Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 30 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 9 lipca 2025 r. (wpływ 9 lipca 2025 r.) Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni ponownie zaczęła prowadzić jednoosobową działalność gospodarcza od 2023.01.02 pod firmą A. zarejestrowana w CEIDG pod przeważającym kodem PKD: 74.99.Z - Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z pózn. zm.).

Zakres obowiązków:

Wnioskodawczyni wspiera organizację networkingową, której celem jest pomoc przedsiębiorcom i liderom firm w nawiązywaniu wartościowych kontaktów biznesowych, wymianie doświadczeń oraz rozwijaniu działalności poprzez współpracę w ramach społeczności członkowskiej.

Opłata członkowska uprawnia do korzystania z sieci kontaktów, udziału w spotkaniach, szkoleniach i wydarzeniach biznesowych, które sprzyjają rozwojowi firm oraz pozyskiwaniu nowych klientów i partnerów.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawczyni pozyskuje klientów dla organizacji oraz dąży do utrzymania relacji z dotychczasowymi klientami. W tym zakresie Wnioskodawczyni w szczególności pozyskuje nowych członków grup (klientów) oraz podejmuje działania celem utrzymania dotychczasowych członków grup (klientów), dążąc do ich rozwoju. W związku z powyższym Wnioskodawczyni podejmuje działania mające na celu omówienie strategii rozwoju ich biznesu w poszczególnych latach. Z uwagi na okoliczność, że wskazani klienci wykupują pakiety usług organizacji, Wnioskodawczyni w ramach usług dąży do sprzedaży powyższych pakietów wśród klientów.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawczyni w szczególności prowadzi rozmowy biznesowe z aktualnymi oraz nowymi klientami organizacji, przeprowadza spotkania ze wskazanymi klientami zarówno na terenie prowadzenia działalności przez organizacje, jak i odbywa wyjazdy do siedziby klientów lub innych miejsc umówionych spotkań. Wnioskodawczyni nawiązuje oraz utrzymuje relacje biznesowe, prowadzi rozmowy oraz uczestniczy w spotkaniach z przedstawicielami firm będących klientami organizacji (głównie członkami zarządu, właścicielami, (...), tzn. osobami kluczowymi w zakresie zarzadzania firma).

W ramach prowadzonych rozmów Wnioskodawczyni omawia z poszczególnymi klientami organizacji kwestie związane z rozwojem prowadzonych przez nich działalności.

W zakresie nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów biznesowych oraz współpracy z klientami organizacji podejmowane są przez Wnioskodawczynię następujące przykładowe działania:

  • przekazywanie klientom materiałów reklamowych organizacji wraz z przedstawieniem zasad jej funkcjonowania,
  • omawianie z klientami dokumentów będących podstawą współpracy z organizacją, np. zawieranej umowy,
  • omawianie zakresów pakietów usług organizacji możliwych do zakupu przez klientów,
  • przedstawianie kalendarza najbliższych wydarzeń, w których klient może wziąć udział wykupując pakiet usług organizacji,
  • zapraszanie klientów na spotkania celem zapoznania innych klientów, poznania potencjału działań biznesowych oraz historii biznesowych innych klientów,
  • prezentowanie potencjalnym klientom zakresu firm należących do organizacji.

Z tytułu świadczenia usług na rzecz organizacji Wnioskodawczyni przysługuje od niej wynagrodzenie.

Klasyfikacja statystyczna

Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) – wersja z dnia 25 marca 2019 r., dostępne pod adresem: (...), wskazują, że symbol PKWiU 74.90.19.0 obejmuje pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie z treścią ww. dokumentu, do tego grupowania zalicza się w szczególności:

  • usługi doradztwa naukowego świadczone przez matematyków, statystyków itp.,
  • usługi świadczone przez agronomów i ekonomistów rolnych,
  • usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych (...) z zakresu architektury lub inżynierii),
  • usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na podstawie powyższego Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że wskazana klasyfikacja statystyczna odpowiada charakterowi usług, które będzie świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Uzupełnienie

Wnioskodawczyni oświadcza, że opisane we wniosku usługi są świadczone od 2025 r. i to właśnie tego okresu dotyczy niniejszy wniosek.

Wnioskodawczyni oświadcza, że dochody z działalności gospodarczej rozliczała według następujących zasad:

a) w 2023 r. – na zasadach podatku liniowego;

b) w 2024 r. – w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

c) w 2025 r. – do chwili obecnej również w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawczyni oświadcza, że złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Oświadczenie to zostało przekazane za pośrednictwem formularza CEIDG-1 w dniu 28 stycznia 2024 r.

Wnioskodawczyni prowadzi dokumentację podatkową zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpowiednio do wybranej formy opodatkowania, tj.:

  • w 2023 r. – podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR),
  • w latach 2024 i 2025 – ewidencję przychodów.

Wnioskodawczyni oświadcza, że opisane we wniosku usługi zostały zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0, obejmującym „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Klasyfikacja ta została przyjęta na podstawie analizy wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) – wersja z dnia 25 marca 2019 r., dostępnych na stronie: (...).

Wnioskodawczyni informacyjnie wskazuje, że zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w tym m.in. wyrokiem z dnia 11 października 2017 r., sygn. akt II FSK 2412/15: organy podatkowe – choć mogą posiłkować się klasyfikacją PKWiU – mają obowiązek samodzielnej weryfikacji poprawności klasyfikacji zastosowanej przez podatnika. Organy te nie są związane ani klasyfikacją nadaną przez Główny Urząd Statystyczny, ani tą przyjętą przez podatnika. Tym samym, ostateczna ocena prawidłowego przyporządkowania usług do odpowiedniego symbolu PKWiU należy do organu wydającego interpretację.

Wnioskodawczyni oświadcza, że pomiędzy nią a podmiotem, na rzecz którego świadczy usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie występują powiązania osobiste ani gospodarcze.

Wnioskodawczyni oświadcza, że przed styczniem 2023 r. nie świadczyła usług na rzecz podmiotu, na rzecz którego wykonuje je obecnie. Dodatkowo Wnioskodawczyni wskazuje, że współpraca z tym klientem została nawiązana dopiero w 2025 r. W roku podatkowym poprzedzającym rok, którego dotyczy zadane pytanie, nie uzyskała przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro oraz nie uzyskała przychodów wyłącznie z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Wnioskodawczyni oświadcza, że do prowadzonej przez nią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.). Nie świadczy usług firm centralnych (head office) ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W związku z tym nie uzyskuje z tego tytułu przychodów.

Wnioskodawczyni oświadcza, że świadczone przez nią usługi nie są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność spełnia definicję działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.).

Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z poszczególnych rodzajów działalności opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu, o ile taka sytuacja zaistnieje.

Własne stanowisko zostało przedstawione poniżej.

Pytanie

Czy przychód z usług przedstawionych we wniosku może być opodatkowany przez Wnioskodawczynię w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód z usług przedstawionych we wniosku może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według 8,5% stawki.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 - dalej: ustawa o ryczałcie): Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie: Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości

nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma

przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie: Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie: Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności

wykonywanej

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie: Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie: Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie: Użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r. o sygn. akt II FSK 2412/15: "W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)".

Trzeba również zwrócić uwagę, że stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie: Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawczynię we wniosku wynika, że przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej, polegający na współpracy z organizacją networkingową, będzie związany z pozostałymi usługami doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowanego. Potwierdza to zakres wykonywanych czynności, obejmujący w szczególności:

·przekazywanie klientom materiałów reklamowych organizacji wraz z przedstawieniem zasad jej funkcjonowania,

·omawianie z klientami dokumentów będących podstawą współpracy z organizacją, np. zawieranej umowy,

·omawianie zakresów pakietów usług organizacji możliwych do zakupu przez klientów,

·przedstawianie kalendarza najbliższych wydarzeń, w których klient może wziąć udział wykupując pakiet usług organizacji,

·zapraszanie klientów na spotkania celem zapoznania innych klientów, poznania potencjału działań biznesowych oraz historii biznesowych innych klientów,

·prezentowanie potencjalnym klientom zakresu firm należących do organizacji.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług będą dotyczyć PKWiU 74.90.19.0, a zatem powinny podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie. Dodatkowo, Wnioskodawczyni zwraca uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:

  • pismo z dnia 3.04.2025 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-2.4011.157.2025.1.MG: „przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0, mogą zostać w 2025 r. i w latach następnych opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny)”;
  • pismo z dnia 20.01.2025 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-1.4011.941.2024.1.AC: „jeśli faktycznie uzyska Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 0. - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 "Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowana", to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania”;
  • pismo z dnia 7.11.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDWP.4011.168.2024.2.ŁZ: „stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu”.

Ponadto w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 czerwca 2024 r. o znaku 0113-KDIPT2-1.4011.429.2024.1.KD stwierdzono, że usługi świadczone na rzecz organizacji zrzeszającej firmy z sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa), polegające na pozyskiwaniu klientów dla tej organizacji oraz na utrzymywaniu relacji z dotychczasowymi klientami, mogą być objęte stawką podatku w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-   prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e -1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej dokonuje sam podatnik. Nie regulują jej przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi na rzecz organizacji.

W ramach świadczonych usług w szczególności prowadzi Pani rozmowy biznesowe z aktualnymi oraz nowymi klientami organizacji, przeprowadza spotkania ze wskazanymi klientami zarówno na terenie prowadzenia działalności przez organizacje, jak i odbywa wyjazdy do siedziby klientów lub innych miejsc umówionych spotkań. Nawiązuje Pani oraz utrzymuje relacje biznesowe, prowadzi rozmowy oraz uczestniczy w spotkaniach z przedstawicielami firm będących klientami organizacji (głównie członkami zarządu, właścicielami, (...), tzn. osobami kluczowymi w zakresie zarzadzania firma).

Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Oświadczenie to zostało przekazane za pośrednictwem formularza CEIDG-1 w dniu 28 stycznia 2024 r.

Opisane we wniosku usługi zostały zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0, obejmującym „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Klasyfikacja ta została przyjęta na podstawie analizy wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015). Pomiędzy Panią a podmiotem, na rzecz którego świadczy Pani usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie występują powiązania osobiste ani gospodarcze. Współpraca z organizacją o której mowa we wniosku została nawiązana dopiero w 2025 r. W roku podatkowym poprzedzającym rok, którego dotyczy zadane pytanie, nie uzyskała Pani przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro oraz nie uzyskała przychodów wyłącznie z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Do prowadzonej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie świadczy Pani usług firm centralnych (head office) ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W związku z tym nie uzyskuje z tego tytułu przychodów. Świadczone przez Panią usługi nie są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Prowadzona przez Panią działalność spełnia definicję działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskane przez Panią z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 – mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądu należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia w nich zawarte zostały wydane w indywidualnych sprawach podmiotów i nie wiążą w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.