Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.286.2025.3.JPO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 czerwca i 9 lipca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEDiG w zakresach (wg klas PKD 2007):

a)działalność związana z oprogramowaniem (62.01.Z),

b)działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (62.03.Z),

c)pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70.22.Z),

d)działalność agencji reklamowych (73.11.Z),

e)pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) (73.12.C) na rzecz innych przedsiębiorców,

wybrawszy opodatkowanie uzyskiwanych dochodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa”).

Przekładając przedmiot działalności usługowej z metajęzyka PKD używanego w CEDiG, Podatnik świadczy usługi – wg systematyki ustawy – w zakresach nazwanych metajęzykiem PKWiU:

a)reklamowe (PKWiU dział 73): art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ustawy,

b)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0): art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b) ustawy,

c)działalność usługową: art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) ustawy.

Podatnik, wystawiając jako czynny podatnik VAT faktury na należne wynagrodzenia, stosuje precyzyjne opisy świadczonych usług, wynikające z ich materialnej treści i umów zawartych z jego klientami, zgodnie z reżimem ustawy wskazanym powyżej. W celu usystematyzowana powyższego podatnik sporządził i wdrożył w swoim przedsiębiorstwie procedurę wewnętrzną o treści:

PROCEDURA WEWNĘTRZNA W ZAKRESIE NAZW I RODZAJÓW ŚWIADCZONYCH USŁUG

1. X przyjmuje do stosowana w jego przedsiębiorstwie niniejszą Procedurę w celu prawidłowego wykonywania obowiązku z art. 106e ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie”).

2. Przedsiębiorca stale stosuje w wystawianych przez siebie fakturach podane nazwy świadczonych usług ze wskazaniem ich przedmiotu dla potrzeb prawidłowych rozliczeń z ustawy o ryczałcie, jak w załączonej tabeli.

3. O treści Procedury informuje się biuro rachunkowe prowadzące księgi przedsiębiorcy z obowiązkiem jej stosowania.

4. Procedura obowiązuje od 1 kwietnia 2025 r.

Załącznik 1 – tabela usług

a)stawka podatku 8,5%:

(...)

b)stawka podatku 12%:

treść opisu usługi na fakturach; rozwinięcie treści usługi w ramach grupowania PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”; grupowanie wg PKWiU:

(...)

W tym miejscu Podatnik wyjaśnia, iż pozycja „62.02.10.0” jest najdokładniejszą i „najniższą” pozycją PKWiU dla wskazanych usług.

c)stawka podatku 15%:

treść opisu usługi na fakturach; rozwinięcie treści usługi w ramach grupowania PKWiU 73.11.13.0 „Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych”; grupowanie wg PKWiU:

(...)

W tym miejscu Podatnik wyjaśnia, iż pozycja „73.11.13.0” jest najdokładniejszą i „najniższą” pozycją PKWiU dla wskazanych usług.

Załącznik zawiera wszystkie stosowane przez Wnioskodawcę opisy świadczonych usług, z ich podziałem na usługi opodatkowane wg stawek: 8,5%, 12% i 15%.

Podatnik nie osiąga dochodów z żadnych innych źródeł, opodatkowanych na podstawie ustawy lub PITu.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca doprecyzował opis czynności/zadań wykonywanych w ramach świadczonych usług i wskazał:

(...)

Odpowiadając na pytanie organu:

Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne)?

Wnioskodawca wskazał:

Ewidencja przychodów.

Podatnik nie prowadzi ewidencji przychodów z podziałem na każdy rodzaj usługi. Pewne usługi były osobno raportowane wg wymagań klientów. Prowadzona jest jednolita ewidencja przychodów z całej działalności gospodarczej podatnika, bez wyodrębniania przychodów według kategorii usług.

Oświadczenie o wyborze ryczałtu.

Podatnik złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika.

Limit przychodów 2 000 000 euro.

W roku poprzedzającym obecny rok podatkowy Podatnik nie przekroczył limitu przychodów 2 000 000 euro.

Wyłączenia z opodatkowania ryczałtem.

Do działalności prowadzonej przez Podatnika nie mają zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczenie usług na rzecz podmiotów powiązanych.

Podatnik nie świadczy opisanych we wniosku usług na rzecz żadnego podmiotu, w którym pełni funkcje zarządcze lub jest właścicielem/udziałowcem. W szczególności nie pełni funkcji Prezesa ani członka zarządu w podmiotach, którym świadczy usługi. Podatnik posiada akcje w spółce giełdowej Y; jest biernym akcjonariuszem, niemającym z tą spółką żadnych związków z prowadzonej działalności gospodarczej.

W piśmie z 9 lipca 2025 r. Wnioskodawca wskazał grupowania PKWiU dla każdej z podanych czynności/zadań, które wykonuje: 

czynność/zadanie – kod PKWiU

(...)

Działania mają charakter operacyjny i dotyczą bezpośrednio funkcjonującego środowiska Zleceniodawcy.

Pytanie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Podatnik może stosować do prowadzonych działalności przypisane im stawki podatku z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.:

a)stawkę podatku 8,5% dla następujących usług:

(...)

b)stawkę podatku 12% dla następujących usług (treść opisu usługi na fakturach; rozwinięcie treści usługi w ramach grupowania PKWiU: 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”; grupowanie wg PKWiU):

(...)

c)stawkę podatku 15% dla następujących usług (treść opisu usługi na fakturach; rozwinięcie treści usługi w ramach grupowania PKWiU 73.11.13.0 „Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych”; grupowanie wg PKWiU):

(...)

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Podatnik może stosować do prowadzonych działalności przypisane im stawki podatku z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.:

a)stawkę podatku 8,5% dla następujących usług:

(...)

b)stawkę 12% podatku dla następujących usług (treść opisu usługi na fakturach; rozwinięcie treści usługi w ramach grupowania PKWiU: 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”; grupowanie wg PKWiU):

(...)

c)stawkę podatku 15% dla następujących usług (treść opisu usługi na fakturach; rozwinięcie treści usługi w ramach grupowania 73.11.13.0 PKWiU „Usługi związane z rozwijaniem koncepcji reklamowych”; grupowanie wg PKWiU):

(...)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

a.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

b.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) i o) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług:

-reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73);

-firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

Ponadto w świetle art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zaznaczyć również trzeba, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi, dla których wskazał odpowiednio następujące grupowania PKWiU: 

(...)

Biorąc pod uwagę treść powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, co następuje.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług wymienionych w pkt 31-48, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 73.11.13.0, właściwa stawka ryczałtu wynosi 15%. Treść tego przepisu jednoznacznie bowiem wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73) wynosi 15%.

Odnosząc się z kolei do usług wymienionych w pkt 4, 6, 7, 9 i 10, dla których wskazał Pan klasyfikacje objęte działem PKWiU 70, tj. grupowania: 70.22.11.0, 70.22.17.0, 70.22.30.0 oraz 70.22.20.0 zauważyć trzeba, że jak wynika z cytowanego wcześniej art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawka ryczałtu wynosi 15% przychodów ze świadczenia m.in. usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu należy odnieść się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 wynika, że dział 70 „Usługi firm centralnych (head offices); usługi doradztwa związane z zarządzaniem” obejmuje:

-usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej,

-usługi firm centralnych zajmujących się kontrolowaniem i zarządzaniem innymi jednostkami spółki lub przedsiębiorstwa.

Według Schematu Klasyfikacji w dziale PKWiU 70 znajdują się:

·kategoria 70.22.1 USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z ZARZĄDZANIEM, obejmująca m.in.:

-pozycję 70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

-pozycję 70.22.17.0 Usługi zarządzania procesami gospodarczymi;

·kategoria 70.22.2 POZOSTAŁE USŁUGI ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI, Z WYŁĄCZENIEM PROJEKTÓW BUDOWLANYCH, obejmująca:

-pozycję 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;

·kategoria 70.22.3 POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, obejmująca:

-pozycję 70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015, grupowanie 70.22.11.0 obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:

-określenia polityki działania firmy,

-określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa,

-organizacji prawnej,

-strategicznych planów działania,

-usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja,

-rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania,  opracowywania raportów kierowniczych i kontrola,

-planów przekształcenia firmy,

-kontroli form i metod kierowania,

-opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków,

-pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług doradztwa prawnego i reprezentacji w zakresie prawa, sklasyfikowanych w 69.10.1,

-usług doradców finansowych i negocjatorów w zakresie przeprowadzania fuzji i nabywania przedsiębiorstw, sklasyfikowanych w 66.19.21.0.

Natomiast grupowanie 70.22.17.0 obejmuje zapewnienie klientowi pakietu usług łączących zaawansowane technologie informatyczne z pracą (manualną lub profesjonalną w zależności od przyjętego rozwiązania), maszynami, obiektami, dostarczaniem infrastruktury dla usług komputerowych (hosting) do zarządzania procesami gospodarczymi w zakresie:

-finansów (przetwarzanie transakcji finansowych, obsługa kart kredytowych, usługi płatnicze, usługi udzielania pożyczek (kredytów)),

-zasobów ludzkich (administrowanie zasiłkami, opracowywanie listy płac, administrowanie personelem),

-zarządzania łańcuchem dostaw (zarządzanie zapasami, usługi związane z zamówieniami, usługi logistyczne, planowanie produkcji i obsługa zamówień),

-zarządzania relacjami z klientami (help desk, call centre, obsługa klienta),

-wymiany handlowej w obrębie jednego sektora lub branży przemysłu (elektrycznego, chemicznego, naftowego),

-pozostałych procesów gospodarczych zabezpieczających potrzeby klienta.

Z kolei grupowanie 70.22.20 – zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2025 – obejmuje:

-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Grupowanie to nie obejmuje: usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.

Natomiast grupowanie 70.22.30.0 obejmuje usługi w zakresie rozwoju regionalnego, przemysłowego lub turystycznego.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex oznacza, że w ramach działu 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi mieszczące się w dziale PKWiU 70 opodatkowane są stawką 8,5%.

Wskazać warto, że pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że:

(...)

Mając zatem na uwadze opis ww. usług stwierdzić należy, że mają one charakter usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Zarówno stosowane nazewnictwo, jak i opis tych usług oraz wskazane klasyfikacje statystyczne wskazują, że usługi te wpisują się w pojęcie usług doradztwa związanych z zarządzaniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z tego też względu właściwą stawką ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług wymienionych w pkt 6, 7 i 10, tj. doradztwa strategicznego oraz operacyjnego (PKWiU 70.22.11.0); usług doradczych, strategicznych, zarządzania serwisem internetowym (PKWiU 70.22.17.0) oraz opracowania i realizacji długoterminowej strategii produktowej (PKWiU 70.22.11.0), jest stawka 15%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m tejże ustawy, przewidziana dla usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Przy czym zaznaczyć należy, że opisane usługi nie podlegają wyłączeniu z tego przepisu, gdyż nie dotyczą rynku rybnego.

Natomiast dla pozostałych usług wymienionych we wniosku (…), objętych działem PKWiU 70 lecz niezwiązanych z „usługami firm centralnych (head offices)” oraz „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj. w szczególności pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych – pozycja PKWiU 70.22.20.0 oraz pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – pozycja PKWiU 70.22.30.0 () ustawodawca nie przewidział 15% stawki ryczałtu. Tym samym, dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia takich usług zastosowanie ma – co do zasady – stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanej.

Z kolei odnosząc się do opisanych usług mieszczących się grupowaniu PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”, a więc wymienionych w pkt 11-30, wskazać trzeba, że w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawa przewiduje stawkę ryczałtu w wysokości 12% przychodów.

Ponadto – zgodnie z ww. przepisem – stawka 12% znajduje zastosowanie w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług mieszczących się grupowaniu PKWiU 62.09.20.0 (Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane), jednakże wyłącznie do usług instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Tym samym w odniesieniu do usług z grupowania PKWiU 62.09.20.0 (takich jak wymienione w pkt 2, 3, 5 i 8), które nie dotyczą instalowania oprogramowania, zastosowanie znajduje stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanej ustawy.

Przechodząc natomiast do świadczonych usług, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 62.02.30.0 (…), stwierdzić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidujący stawkę ryczałtu 12%, wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być bezpośredni, jak i pośredni.

Zgodnie ze schematem klasyfikacji PKWiU 2015 – klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:

-62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;

-62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

-62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:

Klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie obejmuje:

-usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

-usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Przenosząc zatem powyższe na grunt powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b wskazać należy, że dla usług mieszczących się w klasie 62.02 (a zatem m.in. w grupowaniu 62.02.30.0), jeśli mają one jakikolwiek związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 12%. Jeśli natomiast brak jest związku z doradztwem w zakresie oprogramowania, to dla takich usług zastosowanie znajdzie stawka 8,5%, przewidziana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Podkreślić jednak należy, że przedstawione zasady opodatkowania poszczególnych usług różnymi stawkami ryczałtu mają zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Zgodnie bowiem z powołanym wcześniej art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%.

Natomiast z opisu przedstawionego przez Pana – co jest kluczowe w niniejszej sprawie – wynika, że nie prowadzi Pan ewidencji przychodów z podziałem na każdy rodzaj usługi, lecz jednolitą ewidencję przychodów z całej działalności gospodarczej, bez wyodrębniania przychodów według kategorii usług.

Odpowiadając na pytanie organu nr 2 zawarte w wezwaniu z dnia 4 czerwca 2025 r.:

Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne)?

wskazał Pan, że:

Podatnik nie prowadzi ewidencji przychodów z podziałem na każdy rodzaj usługi. Pewne usługi były osobno raportowane wg wymagań klientów. Prowadzona jest jednolita ewidencja przychodów z całej działalności gospodarczej podatnika, bez wyodrębniania przychodów według kategorii usług.

Zatem biorąc pod uwagę okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym dla wszystkich opisanych usług, będących przedmiotem Pana wniosku, znajdzie zastosowanie – zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – stawka ryczałtu w wysokości 15%.

Z przeprowadzonej analizy opisanych usług wynika bowiem, że świadczy Pan m.in. usługi mieszczące się w dziale 73 (wymienione w poz. 31-48 opisu stanu faktycznego) oraz w dziale 70 (wymienione w poz. 6, 7 i 10 opisu), a więc objęte stawką 15% [art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) i o) ustawy] . Skoro – jak Pan wskazał – prowadzona jest jednolita ewidencja przychodów z całej działalności gospodarczej, bez wyodrębniania przychodów według kategorii usług, to brak jest podstaw do stosowania różnych stawek ryczałtu dla opisanych usług. Tym samym, w okolicznościach opisanej sprawy zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle powyższego Pana stanowisko w całości uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych symboli PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłowe stawki.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.