Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.439.2025.3.MJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 15 maja 2025 r. (wpływ 15 maja 2025 r.) oraz pismem z 12 czerwca 2025 r. (wpływ 12 czerwca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2022 r. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Jest Pani czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jest Pani opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało złożone w terminie.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jest Pani podmiotem, który ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje Pani w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług na rzecz kontrahenta. Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane są pod kierownictwem kontrahenta. Decyduje Pani o czasie, kiedy świadczy Pani usługi, mając na uwadze terminy wynikające z umów. Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

W stosunku do Pani nie występują przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani dla swojego kontrahenta niżej wymienione usługi:

1.Usługi sklasyfikowane w PKWIU 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

W ramach tej działalności wykonuje Pani następujące czynności:

a)Zarządzanie procesem wytwórczym platformy (…)

Zadanie polega (…).

Charakter tych czynności jest typowo organizacyjno-projektowy.

Zakres prac:

Jest Pani odpowiedzialna za koordynację i zarządzanie procesem wytwórczym.

Do kluczowych zadań należą:

  • planowanie i harmonogramowanie prac,
  • opracowywanie ram czasowych dla poszczególnych etapów budowania funkcjonalności i wdrażania procesów w platformie (…),
  • definiowanie wymagań zadań dla programistów,
  • monitorowanie postępów i nadzór nad zespołem programistów,
  • bieżąca kontrola statusu realizacji poszczególnych funkcjonalności,
  • doprecyzowanie wymagań, wyjaśnianie wątpliwości, które mogą opóźniać lub wpłynąć na błędne wykonanie zadań,
  • organizowanie spotkań projektowych,
  • zwoływanie regularnych spotkań (online i/lub stacjonarnych) w celu omówienia postępów, priorytetów i zadań na kolejne tygodnie,
  • przekazywanie zespołowi informacji zwrotnych od interesariuszy oraz uwzględnianie zmian w założeniach projektowych,
  • prezentacja demo produktu dla interesariuszy,
  • komunikacja i koordynacja z innymi działami,
  • zapewnienie przepływu kluczowych informacji i wytycznych między różnymi interesariuszami projektu oraz zespołem wytwórczym.

b)obsługa zewnętrznych dostawców świadczących usługi na rzecz projektu (spotkania i telekonferencje merytoryczne, związane z wytwarzanym oprogramowaniem).

Jest to usługa o charakterze organizacyjno-projektowym.

Zakres prac realizowanych w ramach usługi:

Zajmuje się Pani w ramach projektu koordynacją i wsparciem w kontakcie z zewnętrznymi dostawcami.

Zadania obejmują w szczególności:

  • organizowanie spotkań i telekonferencji z podmiotami zewnętrznymi, podczas których omawiane są kwestie techniczne, harmonogramy realizacji oraz ewentualne modyfikacje w projekcie,
  • dostarczanie materiałów i informacji merytorycznych podwykonawcom - udostępnianie specyfikacji, dokumentacji, planów wdrożeniowych w celu zapewnienia spójności z założeniami projektu,
  • weryfikacja postępów prac realizowanych przez dostawców zewnętrznych - analizowanie raportów i oprogramowania/produktów przekazywanych przez dostawców, formułowanie zaleceń do dalszych działań.

W ramach wyżej wymienionych czynności nie świadczy Pani usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3. 2.

2.Usługi skalsyfikowane w grupowaniu 62.02 - usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

W ramach tej działalności wykonuje Pani następujące czynności:

a)Zarządzanie customer journey map

Usługa o charakterze analityczno-projektowym, korzystając z metod analizy zachowań użytkowników, bada Pani i projektuje procesy zachodzące na styku klient-firma-system i proponuje konkretne procesy systemowe w ramach tej interakcji.

Przygotowanie wymagań i dokumentów dla platformy (…) w zakresie funkcjonalności i procesów umożliwiających użytkownikom końcowym korzystanie z platformy (…).

Wymagania i dokumenty dotyczą m.in.:

  • utworzenie konta klienta,
  • utworzenie kont użytkowników (pracownicy klientów),
  • przyznanie uprawnień użytkownikom,
  • konfiguracje programu telewizyjnego/platformy telewizyjnej,
  • codziennych procesów realizowanych przez użytkowanie platformy,
  • audytu pracy użytkowników przez klientów.

b)Tworzenie specyfikacji i wymagań biznesowo technicznych dla platformy (…)

W ramach zadania świadczy Pani usługę opracowania dokumentacji projektowej (specyfikacji wymagań), która ma charakter pracy analityczno- projektowej. Przygotowuje Pani kompleksową dokumentację opisującą wymagania biznesowe, funkcjonalne oraz techniczne rozwiązania niezbędne do prawidłowego funkcjonowania platformy.

Zakres prac obejmuje w szczególności:

  • Analizę potrzeb biznesowych związanych z wdrożeniem platformy (…) (m.in. opis docelowych użytkowników, główne cele projektu, oczekiwane rezultaty, zakres funkcjonalny).
  • Definiowanie procesów i funkcjonalności (np. rejestracja użytkowników, zarządzanie danymi, realizacja określonych zadań wewnątrz platformy), jakie docelowo mają zostać zaprogramowane przez zespół developerski
  • Opracowanie szczegółowych wymagań technicznych (m.in. wymagania dotyczące architektury funkcjonalnej systemu, integracji z innymi środowiskami lub usługami, specyfikacja interfejsów API, wymagania dotyczące wydajności czy bezpieczeństwa).
  • Identyfikacja ryzyk i rekomendacja rozwiązań w celu wyeliminowania lub ograniczenia potencjalnych problemów technicznych bądź organizacyjnych
  • Przygotowanie finalnej dokumentacji podsumowującej ustalenia, w tym opisu głównych modułów, technologii oraz planu wdrożenia.
  • Przygotowywanie instrukcji użytkownika do wytworzonych systemów

c)Wdrażanie platformy (…) u partnerów biznesowych

W ramach tego zadania opracowuje Pani na podstawie analizy komponentów partnerów, dokumentację umożliwiającą developerom i administratorom integracje platformy (…) z systemami partnerów (specyfikacja, która ma charakter pracy analityczno-projektowej)

d)Realizacja innych zadań związanych z systemem (…) określonych przez Zleceniodawcę zgodnych z doświadczeniem i kompetencjami Zleceniobiorcy.

Analiza specyfikacji technicznych z zakresu (…). Analiza funkcjonalna i procesowa rozwiązań rynkowy z zakresu platform (…).

3.Usługi skalsyfikowane w grupowaniu 62.02.30 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

W ramach tej działalności wykonuje Pani następujące czynności: testowanie aplikacji lub systemów wytworzonych/zmodyfikowanych w trakcie projektu, prace dotyczące przygotowania dokumentacji aplikacji lub systemu (instrukcja obsługi, opis systemu, specyfikacja), testowanie aplikacji lub systemów wytworzonych/zmodyfikowanych w trakcie projektu oraz prace dotyczące przygotowania dokumentacji (instrukcja obsługi, opis systemu, specyfikacja)” to czynności o charakterze techniczno-analitycznym, skoncentrowane na weryfikacji poprawności działania oprogramowania i opracowaniu kompletnej dokumentacji dla użytkowników i zespołu wdrożeniowego.

Na żadnym etapie nie wykonuje Pani prac programistycznych i nie tworzy kodów oprogramowania.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Pani wniosek dotyczy przychodów za 2024 rok i lata kolejne, w których będzie kontynuowana działalność opisana we wniosku.

Oprócz przychodów z działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody z umowy o pracę.

Co do zasady klasyfikuje Pani swoje usługi do PKWIU 70.22.20.0 (usługi opisane w pkt 1), 62.02.20.0, jednak podkreślenia wymaga fakt, że nie doradza Pani w zakresie oprogramowania, co zostało szczegółowo wykazane poniżej (usługi opisane w pkt 2), oraz 62.02.30.0 (usługi opisane w pkt 3).

Należy podkreślić, że w świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 487/23), organ podatkowy nie jest uprawniony do żądania od wnioskodawcy wskazania symbolu PKWiU we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Jak wskazał NSA, istotą interpretacji jest ocena prawna opisanego stanu faktycznego, a nie jego modyfikowanie czy uzupełnianie o elementy klasyfikacyjne. Oznaczenie usługi według PKWiU może mieć znaczenie pomocnicze, ale nie stanowi obowiązkowego składnika opisu. Żądanie jego wskazania stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w prawo wnioskodawcy do samodzielnego określenia stanu faktycznego i naruszałoby art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie uzyskiwała Pani przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki.

Nie uzyskuje Pani (nie uzyska Pani) przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje Pani (nie uzyska Pani) przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie uzyskuje Pani (nie uzyska Pani) przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychód osobno z każdej umowy zawieranej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jako, że umowa dotyczy kompleksowych świadczeń (jak wskazano poniżej) objętych jednym wynagrodzeniem to nie ma możliwości podziału na poszczególne czynności wykonywane w ramach danej umowy.

Wskazane czynności nie były i nie są realizowane w ramach czynności związanych z projektowaniem architektury oprogramowania ani z samym programowaniem.

Są to czynności o charakterze analityczno-koncepcyjnym i dokumentacyjnym, które nie ingerują w kod źródłowy, strukturę techniczną ani sposób działania oprogramowania.

Nie stanowią one etapu tworzenia oprogramowania sensu stricto i nie wpływają bezpośrednio na jego funkcjonowanie w warstwie technicznej.

Pani rola jako osoby odpowiedzialnej za produkt (Product Manager, Product Owner) nie polega na technicznym wytwarzaniu oprogramowania, lecz na:

  • analizie potrzeb klientów i użytkowników końcowych,
  • planowaniu strategii rozwoju produktu,
  • definiowaniu wymagań biznesowych i użytkowych, o podejmowaniu decyzji,
  • funkcjonalnościach i priorytetach, a nie na implementacji technicznej,
  • oraz innych podanych we wniosku.

Na rynku stanowiska Product Manager/Product Owner, są odrębnymi stanowiskami względem programisty czy architekta IT i Pani stanowisko jako Product Managera nie wymagają pisania kodu, a wiąże się z określeniem funkcjonalności oprogramowania na poziomie koncepcji, procesów biznesowych/użytkowych, ale nie na poziomie wykonania oprogramowania, kodowania, architektury systemowej.

Stanowiska produktowe (np. Product Manager, Product Owner) zgodnie z przyjętymi standardami branżowymi oraz praktyką rynkową nie obejmują zadań związanych z technicznym wytwarzaniem oprogramowania.

Pani na stanowisku Product Managera zgodnie z zapisami swojej umowy realizuje Pani zadania związane ze strategią, analizą rynku, definiowaniem wymagań funkcjonalnych, procesów biznesowych/użytkowych. Różni się to diametralnie od roli programisty, którego podstawowym zadaniem jest tworzenie i modyfikacja kodu źródłowego aplikacji.

Tym samym, czynności związane z zarządzaniem produktem mają charakter zarządczo-analityczny, a nie techniczno-programistyczny.

Przygotowuje Pani opisy User stories do backlog, w formacie - Jako [typ użytkownika], chcę [coś zrobić], aby [osiągnąć cel/wartość].

Przykład „Jako osoba trenująca w domu, chcę otrzymywać codzienne przypomnienia o treningu, aby utrzymać regularność ćwiczeń. W żadnym razie nie przygotowuje Pani wytycznych dla programistów jak dany cel osiągnąć.

Platforma = System -zorganizowany zestaw powiązanych ze sobą komponentów - takich jak oprogramowanie, użytkownicy i procesy - które współpracują w celu realizacji określonych celów biznesowych lub operacyjnych.

Diagram - diagram to wizualna reprezentacja wymagań, procesów, struktur lub interakcji w systemie, która ma na celu: ułatwienie zrozumienia oczekiwanych funkcji i zachowań systemu, zwiększenie przejrzystości komunikacji między interesariuszami (biznesem, zespołem developerskim, testerami), wsparcie w analizie wymagań postawionych przez Product Owner’a przez zespół Developerski, ułatwieniu planowania prac deweloperskich przez zespół developerski.

Model - abstrakcyjne, uproszczone przedstawienie wybranego aspektu systemu, które służy do zrozumienia, analizy, komunikacji lub dokumentowania jego działania, struktury, danych albo procesów.

Poszczególne usługi świadczone przez Panią na rzecz Zleceniodawcy są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi.

W Pani opinii głównym celem świadczenia jest zdefiniowanie strategii produktu, analiza rynku, definiowaniem wymagań funkcjonalnych produktu, procesów biznesowych/użytkowych i to można klasyfikować w PKWIU przede wszystkim jako 70.22.20.0.

Natomiast z uwagi na to, że produkt wywodzi się z branży IT klasyfikacja PKWIU do 62.02.20.0 też Pani zdaniem wydaje się właściwa.

Należy podkreślić, że w świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 487/23), organ podatkowy nie jest uprawniony do żądania od wnioskodawcy wskazania symbolu PKWiU we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Jak wskazał NSA, istotą interpretacji jest ocena prawna opisanego stanu faktycznego, a nie jego modyfikowanie czy uzupełnianie o elementy klasyfikacyjne. Oznaczenie usługi według PKWiU może mieć znaczenie pomocnicze, ale nie stanowi obowiązkowego składnika opisu. Żądanie jego wskazania stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w prawo wnioskodawcy do samodzielnego określenia stanu faktycznego i naruszałoby art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Umowa przewiduje jedną stawkę godzinową.

Pomiędzy Panią a Zleceniodawcą na rzecz, którego świadczy Pani wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją powiązania osobiste, ani gospodarcze. Nie jest Pani wspólnikiem w Spółce, na rzecz której świadczy Pani usługi w ramach działalności gospodarczej oraz nie pełni Pani w niej funkcji zarządczych.

Ostatecznie sklasyfikowała Pani swoje usługi do PKWIU 70.22.20.0. Jednocześnie podkreśliła Pani, że w świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 487/23), organ podatkowy nie jest uprawniony do żądania od wnioskodawcy wskazania symbolu PKWiU we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Jak wskazał NSA, istotą interpretacji jest ocena prawna opisanego stanu faktycznego, a nie jego modyfikowanie czy uzupełnianie o elementy klasyfikacyjne. Oznaczenie usługi według PKWiU może mieć znaczenie pomocnicze, ale nie stanowi obowiązkowego składnika opisu. Żądanie jego wskazania stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w prawo wnioskodawcy do samodzielnego określenia stanu faktycznego i naruszałoby art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej wymienionej w opisie stanu faktycznego może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przychód z działalności usługowej wymienionej w opisie stanu faktycznego może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.

1.Usługi sklasyfikowane w PKWIU 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej ustawa o ryczałcie) osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie określona została definicja legalna pojęcia "pozarolnicza działalność gospodarcza", w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona),

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona),

e) (uchylona),

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

W kontekście rozpatrywanej sprawy na szczególną uwagę zasługuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Biorąc pod uwagę treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie należy wskazać, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stoi Pani na stanowisku, że uzyskiwany przez Panią przychód z usług opisanych w pkt 1 stanu faktycznego może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Panią usługi mają charakter opisany w "Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)" w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

  • usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
  • usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,
  • usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zatem w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Innym zaś usługom, a konkretnie w przypadku Pani - usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.

W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano "Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania".

Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania.

Doradztwo to "udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 - dalej NSJP).

Zarządzanie natomiast to "polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie" (NJSP, s. 1242).

Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).

Kierownik/koordynator projektu, zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, że w zakresie usług wskazanych w pkt 1 stanu faktycznego (usługi zarządzania projektami) może Pani opodatkować przychody uzyskiwane ze swojej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

2.Tak samo jak w stosunku do usług opisanych w pkt 1 uważa Pani, że przychód osiągany w ramach świadczenia usług opisanych w pkt 2 powinien być opodatkowany stawką ryczałtu 8,5%, bowiem usługi te są klasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 h) przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do ww. usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pani działalności obejmujących:

a) Zarządzanie customer journey map

b) Tworzenie specyfikacji i wymagań biznesowo technicznych dla platformy (…)

c) Wdrażanie platformy (…) u partnerów biznesowych

d) Realizacja innych zadań związanych z systemem (…) określonych przez Zleceniodawcę zgodnych z doświadczeniem i kompetencjami Zleceniobiorcy

- które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowanie.

Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z ww. usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

3.Również w stosunku do usług opisanych w pkt 3 wniosku, Pani zdaniem, znajdzie zastosowanie stawka 8,5%, bowiem usługi te są klasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących testowanie aplikacji lub systemów wytworzonych/zmodyfikowanych w trakcie projektu, prace dotyczące przygotowania dokumentacji aplikacji lub systemu (instrukcja obsługi, opis systemu, specyfikacja), które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pani działalności obejmujących powyższe usługi nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.

Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z wyżej wymienionych usług w pkt 3, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) tej ustawy normuje, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym,

że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2022 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani dla swojego kontrahenta niżej wymienione usługi: usługi skalsyfikowane w PKWIU 70.22.20 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, usługi skalsyfikowane w grupowaniu 62.02 - usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki oraz usługi skalsyfikowane w grupowaniu 62.02.30 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Jako, że umowa dotyczy kompleksowych świadczeń (jak wskazano poniżej) objętych jednym wynagrodzeniem, to nie ma możliwości podziału na poszczególne czynności wykonywane w ramach danej umowy. Poszczególne usługi świadczone przez Panią na rzecz Zleceniodawcy są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem dział 62 PKWiU - Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane - obejmuje:

  • dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
  • pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
  • planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
  • zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
  • pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

  • usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

systemy zabezpieczające.

Grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje natomiast: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają:

  • klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) tj.: kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Wobec tego, że Pani usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 70.22.20, 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, to należy ww. usługi objąć jedną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Ponadto, pojęcie „doradzać” - w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN - oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią usługi, które są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Kontrahenta mieszczące się w klasie PKWiU 62.02.20.0, 62.02.30.0, oraz 70.22.20.0 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Panią czynności, które obejmują:

  • zarządzanie procesem wytwórczym platformy (…),
  • obsługę zewnętrznych dostawców świadczących usługi na rzecz projektu (spotkania i telekonferencje merytoryczne, związane z wytwarzanym oprogramowaniem),
  • tworzenie specyfikacji i wymagań biznesowo technicznych dla platformy (…),
  • wdrażanie platformy (…) u partnerów biznesowych,
  • realizację innych zadań związanych z systemem (…) określonych przez Zleceniodawcę zgodnych z doświadczeniem i kompetencjami Zleceniobiorcy.

Ponadto - jak Pani wskazała - użyte we wniosku sformułowanie „Platforma” = System to zorganizowany zestaw powiązanych ze sobą komponentów - takich jak oprogramowanie, użytkownicy i procesy - które współpracują w celu realizacji określonych celów biznesowych lub operacyjnych.

W tym miejscu wskazuję, że systemy wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nimi związane stanowią usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, co wyklucza możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Związek z oprogramowaniem wynika wprost z zakresu usług jakie świadczy Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazała Pani również, że Pani zadanie polega na koordynacji i nadzorowaniu działań w projekcie budowania platformy (…), w tym planowaniu harmonogramu realizacji danych funkcjonalności i wdrażania danych procesów przez zespół programistów, monitorowaniu postępów oraz zapewnianiu rozumienia przez zespół wdrażanych funkcjonalności i procesów. Również bada Pani i projektuje procesy zachodzące na styku klient-firma-system i proponuje Pani konkretne procesy systemowe w ramach tej interakcji. Ponadto, przygotowuje Pani wymagania i dokumenty dla platformy (…) w zakresie funkcjonalności i procesów umożliwiających użytkownikom końcowym korzystanie z platformy (…). Przygotowuje Pani kompleksową dokumentację opisującą wymagania biznesowe, funkcjonalne oraz techniczne rozwiązania niezbędne do prawidłowego funkcjonowania platformy.

Zatem niewątpliwie świadczone przez Panią usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

W świetle powyższego, trudno zaprzeczyć, że Pani usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 70.22.20, 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Kontrahenta, wśród usług tych wykonuje Pani usługi doradztwa w zakresie oprogramowania i nie ma Pani możliwości podziału wynagrodzenia na poszczególne czynności wykonywane w ramach danej umowy, to usługi wykonywane przez Panią należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.