicznych i finansowych aspektów finalizacji transakcji nieruchomościowych, takich jak:

  • rozliczanie gwarancji czynszowych,
  • kalkulacje podwyżek ceny,
  • rozliczenia za wykonane prace aranżacyjne (fit-out),
  • rozliczenia zatrzymanych kwot na pokrycie ewentualnych usterek.

Czynności te wymagają zaawansowanej wiedzy analitycznej i prawnofinansowej, a ich celem jest doprowadzenie do pełnego wykonania zobowiązań transakcyjnych.

3. Doradztwo w zakresie podnoszenia wartości budynków

Zakres usług obejmuje działania doradcze i analityczne mające na celu zwiększenie wartości nieruchomości poprzez:

  • uzyskiwanie certyfikatów ESG (np. BREEAM, LEED) oraz wdrażanie procedur środowiskowych i społecznych zgodnych z wymaganiami inwestorów instytucjonalnych,
  • prowadzenie działań asset managementowych, obejmujących optymalizację struktury przychodowej i kosztowej nieruchomości, zarządzanie portfelem najemców oraz podejmowanie decyzji strategicznych wspierających wzrost wartości aktywów,
  • zwiększanie poziomu komercjalizacji poprzez wynajem wolnych powierzchni oraz przedłużanie istniejących umów najmu na korzystniejszych warunkach - działania te wymagają znajomości rynku najmu komercyjnego, analizy popytu oraz umiejętności negocjacyjnych,
  • analizę danych rynkowych i benchmarking konkurencyjnych nieruchomości w celu poprawy pozycji rynkowej obiektu.

Efektem tych działań jest realny wzrost wartości inwestycyjnej i rynkowej budynków, co wspiera przyszłą sprzedaż, refinansowanie lub repozycjonowanie aktywów.

4. Doradztwo w zakresie przygotowania platformy akademikowej na sprzedaż

Obejmuje działania techniczne i analityczne w ramach kompleksowego przygotowania portfela inwestycji typu living do procesu sprzedaży:

  • przygotowywanie i edycję modeli finansowych,
  • analizę potencjalnych nowych działek pod zabudowę,
  • koordynację międzydziałaniową i doradztwo strategiczne w zakresie rozwoju projektów.
  • Monitorowanie i nadzór nad harmonogramami projektowymi i budowlanymi.

Efektem tych działań jest profesjonalne przygotowanie platformy inwestycyjnej do sprzedaży inwestorowi zewnętrznemu.

5. Doradztwo w zakresie sprzedaży projektów

Działania te obejmują wsparcie merytoryczne w procesach sprzedaży nieruchomości, w tym analizę dokumentacji, przygotowanie materiałów transakcyjnych, koordynację procesów due diligence oraz doradztwo przy negocjacjach. Mają charakter doradczo-analityczny, oparty na wiedzy eksperckiej.

6. Doradztwo w zakresie analizy nowych sektorów

Usługa polega na prowadzeniu badań i analiz dotyczących potencjalnych nowych obszarów inwestycyjnych - zarówno w kontekście lokalizacji, jak i segmentów rynku. Celem jest dostarczanie klientom profesjonalnych rekomendacji inwestycyjnych opartych na danych rynkowych, trendach i analizach wykonalności.

Efekt świadczonych usług:

W wyniku wykonywanych czynności dostarczane są profesjonalne opracowania analityczne, raporty, modele finansowe oraz opinie eksperckie, które wspierają klientów w podejmowaniu decyzji biznesowych. Usługi nie mają charakteru operacyjnego, lecz strategiczno-analityczny i doradczy, co w pełni odpowiada klasyfikacji PKWiU 74.90.19.0 oraz 74.90.20.0. Mimo że konkretne składowe mogą przypominać inny charakter usług to w otoczeniu biznesowym działalności na rzecz której świadczę usługi nie da się tych usług świadczyć osobno, a jedynie jako kompleksowa całość w związku z powyższym można je tylko zakwalifikować jako usługi profesjonalne gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje Pan w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług wymienionych we wniosku.

Czynności wymienione we wniosku nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności.

Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z ww. działalnością.

Pytanie

Czy do usług świadczonych przez Wnioskodawcę możliwe jest zastosowanie 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy w związku ze świadczonymi usługami będzie on uprawniony do stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: "ustawy o ryczałcie") ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Jednocześnie, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosowanie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie tej jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tejże ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższego należy podkreślić, że Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą i nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności, mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (Wnioskodawca). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  • uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  • uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Należy podkreślić, że przychody Wnioskodawcy z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie przekroczą wysokości 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Żadna z okoliczności wymienionych w art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie dotyczy działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywać w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej, którą będzie prowadzić na rzecz Zleceniodawcy.

Z powyższego przepisu wynika, że brak jest prawnych przeciwskazań do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie świadczonych usług przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy jest on uprawniony do opodatkowania przychodów z działalności polegającej opisanej w stanie faktycznym zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i może stosować stawkę 8,5%.

W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że spełnia warunki i jest uprawniony do opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% w ramach prowadzonej i planowanej działalności pod kodem PKWiU 74.90.19.0. oraz PKWiU 74.90.20.0.

Z uwagi na brak wykonywania przez Wnioskodawcę usług wskazanych w ustawie o ryczałcie jako podlegających innej stawce podatku, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę będą podlegać stawce 8,5%. Należy również podkreślić, że w odniesieniu do Wnioskodawcy nie będą zachodzić żadne okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, a jednocześnie do świadczonych przez Niego usług nie będą mieć zastosowania stawki ryczałtu określone w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego, Wnioskodawca uważa, że do świadczonych przez niego usług będzie miał prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia ww. usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% i tym samym wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.

Wniosek dotyczy okresu podatkowego od grudnia 2023 przez rok podatkowy 2024 do kolejnych następujących po sobie lat podatkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z kolei, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2a tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług:

a) w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86),

b) architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

c) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, w ramach której świadczy Pan usługi w powyższym zakresie osiągnął Pan w grudniu 2023 r. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Osiąga Pan i będzie Pan osiągał przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod PKWiU 74.90.19.0 oraz PKWiU 74.90.20.0. Miał Pan i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Potwierdza Pan, iż prowadził Pan działalność samodzielnie i nie przekroczył Pan progu w wysokości 2 000 000 euro rocznie oraz potwierdza Pan, iż nie uzyskiwał przychodów z działalności w formie spółki i tym samym nie przekroczył Pan progu w wysokości 2 000 000 euro rocznie.

Nie świadczy Pan usług w swojej działalności gospodarczej w ramach wolnego zawodu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843). Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Pana usługi nie są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje/uzyska Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0 oraz 74.90.20.0, mogą zostać w 2024 roku i w latach następnych opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny).

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy opis stanu faktycznego sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.