Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skuteczności wyboru formy opodatkowania. Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2025 r. (wpływ 26 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od 2021 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i od początku rozliczał się na zasadach ogólnych. W grudniu 2023 r. zawiesił działalność, którą następnie wznowił 2 maja 2024 r., decydując się wówczas na zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. O wyborze tej formy poinformował obsługujące Go biuro rachunkowe, które od momentu wznowienia działalności dokonywało wszystkich rozliczeń podatkowych, zgodnie z przepisami dotyczącymi zryczałtowanego podatku dochodowego.

7 czerwca 2024 r. Wnioskodawca złożył wniosek w CEiDG o zmianę danych we wpisie, obejmującą m.in. aktualizację kodów PKD oraz wybór ryczałtu jako formy opodatkowania. Z nieznanych przyczyn zmiana dotycząca formy opodatkowania nie została uwzględniona we wniosku, ani zapisana w systemie CEiDG. O tym fakcie Wnioskodawca został poinformowany dopiero w kwietniu 2025 r. przez pracownika Urzędu Skarbowego, przy okazji złożenia i odrzucenia formularza PIT-28.

Ze względu na trudną sytuację finansową, Wnioskodawca opłacił pierwszą zaliczkę na podatek ryczałtowy w 2024 r. z opóźnieniem - po ustawowym terminie. W rezultacie, mimo faktycznego zamiaru rozliczania się ryczałtem oraz prowadzenia ewidencji i rozliczeń w tej formie, nie został - według organu podatkowego - spełniony formalny warunek terminowego zawiadomienia organu podatkowego o wyborze tej formy opodatkowania.

W 2025 r. Wnioskodawca kontynuował prowadzenie działalności i Jego zamiarem było dalsze rozliczanie się według zasad ryczałtu. W ustawowym terminie, tj. do 20 lutego 2025 r., dokonał wpłaty podatku dochodowego oznaczonej symbolem PPE, co miało być wyrazem kontynuacji opodatkowania w tej formie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że pełny zakres wykonywanej działalności gospodarczej to świadczenie usług wsparcia projektowego, operacyjnego i administracyjnego. Rodzaj dokumentacji podatkowej to ewidencja przychodów.

Wnioskodawca doprecyzował, że w 2025 r. pierwszy przychód z działalności gospodarczej uzyskał 31 stycznia 2025 r., natomiast data pierwszej wpłaty podatku od przychodów uzyskanych w 2025 r. to 19 lutego 2025 r. Pierwszy przelew podatku od przychodów uzyskanych w 2025 r. opisany został następująco: Tytuł:....

Elementy stanu faktycznego nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Pytanie

Czy wpłata zaliczki na podatek oznaczona symbolem PPE, dokonana w terminie do 20 lutego 2025 r., może być uznana za skuteczne oświadczenie o wyborze ryczałtu na 2025 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłata zaliczki na podatek dochodowy, dokonana w ustawowym terminie do 20 lutego 2025 r. i oznaczona symbolem PPE, stanowi skuteczne oświadczenie woli o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2025 r.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują urzędowego wzoru, ani szczególnej formy takiego oświadczenia.

Kluczowe jest, aby z jego treści jednoznacznie wynikał wybór formy opodatkowania. W przypadku, gdy podatnik dokona pierwszej wpłaty ryczałtu w ustawowym terminie, a z opisu przelewu (np. tytułu płatności) jasno wynika, jakiego rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania - zgodnie z art. 9a ust. 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9 ust. 1a i 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Istotne jest również to, że od momentu wznowienia działalności w maju 2024 r. Wnioskodawca konsekwentnie rozliczał się zgodnie z zasadami podatku zryczałtowanego.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje pełne potwierdzenie w orzecznictwie, w szczególności w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualne

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania (podatkiem dochodowym) dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Aby opodatkować przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik musi złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie składa się na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEIDG.

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

W tym miejscu wskazać należy, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik w danym roku podatkowym dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że od 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i od początku rozliczał się na zasadach ogólnych. W grudniu 2023 r. zawiesił działalność, którą następnie wznowił 2 maja 2024 r., decydując się wówczas na zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. 7 czerwca 2024 r. złożył Pan wniosek w CEiDG o zmianę danych we wpisie, obejmującą m.in. aktualizację kodów PKD oraz wybór ryczałtu jako formy opodatkowania. Z nieznanych przyczyn zmiana dotycząca formy opodatkowania nie została uwzględniona we wniosku, ani zapisana w systemie CEiDG. O tym fakcie został Pan poinformowany dopiero w kwietniu 2025 r. przez pracownika Urzędu Skarbowego, po złożeniu i odrzuceniu zeznania PIT-28. Ze względu na trudną sytuację finansową, opłacił Pan pierwszą zaliczkę na podatek ryczałtowy w 2024 r. z opóźnieniem - po ustawowym terminie. W 2025 r. kontynuował Pan prowadzenie działalności i Pana zamiarem było dalsze rozliczanie się według zasad ryczałtu. W ustawowym terminie, tj. do 20 lutego 2025 r., dokonał Pan wpłaty podatku dochodowego oznaczonej symbolem PPE, co miało być wyrazem kontynuacji opodatkowania w tej formie. Pierwszy przychód z działalności w 2025 r. osiągnął Pan 31 stycznia 2025 r., natomiast pierwszej wpłaty podatku dokonał 19 lutego 2025 r., zaś pierwszy przelew podatku od przychodów uzyskanych w 2025 r. opisany został jako: .....

Pana wątpliwość budzi kwestia, czy wpłata zaliczki na podatek oznaczona symbolem PPE, dokonana w terminie do 20 lutego 2025 r., może być uznana za skuteczne oświadczenie o wyborze ryczałtu na 2025 r.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro - jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy - w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, tj. 19 lutego 2025 r. dokonał Pan przelewu na poczet ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy, to może być on uznany za skutecznie złożone oświadczanie o wyborze formy opodatkowania, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Dodatkowo informuję, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, tj. możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności za 2025 r. w świetle art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku sądu administracyjnego zaznaczam, że został on wydany w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.