Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w dniach 2 i 4 lipca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG ), posiadającą numer NIP: (...) oraz REGON: (...). Posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2025 r. poz. 163; dalej: ustawa o PIT). Jednocześnie jest czynnym podatnikiem podatku od towar w i usług, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar w i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361; dalej: ustawa o VAT).

Począwszy od stycznia 2025 r. wybrał Pan opodatkowanie prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy o ryczałcie. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało złożone w przewidzianym przepisami terminie. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawniające do zastosowania tej formy opodatkowania. Prowadzona działalność gospodarcza ma charakter działalności usługowej, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan ze zleceniodawcą umowę o współpracy, na podstawie której realizuje obowiązki Kierownika Projektu (Project Executive/Project Manager). Zleceniodawcą jest polska spółka IT o zasięgu krajowym z elementami działalności międzynarodowej. Świadczenie usług odbywa się w imieniu i na rzecz kontrahenta. Kontrahentem zaś jest instytucja bankowa.

Nie jest i nigdy nie był Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu zleceniodawcy, kontrahenta, ani żadnej innej Spółki. Zakres Pana obowiązków obejmuje kompleksowe zarządzanie projektem, którego celem jest zapewnienie wsparcia technicznego w zakresie obsługi sprzętu komputerowego oraz świadczenie usług IT. W szczególności, odpowiada Pan za organizację i koordynację działań projektowych, nadzór nad realizacją zadań zgodnie z harmonogramem, a także bieżącą współpracę z zespołami technicznymi oraz przedstawicielami kontrahenta.

Poniżej przedstawia Pan szczegółowy wykaz usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie zawartej umowy o współpracy.

Koordynacja działań zespołu wsparcia technicznego zleceniodawcy oraz partnerów technologicznych.

Nadzorowanie procesu zgłaszania przez Klienta awarii funkcjonalności sprzętu i oprogramowania, prac naprawczych wykonywanych przez partnerów technologicznych oraz wykonalności zgłaszanego zapotrzebowania na gwarantowane i opcjonalne usługi IT.

Koordynacja działań podwykonawców przy realizacji projektu oraz stała współpraca z nimi.

Stała kontrola jakości wykonywanych zadań oraz nadzór nad pracą zespołu.

Dialog z partnerami technologicznymi, w celu zapewnienia wymaganych narzędzi oraz metod wsparcia procesu realizacji projektu i optymalizacji wykonywania prac projektowych u Klienta.

Monitorowanie postępów i raportowanie okresowe do Klienta statusu i postępu prac związanych z realizacją projektu.

Dostarczanie szczegółowych informacji i wyjaśnień dotyczących realizacji umowy na żądanie Klienta.

Zarządzanie dokumentacją projektową.

Planowanie harmonogramów, budżetu i zakresu projektu.

Kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o ryczałcie. W ramach realizacji umowy o współpracy występuje jako podwykonawca, realizując określoną część projektu na rzecz kontrahenta. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ponosi Pan ryzyko gospodarcze, charakterystyczne dla działalności wykonywanej na własny rachunek oraz ponosi odpowiedzialność wobec zleceniodawcy za należyte wykonanie powierzonych czynności.

W celu uzyskania jednoznacznego potwierdzenia prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług, skierował Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wniosek o wydanie opinii w zakresie właściwego grupowania PKWiU, przedstawiając opis usług odpowiadający stanowi faktycznemu przedstawionemu w niniejszym wniosku. W odpowiedzi, w interpretacji klasyfikacyjnej z dnia (...) 2025 r. (znak: (...)), organ klasyfikacyjny potwierdził, że usługi świadczone przez Pana podlegają zaklasyfikowaniu do grupowania PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Wątpliwości Pana dotyczą możliwości zastosowania zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8.5% w odniesieniu do świadczonych przez niego usług zarządzania projektami IT.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy okresu rozliczeniowego od 1 stycznia 2025 r. do dnia złożenia wniosku (stan faktyczny) oraz tożsamego zdarzenia przyszłego. Tym samym wnioskiem objęty jest zarówno stan faktyczny jak i tożsame zdarzenie przyszłe.

W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 843) o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wskazuje Pan, że dokładne czynności w ramach zawartej umowy o współpracy są tożsame z opisanymi we wniosku usługami. Tym samym wykonuje następujące czynności:

·Koordynacja działań zespołu wsparcia technicznego zleceniodawcy oraz partnerów technologicznych.

·Nadzorowanie procesu zgłaszania przez Klienta awarii funkcjonalności sprzętu i oprogramowania, prac naprawczych wykonywanych przez partnerów technologicznych oraz wykonalności zgłaszanego zapotrzebowania na gwarantowane i opcjonalne usługi IT.

·Koordynacja działań podwykonawców przy realizacji projektu oraz stała współpraca z nimi.

·Stała kontrola jakości wykonywanych zadań oraz nadzór nad pracą zespołu.

·Dialog z partnerami technologicznymi, w celu zapewnienia wymaganych narzędzi oraz metod wsparcia procesu realizacji projektu i optymalizacji wykonywania prac projektowych u Klienta.

·Monitorowanie postępów i raportowanie okresowe do Klienta statusu i postępu prac związanych z realizacją projektu.

·Dostarczanie szczegółowych informacji i wyjaśnień dotyczących realizacji umowy na żądanie Klienta.

·Zarządzanie dokumentacją projektową.

·Planowanie harmonogramów, budżetu i zakresu projektu.

·Kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu.

Wszystkie podejmowane przez Pana czynności mają charakter praktyczny i spełniają funkcję realizacji i koordynacji projektu. Bezpośrednio zarządza Pan projektem informatycznym na potrzeby Klienta

Zwraca Pan uwagę, że w ramach jednej czynności może dochodzić do realizacji wielu zadań/działań/czynności szczegółowych. Jednocześnie zakres oraz efekt i jego wykorzystanie pozostają wspólne dla wszystkich czynności.

W ramach czynności realizuje Pan następujące działania/zadania.

·Wyznaczanie i delegowanie działań oraz przebiegów czasowych dla poszczególnych członków i funkcji biorących udział w projekcie [koordynacja działań zespołu/koordynacja działań podwykonawców].

·Podejmowanie środków zaradczych w sytuacjach problematycznych w kontekście czasowym i zasobowym przez poszczególne funkcje wykonawcze [koordynacja działań zespołu/nadzorowanie procesu i prac naprawczych/kierowanie bieżącymi sprawami].

·Wyznaczanie kroków naprawczych w ramach zdefiniowanych procesów projektowych [koordynacja działań zespołu/nadzorowanie procesu i prac naprawczych].

·Nadzorowanie poszczególnych czynności wykonywanych w ramach procesu zgłaszania przez Klienta awarii funkcjonalności sprzętu i oprogramowania dotyczących obsługi projektu [nadzorowanie procesu i prac naprawczych].

·Prowadzenie i uczestnictwo w komunikacji z uczestnikami projektu podwykonawcami, partnerami technologicznymi [koordynacja działań zespołu/koordynacja działań podwykonawców/dialog z partnerami technologicznymi/kierowanie bieżącymi sprawami].

·Kontrola jakości i ocena wykonywanych przez zespół projektowy zadań oraz nadzór nad pracą zespołu [stała kontrola jakości].

·Ocena stanu zaawansowania realizacji wyznaczonych prac projektowych przez uczestników projektu [monitorowanie postępów prac].

·Raportowanie przebiegu prac do Zleceniodawcy i jego Klienta [monitorowanie postępów prac i raportowanie okresowe/dostarczanie szczegółowych informacji i wyjaśnień dotyczących realizacji umowy].

·Ustalanie i egzekwowanie planów bieżących działań w ramach projektu dla osiągnięcia celów biznesowych [planowanie harmonogramów, budżetu i zakresu projektu].

·Opracowywanie dokumentacji projektowej oraz jej przechowywanie i archiwizacja [zarządzanie dokumentacją projektową].

·Zarządzanie i implementacja wszelkich wskazanych przez Klienta zmian w projekcie i realizowanych w jego ramach procesach [kierowanie bieżącymi sprawami].

·Weryfikacja dostępności zasobów projektowych i ich odpowiednia alokacja [kierowanie bieżącymi sprawami].

Zakres wszystkich realizowanych w ramach projektu czynności obejmuje pełen nadzór i pełne operacyjne zarządzanie wszystkimi zdefiniowanymi procesami w ramach przebiegu projektu przy utrzymaniu ustalonych ram czasowych i zakresów dla wymaganych w projekcie czynności, przez zespoły biorące udział w projekcie.

Efektem wszystkich podejmowanych czynności jest optymalne zarządzanie wykonywaniem zadań projektowych, terminowa realizacja projektu a także odpowiedni i optymalny czasowo podział zadań projektowych pomiędzy poszczególnych specjalistów.

Zleceniodawca wykorzystuje efekt wszystkich wykonywanych przez Pana czynności do realizacji projektu w celu zapewnienia ciągłości i efektywności wsparcia technicznego systemów IT Klienta.

Realizuje Pan m.in. następujące szczegółowe czynności.

·Ustalanie i egzekwowanie planów bieżących działań w ramach projektu dla osiągnięcia celów biznesowych Klienta [koordynacja działań zespołu/koordynacja działań podwykonawców/kierowanie bieżącymi sprawami/planowanie harmonogramów, budżetu i zakresu projektu].

·Analiza i przydzielanie zadań oraz priorytetów zadań w pracach projektowych [koordynacja działań zespołu/koordynacja działań podwykonawców/kierowanie bieżącymi sprawami].

·Organizacja cyklicznych oraz doraźnych spotkań (w tym wirtualnych) z podwykonawcami, partnerami technologicznymi, oraz uczestnikami projektu [koordynacja działań zespołu/koordynacja działań podwykonawców/dialog z partnerami technologicznymi/kierowanie bieżącymi sprawami].

·Sporządzanie i prezentacja raportów dotyczących przebiegu prac projektowych dla Zleceniodawcy i jego Klienta [monitorowanie postępów prac i raportowanie okresowe/dostarczanie szczegółowych informacji i wyjaśnień dotyczących realizacji umowy/zarządzanie dokumentacją projektową].

·Dokonywanie oceny projektu pod kątem realizacji celów projektowych [monitorowanie postępów prac i raportowanie okresowe].

·Okresowa ocena wykonywanych przez zespół projektowy zadań [stała kontrola jakości].

·Opracowywanie dokumentacji projektowej oraz jej przechowywanie i archiwizacja. [zarządzanie dokumentacją projektową].

·Koordynowanie i dostarczanie zgodnych z oczekiwaniami Klienta rezultatów projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej jakości [koordynacja działań zespołu/koordynacja działań podwykonawców/nadzorowanie procesu i prac naprawczych/stała kontrola jakości/monitorowanie postępów prac].

·Nadzorowanie wykonywanych czynności w ramach procesów obsługi projektu i wyznaczanie kroków naprawczych w ramach zdefiniowanych przebiegów projektowych [nadzorowanie procesu i prac naprawczych].

Pana pytanie

Czy przychody z opisanej we wniosku działalności usługowej wykonywanej przez Pana związanej ze świadczeniem usług Kierownika Projektu mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczone przez niego usługi mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) osoby fizyczne (...) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy. Stawki zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody.

Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W świetle natomiast art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Odnosząc się do wymienionych w tym przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według powołanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów w dziale 70, nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie. Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu: „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 - dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).

Kierownik projektu (Project Executive / Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W Pana ocenie, świadczone przez niego usługi mają charakter odpowiadający opisowi zawartemu w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” dla grupowania PKWiU 70.22.20.0, ujętego w sekcji M, tj.:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, opisane przez Pana usługi zostały formalnie zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych”, co zostało potwierdzone w piśmie z (...) 2025 r., znak: (...).

W pełni podziela Pan ocenę dokonaną przez organ klasyfikacyjny, uznając, że świadczone przez niego usługi rzeczywiście odpowiadają zakresowi przedmiotowemu ww. grupowania. Istotą jego działalności jest bowiem praktyczne zarządzanie realizacją projektu.

W szczególności, w Pana ocenie, świadczone przez niego usługi nie stanowią usług doradztwa zgodnie z przywołaną wyżej definicja doradztwa z NSJP, a zakres jego usług obejmuje jedynie zarządzanie projektem. Świadczenia realizowane przez Pan nie obejmują formułowania rekomendacji, opinii, ekspertyz ani analiz strategicznych. Przedmiotem jego działalności są usługi wykonawcze w zakresie organizacji i zarządzania projektem informatycznym, realizowanym zgodnie z założeniami i strukturą działania kontrahenta.

Tym samym, stoi Pan na stanowisku, że może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o ryczałcie.

Pogląd ten znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS), w których organ podatkowy, w zbliżonych stanach faktycznych, wielokrotnie potwierdzał możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu do usług zarządzania projektami, klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0.

Poniżej wskazuje Pan przykładowe stanowiska DKIS w tym zakresie.

Interpretacja indywidualna sygn. 0112-KDSL1-1.4011.75.2025.3.JB z dnia 16 kwietnia 2025 r., dotycząca kierownika projektu informatycznego, w której organ wskazał:

„Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że do przychodów uzyskanych z tytułu opisanych we wniosku usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i - jak wynika z treści wniosku - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Interpretacja indywidualna sygn. 0112-KDSL1-1.4011.588.2024.2.AK z 17 stycznia 2025 r. gdzie stwierdzono:

„Jak wynika ze złożonego wniosku - świadczone przez Panią usługi zarządzania projektami mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Zatem osiągane przez Panią przychody w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” - podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Interpretacja indywidualna sygn. 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN z dnia 24 czerwca 2024 r., w której organ stwierdził:

„Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2024 r. oraz w latach przyszłych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług związanych z zarządzaniem projektami wdrożeniowymi jako kierownik projektu (Project Manager) sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Interpretacja indywidualna sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD z dnia 5 marca 2024 r., w której organ potwierdził:

„Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował również w następujących interpretacjach indywidualnych, dotyczących zbieżnych stanów faktycznych:

0114-KDWP.4011.53.2024.2.IG z dnia 27 czerwca 2024 r.

0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS z dnia 19 września 2023 r.

0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP z dnia 2 grudnia 2022 r.

0115-KDST2-1.4011.257.2023.2.MDO z dnia 25 sierpnia 2023 r.

Podsumowanie.

Pana zdaniem, świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych”. Usługi te, w Pana ocenie, nie mają charakteru doradztwa, lecz polegają na faktycznym zarządzaniu i koordynacji realizacją projektów. W konsekwencji, uznaje Pan, że przysługuje mu prawo do opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

a.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

b.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł ze zleceniodawcą umowę o współpracy, na podstawie której realizuje obowiązki Kierownika Projektu (Project Executive/Project Manager). Zakres Pana obowiązków obejmuje kompleksowe zarządzanie projektem, którego celem jest zapewnienie wsparcia technicznego w zakresie obsługi sprzętu komputerowego oraz świadczenie usług IT. W szczególności, odpowiada Pan za organizację i koordynację działań projektowych, nadzór nad realizacją zadań zgodnie z harmonogramem, a także bieżącą współpracę z zespołami technicznymi oraz przedstawicielami kontrahenta. Świadczone usługi sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, co potwierdza opinia GUS.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.