Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 2 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą, która została wpisana do CEIDG 3 sierpnia 2016 roku. Wykonuje Pan czynności, które zgodnie z klasyfikacją PKD są usługi związane z oprogramowaniem, dla których właściwy jest kod PKD 62.01.Z. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej tworzy Pan oraz komercyjnie udostępnia aplikacje internetowe działające w modelu SaaS (ang. Software-as-a-Service - „oprogramowanie jako usługa”). Model ten polega na tym, iż oprogramowanie działa na infrastrukturze serwerowej kontrolowanej przez Pana lub przez Pana zarządzanej, a klienci uzyskują do niego dostęp wyłącznie za pośrednictwem przeglądarki internetowej, bez konieczności instalowania czegokolwiek lokalnie na swoich urządzeniach. Systemy oferowane przez Pana są udostępniane w modelu subskrypcyjnym, w pełni zautomatyzowanym zarówno pod względem procesu zakupu dostępu, jak i płatności - obsługiwanym przez zewnętrzny system płatniczy Stripe (obejmujący płatności kartą, przelewy i BLIK). Po dokonaniu płatności użytkownik uzyskuje dostęp do funkcjonalności systemu w ramach wybranego pakietu. Ponosi pełną odpowiedzialność za utrzymanie techniczne, rozwój, aktualizacje oraz ciągłość działania oprogramowania, z wyjątkiem przypadków, w których zakres tej odpowiedzialności zostaje uregulowany indywidualnie. Przykładem jednej z aplikacji oferowanych przez Pana jest system (…) - platforma umożliwiająca tworzenie, zarządzanie oraz dystrybucję elektronicznych voucherów (kuponów) zabezpieczonych kodami QR. Platforma ta skierowana jest do firm, które chcą wdrażać różne programy rabatowe lub lojalnościowe. System (…) dostępny jest w czterech modelach oferty:

(…)

Oprogramowanie (…), podobnie jak inne systemy planowane przez Pana, nie jest licencjonowane w tradycyjnym rozumieniu - klient nie otrzymuje kodu źródłowego ani prawa do jego kopiowania, modyfikacji czy instalacji. Klient uzyskuje wyłącznie dostęp do funkcjonalności aplikacji w zakresie wybranego pakietu, co kwalifikuje się jako „udostępnianie" oprogramowania, a nie jego licencjonowanie.

Planuje Pan rozwój kolejnych aplikacji w tym samym modelu działalności - m.in. systemu do zarządzania szkołami językowymi - które będą posiadały tożsame cechy konstrukcyjne i organizacyjne, takie jak: dostęp wyłącznie przez przeglądarkę internetową, brak lokalnej instalacji, w pełni zautomatyzowany, subskrypcyjny model płatności i udostępniania, odpowiedzialność Wnioskodawcy za utrzymanie i rozwój, udostępnianie oprogramowania klientom, a nie jego licencjonowanie.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przedmiot usług, które Pan zamierza wykonywać, jest Pana zdaniem objęty grupowaniem: PKWiU 63.11.13.0 - Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego.

Wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.; dalej: "ustawa o ryczałcie", "ustawa"). Jednak powstały wątpliwości w zakresie właściwej stawki ryczałtu. W celu wyboru ryczałtu jako właściwej formy opodatkowania złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskał pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym(tj. oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy). Jednocześnie, do działalności, jaką zamierza Pan wykonywać, nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie, w szczególności:

- nie będzie Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej,

- nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,

- nie będzie Pan prowadził apteki,

- nie będzie Pan prowadził działalności w zakresie sprzedaży i kupna wartości dewizowych oraz

- nie będzie Pan handlował częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

- nie będzie Pan wytwarzał również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

W odniesieniu do Pana zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy.

Pana zdaniem działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy, a także - wykonywane usługi nie będą świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i nie będą odpowiadały czynnościom, które Pan wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, w przypadku wystąpienia takiej sytuacji. Opisane we wniosku czynności wykonuje Pan samodzielnie, nie pod kierownictwem zamawiającego usługi. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze w związku z prowadzoną działalnością, a wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat usług.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Zadane przez Pana pytanie dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług od 2025 r. oraz dotyczy również usług świadczonych w kolejnych latach. Poza prowadzoną działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pan dochodów podlegających opodatkowaniu. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem, jednakże usługi te nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Świadczy Pan usługi programistyczne, które opodatkowuje i zamierza dalej opodatkowywać według stawki 12%.

Jednocześnie wskazać należy, że usługi świadczone przez Pana, opodatkowane stawkami 12% oraz 8,5% cechuje wyraźna rozdzielność:

- przedmiotowa - usługi polegające na wytwarzaniu oprogramowania na indywidualne zlecenie są odrębne od usług polegających na udostępnianiu gotowego oprogramowania.

- podmiotowa - usługi kierowane są do odmiennych grup kontrahentów: nie zachodzi sytuacja, w której ten sam podmiot otrzymuje jednocześnie świadczenia objęte różnymi stawkami.

Nie uzyskuje (nie uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie świadczy Pan usługi doradztwa związanej z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta; usługi doradztwa związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0), tj. koordynuje etap przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta.

Nie uzyskuje (nie uzyska) Pan przychodów z tytułu przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).

Pytanie

Czy ma Pan prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, ustalonego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że do opisanych usług udostępniania aplikacji internetowych działających w modelu SaaS, może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie. Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak precyzuje art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. Ustawa zawiera także przesłanki negatywne stosowania ryczałtu do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Mianowicie, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b (przychody z tytułu najmu i podnajmu, itp., które można opodatkować w formie ryczałtu również przez nw. podatników), nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek;

b) (uchylona);

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

d) (uchylona);

e) (uchylona);

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

a) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

b) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

c) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

5) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Mając na uwadze powyżej opisany stan faktyczny a także brzmienie przywołanych powyżej przepisów, w Pana ocenie, jest Pan uprawniony do wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy, jako formy opodatkowania przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej, stanowiącej działalność usługową, która Pana zdaniem zaliczona jest do PKWiU 63.11.13.0 - Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego. W art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W Pana ocenie, świadczone usługi udostępniania aplikacji internetowych działających w modelu SaaS, są objęte grupowaniem PKWiU 63.11.13.0. Zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015 r.) opublikowanymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego - grupowanie PKWiU 63.11.13.0 obejmuje usługi w zakresie udostępnienia oprogramowania użytkowego ze scentralizowanego, hostowanego i zarządzanego środowiska komputerowego:

- zintegrowanego z systemami i infrastrukturą klienta (często konsultacje, usługi związane z przystosowaniem i integralnością systemów są w pakiecie z hostingiem i zarządzaniem aplikacją),

- gdy dzierżawiona aplikacja nie jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i zintegrowana z aplikacją klienta (dostęp do aplikacji przeważnie jest ze światowej sieci internetowej; popularnym przykładem jest pakiet biurowych aplikacji programowych).

Artykuł 12 ust. 1 pkt 2 lit. i zawiera część kodów PKWiU 63.11.1 związanych z przetwarzaniem danych, co sugeruje przedrostek "ex". Grupowanie 63.11.11.0 obejmuje usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych. Ustawodawca w ramach kategorii PKWiU 63.11.1 nakazuje opodatkować 15% stawką ryczałtu tylko usługi przetwarzania danych. Świadczone przez Pana usługi nie dotyczą przetwarzania danych dostarczanych przez klienta, a oferowania usługi udostępniania oprogramowania użytkowego, rozliczanego okresowo. W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 63.11.13.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w: w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 kwietnia 2013 r., Nr ITPB1/415a-193/13/PSZ, w której wskazano, że "Przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia wskazanych we wniosku usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 63.11.19.0 oraz 63.11.13.0 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy". W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 kwietnia 2022 r., Nr 0114-KDIP2-2.4011.114.2022.2.AS, w której wskazano, że "Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 63.11.13.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne".

Mając powyższe na uwadze, w przedstawionym stanie faktycznym uprawniony jest Pan do opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% przychodów osiągniętych prowadzonej działalności gospodarczej zakwalifikowanej do PKWiU 63.11.13.0.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) - e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Spełnienie wskazanych powyżej unormowań umożliwia opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a;

- 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99 - 12 ust. 1 pkt 2 lit. i);

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z opisu sprawy wynika, że:

- posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce;

- prowadzi Pan działalność gospodarczą, która została wpisana do CEIDG 3 sierpnia 2016 roku;

- złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskał pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym;

- do działalności, jaką zamierza Pan wykonywać, nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie;

- z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro;

- nie uzyskuje (nie uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;

- nie świadczy Pan usługi doradztwa związanej z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta; usługi doradztwa związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0), tj. koordynuje etap przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;

- nie uzyskuje Pan przychodów z tytułu przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);

- usługi świadczone przez Pana polegają na udostępnianiu tworzonego przez Pana oprogramowania użytkowego w modelu SaaS i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 63.11.13.0 - Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi (opisane we wniosku) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 63.11.13.0 "Usługi w zakresie udostępniania oprogramowania użytkowego", mogą podlegać opodatkowaniu w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5% przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ - jak Pan wskazał - usługi te nie dotyczą przetwarzania danych.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Organ nie jest bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.