Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDWL.4011.59.2025.2.WS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W maju 2024 otworzył Pan działalność gospodarczą. Podczas składania wniosku CEIDG-1 napotkał Pan problemy techniczne w aplikacji mobilnej skutkiem czego było nie zaznaczenie formy opodatkowania.

Po złożeniu PIT w 2025 otrzymał Pan telefon z Urzędu Skarbowego (…) z informacją iż jest Pan rozliczony na zasadach ryczałtu, a powinien Pan być na zasadach ogólnych. Złożył Pan do Urzędu Skarbowego pismo z prośbą o uznanie niżej wymienionych dokumentów jako wyboru formy opodatkowania.

W deklaracji VAT-7 za 06/2024, która stanowi załącznik, wykazał Pan wysokość zwrotu do zaliczenia na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych z wyszczególnieniem rodzaju podatku tj. PPE za okres 06/2024 w kwocie (…) zł. Dodatkowo na deklaracji ZUS DRA, która stanowi załącznik, jako forma opodatkowania został zaznaczony ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jako uzasadnienie niniejszej sprawy wskazuje Pan dokument jako załącznik – rozliczenie z Powiatowym Urzędem Pracy, w którym zgodnie z wnioskiem CEIDG-1 wybraną formą opodatkowania jest ryczałt.

Odpowiedź była negatywna, poniżej załącza Pan jej fragment. „Deklaracja została złożona w dniu (…).07.2024 r. na podstawie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1). Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania nie jest deklaracją i nie może zostać złożone poprzez UPL-1, ponieważ pełnomocnictwo to jest szczególnym rodzajem pełnomocnictwa upoważniającym jedynie do złożenia podpisu na deklaracji. Pana deklaracji VAT-7 za czerwiec 2024 roku nie można uznać za wybór formy opodatkowania, ze względu na to, że jej złożenia dokonała osoba nieuprawniona do składania oświadczeń woli w Pańskim imieniu – brak pełnomocnictwa ogólnego bądź szczególnego do dokonania wyboru formy opodatkowania na ryczałt w 2024 r. Mając na uwadze powyższe nie możemy przychylić się do Pana wniosku z (...).03.2025 r. o uznanie jako właściwej formy opodatkowania dla przychodów z działalności gospodarczej w 2024 roku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wobec czego dochody te w 2024 roku podlegają opodatkowaniu podatkiem na zasadach ogólnych – w formularzu PIT-36”.

Przyczyną błędu w wyborze formy opodatkowania jest wadliwie skonstruowany system CEIDG, ponieważ kratka dotycząca wyboru formy opodatkowania została zmieniona przez system i pozostała pusta, co sprawiło, że system sam, automatycznie i bez Pana wiedzy zmienił formę opodatkowania na podatek na zasadach ogólnych.

Pytanie

Czy w zaistniałej sytuacji skoro pierwszą zaliczkę z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zadeklarował Pan w ustawowym terminie w deklaracji VAT-7 za 06/2024 tj. PPE za okres 06/2024 w kwocie (…) zł, która została złożona 22.07.2024 w Urzędzie Skarbowym na podstawie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji UPL-1, jak również dodatkowo w deklaracji ZUS DRA został zaznaczony ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, uprawnia Pana do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej był Pan przekonany o wyborze formy opodatkowania w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. O powyższym świadczą: pierwsza wpłata zaliczki z tytułu ryczałtu w ustawowym terminie którą organ podatkowy zaksięgował na koncie dla PPE, deklaracja ZUS DRA w której wskazany został ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz zeznanie roczne PIT-28 o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zaliczki z tytułu zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych począwszy od miesiąca czerwca 2024 do grudnia 2024 były wpłacane w ustawowych terminach na rachunek urzędu skarbowego z określeniem nazwy podatku PPE i miesiąca którego dotyczą. Zatem należne zaliczki z tytułu ryczałtu organ podatkowy posiadał na właściwym rachunku, natomiast nie było żadnej reakcji ze strony Urzędu Skarbowego że ww. wpłaty są niewłaściwe. Trybunał Konstytucyjny niejednokrotnie wskazywał w swoim orzecznictwie, że wymóg stanowienia jasnego i przewidywalnego prawa znajduje konstytucyjne umocowanie, a ochrona zaufania obywatela do państwa polega na stanowieniu takich regulacji, które nie będą stanowić „pułapki” dla obywatela. W niniejszej sprawie nie uchybił Pan przewidzianym prawem terminom, również nie naraził Pan budżetu Państwa na jakiekolwiek uszczuplenie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Podsumowując - w sytuacji, gdy podatnik chce wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania działalności gospodarczej, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia na piśmie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz – analogicznie – zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (w Pana przypadku np. ze wskazania rodzaju przyszłego zobowiązania podatkowego) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Z informacji wskazanych we wniosku wynika, iż wpłatę ryczałtu z tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zadeklarował Pan w ustawowym terminie (w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2024 r.), która została złożona 22.07.2024 r. w urzędzie skarbowym na podstawie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji UPL-1.

Ponadto, wskazał Pan, iż dodatkowo na deklaracji ZUS DRA jako forma opodatkowania został zaznaczony ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej.

Zatem w przypadku, jeśli termin przypada na 20 lipca, a dzień ten przypada na sobotę, ostatnim dniem terminu jest 22 lipca.

Jak stanowi art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Z kolei zgodnie z art. 76b § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisy art. 76, art. 76a, art. 77b, art. 79 i art. 80 stosuje się odpowiednio do zwrotu podatku. Zaliczenie, o którym mowa w art. 76a § 2 pkt 1, następuje odpowiednio z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku lub korekty takiej deklaracji.

Natomiast art. 80a § 1 ww. ustawy stanowi, iż:

Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.

Stosownie do art. 80a § 2a ustawy Ordynacja podatkowa:

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.

W myśl § 5 wskazanego wcześniej art. 80a ustawy Ordynacja podatkowa:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory pełnomocnictw do podpisywania deklaracji i wzory zawiadomienia o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw, uwzględniając zakres pełnomocnictwa i dane identyfikujące podatnika, płatnika lub inkasenta oraz pełnomocnika, a także mając na celu uproszczenie zgłaszania pełnomocnictwa oraz pewność ustalenia zakresu działania pełnomocnika.

Zgodnie z art. 80b ustawy Ordynacja podatkowa:

Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika, płatnika lub inkasenta z obowiązku podpisania deklaracji.

Jak wskazano powyżej podatnicy dokonują wyboru ryczałtu poprzez złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, pisemnego oświadczenia, w ustawowym terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy w roku podatkowym przychód albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu roku podatkowego.

Ponadto, jak zauważono, przepisy ustaw nie określają urzędowego wzoru oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy, natomiast ma z niego wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Wniosek o zaliczenie zwrotu podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, składany przez podatników zgodnie z art. 76 § 1 i art. 76b § 1 Ordynacji podatkowej jest elementem części deklaracyjnej m.in. VAT-7. W konsekwencji powyższego, jeżeli pełnomocnik ustanowiony przez podatnika ma umocowanie do podpisania deklaracji zgodnie z art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej, to tym samym jest on również umocowany do wyboru formy opodatkowania zgodnie z wolą podatnika. Tym samym, skoro m.in. VAT-7 daje możliwość wykazania zaliczenia zwrotu podatku VAT na przyszłe zobowiązania podatkowe ze wskazaniem na symbol formularza PPE, to takie wyrażenie woli podatnika, w deklaracji podpisanej przez pełnomocnika, stanowi dyspozycję mocodawcy i jednocześnie stanowi skuteczne oświadczenie podatnika o wyborze formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z uwagi na powyższe, polecenie zaliczenia zwrotu podatku do zaliczenia na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych w opisanych przez Pana okolicznościach stanowi skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu.

Podsumowując, stwierdzam, że w świetle powołanych przepisów, sposób wyboru formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, dokonany przez Pana w lipcu 2024 roku na deklaracji VAT-7, był skuteczny i uprawniał Pana do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.