Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również: „Podatnik”) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dla której wskazał jako główny kod PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, wskazał on też pomocniczo kod 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (zgodnie z nomenklaturą PKD 2007 obowiązującą w dniu rozpoczęcia działalności). Zmiana klasyfikacji PKD - nawet jeśli zostałaby dokonana (wg nomenklatury 2025 PKD) nie ma znaczenia z perspektywy pytań w niniejszym wniosku. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.

Wnioskodawca swoje usługi świadczy na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami (w tym ewentualnie z przedsiębiorcami zagranicznymi) - dalej jako „Zleceniodawca” lub „Zamawiający”.

Wnioskodawca nie jest powiązany ze Zleceniodawcą. Świadczy usługi, których zakres został sprecyzowany w umowie. Zakres usług świadczonych dla Zleceniodawcy obejmuje usługi wsparcia i pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych związanych z przeprowadzaniem manualnych testów bezpieczeństwa, polegających na:

1.analizie dokumentacji projektowej oraz udziale w spotkaniach projektowych pod kątem przygotowania scenariuszy testowych oraz zaplanowania testów;

2.planowaniu testów, opracowywaniu scenariuszy i przypadków testów manualnych oraz przygotowywaniu zbiorów danych testowych;

3.manualnym konfigurowaniu narzędzi IT, w tym narzędzi do (...);

4.przeprowadzaniu manualnych testów penetracyjnych, zgodnie z przygotowanymi założeniami testowymi, obejmujące m.in. (...);

5.dokumentowaniu przebiegu testów oraz ich wyników, zgłaszaniu wykrytych błędów i nieprawidłowości;

6.odtwarzaniu błędów w środowisku testowym w celu zidentyfikowania problemu;

7.tworzeniu dokumentacji testowej.

Opisując czynności można powiedzieć, że:

Ad 1.

Tester zasadniczo analizuje dostępne dokumenty projektowe, wymagania funkcjonalne i techniczne oraz bierze udział w spotkaniach zespołu projektowego w celu zrozumienia kontekstu działania i identyfikacji potencjalnych obszarów ryzyka. Na tej podstawie może opracowywać założenia testowe, które stanowią podstawę do dalszego przygotowania przypadków testowych.

Ad 2.

Na podstawie zebranych informacji tester może tworzyć scenariusze testowe i konkretne przypadki testowe (test cases), w tym testy negatywne i pozytywne. Przygotowuje również odpowiednie dane testowe, w tym dane nietypowe, graniczne i nieprawidłowe, mające na celu sprawdzenie zachowania testowanego w różnych warunkach, m.in. z perspektywy bezpieczeństwa sieciowego.

Ad 3.

Tester może przygotowywać środowisko testowe poprzez samodzielne konfigurowanie narzędzi wykorzystywanych w testach bezpieczeństwa, takich jak np. (...). Konfiguracja obejmuje ustawienie środowisk testowych, (...), punktów (...), a także dostosowanie narzędzi do wymagań konkretnego testu.

Ad 4.

Tester przeprowadza testy polegające na ręcznym badaniu zachowania pod kątem np. odporności na ataki czy nieautoryzowany dostęp. Testy wykonywane są zasadniczo bez użycia automatycznych skanerów — tester wykorzystuje własne narzędzia i wiedzę do ręcznego modyfikowania zapytań (...), weryfikacji (...).

Ad 5.

Testy mogą być dokumentowane - zarówno jego przebieg, jak i uzyskane rezultaty. W przypadku wykrycia błędów lub podatności tester przygotowuje szczegółowe zgłoszenia (...), zawierające opis błędu, sposób jego wywołania, stopień wpływu na bezpieczeństwo systemu i ewentualne sugestie naprawy.

Ad 6.

Tester, we współpracy z zespołem programistycznym, może odtwarzać zgłoszone wcześniej błędy, by upewnić się, że są powtarzalne i możliwe do jednoznacznego zidentyfikowania. Celem tego działania jest zlokalizowanie dokładnego źródła problemu oraz dostarczenie zespołowi IT precyzyjnych informacji niezbędnych do usunięcia defektu.

Ad 7.

Tester przygotowuje formalną dokumentację z przeprowadzonych testów, która może obejmować m.in. plan testów, przypadki testowe, dzienniki przebiegu testów, raporty z testów bezpieczeństwa oraz listy zidentyfikowanych defektów. Dokumentacja ta może być wykorzystywana jako część materiału audytowego, dowodowego lub do spełnienia wymogów zgodności (...).

Główną rolą Wnioskodawcy jako testera bezpieczeństwa jest sprawdzanie systemów, danych lub oprogramowania/funkcjonalności nowotworzonych przez programistów lub już funkcjonujących u klienta oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie np. czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, czy dany system posiada określone cechy, określoną przepustowość/wydajność, ewentualne luki i elementy powodujące ryzyko dla bezpieczeństwa, czy działa poprawnie, zgodnie z wytycznymi klientów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne w tym także testy penetracyjne (badające poziom zabezpieczeń). Oczywiście do tego należy się odpowiednio przygotować. Aby poprawnie przeprowadzić test Wnioskodawca analizuje dokumentację, specyfikację i wymagania klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji (...). Na podstawie swojej wiedzy również analizuje słabe strony zabezpieczeń czy przepustowości i bada możliwości ich wykorzystania. Przygotowuje też plany testów, a dodatkowo może też przed przeprowadzaniem testów uczestniczyć w spotkaniach projektowych z odpowiednimi zespołami powołanymi przez Zleceniodawcę. W trakcie przeprowadzania testów Wnioskodawca dokonuje porównania, czy dany system działa zgodnie czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami Zleceniodawcy/jego finalnych użytkowników i czy nie zawiera ryzyk w zakresie bezpieczeństwa. Po zakończeniu testów, w zależności od wyniku, Wnioskodawca przekazuje je do finalnej akceptacji lub też zgłasza wykryte błędy/defekty do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów, luk i ryzyk - w narzędziach opisanych powyżej). Dodatkowo Wnioskodawca może także dokonywać sprawdzenia funkcjonowania systemu po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów. Sposób przeprowadzenia takich testów jest tożsamy do standardowych procedur opisanych powyżej. Wśród czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach świadczonych usług jest również sprawdzenie, czy testy przeprowadzane przez Wnioskodawcę w środowisku testowym również dają pozytywne rezultaty w środowisku produkcyjnym (tj. końcowej wersji). Do obowiązków Wnioskodawcy w tym zakresie nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (systemów, programów, aplikacji) ani programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż opisane powyżej usługi należy zakwalifikować do grupowania 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 2008/PKWiU 2015), ponieważ klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia 10 stycznia 2025 r. otrzymanym przez Wnioskodawcę z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS).

Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie - jest to stałe miesięczne wynagrodzenie za świadczenie ww. usług. Może się także zdarzyć tak, że faktura obejmuje inne pozycje, ale nie ma to związku z zadanym pytaniem.

Zakresem niniejszego wniosku objęte są usługi świadczone przez Wnioskodawcę w 2024 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współprace będą kontynuowane), dlatego też Wnioskodawca opisuje zarówno stan faktyczny, jak i zdarzenie przyszłe, wnosząc także o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. Swoje usługi Wnioskodawca świadczy z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym).

Wnioskodawca zaznacza, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie jest świadomy, iż aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym jego przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony.

Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą, zgodnie z wpisem do CEIDG 9 września 2024 r. Ryczałt jako formę opodatkowania swojej działalności wybrał już w roku 2024, wtedy też skutecznie i w terminie złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za rok 2025 nie składał już kolejnego oświadczenia.

Pytanie

Czy wynagrodzenie za wykonywane w ramach działalności Wnioskodawcy usługi - opisane w treści wniosku - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie za wykonywane w ramach działalności Wnioskodawcy usługi - opisane w treści wniosku - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863 ze zm.) - dalej: ustawa o ryczałcie.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r.

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wynagrodzenie za wykonywane w ramach działalności Wnioskodawcy usługi - opisane w treści wniosku (tj. usługi wsparcia i pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych związanych z przeprowadzaniem manualnych testów bezpieczeństwa) - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W piśmie z dnia 10 stycznia 2025 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Wnioskodawcę, że wymienione opisane powyżej usługi - należy zakwalifikować do grupowania 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zatem aby móc skorzystać z 8,5% stawki usługi te nie mogą być usługami „doradztwa w zakresie oprogramowania”. Podatnik pragnie podkreślić, iż orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza jednoznacznie, iż do kompetencji organów podatkowych należy wskazanie i weryfikacja PKWiU czynności wykonywanych przez podatnika. Wyroki: NSA z 29 listopada 2017 r., o sygn. akt I FSK 179/16, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., o sygn. akt: I SA/Go 182/18. Zatem jeśli uznamy, iż GUS dokonał prawidłowej klasyfikacji tych usług, należy się skupić wyłącznie na kwestii czy te usługi nie są związane z „doradztwem w zakresie oprogramowania”.

Ani ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ani inne ustawy podatkowe nie zawierają definicji „doradztwa”. Z pomocą przychodzą tu jednak objaśnienia i interpretacje podatkowe wydawane przez Ministra Finansów. W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.2.2015.AEW.16 z 13 kwietnia 2015 r., która dotyczyła kwestii usług doradczych, stwierdzone zostało iż „(...) Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych." Podobnie uznaje organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2017 r., stwierdzając iż „ (...) W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych.(...)”.

W praktyce główną rolą Wnioskodawcy jako testera bezpieczeństwa jest sprawdzanie systemów, danych lub oprogramowania/funkcjonalności nowotworzonych przez programistów lub już funkcjonujących u klienta oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Istotą tego jest sprawdzenie np. czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane, czy dany system posiada określone cechy, określoną przepustowość/wydajność, ewentualne luki i elementy powodujące ryzyko dla bezpieczeństwa, czy działa poprawnie, zgodnie z wytycznymi klientów, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne w tym także testy penetracyjne (badające poziom zabezpieczeń). Szczegółowy opis obowiązków został zawarty w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i obejmuje bezpośrednio usługi testowania i wsparcia technicznego. Zatem są to usługi wsparcia i pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych związanych z przeprowadzaniem manualnych testów bezpieczeństwa polegające na wykonywaniu technicznych czynności, które sprowadzają się głównie do testowania. W ramach zakresu wskazanego we wniosku Wnioskodawca nie udziela porad kontrahentowi, nie wskazuje sposobów postępowania kontrahentowi, nie udziela wyjaśnień. Zatem nie świadczy w tym zakresie usług doradczych. Co potwierdza jednoznacznie Dyrektor KIS w interpretacjach m.in. z 20 kwietnia 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.168.2022.2.AG, z 10 maja 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.124.2022.2. AG, z 30 lipca 2021 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.407.2021.2.MN (tu: określane jako testy akceptacyjne), z 16 marca 2022 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4011.86.2022.2.JC (tu: określane jako testowanie zaprojektowanych rozwiązań) oraz z 20 stycznia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.855.2022.2.KD, gdzie mowa jest o manualnych testach oprogramowania.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku z wykonywanej działalności, nie są związane z doradztwem w zakresie opodatkowania i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania przychodu uzyskiwanego z tej części świadczonych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Istnieje umowny mechanizm pozwalający na wydzielenie wartości tych usług z całości wynagrodzenia. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.

Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z dnia 17 marca 2022 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4011.37.2022.2.AP, z 23 września 2021 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.496.2021.1.MN, z dnia 18 maja 2021 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.169.2021.1.MR, z dnia 16 lipca 2021 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB, czy z dnia 27 września 2021 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG, z dnia 12 lutego 2021 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ, z dnia 5 maja 2020 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.165.2020.1.MR, z dnia 23 września 2019 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.314.2019.1.AK, z dnia 28 listopada 2018 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.490.2018.2.IF, czy wcześniejsze wydane m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 lutego 2017 r. sygn. akt 1462-IPPB1.4511.1172.2016.2.MM.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zmiany w ww. ustawie, wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu: 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (co potwierdza opinia GUS), obejmujące:

1.analizę dokumentacji projektowej oraz udział w spotkaniach projektowych pod kątem przygotowania scenariuszy testowych oraz zaplanowania testów;

2.planowanie testów, opracowywanie scenariuszy i przypadków testów manualnych oraz przygotowywanie zbiorów danych testowych;

3.manualne konfigurowanie narzędzi IT, w tym narzędzi do (...);

4.przeprowadzanie manualnych testów penetracyjnych, zgodnie z przygotowanymi założeniami testowymi, obejmujące m.in. (...);

5.dokumentowanie przebiegu testów oraz ich wyników, zgłaszanie wykrytych błędów i nieprawidłowości;

6.odtwarzanie błędów w środowisku testowym w celu zidentyfikowania problemu;

7.tworzenie dokumentacji testowej.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.02.30.0, które – jak wynika z opisu sprawy – nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pan rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.