
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek został uzupełniony 18 czerwca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 4 marca 2019 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną od 2022 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawczyni złożyła w ustawowym terminie. Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 z późn. zm.) – dalej jako u.p.d.o.f. Ponadto Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 z późn. zm.) – dalej jako u.p.t.u.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni zajmuje się szeroko pojętą działalnością usługową na rzecz współpracy z firmą X.
X – dalej jako „X”, to międzynarodowa grupa firm, które (...).
Głównym zadaniem Y jest budowa struktury sprzedaży, (...).
W ramach współpracy z X Wnioskodawczyni pełni rolę Y na pozycji senior managera. W ramach tej współpracy Wnioskodawczyni buduje własny zespół sprzedawców (dalej jako „zespół” lub „sprzedawcy”). Wnioskodawczyni zobowiązuje się do szkolenia podległych pod nią sprzedawców oraz do aktywnego poszukiwania potencjalnych konsumentów dla produktów marki X. Zespół generuje obrót, od którego poszczególni sprzedawcy otrzymują prowizję, będącą ich wynagrodzeniem. Ponadto Wnioskodawczyni od obrotu swojego zespołu otrzymuje prowizję jako jej wynagrodzenie.
W związku z powyższym główna część środków otrzymywanych od X pochodzi z pośrednictwa w sprzedaży produktów dokonanej poprzez zespół. Pozostała kwota pochodzi z pośrednictwa w sprzedaży dokonanej bezpośrednio przez Wnioskodawczynię. Zgodnie z regulaminem X, Wnioskodawczyni przysługuje stały udział procentowy w wynikach sprzedażowych swojego zespołu, w ramach pośrednictwa sprzedaży. Wnioskodawczyni otrzymuje wypłaconą prowizję w formie pojedynczego przelewu, który jest sumowaniem prowizji zespołu z całego okresu rozliczeniowego. Wnioskodawczyni osobiście zajmuje się również pośrednictwem w sprzedaży detalicznej produktów X. Na podstawie posiadanej dokumentacji, Wnioskodawczyni oszacowała otrzymywane środki w następujących proporcjach:
-(...)% otrzymywanych środków wiąże się z prowizją z osobistej sprzedaży;
-(...)% otrzymywanych środków to prowizja od sprzedaży zespołu.
W związku z powyższym, bieżący zakres obowiązków Wnioskodawczyni jest następujący:
1)Osobiste pośrednictwo w sprzedaży produktów X
-Pozyskiwanie nowych klientów.
-Utrzymywanie kontaktu z obecnymi klientami.
-Udzielanie klientom informacji dotyczących produktów X, cen oraz warunków handlowych niezbędnych przy zawieraniu umów.
-Aranżowanie i udział w spotkaniach handlowych.
-Oferowanie produktów obecnym i potencjalnym klientom.
-Dążenie do osiągnięcia uzgodnionych celów sprzedażowych.
2)Budowanie Zespołu Sprzedażowego
-Rekrutacja nowych Y, którzy będą aktywnie uczestniczyć w sprzedaży produktów.
-Wspieranie członków zespołu w osiąganiu ich celów sprzedażowych poprzez mentoring, szkolenia oraz motywowanie do rozwoju zawodowego.
-Monitorowanie efektywności działań zespołu, aby maksymalizować sprzedaż i wynikające z niej prowizje.
3)Promowanie Sprzedaży Detalicznej
-Motywowanie zespołu do regularnej sprzedaży detalicznej oraz wspieranie ich w zdobywaniu klientów.
-Dbanie o utrzymanie lojalności klientów poprzez wysoką jakość obsługi i prezentację produktów.
4)Zarządzanie Strukturą Sprzedaży
-Tworzenie i rozwijanie struktury sprzedaży zespołu, która generuje większe przychody dzięki większej liczbie aktywnych Y.
-Nadzór nad rozwojem kompetencji poszczególnych członków zespołu, aby zwiększać ich efektywność sprzedażową.
-Zachęcanie do rozwoju podległych Y poprzez rekrutację kolejnych współpracowników, co prowadzi do powiększania sieci sprzedaży.
5)Planowanie i Analiza Wyników
-Regularne analizowanie wyników sprzedażowych zespołu w celu identyfikowania mocnych i słabych stron.
-Współpraca z zespołem w opracowywaniu strategii mających na celu zwiększenie sprzedaży i poprawę wyników finansowych.
-Planowanie działań promocyjnych i aktywności zespołu, które mają na celu maksymalizację prowizji.
6)Utrzymywanie Zgodności z Polityką Firmy
-Zapewnienie, że wszystkie działania zespołu są zgodne z zasadami etyki i regulacjami określonymi przez X.
-Prowadzenie dokumentacji sprzedaży oraz dbanie o prawidłowość rozliczeń.
-Dbanie o przestrzeganie Zasad Działalności i Kodeksu Etyki przez wszystkich członków zespołu.
Przy realizacji wymienionych usług, Wnioskodawczyni wykorzystuje znajomość rynku, nawiązane kontakty biznesowe, oraz posiadane umiejętności interpersonalne, z zamiarem doprowadzenia Kontrahenta do zawarcia umów sprzedaży towarów. Zasady, które spełniła Wnioskodawczyni, aby uzyskać prawo do sprzedaży produktów X, oraz zostać Y, zostały przedstawione w zasadach działalności i kodeksie etyki udostępnionym przez X. Wraz z pozycją Y, Wnioskodawczyni została uprawniona do budowania własnego zespołu sprzedawców.
Aby zakwalifikować się do otrzymywania wszystkich premii i programów motywacyjnych, poza Premią Osobistą, oraz prowizją od sprzedaży własnego zespołu, Y muszą spełniać wymóg aktywności, w miesiącu, za który naliczane są premie. Aby spełnić w danym miesiącu wymóg aktywności w Firmie Operacyjnej właściwej dla swojego kraju zamieszkania, Y musi uzyskać odpowiedni poziom sprzedaży.
Wszystkie premie naliczane są na podstawie wartości detalicznej netto zakupionych produktów. Premie naliczane i wypłacane są zgodnie z aktualnie zajmowaną przez Y pozycją w Planie Marketingowym.
Wnioskodawczyni nie otrzymuje Premii Grupowej od tych Y ze swojej struktury, którzy aktualnie zajmują taką samą jak ona pozycję w Planie Marketingowym. Wnioskodawczyni w przypadku, gdy nie zrobi żadnych zakupów przez 36 kolejnych miesięcy kalendarzowych, utraci swoją strukturę na rzecz bezpośredniego sponsora. W związku z czym, istotne jest aktywne uczestnictwo Wnioskodawczyni w procesie sprzedaży.
Ponadto w stosunku do Wnioskodawczyni nie znajduje zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „u.z.p.d”), które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni nie przekracza również progów przychodu, o których mowa w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.
W związku z tym, że Wnioskodawczyni rozlicza się na podstawie przepisów u.z.p.d, jak również planuje kontynuowanie takiej formy rozliczenia w kolejnych latach podatkowych, powzięła wątpliwość co do prawidłowej stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług.
Uzupełnienie wniosku
Zdaniem Wnioskodawczyni najbardziej odpowiednim grupowaniem PKWiU dla ww. działalności wydaje się symbol 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Niemniej jednak w celu odpowiedzi dotyczącej właściwej stawki ryczałtu Wnioskodawczyni opisuje w stanie faktycznym wniosku dokładny zakres wykonywanych usług.
1)Osobiste pośrednictwo w sprzedaży produktów X
-Na czym polega: Działania skupione na bezpośrednim kontakcie z klientami - obejmują zarówno zdobywanie nowych nabywców, jak i podtrzymywanie relacji z obecnymi. Obejmują informowanie o ofercie X, prezentacje oraz aktywną sprzedaż.
-Czego dotyczą: Dotyczą produktów marki X, sposobu ich dystrybucji oraz procesu sprzedaży bezpośredniej, w tym uzgadniania warunków zakupu.
-Efekt: Pozyskanie nowych klientów i utrzymanie relacji z obecnymi zwiększa wolumen sprzedaży, co bezpośrednio wpływa na wysokość prowizji.
-Wykorzystanie przez kontrahenta: Efekty te generują przychód kontrahenta.
2)Budowanie Zespołu Sprzedażowego
-Na czym polega: Obejmuje proces rekrutacji nowych członków zespołu, wprowadzenie ich w model sprzedaży, bieżące wsparcie i rozwój ich kompetencji.
-Czego dotyczy: Dotyczy budowy i rozwoju niezależnej struktury sprzedażowej.
-Efekt: Zwiększenie liczby aktywnych członków zespole przekłada się na wzrost łącznej sprzedaży grupowej, co daje większe prowizje.
-Wykorzystanie przez kontrahenta: Kontrahent rozwija własną strukturę, która pracuje na jego sukces finansowy, pozwalając na skalowanie działalności bez konieczności osobistego zwiększania sprzedaży.
3)Promowanie Sprzedaży Detalicznej
-Na czym polega: Aktywne wspieranie i motywowanie zespołu do sprzedaży bezpośredniej, dzielenie się technikami pozyskiwania klientów i utrzymywania relacji.
-Czego dotyczy: Dotyczy strategii zwiększania sprzedaży jednostkowej, poprawy jakości obsługi oraz prezentowania oferty X klientom końcowym.
-Efekt: Wyższa jakość obsługi zwiększa lojalność klientów i poziom ich satysfakcji, co przekłada się na częstsze zakupy i większe przychody zespołu.
-Wykorzystanie przez kontrahenta: Kontrahent uzyskuje stabilne źródło dochodu, większą efektywność zespołu oraz lepsze wyniki w rankingach i programach motywacyjnych X.
4)Zarządzanie Strukturą Sprzedaży
-Na czym polega: Polega na planowaniu i rozwoju, przygotowywaniu zestawień, tabel, prezentacji.
-Czego dotyczy: Dotyczy organizacji pracy zespołu, rozwoju kompetencji zespołu oraz zachęcania ich do dalszej sprzedaży.
-Efekt: Systematyczny wzrost liczby aktywnych członków zespołu oraz ich kompetencji powoduje wzrost sprzedaży grupowej i budowanie trwałego biznesu.
-Wykorzystanie przez kontrahenta: Kontrahent osiąga większe przychody.
5)Planowanie i Analiza Wyników
-Na czym polega: Regularne monitorowanie wskaźników sprzedażowych, identyfikacja problemów oraz planowanie konkretnych działań na podstawie danych.
-Czego dotyczy: Dotyczy analizy efektywności zespołu i opracowywania strategii rozwoju - zarówno indywidualnego, jak i całej grupy.
-Efekt: Lepsze dopasowanie działań do rzeczywistych potrzeb zespołu, eliminacja nieefektywnych działań, wzrost motywacji i produktywności.
-Wykorzystanie przez kontrahenta: Pozwala podejmować lepsze decyzje biznesowe, które przekładają się na wzrost przychodów.
6)Utrzymywanie Zgodności z Polityką Firmy
-Na czym polega: Dbałość o to, by wszystkie działania - własne oraz zespołu - były zgodne z obowiązującymi zasadami X, Kodeksem Etyki oraz regulaminami.
-Czego dotyczy: Dotyczy przestrzegania procedur, standardów etycznych i formalnych obowiązków wobec firmy (np. dokumentacja, rozliczenia).
-Efekt: Zachowanie profesjonalizmu, budowanie zaufania w relacjach z klientami i zespołem, unikanie sankcji ze strony firmy.
-Wykorzystanie przez kontrahenta: Zapewnia ciągłość i bezpieczeństwo działalności, wzmacnia wiarygodność w oczach zespołu i klientów oraz umożliwia długofalowy rozwój w ramach X.
Produkty firmy X to (...)
Wnioskodawczyni nie nabywa uprzednio produktów X w celu dalszej odsprzedaży. W celu sprzedaży produktów generuje Pani specjalny link (dalej jako: adres strony internetowej), za pomocą którego klient może bezpośrednio z hurtowni X nabyć produkt. Po zakończonym miesiącu naliczana jest prowizja od sprzedaży wyliczona na podstawie zakupów dokonanych z wysłanego przez Panią adresu strony internetowej.
Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Umowa zawarta przez Wnioskodawczynię ze spółką X nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu managerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Nie ma Pani żadnego wpływu na zarządzanie firmą X, żadnych uprawnień, nie ma również dostępu do danych. Osiąga Pani wyłącznie przychód z usług opisanych dokładnie w stanie faktycznym wniosku.
Świadczenie usług, o których mowa we wniosku nie nastąpi na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem/współwłaścicielem/udziałowcem spółki, na rzecz której świadczy usługi. Z dostępnych informacji wynika, iż jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawczyni nie będzie pełnić funkcji w zarządzie spółki. Na chwilę obecną, Wnioskodawczyni świadczy usługi wyłącznie na rzecz jednej spółki.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej Wnioskodawczyni opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?
Pani stanowisko w sprawie
Tak, przychód z działalności usługowej Wnioskodawczyni opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Łj. Dz. U. z 2024 r. poz. 776) - dalej jako u.z.p.d.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne reguluje m in. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 1 pkt 1 ww. ustawy).
Przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 1 pkt 4 u.z.p.d użyte w tej ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu u.p.d.o.f.
Z kolei treść art. 5a pkt u.p.d.o.f wskazuje, że ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W świetle art. 6 ust. 1 u.z.p.d, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 (przychody przedsiębiorstwa w spadku) lub art. 14 u.p.d.o.f (przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza), z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania na gruncie rozpatrywanej sprawy.
Z kolei art. 6 ust. 4 u.z.p.d określa, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (pozarolnicza działalność gospodarcza), jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy.
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Mając na uwadze informację zawartą w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawczyni spełnia warunek w zakresie wysokości przychodów, o którym mowa w art. 6 ust 4 u.z.p.d.
Przepis art. 8 ust. 1 u.z.p.d zawiera negatywny katalog okoliczności, których wystąpienie wyklucza możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wśród tych negatywnych przesłanek wyróżnić należy, przykładowo, opłacanie przez podatnika podatku w formie karty podatkowej na zasadach przewidzianych w rozdziale 3 u.z.p.d. Jak Wnioskodawczyni wskazała w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w stosunku do Wnioskodawczyni nie znajdą zastosowania przesłanki wymienione w art. 8 ust. 1 u.z.p.d..
W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni jest i będzie uprawniona do opodatkowania przychodów z opisanej w stanie faktycznym działalności gospodarczej tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie u.z.p.d. Wnioskodawczyni ma natomiast wątpliwość dotyczącą właściwej stawki ryczałtu dla wykonywanej przez nią działalności. Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależna jest bowiem od rodzaju działalności, z której podatnik uzyskuje przychody (art. 12 ust. 1 u.z.p.d.).
Zgodnie zaś ze stanem faktycznym Umowa sprzedaży zawierana jest między X a nabywcą. Wnioskodawczyni nie nabywa prawa własności do produktów X, co za tym idzie nie przenosi prawa własności na przyszłych klientów w momencie sprzedaży. Wnioskodawczyni jest pośrednikiem i reprezentantem sprzedaży między X a kontrahentami. Te same zasady tyczą się sposobu działania sprzedawców Wnioskodawczyni. Wynagrodzenie wypłacone jest jedynie w formie prowizji od ilości sprzedanych towarów. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawczyni, biorąc pod uwagę stan faktyczny, najwłaściwsza klasyfikacją PKWiU, w odniesieniu do świadczonych przez nią usług w ramach współpracy z X jest ugrupowanie 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
W wyjaśnieniu do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zostało wskazane, czego dotyczy powyższe ugrupowanie przytoczone przez Wnioskodawczynię. Mianowicie, ugrupowanie 74.90 - Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane obejmuje:
-usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,
-usługi wyceny antyków, biżuterii, itp.
Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, pośrednictwo powinno być rozumiane jako działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron.
Dodatkowo, Słownik Języka Polskiego PWN wskazuje, iż pośrednictwem jest kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawczyni zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży produktów X i zakres jej działań wypełnia powyższą definicje.
Ponadto, potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawczyni są Interpretacje Indywidualne wydawane w zbieżnym do przedstawionego stanu faktycznego. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0112- KDSL1-2.4011.682.2024.2.PS z dnia 19 lutego 2025 r., wskazuje na możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% usług sklasyfikowanych w grupowaniu 74.90.12.0:
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 47.00.54.0. "Sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego" (stanowiących przedmiot Pani pytania nr 1) oraz 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń" (stanowiących przedmiot Pani pytania nr 2), nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzam, że w przypadku przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług wykonywanych na rzecz A mieszczących się w grupowaniu PKWiU 47.00.54.0 ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5lit.a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podobnie w przypadku przychodów osiąganych przez Panią z tytułu usług świadczonych na rzecz B sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5lit.a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Kolejną interpretacją indywidualną, która wskazuje na możliwość opodatkowania ryczałtem w wysokości 8,5% w ramach świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń jest interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0113-KDIPT2-1.4011.613.2024.2.JDz dnia 9 października 2024 r.:
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana działalność spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy i jednocześnie do Pana nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 tej ustawy. Stosownie do art. 9 cyt. ustawy, złożył Pan we właściwym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracuje (...)
Mając na względzie powołane wyżej przepisy na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń", podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako przychody z działalności usługowej wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0115-KDST2-2.4011.87.2025.2.PR z 2 kwietnia 2025 r.:
Świadczy Pan na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą usługi, których celem jest doprowadzenie do zawarcia umowy lub rozszerzenia zakresu wcześniej zawartej umowy pomiędzy zleceniodawcą, a klientem końcowym (tj. klientem zleceniodawcy).
Przedmiotem ww. usług nie jest doradztwo, pomimo nazwy stanowiska w kontrakcie. (...)
Świadczone przez Pana w ramach opisywanej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". W sekcji tej zawarty jest dział 74, który obejmuje "pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną". W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 "Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane", w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń". Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co rozumie Pan także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz zakres świadczonych usług, stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu opisanych we wniosku usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność Wnioskodawczyni, zgodnie z powyższymi interpretacjami, oraz jej własnym przekonaniem również mieści się w ugrupowaniu 74.90.12. Zacytowane wyżej interpretacje odnoszą się do osiągania dochodów (przychodów) w formie otrzymywanej prowizji od sprzedaży w różnorakiej formie. Stany faktyczne w powyższych interpretacjach, pod tym względem są zbliżone do tego, który przedstawia Wnioskodawczyni.
W związku z powyższym, należy uznać za prawidłowe wskazane na wstępie stanowisko, iż przychód z działalności usługowej Wnioskodawczyni, opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi obejmujące:
1)osobiste pośrednictwo w sprzedaży produktów X,
2)budowanie zespołu sprzedażowego,
3)promowanie sprzedaży detalicznej,
4)zarządzanie strukturą sprzedaży,
5)planowanie i analizę wyników,
6)utrzymywanie zgodności z polityką firmy,
dla których wskazała klasyfikację PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pani przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
