Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.354.2025.2.MO

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.354.2025.2.MO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z – brak daty sporządzenia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 3 lipca 2025 r. (wpływ 3 lipca 2025 r. oraz 11 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2 listopada 2020 r. Świadczy Pan usługi z zakresu wsparcia i rozwoju aplikacji IT jako (...). Zakres Pana obowiązków obejmuje:

Zarządzanie zmianą i wdrożeniami

1.Zarządzanie procesem zmian – obsługa wniosków o zmiany, obejmujących poprawki błędów, drobne usprawnienia oraz wdrażanie nowych wersji aplikacji. Zakres nie obejmuje technicznej oceny, projektowania ani implementacji zmian.

2.Planowanie i koordynacja wdrożeń – tworzenie harmonogramów wdrożeń oraz ich realizacja we współpracy z zespołami (...).

3.Koordynacja testów akceptacyjnych ((…)) – organizacja i nadzór nad przebiegiem testów akceptacyjnych realizowanych przez użytkowników końcowych. Nie obejmuje samodzielnego wykonywania testów technicznych czy funkcjonalnych.

4.Zarządzanie gotowością operacyjną – weryfikacja spełnienia kryteriów operacyjnych przed wdrożeniem nowej wersji aplikacji, w tym aktualność dokumentacji i przeszkolenie zespołów wsparcia.

5.Komunikacja dotycząca zmian i wdrożeń – informowanie interesariuszy o planowanych zmianach, postępach prac oraz zakończonych wdrożeniach.

6.Koordynacja działań po wdrożeniu – monitorowanie stabilności działania aplikacji po wdrożeniu oraz koordynacja ewentualnych działań naprawczych lub decyzji o wycofaniu zmian.

Zarządzanie incydentami i problemami

7.Koordynacja obsługi incydentów – nadzór nad procesem rozwiązywania błędów i awarii aplikacji, w tym zapewnienie sprawnej komunikacji pomiędzy użytkownikami a zespołami technicznymi, monitorowanie przepływu informacji oraz przestrzegania ustalonych czasów reakcji i naprawy. Zakres nie obejmuje technicznej diagnozy problemów.

8.Komunikacja kryzysowa – zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych, takich jak poważne awarie aplikacji.

9.Analiza danych incydentowych – monitorowanie trendów i statystyk dotyczących zgłoszeń w celu identyfikacji obszarów wymagających usprawnień w aplikacji lub procesach wsparcia. Analiza nie obejmuje technicznych przyczyn źródłowych.

10.Koordynacja rozwiązywania problemów – zarządzanie procesem identyfikacji i eliminacji przyczyn powtarzających się incydentów. Odpowiedzialność za zlecanie oraz nadzór nad realizacją działań naprawczych przez odpowiednie zespoły.

Monitorowanie i raportowanie

11.Raportowanie poziomu usług – przygotowywanie i dystrybucja raportów na temat kluczowych wskaźników wydajności oraz zgodności z zapisami (…) dla utrzymywanej i rozwijanej aplikacji.

12.Nadzór nad monitorowaniem usług – określanie wymagań dotyczących monitorowania dostępności i wydajności aplikacji oraz nadzór nad wykorzystywanymi narzędziami (bez ich technicznej konfiguracji).

Zarządzanie dostawcami

13.Koordynacja współpracy z dostawcami – zarządzanie relacjami z zewnętrznymi dostawcami zaangażowanymi w utrzymanie lub rozwój aplikacji (np. dostawcy komponentów, usług hostingowych), z naciskiem na aspekty kontraktowe oraz jakość świadczonych usług.

Zarządzanie wiedzą i wsparciem

14.Koordynacja wsparcia aplikacyjnego – zarządzanie funkcjonowaniem zespołu wsparcia aplikacji, w tym zapewnienie odpowiedniej organizacji pracy i jakości świadczonych usług.

15.Nadzór nad bazą wiedzy – zapewnienie aktualności i kompletności dokumentacji technicznej i użytkowej, wspierającej procesy utrzymania i rozwoju aplikacji.

W Pana ocenie, wszystkie opisane powyżej usługi kwalifikują się do klasyfikacji PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, zgodnie z ich zakresem. Przychody z prowadzonej działalności są ujmowane w ewidencji przychodów w sposób jednolity, bez podziału na części objęte różnymi stawkami podatkowymi. Usługi te nie są i nie były świadczone na rzecz obecnego ani byłego pracodawcy.

Czynności wykluczone (których Pan nie wykonuje) – programowanie (PKWiU ex 62.01.1), – analiza kodu, – doradztwo w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), – zarządzanie siecią i systemami IT (PKWiU 62.03.1), – instalacja oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), jak również: Pana zakres działań nie obejmuje czynności doradczych, audytowych ani programistycznych, nie są także przenoszone prawa autorskie (prowadzona dokumentacja ma charakter pomocniczy, raportowy, operacyjny). Nie przenosi Pan praw majątkowych. Efektem Pana pracy nie jest oprogramowanie, jego fragment, ani dokumentacja autorska. W projektach z komponentem programistycznym pełni Pan jedynie rolę wspierającą – zajmuje się Pan komunikacją i dokumentacją. Nie pełni Pan roli decyzyjnej. Pana rola ma charakter wspierający, komunikacyjny i koordynacyjny.

W pismach z 3 lipca 2025 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i posiada Pan ośrodek interesów życiowych (centrum interesów osobistych i gospodarczych) na terytorium RP.

2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza ma charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

3.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług w zakresie wsparcia i rozwoju aplikacji IT jako (...)? Należy szczegółowo wskazać na czym konkretnie polegają Pana czynności w zakresie:

a)zarządzania procesem zmian,

b)planowania i koordynacji wdrożeń,

c)koordynacji testów akceptacyjnych ((…)),

d)zarządzania gotowością operacyjną,

e)komunikacji dotyczącej zmian i wdrożeń,

f)koordynacji działań po wdrożeniu,

g)koordynacji obsługi incydentów,

h)komunikacji kryzysowej,

i)analizy danych incydentowych,

j)koordynacji rozwiązywania problemów,

k)raportowania poziomu usług,

l)nadzoru nad monitorowaniem usług,

m)koordynacji współpracy z dostawcami,

n)koordynacji wsparcia aplikacyjnego,

o)nadzoru nad bazą wiedzy.

Proszę o ich szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:

1) na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności?

2) czego dotyczą?

3) jaki jest ich zakres?

4) co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z ww. w lit. a-o przez Pana czynności.

Odpowiedź: Przedstawił Pan szczegółową charakterystykę wykonywanych przez Pana czynności:

a)Zarządzanie procesem zmian

Na czym polega: Obsługa zgłoszeń zmian (np. poprawki, usprawnienia), przekazywanie do zespołów realizacyjnych, monitorowanie procesu.

Czego dotyczy: Zmian w istniejących aplikacjach.

Zakres: Nadzór nad przebiegiem cyklu zmian.

Efekt: Terminowe i skuteczne wdrożenie zatwierdzonych zmian.

b)Planowanie i koordynacja wdrożeń

Na czym polega: Tworzenie harmonogramów, koordynacja działań z zespołami.

Czego dotyczy: Nowych wersji aplikacji.

Zakres: Planowanie, komunikacja, koordynacja.

Efekt: Sprawne wdrożenie bez zakłóceń.

c)Koordynacja testów akceptacyjnych ((…))

Na czym polega: Organizacja testów przez użytkowników, zbieranie wyników.

Czego dotyczy: Nowych funkcji lub zmian.

Zakres: Przygotowanie scenariuszy, koordynacja testów.

Efekt: Potwierdzenie gotowości do wdrożenia.

d)Zarządzanie gotowością operacyjną

Na czym polega: Sprawdzenie spełnienia wymagań przed wdrożeniem.

Czego dotyczy: Dokumentacja, szkolenia, przygotowanie operacyjne.

Zakres: Weryfikacja gotowości.

Efekt: Formalna zgoda na wdrożenie.

e)Komunikacja dotycząca zmian i wdrożeń

Na czym polega: Przekazywanie informacji interesariuszom.

Czego dotyczy: Planowanych i realizowanych wdrożeń.

Zakres: Komunikaty, spotkania, statusy.

Efekt: Płynna i jasna komunikacja.

f)Koordynacja działań po wdrożeniu

Na czym polega: Monitorowanie działania aplikacji po wdrożeniu.

Czego dotyczy: Stabilności aplikacji.

Zakres: Kontakt z zespołami, nadzór nad zgłoszonymi incydentami dotyczącymi wdrożenia.

Efekt: Minimalizacja ryzyk powdrożeniowych.

g)Koordynacja obsługi incydentów

Na czym polega: Organizacja procesu rozwiązywania błędów.

Czego dotyczy: Bieżących problemów użytkowników.

Zakres: Przepływ informacji, eskalacje, (…).

Efekt: Szybkie przywracanie funkcjonalności.

h)Komunikacja kryzysowa

Na czym polega: Przekazywanie informacji w sytuacjach awaryjnych.

Czego dotyczy: Poważnych awarii.

Zakres: Komunikaty, aktualizacje, spotkania.

Efekt: Utrzymanie jasnego przepływu informacji.

i)Analiza danych incydentowych

Na czym polega: Przegląd statystyk incydentów.

Czego dotyczy: Trendów i przyczyn zgłoszeń.

Zakres: Raporty, zestawienia.

Efekt: Identyfikacja obszarów do poprawy.

j)Koordynacja rozwiązywania problemów

Na czym polega: Organizacja działań eliminujących przyczyny incydentów.

Czego dotyczy: Problemy systemowe i organizacyjne.

Zakres: Spotkania, nadzór, raportowanie.

Efekt: Usunięcie przyczyn błędów.

k)Raportowanie poziomu usług

Na czym polega: Tworzenie raportów (…).

Czego dotyczy: Wydajności i jakości usług.

Zakres: Zbieranie danych, analiza, prezentacja.

Efekt: Dostarczenie informacji o jakości usług.

l)Nadzór nad monitorowaniem usług

Na czym polega: Weryfikacja działania narzędzi monitorujących.

Czego dotyczy: Dostępności i wydajności aplikacji.

Zakres: Reagowanie na alerty, analiza trendów.

Efekt: Wczesne wykrycie problemów.

m)Koordynacja współpracy z dostawcami

Na czym polega: Zarządzanie relacjami z dostawcami IT.

Czego dotyczy: Umów (…) i jakości usług.

Zakres: Monitorowanie jakości, eskalacje.

Efekt: Utrzymanie standardu usług zewnętrznych.

n)Koordynacja wsparcia aplikacyjnego

Na czym polega: Organizacja pracy zespołu wsparcia.

Czego dotyczy: Obsługi zgłoszeń użytkowników.

Zakres: Planowanie, kontrola jakości.

Efekt: Efektywne wsparcie użytkowników.

o)Nadzór nad bazą wiedzy

Na czym polega: Zapewnienie aktualności dokumentacji.

Czego dotyczy: Dokumentacji technicznej i użytkowej.

Zakres: Weryfikacja, publikacja, zlecanie aktualizacji.

Efekt: Poprawa jakości wsparcia i wiedzy organizacyjnej.

4.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?

Odpowiedź: Nie uzyskuje Pan innych dochodów z działalności gospodarczej poza opisanymi we wniosku. Prowadzi Pan wyłącznie jedną działalność usługową, której zakres został szczegółowo opisany w uzupełnieniu.

Gdyby w przyszłości pojawiły się inne źródła przychodów podlegające opodatkowaniu w ramach działalności gospodarczej, ewidencja będzie prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane z tytułu realizacji wyżej opisanych obowiązków, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Według Pana oceny, opisane usługi obejmujące wsparcie techniczne, dokumentacyjne oraz koordynacyjne, nie mieszczą się w katalogu usług objętych stawką ryczałtu 12%.

Ze względu na brak elementów doradztwa, programowania oraz przenoszenia praw autorskich, właściwa dla tego rodzaju działalności powinna być stawka 8,5%.

Od momentu rozpoczęcia działalności, kierując się zasadą ostrożności podatkowej, stosował Pan stawkę 12% zakładając, że zakres świadczonych usług może zostać zakwalifikowany jako usługi doradcze w zakresie oprogramowania. Po szczegółowej analizie wykonywanych obowiązków oraz obowiązujących przepisów podatkowych – w tym dostępnych interpretacji indywidualnych wydanych przez Krajową Informację Skarbową – uznał Pan, że charakter świadczonych przez Pana usług odpowiada klasyfikacji PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

W związku z powyższym, zwraca się Pan z prośbą o potwierdzenie, że przychody z tej działalności mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-    w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)   ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)   ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)   ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)   ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2 listopada 2020 r. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i posiada Pan ośrodek interesów życiowych (centrum interesów osobistych i gospodarczych) na terytorium RP. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza ma charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Świadczy Pan usługi z zakresu wsparcia i rozwoju aplikacji IT jako (...). Zakres Pana obowiązków obejmuje:

Zarządzanie zmianą i wdrożeniami

1.Zarządzanie procesem zmian – obsługa wniosków o zmiany, obejmujących poprawki błędów, drobne usprawnienia oraz wdrażanie nowych wersji aplikacji. Zakres nie obejmuje technicznej oceny, projektowania ani implementacji zmian.

2.Planowanie i koordynacja wdrożeń – tworzenie harmonogramów wdrożeń oraz ich realizacja we współpracy z zespołami deweloperskimi, testowymi i przedstawicielami biznesu.

3.Koordynacja testów akceptacyjnych ((…)) – organizacja i nadzór nad przebiegiem testów akceptacyjnych realizowanych przez użytkowników końcowych. Nie obejmuje samodzielnego wykonywania testów technicznych czy funkcjonalnych.

4.Zarządzanie gotowością operacyjną – weryfikacja spełnienia kryteriów operacyjnych przed wdrożeniem nowej wersji aplikacji, w tym aktualność dokumentacji i przeszkolenie zespołów wsparcia.

5.Komunikacja dotycząca zmian i wdrożeń – informowanie interesariuszy o planowanych zmianach, postępach prac oraz zakończonych wdrożeniach.

6.Koordynacja działań po wdrożeniu – monitorowanie stabilności działania aplikacji po wdrożeniu oraz koordynacja ewentualnych działań naprawczych lub decyzji o wycofaniu zmian.

Zarządzanie incydentami i problemami

7.Koordynacja obsługi incydentów – nadzór nad procesem rozwiązywania błędów i awarii aplikacji, w tym zapewnienie sprawnej komunikacji pomiędzy użytkownikami a zespołami technicznymi, monitorowanie przepływu informacji oraz przestrzegania ustalonych czasów reakcji i naprawy. Zakres nie obejmuje technicznej diagnozy problemów.

8.Komunikacja kryzysowa – zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych, takich jak poważne awarie aplikacji.

9.Analiza danych incydentowych – monitorowanie trendów i statystyk dotyczących zgłoszeń w celu identyfikacji obszarów wymagających usprawnień w aplikacji lub procesach wsparcia. Analiza nie obejmuje technicznych przyczyn źródłowych.

10.Koordynacja rozwiązywania problemów – zarządzanie procesem identyfikacji i eliminacji przyczyn powtarzających się incydentów. Odpowiedzialność za zlecanie oraz nadzór nad realizacją działań naprawczych przez odpowiednie zespoły.

Monitorowanie i raportowanie

13.Raportowanie poziomu usług – przygotowywanie i dystrybucja raportów na temat kluczowych wskaźników wydajności oraz zgodności z zapisami (…) dla utrzymywanej i rozwijanej aplikacji.

14.Nadzór nad monitorowaniem usług – określanie wymagań dotyczących monitorowania dostępności i wydajności aplikacji oraz nadzór nad wykorzystywanymi narzędziami (bez ich technicznej konfiguracji).

Zarządzanie dostawcami

16.Koordynacja współpracy z dostawcami – zarządzanie relacjami z zewnętrznymi dostawcami zaangażowanymi w utrzymanie lub rozwój aplikacji (np. dostawcy komponentów, usług hostingowych), z naciskiem na aspekty kontraktowe oraz jakość świadczonych usług.

Zarządzanie wiedzą i wsparciem

17.Koordynacja wsparcia aplikacyjnego – zarządzanie funkcjonowaniem zespołu wsparcia aplikacji, w tym zapewnienie odpowiedniej organizacji pracy i jakości świadczonych usług.

18.Nadzór nad bazą wiedzy – zapewnienie aktualności i kompletności dokumentacji technicznej i użytkowej, wspierającej procesy utrzymania i rozwoju aplikacji.

W uzupełnieniu wniosku szczegółowo opisał Pan na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

W Pana ocenie, wszystkie opisane powyżej usługi kwalifikują się do PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, zgodnie z ich zakresem. Przychody z prowadzonej działalności są ujmowane w ewidencji przychodów w sposób jednolity, bez podziału na części objęte różnymi stawkami podatkowymi. Usługi te nie są i nie były świadczone na rzecz obecnego ani byłego pracodawcy. Nie uzyskuje Pan innych dochodów z działalności gospodarczej poza opisanymi we wniosku. Prowadzi Pan wyłącznie jedną działalność usługową, której zakres został szczegółowo opisany w uzupełnieniu wniosku. Wskazał Pan, że gdyby w przyszłości pojawiły się inne źródła przychodów podlegające opodatkowaniu w ramach działalności gospodarczej, ewidencja będzie prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Czynności wykluczone (których Pan nie wykonuje) to: programowanie (PKWiU ex 62.01.1), – analiza kodu, – doradztwo w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), – zarządzanie siecią i systemami IT (PKWiU 62.03.1), – instalacja oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), jak również Pana zakres działań nie obejmuje czynności doradczych, audytowych ani programistycznych, nie są także przenoszone prawa autorskie (prowadzona dokumentacja ma charakter pomocniczy, raportowy, operacyjny). Nie przenosi Pan praw majątkowych. Efektem Pana pracy nie jest oprogramowanie, jego fragment, ani dokumentacja autorska. W projektach z komponentem programistycznym pełni Pan jedynie rolę wspierającą – zajmuje się Pan komunikacją i dokumentacją. Nie pełni Pan roli decyzyjnej. Pana rola ma charakter wspierający, komunikacyjny i koordynacyjny.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.02 – USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI”. Klasa ta nie obejmuje:

-    usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

-    usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się następujące grupowania:

-62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;

-62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

-62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Grupowanie 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-    udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-    usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-    udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-    udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie z definicją zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując należy stwierdzić, że przychód w zakresie usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, wykonywanych w ramach działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.