
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skuteczności wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan pismem z 9 lipca 2025 r. (wpływ 9 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca założył działalność gospodarczą (Firmę) w lipcu 2023 r., ze wskazaniem jako daty rozpoczęcia działalności 7 sierpnia 2023 r. Dokonując rejestracji działalności gospodarczej, Wnioskodawca wybrał jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i według tych zasad był rozliczany przez biuro księgowe.
Z nieznanych Wnioskodawcy przyczyn system nie odnotował tego zaznaczenia, niemniej jednak sugerując się zamiarem podatnika, biuro księgowe dokonywało rozliczeń stosując jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych każdorazowo wpisując w tytule przelewu podatku - PIT-28 oraz okres za jaki podatek był przekazywany do Urzędu Skarbowego.
Jeśli chodzi o 2023 r., to Wnioskodawca dokonał pierwszego przelewu ryczałtu w wysokości xxx zł 8 września 2023 r. z wyraźnym oznaczeniem w przelewie, że jest to przelew za okres sierpień 2023 r. z symbolem formularza - PIT-28, który to skrót oznacza ryczałt w podatku ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych. W kolejnych miesiącach Wnioskodawca dokonywał dalszych wpłat ryczałtu przy użyciu dostępnego w systemie bankowym oznaczenia przelewu jako - PIT-28.
Następnie w 2024 r., jak też w 2025 r. Wnioskodawca kontynuował wpłaty podatku dochodowego w postaci ryczałtu z określeniem w tytułach przelewów symbolu podatku jako - PIT-28. Zatem nie dokonał rezygnacji z formy opodatkowania wybranej w poprzednim roku podatkowym do 20 lutego.
W celu podsumowania - Wnioskodawca uzyskał pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. 18 sierpnia 2023 r. Następnie dokonał płatności podatku od osób fizycznych 8 września 2023 r., a przelew został opisany w następujący sposób: typ formularza: PIT-28, okres płatności: 23M08.
Wnioskodawca uzyskał pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. - 31 stycznia 2024 r. Następnie dokonał wpłaty podatku od osób fizycznych na rachunek Urzędu Skarbowego 7 lutego 2024 r. Dokonany przez Wnioskodawcę przelew z 7 lutego 2024 r. został opisany w następujący sposób: symbol formularza: PIT-28, okres płatności: 24M01.
Wnioskodawca uzyskał pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2025 r. w styczniu 2025 r. Następnie dokonał wpłaty podatku od osób fizycznych na rachunek Urzędu Skarbowego 7 lutego 2025 r. Dokonany przez Wnioskodawcę przelew z 7 lutego 2025 r. został opisany w następujący sposób: symbol formularza: PIT-28, okres płatności: 25M01.
Wnioskodawca kontynuował obowiązek odprowadzania podatku w latach 2024 i 2025 zgodnie z początkowo wybraną formą opodatkowania, czyli ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W wyniku tych działań Wnioskodawca zdecydował się wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną.
W piśmie z 9 lipca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że w pytaniu 1 i w pytaniu 2 we wniosku mowa jest o złożeniu deklaracji PIT-28. Deklaracja ta dotyczy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W pytaniu 1 mowa jest o złożeniu deklaracji za rok podatkowy 2023, natomiast w pytaniu 2 mowa jest o złożeniu deklaracji za rok podatkowy 2024. W pytaniu 1 mowa jest o złożeniu deklaracji za rok podatkowy 2023, nie za 2024. Pytanie dotyczy uprawnień do złożenia deklaracji PIT-28 za 2023 r. na podstawie wyboru formy opodatkowania dokonanego w sierpniu 2023 r. poprzez wskazanie w formularzu płatności odpowiedniej formy opodatkowania, czyli ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych PIT-28.
Wnioskodawca za rok podatkowy 2023 złożył 6 marca 2024 r. deklarację PIT-28. Deklaracja została złożona w terminie ustawowym i zawierała przychody oraz należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za okres od sierpnia do grudnia 2023 r.
Wnioskodawca złożył deklarację PIT-28 w następujących terminach: za 2023 r. deklarację złożył 6 marca 2024 r. a za 2024 r. deklarację złożył 10 kwietnia 2025 r.
Wszystkie przelewy ryczałtu były dokonywane na indywidualny mikrorachunek podatkowy Wnioskodawcy. Każdy przelew był kierowany na rachunek bankowy wygenerowany przy pomocy generatora mikrorachunku podatkowego na podstawie numeru NIP Wnioskodawcy, co zapewniało prawidłową identyfikację płatnika i rodzaju podatku.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca skutecznie dokonał wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych za okres od 7 sierpnia 2023 r. i wobec tego był uprawniony do złożenia deklaracji podatku dochodowego za 2023 r., z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca uprawniony był do kontynuowania w latach 2024 i 2025 opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i złożenia deklaracji podatku dochodowego za 2024 r., z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1.
Wnioskodawca skutecznie dokonał wyboru formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych za okres od 7 sierpnia 2023 r. i był uprawniony do złożenia deklaracji podatku dochodowego za 2023 r. z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik chcący wybrać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych winien złożyć sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Kluczowe znaczenie ma interpretacja sformułowania „oświadczenia sporządzonego na piśmie”, przy czym ustawodawca nie zastrzegł dla oświadczenia o wyborze ryczałtu formy pisemnej sensu stricto, używając jedynie określenia „sporządzone na piśmie”, co oznacza wymóg utrwalenia wypowiedzi przy użyciu znaków alfabetu, bez konieczności opatrzenia podpisem własnoręcznym.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r. w sprawie II FSK 710/21 rozpatrywał analogiczną sytuację dotyczącą podatku liniowego i uznał, że pierwszy przelew zaliczki na podatek z odpowiednim oznaczeniem w tytule przelewu stanowi skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. NSA wskazał, że tytuł przelewu jasno i klarownie wskazywał wybraną formę opodatkowania, a warunek pisemności został dochowany poprzez wpisanie treści w tytuł przelewu. Sąd podkreślił, że brak jest definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie” oraz, że wymóg pisemności zostaje spełniony, gdy tekst zawarty zostaje w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego.
W przypadku Wnioskodawcy spełnione zostały wszystkie kryteria wskazane przez NSA w przywołanym wyroku. Wnioskodawca sporządził oświadczenie woli w postaci przelewu podatku z 8 września 2023 r., opisanego jako - PIT-28 za okres 23M08, co jednoznacznie wskazuje na wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 r. Przelew został wykonany przez Wnioskodawcę na wygenerowany dla Niego mikrorachunek podatkowy, co potwierdza, że oświadczenie pochodziło od właściwej osoby. Szczególnie istotne jest zachowanie terminu ustawowego - przelew został wykonany 8 września 2023 r., a więc przed upływem 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód, czyli 18 sierpnia 2023 r.
Za uwzględnieniem stanowiska Wnioskodawcy przemawia również zasada in dubio pro tributario wyrażona w art. 2a ustawy Ordynacja podatkowa, będąca pochodną zasady demokratycznego państwa prawa określonej w art. 2 Konstytucji RP. Nie bez znaczenia pozostaje też zasada budzenia zaufania do organów podatkowych wyrażona w art. 121 ustawy Ordynacja podatkowa. Wnioskodawca działał w dobrej wierze, a następnie konsekwentnie realizował wybór poprzez wpłaty z odpowiednim oznaczeniem.
Ad 2.
Wnioskodawca był uprawniony do kontynuowania w latach 2024 i w latach kolejnych opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i złożenia deklaracji podatku dochodowego za 2024 r. z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Przepis art. 9 ust. 1b tej ustawy, stanowi natomiast, że brak złożenia oświadczenia o rezygnacji w przewidzianych terminach oznacza kontynuację wybranej formy opodatkowania w kolejnych latach podatkowych.
Wnioskodawca konsekwentnie przez kolejne miesiące 2023 r. oraz lata 2024 i 2025 dokonywał wpłat z oznaczeniem PIT-28, co potwierdza ciągłość wybranej formy opodatkowania i brak zamiaru rezygnacji z niej.
Zgodnie z argumentacją NSA, gdyby Wnioskodawca nie złożył oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie dokonywałby wpłat podatku ze wskazaniem, że jest to ryczałt oznaczony symbolem PIT-28. Tym samym, kontynuowanie wpłat z właściwym oznaczeniem w latach 2024 i 2025, przy braku złożenia oświadczenia o rezygnacji do 20 lutego, potwierdza skuteczność pierwotnego wyboru formy opodatkowania oraz jego kontynuację w kolejnych latach podatkowych.
Ponadto, mając na względzie treść przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz analogicznego przepisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oba mówią o „sporządzeniu na piśmie oświadczenia o wyborze opodatkowania”.
Z tego względu przelew w 8 września 2023 r. z opisem „symbol formularza PIT-28 okres płatności 23M08” wykonany z rachunku bankowego Wnioskodawcy należy uznać za skuteczne oświadczenie co do wyboru formy opodatkowania, które pozostaje skuteczne w kolejnych latach przy braku oświadczenia o rezygnacji.
W oparciu o powyższą analizę prawną oraz przywołane orzecznictwo NSA należy stwierdzić, że Wnioskodawca prawidłowo złożył oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez dokonanie pierwszego przelewu podatku 8 września 2023 r. z odpowiednim oznaczeniem w tytule przelewu. Spełnione zostały wszystkie wymagania prawne, obejmujące formę dokumentową określaną jako „na piśmie”, jednoznaczność oświadczenia woli, zachowanie terminu ustawowego oraz skierowanie do właściwego organu.
Konsekwentne działania Wnioskodawcy w kolejnych okresach, polegające na kontynuowaniu wpłat z symbolem PIT-28 w latach 2024 i 2025 bez składania oświadczenia o rezygnacji do 20 lutego, potwierdzają skuteczność pierwotnego wyboru formy opodatkowania oraz jego kontynuację w kolejnych latach podatkowych, zgodnie z art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przedstawiona argumentacja prawna opiera się na aktualnym orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wykładni przepisów prawa podatkowego zgodnej z zasadami prawa cywilnego i konstytucyjnymi zasadami funkcjonowania państwa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 tej ustawy:
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, to taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z opisu sprawy wynika, że założył Pan działalność gospodarczą w lipcu 2023 r., ze wskazaniem jako daty rozpoczęcia działalności 7 sierpnia 2023 r. i dokonując rejestracji działalności gospodarczej wybrał Pan jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i według tych zasad był Pan rozliczany przez biuro księgowe. Z nieznanych Panu przyczyn system nie odnotował tego zaznaczenia, niemniej jednak sugerując się zamiarem Pana, biuro księgowe dokonywało rozliczeń stosując jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych każdorazowo wpisując w tytule przelewu podatku - PIT-28 oraz okres za jaki podatek był przekazywany do Urzędu Skarbowego. Uzyskał Pan pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. 18 sierpnia 2023 r. i dokonał Pan płatności podatku 8 września 2023 r., przelew opisując w następujący sposób: typ formularza: PIT-28, okres płatności: 23M08. W 2024 r. uzyskał Pan pierwszy przychód z działalności gospodarczej 31 stycznia 2024 r. i dokonał Pan płatności podatku od 7 lutego 2024 r., przelew opisując w następujący sposób: typ formularza: PIT-28, okres płatności: 24M01. W 2025 r. uzyskał Pan pierwszy przychód z działalności gospodarczej w styczniu 2025 r. i dokonał Pan płatności podatku 7 lutego 2025 r. przelew opisując w następujący sposób: typ formularza: PIT-28, okres płatności: 25M01. Kontynuował Pan obowiązek odprowadzania podatku w latach 2024 i 2025, zgodnie z początkowo wybraną formą opodatkowania, czyli ryczałtem. Wszystkie przelewy ryczałtu dokonywał Pan na indywidualny mikrorachunek podatkowy. Złożył Pan zeznanie podatkowe PIT-28 za 2023 r. 6 marca 2024 r. a zeznanie podatkowe PIT-28 za 2024 r. 10 kwietnia 2025 r
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro w 2023 r. dokonał Pan - w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania - przelewu na poczet ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy, to mógł być on uznany za skutecznie złożone oświadczanie o wyborze formy opodatkowania na 2023 r. Zatem, był Pan uprawniony do złożenia zeznania podatkowego PIT-28 za 2023 r. W konsekwencji, był Pan też uprawniony do kontynuowania w latach 2024 i 2025 opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z prowadzonej działalności gospodarczej i do złożenia zeznania podatkowego PIT-28 za 2024 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Natomiast w odniesieniu do przywołanego przez Pana orzeczenia sądowego, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanego przez Pana wyroku zamyka się w obrębie sprawy, dla której została wydana.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
